Bannermen (classic RTS) - Vårt första kommersiella spel!

Medlem
Bannermen (classic RTS) - Vårt första kommersiella spel!

Hej!

Såg den här forumdelen och alla andra intressanta projekt här så tänkte varför inte göra ett inlägg här också.

Vi är tre stycken barndomsvänner som utvecklar RTS spelet Bannermen, en Age of Empires flirt fast något annorlunda gameplay. Det spelas mer som StartCraft fast har mer fokus på ”micro” (kontrollera enheter) istället för ”macro” (hantera basen). Det är också mindre skala vilket gör att enstaka enheter blir mer värdefulla och får större betydelse. Spelet innehåller också något vi kallar ”dynamic environments”, som är allt från fällor till naturkrafter som spelarna kan kontrollera.

Allt började för några år sedan då vi gick på universitet och utvecklade spel under sommarloven. Det var i princip långa game jams på några månader bara för att vi tyckte det var kul. Så var det tills en sommar då vi byggde en tidig prototyp till Bannermen, vid den tiden hette spelet inte ens Bannermen. Vi kände att vi ville försöka färdigställa spelet och göra det spelbart för andra spelare.

Idag jobbar vi heltid på vårat företag Pathos Interactive som vi startade i samband med detta. Vi är också del av spel inkubatorn ”The Game Incubator” i Göteborg, finns också i Skövde. Det är samma inkubator som t.ex. spel som ”Goat Simulator”, ”Magicka” och ”Battlerite” en gång i tiden kommer ifrån. Av inkubatorn har vi verkligen fått ovärderlig hjälp och coaching vilket tagit detta från hobbyprojekt till riktigt företag. Vi har även lyckads få investerare vilket verkligen har hjälpt oss att kunna fokusera ett extra år på spelet.

Jag är vår programmerare och har i princip programmerat hela spelet själv. Mina kollegor har jobbat med modellering, texturering, animering, shader-programmering, bygga kartor, speldesign osv… plus allt vad egenföretagare innebär.

Efter över 3 års utveckling, då jag i början jobbade själv gratis i en källare, kommer vi idag lansera en Kickstarter-kampanj för vårat spel vilket känns smått orealistiskt och varit ett mål länge. Vi hoppas detta ska gå vägen för att sätta pricken över i:et innan vi ska släppa spelet under Q2 2018.

Kickstarter-kampanj
Hemsida
Facebook

Skägg.
10 Chambers

Spännande! Ser att det redan kommit in ganska bra med pengar via Kickstarter. Hur upplever ni att den plattformen fungerar idag?


signatur
Medlem

Du menar med Kickstarter plattformen antar jag? Som utvecklare vet man aldrig Kan inte säga vi har så mycket erfarenhet av Kickstarter egentligen förutom att supporta några små projekt innan. Vi har fått bra kontakt med en på Kickstarter som delvis hjälpt oss utforma upplägget sen har vi också kollat på andra Kickstarters och försökt analysera vad som skiljer bättre från sämre. Överlag så är vårt intryck av Kickstarter lite blandat men tycker det passar bra för vissa typer av projekt. Vi har under utvecklingen försökt involvera vårat ”community” så tyckte plattformen passade oss bra. Vårt mål är delvis att utöka vårat ”community” men också finansiera den sista biten efter nyår för att slipa spelet så vi hoppas det går vägen.

Medlem

Ser bra ut och jag gillar er approach att visa upp något som ser ut att vara på god väg att bli färdigt, samt hur ni prioreterat att få en bra spelmotor på plats med stabil nätkod. Mysig grafik med intressanta spelmoment och gillar konceptet med att bygga upp sin armen under singelplayerkampanjen.

