Microsoft kunde köpt Minecraft tidigare – men avböjde

Robot
Microsoft kunde köpt Minecraft tidigare – men avböjde

Markus Persson tonar dock ner det hela och nämner ett "löjligt lågt" erbjudande.

#microsoft, #minecraft, #mojang


Medlem

Man skulle ha köpt Minecraft när han började utveckla spelet. Svårt att avgöra sakers framtida storhet. Tycker inte man ska vara alltför ledsen. Jag själv var på väg att köpa Bitcoins i början. Men det var för krångligt att handla. Samma sak med Tesla. Det är enkelt att vara efterklok.

Medlem

Tycker att minecraft fortfarande känns oklar..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag undrar hur många ex av Minecraft Microsoft måste sälja för att få igen de där 2.5 miljarderna. Känns som Minecraft redan peakat när MS köpte Minecraft, samt det känns som Minecraft "hypen" stagnerat något. De flesta kör nog Minecraft lite då och då men kan de få så många nya spelare sedan 2014 att de kan tjäna in 2.5 miljarder och senan gå plus?

Och de mest säljande spelen i världen hur mycke pengar drar de in i snitt ungefär?

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag undrar hur många ex av Minecraft Microsoft måste sälja för att få igen de där 2.5 miljarderna. Känns som Minecraft redan peakat när MS köpte Minecraft, samt det känns som Minecraft "hypen" stagnerat något. De flesta kör nog Minecraft lite då och då men kan de få så många nya spelare sedan 2014 att de kan tjäna in 2.5 miljarder och senan gå plus?

Och de mest säljande spelen i världen hur mycke pengar drar de in i snitt ungefär?

Med tanke på att spelet sålde 4400 ex sen igår så är det nog rätt många som spelar det..

https://minecraft.net/en-us/stats/

Edit: Och då är det bara PC/Mac versionen.

Edit: Mer stats https://minecraft-statistic.net/en/players_list/


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@xverminator: du får inte glömma alla skins och teman man kan köpa till spelet också. Iallafall till PS4.


signatur

PSN: MrOakenborn

KoP
Medlem
Skrivet av Ankh:

Tycker att minecraft fortfarande känns oklar..

Minecraft blir ju vad man gör det till i å med att konstruerandet är på användarens planhalva. Så hur känns Minecraft oklart? Det är lite som att påstå att en låda Legobitar känns oklar (vilket den iofs är tills man själv bygger ihop modellen).

KoP
Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag undrar hur många ex av Minecraft Microsoft måste sälja för att få igen de där 2.5 miljarderna. Känns som Minecraft redan peakat när MS köpte Minecraft, samt det känns som Minecraft "hypen" stagnerat något. De flesta kör nog Minecraft lite då och då men kan de få så många nya spelare sedan 2014 att de kan tjäna in 2.5 miljarder och senan gå plus?

Och de mest säljande spelen i världen hur mycke pengar drar de in i snitt ungefär?

Icke att förglömma att Minecraft ska introduceras på Nintendo Switch inom en snar framtid. Så där lär dom dra in lite deg också.

Medlem

@KoP: Samt alla andra Minecraft spel, som Telltales Minecraft, etc. De får ju in kosing på det också.
Skulle inte förvåna mig om vi ser en Minecraft "serie" på Disneychannel om ett tag heller.

Medlem

Ett Minecraft 2 blir det nog nångång och där lär det tjänas pengar.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag undrar hur många ex av Minecraft Microsoft måste sälja för att få igen de där 2.5 miljarderna. Känns som Minecraft redan peakat när MS köpte Minecraft, samt det känns som Minecraft "hypen" stagnerat något. De flesta kör nog Minecraft lite då och då men kan de få så många nya spelare sedan 2014 att de kan tjäna in 2.5 miljarder och senan gå plus?

Och de mest säljande spelen i världen hur mycke pengar drar de in i snitt ungefär?

Minecraft är ett populärt spel som trots sitt lilla format erbjuder enorm mångsidighet. Det Microsoft tjänar på är att det går att porta till precis vad som helst, det finns till alla plattformar du kan tänka dig plus många fler.

Microsoft har tjänat igen de där pengarna för länge sedan, de sålde över 60 miljoner kopior under första året enbart till xbox och man beräknade att den totala försäljningen till konsoller drog in över 1.8 Miljarder dollar, det är alltså på ett år. Om du sedan lägger till försäljningen till datorer och mobila enheter plus alla andra tjänster från MS som kunderna använder i samband med köpen.
Det spelar alltså ingen roll hur många ex. de säljer numera, de fick igen pengarna nästan direkt efter köpet.

