Rykte: Nvidia avtäcker GTX 1070 Ti den 26 oktober

Robot
Rykte: Nvidia avtäcker GTX 1070 Ti den 26 oktober
Medlem

Så, köpa 1080 eller vänta på denna?

Medlem

Har 980Ti och börjar bli dags att uppgradera känner jag, ska jag vänta på den nya serien, eller köpa 1080Ti?

Medlem

@totte1015: vad är det som gör att du känner att förgående generations värstingkort inte duger?
Vänta till nästa gen minst skulle jag göra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@totte1015: Har samma kort, ska vänta tills den nya serien Volta arkitekturen(eller vad det kallas) ska släppas. Men är du verkligen i behov av ett nytt kort så passa på under black friday eller köp ett 1080ti från Tyskland.

Medlem

Även om kortet lägger sig mittemellan 1070 och 1080, var lägger det sig egentligen i för prisförhållande till de korten? Med reor så är det löjligt få Linnélappar som skiljer sig mellan 1070 och 1080.
Just nu är det 400kr mellan Asus gtx 1070 och Gigabyte gtx 1080. Visst olika utgåvor, men hoppet emellan är ju mikroskopiskt jämfört med 1060 och 1070.
Hade ju hellre sett ett gtx 1060ti, just prismässigt sett. Sen har jag inte prestandasiffrorna i huvudet gällande gapet mellan 1060-1070 och 1070-1080 i pris/prestanda.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Skrivet av Freffo:

@totte1015: Har samma kort, ska vänta tills den nya serien Volta arkitekturen(eller vad det kallas) ska släppas. Men är du verkligen i behov av ett nytt kort så passa på under black friday eller köp ett 1080ti från Tyskland.

Vilka butiker från Tyskland är bland de bättre alternativen? Har ingen riktig koll på butiker utanför Sverige.

Medlem

@Luciphear: Tyskaa Amazon brukar vara något billigare.

Medlem
Skrivet av Vojvoda:

Så, köpa 1080 eller vänta på denna?

Invänta Volta-arkitekturen i stället. Var tänkt att släppas nu under hösten men i och med att RX Vega floppade så sköt Nvidia upp lanseringen till början av nästa år.

Avstängd

Vilket onödigt kort.

Medlem

@totte1015: Har samma kort, men har sagt till mig själv att det förmodligen blir det sista. Spelar för det mesta på tv:n nu och använder inte datorn på samma sätt som förr. Så det blir nog ett tv-spel för mig nästa gång. Kommer t.ex köpa en Switch snart. Så för min del blir det en nergradering. Tror att 980Ti kommer att hålla 2 - 3 år till iaf.

Medlem

För mig blir det skillnad, i prestanda jag uppgraderar från ett 660ti. Frågan är om man ska slå till nu eller på nästa års generation. Har man väntat i 5 år kan man ju vänta lite till. Jag har en fet backlogg med spel som är några år ändå.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Ska bli intressant att se hur det står sig mot 1080 och varför man inte skulle köpa ett sådant istället. Kan tänka mig ett det blir aningen billigare och/eller kanske strömsnålare...frågan är ifall det blir tillräckligt mycket för att motivera ett köp. Blir säkert ett bra kort i sig, men fan, fram tills jag ser siffror så kommer jag nog hävda att ti-tilläggen gör sig bäst på toppsegmentet.

Medlem

Känns lite som, "vi har en del 1070 kretsar kvar på lager som vi måste få slut på innan vi släpper nya, vad ska vi göra med dem? Ge dem lite mera kräm och bättre kylning, smäll på Ti på sidan och sälj dyrare."

Känns otroligt onödigt och förvirrar bara vanliga konsumenter mera.


signatur

Nämen!

Medlem

@Struggle: Ja, allt handlar ju om pris förstås i slutändan.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem
Skrivet av Molotov:

@totte1015: vad är det som gör att du känner att förgående generations värstingkort inte duger?
Vänta till nästa gen minst skulle jag göra

Lite i BF1, har ibland 50FPS på det mesta på Ultra och jag gillar inte att ha en enda FPS under 60 åtminstone (sedan har jag 165Hz skärm så vill gärna ha så nära som möjligt)
Sedan fick jag förmodligen ett måndagsexemplar, minsta lilla överklockning i MSI Afterburner (följt guider till världens ände) så får grafikkortet krasher och drivrutinsfel och annan dynga

Skrivet av Freffo:

@totte1015: Har samma kort, ska vänta tills den nya serien Volta arkitekturen(eller vad det kallas) ska släppas. Men är du verkligen i behov av ett nytt kort så passa på under black friday eller köp ett 1080ti från Tyskland.

Man kan ju snoka runt när reorna drar igång, men det är ju en ganska "dum" investering att ta i nuvarande generations grafikkort om nu nästa kommer ut snart?
Till tidig vår eller hur ser det ut?

Medlem

Använder en 23 tum 1080p skräm med gtx 780 fungerar än så länge i de flesta spelen. tänkte byta till en 1440p skärm frågan är kommer mina fps i spelen halveras på samma inställningar? Ser man stor skillnad på 1080p och 1440p skärmen som jag tänkte köpa är 27 tum så den är större. Har hört att gtx 1070 ska vara bra för högre upplösning men kanske ska vänta på att 1080 går ner i pris. Hursomhelst behöver inte spela på högste grafik räcker med höga inställningar (bara så att det ser snyggt ut) fps 60+ och att jag ine behöver uppgradera inom 3-4 år.

