Om PvP i Destiny 2

Relik 📜
Om PvP i Destiny 2

Känner jag behöver skriva av mig och bolla tankar!

Har nu plöjt ned en laddning timmar i Destiny 2 på PS4. Blivit en hel del PvE, tillräckligt för att nå 260-cappen, och en del PvP på det. Framför allt sista är jag dock rätt besviken på än så länge.

Till att börja med, mindre fireteams och tightare banor är en separat sak. Det ger en annan känsla och en annan typ av action, vilket inte alls är otrevligt - bara annorlunda. Själv kan jag sakna de lite större kartorna och bataljerna från D1, men köper i grund och botten konceptet. Vem vet, kanske återvänder sex spelare per lag i framtiden.

Däremot, systemet med Quickplay och Competitive. Egentligen två playlists, som slumpar fram mellan olika spellägen beroende på val. Vad hände här, varför får jag inte välja? Nu blir det att man hoppar in, någon i mitt fireteam inser att det inte är ett läge han/hon vill köra, och personen hoppar ur igen. Tycker en på tok för stor del av rundorna blir ojämnt antal spelare, och det verkar inte fyllas på i pågående match (vilket gjordes i D1).

Competitive är ytterligare ett lager frustration, då matchmaking verkar vara avslaget eller väldigt konstigt. Senaste dagarna har jag i majoriteten av rundorna hamnat mot lag som helt enkelt är ett par nivåer bättre. Det är verkligen skittråkigt, då det inte verkar finnas någon motsvarighet till "I've seen enough" från D1. Istället behöver man slå huvudet i samma vägg tills matchen är slut, eller hoppa ur. Vilket folk gör hela tiden, så det blir 4 vs 3, 4 vs 2..

Är det bara jag som är frustrerad? Summa summarum har jag redan tröttnat på PvP i Destiny 2, något jag lade iaf över 100 timmar på i första spelet. Tycker helt enkelt inte det är roligt, är för hög sannolikhet att rundan är obalanserad i skill eller i antal spelare. Alternativt att det blir ett spelläge jag inte gillar, CS-klonen Countdown till exempel. Sist men inte minst, när jag är över 260-cap nu så försvinner även den moroten (undantaget de milestones som kan vara aktuella).

Ska givetvis sägas att jag inte är proffs direkt, utan mest vill ha roligt. Det är ju därför matchmaking måste fungera, speciellt när det finns så orimligt få valmöjligheter.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Det känns ibland som om Bungie medvetet jäklas med spelare för att hålla igång diskussionerna. Ett perfekt spel hade någon blivit "tråkigt" i deras tycke, och folk hade inte engagerat sig lika mycket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag kan hålla med om frustrationen som uppstår i det du beskriver, jag vet dock inte om det är någon skillnad i matchmaking på PC och konsol då jag inte upplevde (under D2 Beta) att det gick en hel match 2v4 när någon hoppat ut, kändes som att de hoppa in någon nästan direkt. Tightare banor och mindre fireteams är deras vision på ett mer esport vänligare läge för spelets framtid och för mig kändes detta som ett steg i rätt riktig.

Spelade också en hel del PvP i D1 och hade ruskigt roligt, känns som att D2's PvP kanske blivit lite för seriöst kanske?


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Gillart! Har kört rätt mycket pvp i D2, mest qickplay pch lite competitive. Alla klasser känns relevanta och har alla sina styrkor. Det känns belönande att spela smart och inte bara yolo-ränna runt kartan. Över lag verkar matchmakingen funka. Det händer enstaka gånger att lagen är helt felbalanserade, vilket suger, men jag är lika ofta på det vinnande som det förlorande laget så det är väl ok. Dom jobbar på en fix vad jah förstått. Kan tycka att fireteams med fyra från samma clan ev skulle få möta andra clanlag. Det finns trevliga vapen av nästan alla typer. Mida-scouten och wardcliff-rpgn är möjligen överrepresenterade. Men det jobbigaste att möta är välkoordinerade motståndare. Som det ska vara. Har inte provat trials än så vet inte hur det funkar där.

Medlem

Lustigt att dina klagomål ej omfattar avsaknaden av dedikerade serverar. Och server tick rate:n. Hatar alla melee double kills och alla gånger man tagit sig runt ett skydd men dött ändå. Allt detta plus 30 fps gör att pvp är ett väldigt dåligt sätt att uppleva D2.

Jag tror att pvp kommer bli hästlängder bättre på PC. Men annars är detta ett riktigt bra spel och äter upp all din tid och liv (Arbetslös sedan release).

Relik 📜
Skrivet av Megagurra:

Lustigt att dina klagomål ej omfattar avsaknaden av dedikerade serverar. Och server tick rate:n. Hatar alla melee double kills och alla gånger man tagit sig runt ett skydd men dött ändå. Allt detta plus 30 fps gör att pvp är ett väldigt dåligt sätt att uppleva D2.

Jag tror att pvp kommer bli hästlängder bättre på PC. Men annars är detta ett riktigt bra spel och äter upp all din tid och liv (Arbetslös sedan release).

Dedikerade servrar är inget som stör mig per se, jag kan ha roligt ändå om matchmaking och övrig teknik fungerar. Tickrate och 30 fps är samma som i D1 - visst vore det kul med bättre och PC lär bli överlägset, men där är jag ändå van. Jag hakar mest upp mig på sakerna som i mitt tycke försämrats mot D1, vissa till synes utan anledning. Som @unforg0tten skriver vill väl Bungie göra D2 mer "seriöst", men effekten för mig som casual-pangare blir bara "tråkigare".


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Ah älskar pvp i Destiny i lagom mängd. Spelade någonstans runt 7 matcher igår utan fire team(körde inte med någon jag känner). Och vann alla var tom avgörande i många av matcherna och kom oftast först. Villken skön känsla när man ligger under och sen anstränger sig lite och vinner matchen i slutändan. Är heller ingen dålig förlorare och kan uppskatta när något motståndarlag vänder matchen och sen dominerar i slutet. Spelar på ps4 och är ibland med om att jag får hoppa in en bit i vissa matcher för att få fylla ut dom. Och hoppar bara ut om jag är den sista kvar i laget. Ibland stannar jag kvar för att se om jag kan lära mig något av att spela i ett extremt underläge. Är glad över att Dead Orbit vann! Men inte förvånad

Medlem

@Alienshade: Att Dead Orbit vann var ju ingen överraskning!

Jag går aldrig ur en match även om det betyder att man är i underläge resterande tid i matchen, man lär sig grymt mycket utav det om det inte är så att man bli totalt överkörd så fort man rundar ett hörn, då blir det mer angermanagement i mina ögon.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är glad över att Dead Orbit vann! Men inte förvånad

Klart att Dead Orbit skulle vinna, det är ju svensk röstskådis på Arach Jalaal och allt! Peter Stormare ftw

1
Skriv svar