Nu blir Assassin's Creed en historielektion på riktigt

Robot
Nu blir Assassin's Creed en historielektion på riktigt

Discovery Tour ska guida oss genom gamla Egypten.

#assassins-creed-origins, #ubisoft


Medlem

Låter lite som civilopedian i Civilizationspelen. Nöje och bildning på samma gång.
Tummen upp för detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Låter en aning förvånande eftersom de ger en rent perverst sned bild av CleoPatRa i det förvisso lilla jag sett av spelet. Verkar hämtad ur historieböcker från värsta mansgrisiga 80-talet och en av anledningarna till att jag tycker spelserien helt förlorat sin själ och sitt hjärta.
Men när man tänker tillbaka så är serien rent generellt rätt gravt fokuserad på männens historia med kvinnor långt ute i periferin. Inte ens i Franska revolutionen där kvinnorna spelade en avgörande roll fick Ubi till det trots att det är "home turf".
...Förmodar att de helt enkelt känner sin spelarbas, allt yngre och allt mindre intresserad av en nyanserad historia.

Medlem

Bra initiativ av UBI Soft.

Exx
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Låter en aning förvånande eftersom de ger en rent perverst sned bild av CleoPatRa i det förvisso lilla jag sett av spelet. Verkar hämtad ur historieböcker från värsta mansgrisiga 80-talet och en av anledningarna till att jag tycker spelserien helt förlorat sin själ och sitt hjärta.
Men när man tänker tillbaka så är serien rent generellt rätt gravt fokuserad på männens historia med kvinnor långt ute i periferin. Inte ens i Franska revolutionen där kvinnorna spelade en avgörande roll fick Ubi till det trots att det är "home turf".
...Förmodar att de helt enkelt känner sin spelarbas, allt yngre och allt mindre intresserad av en nyanserad historia.

CleoPatRa, vad håller du på med här? Det är grekiska?

Medlem

Detta var ett otroligt bra initiativ. Det är största dragningskraften till de Assassins Creed jag faktiskt tyckt varit riktigt bra spel. Den historiska delen, med karaktärerna runt omkring och Ubisofts tolkning av diverse epoker. Därför har ofta spel som Unity med mera inte tilltalat mig även om de vore bra (Nu vet jag att det inte kommit ett RIKTIGT bra A.C sen Black Flag). Syndicate var helt OK och t.om med roande. Men kändes fortfarande inte riktigt nytt och fräscht och det viktigaste för mig. Epoken, landet och settningen generellt tilltalade inte mig speciellt mycket.

Och jag är helt galen i antiken och framför allt då, Romare. Så med andra ord är jag väääldigt pepp på Origins. Jag hoppas att expansioner och DLC släpps som fortsätter den antika berättelsens utveckling i Rom, Karthago, Seluciderna eller dylikt.

Jag är lika galen i historiska romaner/serier. Blandningen mellan historia, nöje och fiction är suverän. För alla som är intresserade av Romarriket och allt runt omkring kan jag varmt rekommendera bokserien "Kejsaren" av Conn Iggulden. En bokserie bestående av 6 böcker som handlar om Julius Caesars uppväxt, liv och död med karaktärer runt omkring som Brutus, Cassius, Pompeijus osv. En mästerlig blandning av fiktion och historia.

Medlem

@ulrik.borg: Nja, många kvinnor som haft makt genom historien har ofta fått den genom sin sexualitet eller att verkar bakom ridån eller att manipulera männen.

PS Mansgris är en mildare variant av ManBearPig. Ganska häftig alltså.

Kul grej! Trist att de inte gjorde det till de andra spelen redan. Nu fick man ju ändå inspiration av de tidigare AC spelen för att på egen hand läsa mera, läste senast en ganska tjock lunta om piraterna i karibien, väldigt intressant, tex att Svartskägg (Blackbeard) aldrig dödade någon under sin pirattid, inte förens i sin sista strid gjorde han möjligtvis det. Det var mer management by fear så att säga.