Medlem

@totte1015: Skulle helt klart vänta om jag var du. Själv gjorde jag ett "misstag" att köpa ett 980 ti två månader innan 1080ti släpptes... De nya korten lär lanseras i början av nästa år, så inte värst långt kvar av det jag har hört och läst. Kommer själv vänta på att Nvidia släpper TI versionen av deras Volta arkitekur.

Medlem
Skrivet av Freffo:

@totte1015: Skulle helt klart vänta om jag var du. Själv gjorde jag ett "misstag" att köpa ett 980 ti två månader innan 1080ti släpptes... De nya korten lär lanseras i början av nästa år, så inte värst långt kvar av det jag har hört och läst. Kommer själv vänta på att Nvidia släpper TI versionen av deras Volta arkitekur.

Tror jag gjorde ungefär detsamma faktiskt, inhandlade iallafall mitt 980Ti september för två år sedan

Medlem

Svårt det där om man vill vara framtidssäker vilket de flesta vill. Lär nog inte gå efter ett Ti då jag inte vill överstiga 6k. De möjliga skulle du bli 70 eller 80 av de nya, samtidigt kommer ju 1070 och 1080 gå ner så det beror mycket på om de är tillräckligt mycket bättre än de nuvarande korten samt hur mycket du kommer kosta för att de ska vara värt det.

Medlem

1060Ti 1499:-
Ja tack!

1070Ti
Fantasipris:-
Nej tack!

Medlem

Lirar nog vidare ett tag med mitt 1080 Ti Driver de flesta spel över 60fps i 3440x1440p på maxade inställningar. Ifall jag skulle uppgradera något är det nog min CPU (en i7 4770k @ 4.3ghz) men det är jag för lat för att göra.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Lirar nog vidare ett tag med mitt 1080 Ti Driver de flesta spel över 60fps i 3440x1440p på maxade inställningar. Ifall jag skulle uppgradera något är det nog min CPU (en i7 4770k @ 4.3ghz) men det är jag för lat för att göra.

Sitter du på ett 1080 Ti så är väl ett 1070 Ti knappast en uppgradering?

Medlem
Skrivet av stege99:

Sitter du på ett 1080 Ti så är väl ett 1070 Ti knappast en uppgradering?

Syftar mer på att jag nog väntar ett bra tag med att uppgradera över huvud taget


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Är det verkligen nödvändigt att dela upp marknaden i så himla små segment? Redan som det är så gör ju prisskillnader på olika ställen i form av reor osv att de olika segmenten nästan går omlott.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Lirar nog vidare ett tag med mitt 1080 Ti Driver de flesta spel över 60fps i 3440x1440p på maxade inställningar. Ifall jag skulle uppgradera något är det nog min CPU (en i7 4770k @ 4.3ghz) men det är jag för lat för att göra.

Detta bekräftar.

Har verkligen fått ett jävla måndagsexemplar av mitt

Medlem

Själv väntar jag på nästa generation i förhoppningar om att de kommer att vara runt 30% snabbare än 1080Ti så att jag kan skaffa en 4k skärm. De kommande Acer 27" Predator X27 eller ROG-SWIFT-PG27UQ ser riktigt bra ut. Högre PPI, G-sync, HDR, 144hz. Ja tack. Men bara om datorn klarar att driva det. 1080ti är aningen för långsam för min smak.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Detta bekräftar.

Har verkligen fått ett jävla måndagsexemplar av mitt

Öhm, du såg väl att han skrev 1080ti och inte 980ti.
1080ti i 4K upplösning är ca 1.7-1.9x snabbare jämnfört med 980ti.

http://www.sweclockers.com/test/24417-evga-geforce-gtx-1080-t...

Sen beror det också lite på vilken version av 980ti du har.
Speciellt just 980ti-modellen kan det vara ganska stor skillnad mellan referensmodellen och partnertillverknas kort
Ett bra fabriksöverklockat kort kan vara upp till 15% bättre än referensversionen.

Skrivet av Owro:

Själv väntar jag på nästa generation i förhoppningar om att de kommer att vara runt 30% snabbare än 1080Ti så att jag kan skaffa en 4k skärm. De kommande Acer 27" Predator X27 eller ROG-SWIFT-PG27UQ ser riktigt bra ut. Högre PPI, G-sync, HDR, 144hz. Ja tack. Men bara om datorn klarar att driva det. 1080ti är aningen för långsam för min smak.

4K i 144hz hade inte varit fel, sen tror jag ett 1180ti kommer vara mer än 30% snabbare än nuvarande 1080ti. Kollar man på generella skillnader i 4K prestanda mellan 780ti till 980ti och 980ti till 1080ti har det varit ca 1.5-1.7x skillnad.

Dvs ca 1.6x bättre är inte helt orimligt att förvänta sig från ett 1180ti, vilket i så fall gör att man kommer kunna snitta typ 70-100fps i 4K. Inte fy skam och är helt okej i g-sync. Frågan är bara vad korten kommer kosta, tycker priserna på toppkorten börjar bli lite väl saftiga. Kan mycket väl vara så att i förhållande pris/prestanda blir det inte mer än 30% ökning i prestanda per kr.

1
Skriv svar