Hamburgekedjor - konsumentidioti på hög nivå.

Medlem
Hamburgekedjor - konsumentidioti på hög nivå.

McDonalds, Burger King, MAX och likande kedjor, de flesta snabbmatsställen för den delen. Vad är det för idioti som tagit över oss som konsumenter. Vi ställer oss i en kö, fram till en kassa, där står det någon sönderstressad och snuvig tonåring i keps. Konversationen ska helt gå ut på att jag vet exakt vad jag som konsument vill ha och det lämnas få utrymmen för frågor och förslag. Konsumenten betalar, oftast omkring 60-70kr för en hamburgare, slibbiga pommesfrites och en dricka med 1/3 mugg fylld av is. Det är sen konsumentens ansvar att bära brickan till sitt bord, med vägen förbi en liten station för att själv införskaffa sugrör, salt, peppar, ketchup och pappersservett. Sedan sitter man på ett bord där det endast ryms din egna bricka, på en stol som är lika bekväm som träpallen hemma hos mormor. Och där sitter man, omgiven av pipande ljud från "köket" och springande människor. Måltiden avslutas med att, svårt att gissa, DU som konsument tar din bricka och går till en annan station där du själv ska sortera upp resterna från din nyss köpta måltid. Du ska hälla ut resterade is och dricka i en speciell bunke, locket till din mugg ska läggas i kategorin "övrigt" medan muggen ska ner i en speciellt tunnel.

Vad är det som fått oss, konsumenter, att så stelt och blint acceptera det här? Vi går på en restaurang där vi själva sköter servering och avplockning, ackompanjerat av pipande ljud med springande människor.

Det är egentligen osannolikt när man tänker på det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tja, vad har du för alternativ om du vill ha ett snabbt, varmt mål mat för under hundralappen?

Medlem

Konceptet är inte direkt nytt. Korvkiosker, mindre maställen, vägkrogar, företagsrestauranger och bespisningar har länge fungerat så. Inte för att jag tycker det är något direkt positivt. Det tråkiga är att det här med självbetjäning sprider sig till andra områden. Bensinstationer nappade tidigt på det och nu ser vi det i bl.a. butiker och mataffärer. Vi ska scanna våra varor själva, hämta dem i lagret själva och sköta betalningen själva. Givetvis för att företagen bakom ska spara pengar i personalkostnad. Det är en tråkig utveckling som säkert kommer att fortsätta.

Medlem

Finns bra thai t.ex.? Går även att få snabbare alternativ på indiska, eller vegetariska pizzor som ibland går på 5. Finns även också ställen med större smörgåsar eller liknande, matiga och goda.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Därför ska man köpa maten på Drive-In.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Bra snabbmatshak är sällsynta utanför de större städerna, och ligger sällan längs motorvägar.

Inaktiv

Det är väl valfritt vad man handlar? vill du ha mer service får du betala för det helt enkelt, inte så svårt...dra till en restaurang o pröjsa 300sek istället så får du den service du önskar.

Sen sparar man tid genom att exempelvis självskanna, och det är valfritt. Då slipper man stå i en kassa med en massa retards som bygger varuberg, diskuterar med kassörskan att jojomen det stod 5.90 för gurkan men hon knappade in 6.10 osv..

MFC
Medlem

tänker på Wall-E där feta amerikanare åkt runt i rymden i väntan på att robotar ska städa upp på jorden.. problemet är att de blivit feta under sin resa i rymden...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Vi gör det eftersom vi insett att tiden är kort, och ju snabbare vi får i oss "maten", desto fortare kan vi springa hem och gråta över vår patetiska tillvaro.

Medlem

Ett Whopper-meal vid 23-snåret när man är på väg hem från plugget är en välsignelse.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

@bjosarn

Jag jobbar på ett av snabbmatställena du räknade upp, tro mig när jag säger att om vi kunde så skulle vi gärna ställa upp och bära ut maten och plocka undan efter er också. Dock så hade vi behövt anställa fler som skulle kunna tillgodo se dessa behov, vilket skulle betyda att kostnaden för er konsumenter skulle bli mycket högre.

Det finns ett uttryck, "man får det man betalar för". Vilket jag tycker passar in rätt bra i detta sammanhang.

Dock så finns det inget som säger att vi inte gör dessa saker för våra gäster, tex mammor med barnvagnar, personer med rörelsehinder osv. Dessa hjälper vi mer än gärna att bära ut/plocka undan efter.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vad är det som fått oss, konsumenter, att så stelt och blint acceptera det här? Vi går på en restaurang där vi själva sköter servering och avplockning, ackompanjerat av pipande ljud med springande människor.

Det är egentligen osannolikt när man tänker på det.

vill man ha hamburgare käkar man på en snabbrestaurang (om inte longhorn el. liknande), vill man inte ha det/gillar inte behandligen käkar man nån annanstans. Jag som konsument har makten att själv bestämma hur, var och vad jag stoppar i mig. Är det inte bra så? Spelar det egentligen någon roll när du tänker efter?


signatur

thank you, come again

Medlem

Frasses här är riktigt gott


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

anledningen att jag äter på såna ställen är att det är gott:)

Medlem
Skrivet av jeppe95:

anledningen att jag äter på såna ställen är att det är gott:)

Eller hur, kunde inte sagt det bättre själv. Det är gott, billigt och det går fort att få det.