Tänker ni ha flera olika sidor framöver med unika enheter, byggnader, styrkor/svagheter, taktiker osv?
Bland de roligaste rts liren jag spelat har varit spel som Starcraft och C&C Generals där varje "ras" känns unik och skapar de där schysta assymetriska matcherna. 3st verkar vara det magiska nummret, med en "normal" human/allied/terrran ras som en koppling mot någon man kan lättare känna igen och som en kontrast mot de mer "out there" raserna orc/zerg/gla osv. Annars funkar nog 2st så länge man bara har någon som är lite mer galet, tex Sovjet i Red Alert =).

Har ni tagit in några influenser från nordisk historia, kultur, mytologi, sagor, natur?
Utöver vikingar och dess mytology känns som att detta tyvärr inte tas upp allt för ofta inom svensk spelindustri. Vilket är synd då vi ändå har rätt många unika och spännande aspekter som säkert skulle kunna göra att ett spel sticker ut mer bland mängden. Kanske svenskar mot danskar, eller västgötar mot östgötar om man nu vill göra det lite mer lokalt =). Kollar man på medeltida krigsföring och vapen finns nog också en mängd olika galna idéer, misslyckade uppfinningar och annat påhitt att hämta insperation ifrån.

Bränna röda stugor och massor av förstörelsebara byggnader, vegitation och objekt!
Det är ingen fråga jag vill bara ha en massa saker som är roliga att förstöra på banan, både på fiende sidan och neutrala byggnader. Det är något speciellt med lir som tex Red Alert och skjuta ett gäng oljetunnor som spränger sönder en halv by och se förödelsen efter den. =D

Lycka till framöver!

MEG
Medlem

Hoppas att det går bra för er.


signatur

Death is only the beginning

Killmonday Games

Backat! Ser fram emot den här <3 Single player rts är bara för nice


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Det här kommer man ju följa. Stort lycka till!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Kul! RTS, medeltid, svenskt... Given backning på kickan!
Hoppas det går vägen för er.

Medlem

All support betyder verkligen jättemycket för oss! Tack alla!!!

Medlem

Ser häftigt ut! Väldigt snålt med bra RTS, då det här är guld!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ser bra ut och jag gillar er approach att visa upp något som ser ut att vara på god väg att bli färdigt, samt hur ni prioreterat att få en bra spelmotor på plats med stabil nätkod. Mysig grafik med intressanta spelmoment och gillar konceptet med att bygga upp sin armen under singelplayerkampanjen.

Tänker ni ha flera olika sidor framöver med unika enheter, byggnader, styrkor/svagheter, taktiker osv?
Bland de roligaste rts liren jag spelat har varit spel som Starcraft och C&C Generals där varje "ras" känns unik och skapar de där schysta assymetriska matcherna. 3st verkar vara det magiska nummret, med en "normal" human/allied/terrran ras som en koppling mot någon man kan lättare känna igen och som en kontrast mot de mer "out there" raserna orc/zerg/gla osv. Annars funkar nog 2st så länge man bara har någon som är lite mer galet, tex Sovjet i Red Alert =).

Har ni tagit in några influenser från nordisk historia, kultur, mytologi, sagor, natur?
Utöver vikingar och dess mytology känns som att detta tyvärr inte tas upp allt för ofta inom svensk spelindustri. Vilket är synd då vi ändå har rätt många unika och spännande aspekter som säkert skulle kunna göra att ett spel sticker ut mer bland mängden. Kanske svenskar mot danskar, eller västgötar mot östgötar om man nu vill göra det lite mer lokalt =). Kollar man på medeltida krigsföring och vapen finns nog också en mängd olika galna idéer, misslyckade uppfinningar och annat påhitt att hämta insperation ifrån.

Bränna röda stugor och massor av förstörelsebara byggnader, vegitation och objekt!
Det är ingen fråga jag vill bara ha en massa saker som är roliga att förstöra på banan, både på fiende sidan och neutrala byggnader. Det är något speciellt med lir som tex Red Alert och skjuta ett gäng oljetunnor som spränger sönder en halv by och se förödelsen efter den. =D

Lycka till framöver!