Alla vet vad Lego är för något och Minecraft är den digitala världens Lego, det är inte begränsat till sitt ursprungliga medium utan nu görs det även film mm. Det användes även för att lansera AR och är numera den del i marknadsföringen av flera av Microsofts produkter så det var en väldigt lönsam affär för dem.

KoP
Medlem
Skrivet av Davisx3m:

@KoP: Samt alla andra Minecraft spel, som Telltales Minecraft, etc. De får ju in kosing på det också.
Skulle inte förvåna mig om vi ser en Minecraft "serie" på Disneychannel om ett tag heller.

Sen får man inte glömma alla merchandise kring MC också. Där lär det dras in en hel del kosing.

Ja en Minecraft serie låter ju inte helt omöjligt. Inget jag skulle titta på dock.

eld
Medlem

En viktig detalj är dock att oavsett vad Microsoft hade bestämt sig för så hade Notch inte sålt Minecraft vid det skedet, det var ett beslut om att ens få försöka köpa det.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Minecraft är ett populärt spel som trots sitt lilla format erbjuder enorm mångsidighet. Det Microsoft tjänar på är att det går att porta till precis vad som helst, det finns till alla plattformar du kan tänka dig plus många fler.

Microsoft har tjänat igen de där pengarna för länge sedan, de sålde över 60 miljoner kopior under första året enbart till xbox och man beräknade att den totala försäljningen till konsoller drog in över 1.8 Miljarder dollar, det är alltså på ett år. Om du sedan lägger till försäljningen till datorer och mobila enheter plus alla andra tjänster från MS som kunderna använder i samband med köpen.
Det spelar alltså ingen roll hur många ex. de säljer numera, de fick igen pengarna nästan direkt efter köpet.

Alla vet vad Lego är för något och Minecraft är den digitala världens Lego, det är inte begränsat till sitt ursprungliga medium utan nu görs det även film mm. Det användes även för att lansera AR och är numera den del i marknadsföringen av flera av Microsofts produkter så det var en väldigt lönsam affär för dem.

En undran när du skrev att det sålts 60 miljoner ex av Minecraft till enbart xbox...

Xbox är uppe mellan 26 - 30 miljoner sålda enheter! Inte i närheten av 60 miljoner! Så jag tror inte varje person som äger en xbox one har minst ett ex eller kankse fler ex av Minecraft. Dom kanske räknat hur många gånger folk har laddat ner demot.

Microsoft sägs ha sålt 26 miljoner Xbox One-enheter
http://feber.se/spel/art/360297/microsoft_sgs_ha_slt_26_miljo...

Medlem
Skrivet av Ahris:

Microsoft har tjänat igen de där pengarna för länge sedan, de sålde över 60 miljoner kopior under första året enbart till xbox och man beräknade att den totala försäljningen till konsoller drog in över 1.8 Miljarder dollar, det är alltså på ett år. Om du sedan lägger till försäljningen till datorer och mobila enheter plus alla andra tjänster från MS som kunderna använder i samband med köpen.
Det spelar alltså ingen roll hur många ex. de säljer numera, de fick igen pengarna nästan direkt efter köpet.

Det där låter ytterst tveksamt. Ingen är så korkad att de säljer ett företag för en summa som företaget kan dra in på ett par år. Det brukar oftast ta 10 år eller så för att en köpare ska kunna börja tjäna pengar på köpet.

Medlem

Microsoft köpte ju även tex Skype för 53 miljarder kr, och skype är och var gratis.

undrar hur de får igen de pengarna, förutom att de fick användarbasen, de hade ju själva MSN Messenger som var populärt men som de lade ner istället, vilket många saknar idag!

Medlem
Skrivet av xverminator:

En undran när du skrev att det sålts 60 miljoner ex av Minecraft till enbart xbox...

Xbox är uppe mellan 26 - 30 miljoner sålda enheter! Inte i närheten av 60 miljoner! Så jag tror inte varje person som äger en xbox one har minst ett ex eller kankse fler ex av Minecraft. Dom kanske räknat hur många gånger folk har laddat ner demot.

Microsoft sägs ha sålt 26 miljoner Xbox One-enheter
http://feber.se/spel/art/360297/microsoft_sgs_ha_slt_26_miljo...

Har ingen blekaste aning gällande siffrorna, men jag är då säker på att Minecraft även släpptes till Xbox 360. Vilket gör att 60 miljoner kan kännas mer rimligt.

1
Skriv svar