Medlem

Aldrig tänkt på det innan, men jag tycker att det är värt det, det är ju gott, går snabbt och ganska billigt.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jag tillhör gruppen som aldrig plockar bort brickan efter mig. Har jag betalat för en lunch så tänker jag inte städa också.


signatur
Inaktiv

Alternativet är att principsitta på någon restaurang där du får spendera trippla tiden på att någon ska passa upp dig istället.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Whine tråd.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Runt 65% av McDonalds försäljning är Drive-In, så fler som tröttnat på att det piper från fritöserna

Medlem

"DU som konsument tar din bricka och går till en annan station där du själv ska sortera upp resterna från din nyss köpta måltid. Du ska hälla ut resterade is och dricka i en speciell bunke, locket till din mugg ska läggas i kategorin "övrigt" medan muggen ska ner i en speciellt tunnel."

Den delen skippar alltid jag låter skiten vara

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:
Skrivet av klossen:

Whine tråd.

att whina är ju Bjosarns liv i ett nötskal.

Och jag vill tacka honom för det.

För övrigt håller jag med - jag kan tänka mig hela grejen med att äta på snabbmatsställe men det är PÅ TOK för dyrt med tanke på vad man får.

En vuxen människa kan inte äta en meny och bli mätt - jag behöver ungefär tre burgare för att inte vilja äta igen om en halvtimme och vad kostar det?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tar aldrig bort min bricka efter jag käkat.Dom få gånger jag käkar burgare,så blir det till 90% hos Sibylla.Detta gör jag endast i nödfall om man har grymt bråttom,annars käkar jag alltid slowfood.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

För övrigt håller jag med - jag kan tänka mig hela grejen med att äta på snabbmatsställe men det är PÅ TOK för dyrt med tanke på vad man får.

En vuxen människa kan inte äta en meny och bli mätt - jag behöver ungefär tre burgare för att inte vilja äta igen om en halvtimme och vad kostar det?

Precis, det är ganska dyrt med tanke på att en vanlig meny inte räcker för att bli mätt. Det är inte ovanligt att man spenderar en hundralapp för att få tillräckligt. Då försvinner ju hela idén med att det ska vara billigt och snabbt. Snabbt och lätt är det ju fortfarande, men det är samtidigt väldigt dyrt. Men ibland är det helt enkelt väldigt gott att slänga i sig några hamburgare.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Finns bra thai t.ex.? Går även att få snabbare alternativ på indiska, eller vegetariska pizzor som ibland går på 5. Finns även också ställen med större smörgåsar eller liknande, matiga och goda.

thai? indiska? vegetariska pizzor? större smörgåsar ?

Nu glömmer du igen att alla inte bor i 08 :>


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Askamaia: Jag hoppas du inte har uppfattat mitt inlägg som att jag menar att det är de som arbetar på dessa stressfabriker som jag ogillar. Och jag hyser ingen respekt för hur dessa företag behandlar sina anställda - men det tar vi i någon annan tråd.

Skrivet av CastorFiber:

För övrigt håller jag med - jag kan tänka mig hela grejen med att äta på snabbmatsställe men det är PÅ TOK för dyrt med tanke på vad man får.
En vuxen människa kan inte äta en meny och bli mätt - jag behöver ungefär tre burgare för att inte vilja äta igen om en halvtimme och vad kostar det?

Det är PRECIS det här jag menar. Vi betalar ett otroligt överpris för vad vi får.
Jag är familjär med det kapitalistiska tankesättet. Tillgång och efterfrågan, samt produktionskostnader och service. Och enligt mig går det absolut inte ihop när det gäller snabbmatskedjor. Det är därför jag anser att det är konsumentidioti.

Skrivet av IceMan:

Nu glömmer du igen att alla inte bor i 08 :>

Väldigt sant, och jag får nästan be om ursäkt för min storstadsfixering. Jag är för övrigt från Göteborg och inte någon Stockholmare. (Oh yes, I did the smiley!)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av bjosarn:

Finns bra thai t.ex.? Går även att få snabbare alternativ på indiska, eller vegetariska pizzor som ibland går på 5. Finns även också ställen med större smörgåsar eller liknande, matiga och goda.

thai? indiska? vegetariska pizzor? större smörgåsar ?

Nu glömmer du igen att alla inte bor i 08 :>

Jag bor i en liten skitstad och vi har tillgång till 3 thairesturanger, cirka 20 pizzerior och subway.
Fy fan för invandrare som skapar jobb va?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ja, pizzerior och asiatmat är det ingen brist på direkt, det finns nästan överallt. Till och med i små hålor.

MFC
Medlem

Pizzerior är ofta en front för annan typ av verksamhet.. fast det kan man ju säga även om McD o de andra... på mer än ett sätt iaf.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Max äger ju.

12
Skriv svar