Medlem

Jag ser verkligen fram emot spelet, folk får gnälla hur mycket dem vill över Ubisoft! Jag hade fruktansvärt kul med första AssCreed när det kom ut, hela Ezio-serien fick mig ner på knäna. AssCreed 3 var OK, tack vare infödings-storyn kombinerat med att man fick ta del av/påverka den Amerikanska revolutionen! Black Flag var min favorit, ett helt otroligt bra spel. Rogue flög lite under min radar, som tur var plockade jag upp spelet och jag fann spelet otroligt bra skrivet, underbar story, väldigt annorlunda från resten av spelen som är mer fokuserade på lönnmördar-ordern. Unity var mindre bra, men hade otroligt vacker arkitektur, men det ändrade inte vad jag tyckte om spelet overall, det var mindre bra, huvudkaraktären var lite grå, men satan vilken fin värld att få springa runt i. Syndicate gillade jag inte för att jag blev tvungen att spela flera karaktärer, det gillade jag verkligen inte.

Så FÖR MIG, så ser jag två AssCreed-spel (av all jag spelat) som jag inte gillade så värst. Helt OK i min bok.

Sen har det här inget att göra med AssCreed, men bara för att förstärka min tro om att många hatar Ubisoft för att det är en "grej" och mindre för att det faktiskt är befogat (i min mening):

Far Cry 1, Far Cry 3 och Blood Dragon, samt Far Cry 4 gillade jag verkligen skarpt. Sjukt bra spel. The Division plöjde jag GRYMT många timmar in i. The Crew lade jag ner en veckas spelande i, där jag utforskade USA med mina vänner. Människor nöter verkligen Rainbow Six Siege, så det verkar vara mer än bra. Bra jobbat Ubisoft!

Jag personligen har aldrig haft en anledning att grina illa över Ubisoft. Ubisoft har haft några mindre lyckade spel, absolut, men i det stora hela så har JAG PERSONLIGEN uppskattat majoriteten av deras stora titlar. Det är mer än vad man kan säga om många andra förlag och utvecklare.

Smaken är som baken, delad.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

@ulrik.borg: Nja, många kvinnor som haft makt genom historien har ofta fått den genom sin sexualitet eller att verkar bakom ridån eller att manipulera männen.

PS Mansgris är en mildare variant av ManBearPig. Ganska häftig alltså.

Nu var det inte det jag pratade om förvisso, men det är en vanlig mansgrisig fördom att utgå ifrån det.
Cleo var för sin tid en mycket skicklig politiker som trots sitt kön manövrerade sitt land genom en svår tid (förvisso till sist mot en katastrof) och lyckades under svåra förhållande till stora delar bevara dess självständighet under förvånansvärt lång tid. I spelet verkar hon framställas som en maktlysten, till och med maktgalen mans-slukerska som måste neutraliseras. Det är snäppet värre än tidigare varianter att bara kort och gott marginalisera kvinnornas roll i världens historia och bilden verkar tagen direkt från riktigt gamla mossiga historieböcker. Fantasy-djuren som är med gör inte precis saken bättre.

Vad gäller din kommentar i övrigt, så ja, några andra möjligheter gav ju inte männen dem generellt sätt. De få kvinnliga ledare som kunnat gå andra vägar - utan att tvingas bli "manliga" heller - var dock överlag synnerligen framgångsrika. Det har skrivits rätt många bra artiklar om det de senaste åren.

Nu kan vi förvisso skita fullständigt i det, min poäng handlar mest om att AC:s rötter; ambitionen att vara historiskt korrekt endast försiktigt böjd för att passa storyn, det verkar ha åkt ut genom fönstret helt. Cleo är bara ett av flera exempel på det. Personligen gillade jag de ambitionerna mer än fantasy-djur och platta karaktärer med övervägande manliga genitalier. Tyvärr håller nog inte marknadsundersökningarna med mig.

1
Skriv svar