Intressanta frågor!
För rendering, media, interface, osv. använder vi Unreal Engine. Sedan har vi byggt all spellogiken inklusive nätverkskod själva som ett eget lager på Unreal Engine. Vi har implementerat en ”lockstep” modell vilket bl.a. bidrar med mindre nätverks trafik. Detta kör i en separat tråd vid sidan om Unreal Engine:s huvudtråd vilket har gett oss ganska bra prestanda (= mer tid för att simulera effekter ) Vi har skrivit en artikel om detta som ska komma upp senare i veckan på Photon, kan länka här sen!

Tänker ni ha flera olika sidor framöver med unika enheter, byggnader, styrkor/svagheter, taktiker osv?
Kan inte lova att vi kommer lägga till fler fraktioner i framtiden då det innebär väldigt mycket jobb framförallt rent speltekniskt. Det är inte uteslutet men beror mycket på hur det går efter releasen.

Har ni tagit in några influenser från nordisk historia, kultur, mytologi, sagor, natur?
Ja, vi har helt klart tagit inspiration från sådana influenser. Dock brukar vi säga att spelet är helt fantasy då det inte är historiskt korrekt. Vi har också en del fantasy som naturkrafter spelarna kan kontrollera och liknande. Riktigt cool idé med misslyckade uppfinningar, det skulle jag vilja göra något med!

Bränna röda stugor och massor av förstörelsebara byggnader, vegitation och objekt!
Jag håller med helt! Jag lovar pusha vår level designer!

Tack!!!

Medlem

Kastade in en slant. Hoppas det går bra!

Medlem
Medlem

Gör nu inte samma misstag som många andra Indieutvecklare, ta istället in en person som fungerar likt en Community Manager och har hand om marknadsföring heltid och försök inte själva sitta med det samtidigt som ni skall själva sitta koda, testa och designa. Om nu de antalet anställda som ni har listat på kickstarter stämmer bör ni se över det snarast, en bra start är viktig.

Medlem
Skrivet av Terranzin:

Gör nu inte samma misstag som många andra Indieutvecklare, ta istället in en person som fungerar likt en Community Manager och har hand om marknadsföring heltid och försök inte själva sitta med det samtidigt som ni skall själva sitta koda, testa och designa. Om nu de antalet anställda som ni har listat på kickstarter stämmer bör ni se över det snarast, en bra start är viktig.

Tack för rådet! Företagets storlek på Kickstarter stämmer, så det hade varigt skönt att kunna anlita någon för att lösa de delarna. Mestadels är det min kollega som sköter marknadsföringen i dagsläget men vi har också haft kortare externa insatser. Dock har vi i nuläget inte haft råd att anställa någon heltid tyvärr.

Medlem

@farbrorbarbro: Jag förstår absolut detta, menade inte detta som att klanka ner. Oftast gör många misstaget och ser inte värdet i att ha en dedikerad person, utan tänker "Hur svårt kan det vara, vi kan ta uppgiften själva". Ni borde dock lagt med i er kickstarter på "tårtan" som skulle gå till andra utgifter exempelvis marknadsföring likt sponsrad stream, annonser och en till anställd. Kanske inget alltid vad man vill presentera i en kickstarter, men för multiplayer skall lyckas och att inte spelet skall kännas dött från release krävs det att man har allt på plats redan innan, för som ni säkerligen vet så går dagens gamers vidare illa kvickt och multiplayer kommer förmodligen betyda mer för er än vad ni kanske förstår.

Medlem

@Terranzin Jag tror absolut du har rätt. Håller med om att marknadsföringsbudgeten kunde visats tydligare. Vi tänkte faktiskt mest bara på att visa hur mycket som verkligen går in i projektet.

Medlem

@farbrorbarbro: Får önska er lycka till! Hade jag haft tiden med att hjälpa er "ideellt" så skulle jag gjort det, eftersom ni är bosatta i samma sköna stad - men den tid finns inte som tvåbarnsfar.

