Redaktionslivet: Jockes dator kraschar

Robot
Redaktionslivet: Jockes dator kraschar

Hur många Geeks krävs det för att laga en trasig datamaskin?

#data, #geeks, #modermodemet, #redaktionslivet


Medlem

Bestefar, computern lever! Dejligt


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Stock-kylare? Ajajajaj


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Min skärm kastade in handduken förra veckan. Inet sa att jag skulle räkna med minst 10 dagar. Orkade inte vänta så köpte ny skärm... xD
Köpkallsongerna satt riktigt tajt den kvällen....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Palanor:

Stock-kylare? Ajajajaj

Stock-kylare fungerar faktiskt jäkligt oväntat bra sen de började lägga lite mera krut på dem för ca 5 år sen.
Inte för att jag rekommenderar att köra dessa men en jag fick med en processor var minst lika bra som en äldre Noctua jag hade.

Medlem

Hoppas inte ni sabbade moder modemet bara!

Medlem

@Amelek: De intel skickar med har ju bara blivit sämre och sämre sedan Core 2 duo tiden Då var de hyfsat tjocka och hade kopparkärna men sedan blev de tunnare och tunnare. Ex den jag fick med min Core i7 6700 är sämre än den som följde med min gamla i3 4130 som hade kopparkärna medan den till i7an är helt i aluminium. Men de fungerar väl i ett stort chassi så länge man inte har krav på ljudnivå.
AMDs däremot är det inget fel på nu för tiden ( Så länge vi diskuterar processorkylarna )
Vad är det för noctua kylare du jämför med?

Medlem

Härligt att se samarbetet mellan FZ och SweC. Dock förvånad att de kör stock kylare...

Testpilot

Ni kunde iallafall fixa problemet.

Hände samma sak för mig , slutna-vattenkylaren knasade. Försökte laga med en ny kylare. Funkade inte det heller = köpa ny Ryzen7 dator

(Erkännes att det inte lades ner speciellt många minuter felsökning , 6 år gammal dator och suget efter ny var större)

Medlem

det verkar ha stockat sig rejält i den där kylaren..

Medlem
Skrivet av Amelek:

Stock-kylare fungerar faktiskt jäkligt oväntat bra sen de började lägga lite mera krut på dem för ca 5 år sen.
Inte för att jag rekommenderar att köra dessa men en jag fick med en processor var minst lika bra som en äldre Noctua jag hade.

Kan stämma, har dock inte vågat testa någon mer stock-kylare sen min senaste la av


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Om CPUn inte var överklockad så undrar jag varför man körde med vattenkylare, även om det är en AIO så kan de låta en hel del.

Om CPUn var/är överklockad så hoppas jag att ni övervakar CPU-temperaturen då stock-kylare är inte så effektiva, för annars kommer problemet med att datorn stänger av sig själv efter en viss värmepunkt för att inte ta permanent skada.

Den stock-kylare som jag hade kunde inte kyla ner tillräckligt bra för att jag skulle ha någon överklockningsmöjligheter, men så fort jag fick tag på Noctuas luftkylare så kunde jag överklocka rätt rejält utan att överstiga 70c.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av slander:

Hoppas inte ni sabbade moder modemet bara!

Lugnt, Jonas hade antistat-strumpor på sig.

Skrivet av medk:

Härligt att se samarbetet mellan FZ och SweC. Dock förvånad att de kör stock kylare...

Alla fina kylare sitter ju i deras referensriggar

Skrivet av Saurfange:

det verkar ha stockat sig rejält i den där kylaren..

Hahaha!

Skrivet av Shamanfox:

Om CPUn inte var överklockad så undrar jag varför man körde med vattenkylare, även om det är en AIO så kan de låta en hel del.

Om CPUn var/är överklockad så hoppas jag att ni övervakar CPU-temperaturen då stock-kylare är inte så effektiva, för annars kommer problemet med att datorn stänger av sig själv efter en viss värmepunkt för att inte ta permanent skada.

Den stock-kylare som jag hade kunde inte kyla ner tillräckligt bra för att jag skulle ha någon överklockningsmöjligheter, men så fort jag fick tag på Noctuas luftkylare så kunde jag överklocka rätt rejält utan att överstiga 70c.

Näe, helt oklockad. De satt nog vattenkylare på dem (vi har två likadana maskiner i spelrummet) för möjligheten att klocka dem.


signatur
Medlem

Haha, ni är så sköna

Bra sprej för att klännsa vondet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av medk:

Härligt att se samarbetet mellan FZ och SweC. Dock förvånad att de kör stock kylare...

Det var en en fråga kanske om att bara slänga in något som funkade snabbt tror jag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kommer Jocke överleva den där skadan eller hur länge har han kvar? Viktigt detta.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

MEG
Medlem

Det jag inte förstår är att Jocke faktiskt ser glad ut, en konspirationsteori börjar ta form


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tapiwen:

Kommer Jocke överleva den där skadan eller hur länge har han kvar? Viktigt detta.

Har tejpat fast en Gopro på hans arm så vi oavsett kan följa hela förloppet.


signatur
Medlem

"Kolla, data!"

Medlem

Haha kul att ni delar med er av sånt här. Inte direkt fel att ha Jonas nära när sånt här händer! Blir alltid lika glad när jag blir påmind om att ni sitter ihop med SweC numera.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonis:

Haha kul att ni delar med er av sånt här. Inte direkt fel att ha Jonas nära när sånt här händer! Blir alltid lika glad när jag blir påmind om att ni sitter ihop med SweC numera.

Ska försöka bli lite bättre på sånt


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tricky:

Det var en en fråga kanske om att bara slänga in något som funkade snabbt tror jag

Lite så också, Jocke satt och muttrade om deadlines.


signatur
Medlem

Jockes skrivbord i Windows triggade min OCD...


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Kanske mindre lyckat att ha en fläkt som suger in luft på baksidan (istället för ut) när taket är stängt, kan inte ha varit något vidare luftflöde i det chassit.

Är ni helt säkra på att pumpen är paj? Vilken kylare som helst kyler dåligt om där inte är något luftflöde.

Medlem

Tusan... Samma kylare som jag har, hoppas inte min lägger av. 😓


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

@Rurounin: speciellt när de är så dammiga. Men utgår från att de kontrollerat detta innan de skrotar en sådan kylare.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Rurounin: speciellt när de är så dammiga. Men utgår från att de kontrollerat detta innan de skrotar en sådan kylare.

Hade fläkten varit på rätt håll hade där nog inte varit något damm då jag antar där är fläktfilter på framsidan, men ja, man får hoppas dom har dubbelkollat.

Medlem

Fråga: Varför var/är fläkten monterad som insug, speciellt utan filter? Som gjort för att agera dammsugare.

Tips: Om Jocke är orolig för sina Witcher saves så kan jag starkt rekommendera GameSave Manager, kopplat till ett G-Mail konto så du autosynkar backup på G-Drive. Perfekt som extra säkerhet, även om dina Steam ( eller vad som nu används ) molnfiler blir korrupta.

http://www.gamesave-manager.com/

Förövrigt var det ju tur att SweC kom och hjälpte, kul med såna här videos!


signatur

Nämen!

Medlem

Jag har kört stock kylare i alla år och det har alltid funkat.
Dock är det lite som ett lotteri med hur bra man får med sig 😅
En del har låtit som ett flygplan ska lyfta medans andra varit knäpptysta..

Jätte Kul att se sånna här filmer "inifrån kontoret". Mer sånt! 😊

orginal kylare..kräks lite i munnen


signatur

New life, New hope

12
Skriv svar