Digital Foundry analyserar grafiken i Red Dead Redemption 2

Robot
Digital Foundry analyserar grafiken i Red Dead Redemption 2

Rockstars Rage-motor är för första gången helt anpassad för den senaste generationens konsoler.

#fransjacka, #rage-engine, #red-dead-redemption-2, #rockstar


Medlem

Senaste generationens konsoler, alltså förra generationens "medium end" PC...
Eller?

Skägg.
10 Chambers

@Gamer-Tompa: Om man kunde jämföra dem rakt av, så visst. Red Dead Redemption 2 ser inte fult ut direkt.


signatur
Medlem

Varför slå in öppna dörrar hela tiden? "En PC är såååå mkt bättre än en PS4/XBox osv..." Hyfsat ointressant konstaterande....

Medlem

Tycker det är trist att "otroligt grafiska lyft" bara sker när vi får nya konsoler. Snacka om begränsningar.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är trist att "otroligt grafiska lyft" bara sker när vi får nya konsoler. Snacka om begränsningar.

Begränsningen består av att det är ekonomiskt självmord att spendera massor av pengar på att utveckla ett spel som siktar in sig på några få procent av PC-spelare som har den senaste hårdvaran.

Utan konsoler skulle inte många spel likt detta ha ekonomiska förutsättningar att existera.

Medlem
Skrivet av Margy:

Begränsningen består av att det är ekonomiskt självmord att spendera massor av pengar på att utveckla ett spel som siktar in sig på några få procent av PC-spelare som har den senaste hårdvaran.

Utan konsoler skulle inte många spel likt denna ha ekonomiska förutsättningar att existera.

Det är äntligen någon som fattar!!! Fan vad länge jag har väntat på detta ögonblick

Medlem
Skrivet av Margy:

Begränsningen består av att det är ekonomiskt självmord att spendera massor av pengar på att utveckla ett spel som siktar in sig på några få procent av PC-spelare som har den senaste hårdvaran.

Utan konsoler skulle inte många spel likt denna ha ekonomiska förutsättningar att existera.

Tror du? Du vet inte hur utveckling av PCs hade varit utan konsoler, vilka teknologiska framsteg vi hade kunnat ha, hur stor marknaden har blivit bland pc användare med mera. Dum och trångsynt tro det hade blivit sämre utan konsoler.

Medlem

Om det här spelet släpps till PC så kommer jag driva mina grannar till vansine genom att konstant spela musiken från "The Man With No Name"-trilogin
Ennio Morricones western-musik är ju ett måste <3

Medlem

Dagens konsoler har bra prestanda jämfört med hyfsade gaming-PCs. Visst, det är inte samma råprestanda vid direkt jämförelse men det är SÅ mycket lättare att utveckla och ffa optimera spelen för konsoler och då kunna pressa ut så mkt prestanda som möjligt av det som finns tillgänligt i hårdvaran. Vet inte hur många gånger man spelat PC-spel där varken GPU eller CPU jobbar på 100% ändå så får man framedrops eller skitFPS. är ju nästan standad vid release.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@Margy: Så du menar att rockstar inte har tjänat på att tex släppa gta v på pc ?

Medlem

@CliQue-SinneD: Vet inte hur många gånger jag spelat konsol spel där det är framdrops under 30 när det händer lite. Även spel som ska ha native 60 fps.

Så jag håller inte riktigt med lov-orden om konsolerna. Dom är knappast felfria, och nästan alla spel har framedrops i olika scener.

Sen är jag inte utvecklare själv, så jag har ingen aning om vad som är "lättast". Men jag tvekar på att det skulle vara en positiv del av ett spels utveckling att någonsin behöva utveckla till flera plattformar.

Dom exklusiva titlarna håller ju faktiskt mycket högre kvalité än multi-platform titlarna.

Redaktör

@Loltron: spel som inte håller utlovad framerate beror på dålig kod eller överambitiösa kodare, inte på hårdvaran. Såväl konsoler som datorer kan leverera skyhög framerate, det är bara en fråga om vilka eftergifter utvecklarna är beredda att göra. Samma med framedrops: det går utmärkt att göra spel som flyter jämnt (Forza Motorsport-serien t.ex.).


signatur
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tror du? Du vet inte hur utveckling av PCs hade varit utan konsoler, vilka teknologiska framsteg vi hade kunnat ha, hur stor marknaden har blivit bland pc användare med mera. Dum och trångsynt tro det hade blivit sämre utan konsoler.

Mycket av de teknologiska framstegen bland hårdvara har med mikro- och nanoteknologisk forskning att göra samt framsteg inom produktionsteknologi. Detta hade inte påverkats om fler spelat på PC eller inte.

Konsolmarknaden har dragit in massor av folk som annars inte hade spelat till spelmarknaden vilket gör det möjligt att skapa spel med betydligt större budget än vad som hade varit möjligt på en marknad med enbart PC.

Det är ganska trångsynt att tro att spelmarknaden varit bättre utan konsoler.

Skrivet av Loltron:

@Margy: Så du menar att rockstar inte har tjänat på att tex släppa gta v på pc ?

Nej, det har jag aldrig sagt. Däremot är det tveksamt om speciellt många spelutvecklare lagt enorma budgetar på en del spel (speciellt ny IP) om inte konsolmarknaden funnits.

Hade man vågat satsa så mycket pengar på GTA 5 om det enbart släppts till PC? Nu är det en väletablerad och enormt stor serie så det är möjligt men hade det varit ett nytt spel utan föregångare hade det spelet knappast kommit till utan konsoler.

De stora pengarna verkar komma från konsolmarknaden då GTA 5 hade sålt ca 50 miljoner (?) exemplar redan innan det kom till PC och det fortsätter ligga på konsoltopplistor ännu idag.

Medlem

Konsolerna har gjort spelandet väldigt mainstream. Få utvecklare vågar numera ta ut svängarna utan kör på gamla beprövade koncept. Spel har blivit kassakor helt enkelt. Inget fel i det såklart, men kvaliteten på spel överlag har blivit sämre.
Spelen ska passa "alla", för att kunna sälja så mycket som möjligt. Det har (enligt mig) gjort att spelindustrin stagnerat.
Undantagen är givetvis kickstarters och liknande former av finansiering, där utvecklare får betalt innan så att säga.

Själv hade jag önskat att spel vore exklusiva. Dvs, låsta till sina resp konsoler och pc. Inga krossplattformspel. Låt konsolspel vara konsol, och pcspel endast till pc.

1
Skriv svar