Lovar att gnälla på er i framtiden om jag ser något knasigt dock!

Medlem

@Terranzin haha xD Det låter bra! Kanske ses på GG-bar någon gång

Medlem
Medlem

Ser lovande ut, kommer följa med spänning

Kommer det vara olika resources med olika drop points och lager? Farmer för mat?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox, Tack! Resurserna i spelet kommer fungera mer som i StarCraft. Vi har en ”Basic” resurs kallad sten/trä, och vi har en ”Tech” resurs som är guld. I princip används sten/trä mer i början. För de senare byggnaderna och enheterna används mer guld. Det betyder dock inte sten/trä är värdelöst i slutet av spelet då tidiga enheter kan vara bra mot de sista enheterna med högst ”tech”. Hoppas det ungefär besvarade frågan

Medlem
Skrivet av farbrorbarbro:

@conthox, Tack! Resurserna i spelet kommer fungera mer som i StarCraft. Vi har en ”Basic” resurs kallad sten/trä, och vi har en ”Tech” resurs som är guld. I princip används sten/trä mer i början. För de senare byggnaderna och enheterna används mer guld. Det betyder dock inte sten/trä är värdelöst i slutet av spelet då tidiga enheter kan vara bra mot de sista enheterna med högst ”tech”. Hoppas det ungefär besvarade frågan

Kommer sten/trä även kunna fungera som en naturlig barriär man kan öppna upp?
Minns när man gjorde egna banor i Warcraft 2 som var fyllda med trä som man var tvungen att hugga igenom för att komma åt fienden =).

Medlem

Kanske framgick nånstans, men går det att spela "continuous" eller är det ett krig som avslutar allt like AoE? Är rejält ute efter spel där man kan komma tillbaka efter en förlust och där det egentligen bara finns ett slut ifall man ger upp själv. Känner att när man i t.ex AoE är körd vid förlust inte har riktigt tålamodet att köra igen efter.


signatur

i7 8700K, GTX 1070 och liten hårddisk med plats för alla spel. Kattmat#3788 på Discord.

Medlem

@Sapiens Nej, resurserna kommer att samlas från specifika platser som i t.ex. StarCraft. Även om det är snyggare rent temamässigt att resurserna fungerar som barriärer, valde vi att inte göra så just för spelbalansen och inlärningskurvan. Vi vill t.ex. att om man har 4 arbetare ska man alltid samla resurser lika snabbt oavsett vilken bas på kartan man är i. Vi tyckte det gjorde spelet svårare att spela och svårare att balansera om detta inte var uppfyllt!

Medlem

@Hjemrdeil Matcherna och kampanjen kommer fungera mer som i AoE/StarCraft, så spelas mer som distinkta uppdrag som hänger ihop. Kampanjen är sammanhängande och du kan förbättra och bygga sin armé genom att köpa och låsa upp både enheter och uppgraderingar. Dock kommer du t.ex. inte straffas senare i spelet om du lyckades förlora för många enheter på ett uppdrag i början. Det är en cool idé men i vårt fall tycker vi att kampanjen hade blivit för svår att balansera i slutet om alla spelare kan ha allt från en enhet till halva riket som armé. Hoppas det svarade på din fråga

Medlem
Det finns en nyare tråd

För er som följt denna tråd kan jag informera om att den finns en nyare tråd där vi försöker vara aktiva, svara på frågor och förmedla våra nyheter på svenska.

Den kan hittas här.

PlayZor
Jonathan Andersson


signatur

PC | Bannermen® | 21 februari 2019 STEAM
Solo kampanj, 1v1 -> 4v4 | RTS | Matchmaking & Ladder
Läs mer om oss på vår hemsida Bannermen.net
Vill du vara med och påverka? Ge oss dina synpunkter på vår Discord.

1
Skriv svar