Sony visar upp nytt Playstation VR-headset

Robot
Sony visar upp nytt Playstation VR-headset

Uppdaterad hårdvara och välkomna designförbättringar.

#playstation-vr, #sony


Medlem

Tror inte detta räddar PSVR, VR är dött.

Medlem

@kebbe: Vad grundar du det på?

MEG
Medlem

Varför?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@kebbe: Skum kommentar.

Själv tror jag och många andra på att vr slår igenom när det blir tillräckligt bra och prisvärt. Inte ens dyrare utrustning ger en behaglig upplevelse och vem har råd att lägga 10-25k för att ens kunna prova vad många upplever som konceptet spel....

Jag tror inte ens att det finns något operativsystem för VR.

Näe 120hz, 4k, trådlöst och ett okey pris så kommer det sälja i stora volymer. Då kan VR ta över skärm marknaden.

Medlem

VR är långt från dött. Det är i sin barndom där det är "Early adopters" som har headsets just nu. Först när priset går ner så kommer det bli en större utrullning. Det är så här det fungerar med i stort sett all ny teknik som når marknaden. Early adopters först då tekniken oftast är jäkligt dyr i början sedan bred utrullning när tekniken är mogen nog för mass marknad

Medlem
Skrivet av MEG:

För att det här är ett stort problem med att inte få 4K signal genom PSVR. Sony var korkade nog att inte ha det med i sin PSVR när det ändå släpptes så nära PS4 Pro.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av sgt.eagle:

@kebbe: Vad grundar du det på?

Samma sak som jag gjorde när jag påstod att 3DTV var dött flera år innan produktionen upphörde; Närvaron på industrimässor minskar för varje år och konsumentintresse bortom ett fåtal entusiaster verkar saknas helt.

Kan jag ha fel? Absolut. Kommer jag ha fel? Nej.

Medlem

Än så länge saknas en "Wii Sport" för både PC VR och PSVR, men jag måste säga att jag är imponerad över hur bra kvalité det är på PSVR vilket tyvärr inte går igen i spelen. Ytliga, enkla produkter eller VR som lagts till efteråt. Än så långe är det egentligen bara bilspelen jag tycker "duger". Gillar EVE Valkyrie, men pay2win och väldigt lite content gör det till en fortfarande ytlig produkt.
Men med tanke på hur länge devs hållt på med Star Citizen så får man väl köpa att det tar tid innan mer substantiellt material når marknaden, särskilt som marknaden är relativt liten fortfarande. Hönan och ägget-problematiken... Lite besviken på de utannonseringar som gjorts till PSVR, egentligen bara det helgalna "superhjältespelet" som är lite lockande. ...och jag tror PSVR är jäkligt viktigt för att VR ska slå sig in på "mainstream" marknaden.
Just nu funderar jag mest på om jag istället ska koppla in PSVR i min PC för att lira Elite Dangerous, det enda VR-spelet jag verkligen är sugen på för tillfället.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Än så länge saknas en "Wii Sport" för både PC VR och PSVR, men jag måste säga att jag är imponerad över hur bra kvalité det är på PSVR vilket tyvärr inte går igen i spelen. Ytliga, enkla produkter eller VR som lagts till efteråt. Än så långe är det egentligen bara bilspelen jag tycker "duger". Gillar EVE Valkyrie, men pay2win och väldigt lite content gör det till en fortfarande ytlig produkt.
Men med tanke på hur länge devs hållt på med Star Citizen så får man väl köpa att det tar tid innan mer substantiellt material når marknaden, särskilt som marknaden är relativt liten fortfarande. Hönan och ägget-problematiken... Lite besviken på de utannonseringar som gjorts till PSVR, egentligen bara det helgalna "superhjältespelet" som är lite lockande. ...och jag tror PSVR är jäkligt viktigt för att VR ska slå sig in på "mainstream" marknaden.
Just nu funderar jag mest på om jag istället ska koppla in PSVR i min PC för att lira Elite Dangerous, det enda VR-spelet jag verkligen är sugen på för tillfället.

Det roliga med EVE Valkyrie är ju dock att dom nyligen släppte en version som inte kräver VR för att efterfrågan på en sådan version var större än en strikt VR-version. Enda spelet jag är någorlunda sugen på som VR-titel är Star Trek: Bridge Crew.

Sedan var det något med en gamla PSVR i samband med Playstation Eye som fick folk att bli väldigt illamående.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@kebbe: du har fel.
vi ses i kommentartrådarna om 5 år

Medlem

Jag har en PSVR som jag skaffade i somras. Jag har aldrig riktigt trott på VR, och gör det ännu mindre nu. Det verkar som om tekniken har brister som inte ökad FPS påverkar. Numera mår jag illa bara av att tänka på mitt Playstation. Så fort jag styr kameran med handkontrollen så blir jag yr. Så länge jag står still i spelet så är det dock inga problem alls. Alla spel jag har testat har det problemet, men till olika grader. Jag har dock märkt att en del personer klarar det bättre än vad jag gör.

Hade man inte blivit yr och kunnat springa om kring som tex ett fps spel så hade det varit trevligt. Men innan det fungerar så måste spelen gå runt problemet. Vilket får VR att hamna i något sorts gimmick fack.

Sedan måste jag säga att upplösningen på VR är bedrövlig. Det hade varit trevligt att titta på andra VR headset för att jämföra. Om jag nu någonsin klarar av att ta på mig en VR hjälm igen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Samma sak som jag gjorde när jag påstod att 3DTV var dött flera år innan produktionen upphörde; Närvaron på industrimässor minskar för varje år och konsumentintresse bortom ett fåtal entusiaster verkar saknas helt.

Kan jag ha fel? Absolut. Kommer jag ha fel? Nej.

för varje år som går?

vive och oculus släppte deras retail headset för lite över 1 år sedan, psvr för mindre än 1 år sedan, och det har bara vuxit sedan dess. uppdaterade och bekvämare versioner av existerande headsets, trådlöst, bättre handkontroller för room scale under utveckling, nya headsets poppar upp titt som tätt, ny teknik såsom eye tracking eller bättre room scale tracking generellt.

du har ingen aning om vad du pratar om. önskar även att folk kunde släppa dessa larviga jävla 3dtv-jämförelser nån gång. ungefär som att jämföra minidisc spelaren med smartphones.

Medlem

Vr är lite som med flygande bilar. Man har trott att det är på gång i över 35 år och sen stressas det fram utan att hela tekniken ens är klar för att få "early adopters" att finansiera och agera försökskaniner. Kan tänka mig att man kan framtvinga en flygande bil i dagens läge också men den skulle ju garanterat inte vara teknikmässigt fulländad. Nä. Vänta tills tiden är mogen istället. Låt vr och flygande bilar vara kvar i filmer så som blade runner och femte elementet istället där de hör hemma. Vi behöver inte framtvinga och stressa fram teknik som inte är mogen. Håll det på conceptnivå och visa upp det på olika teknikmässor till de som är intresserade. Piiiip.... (drop the mic)

Medlem

@Fearnox:

Jag kommer köpa VR den dagen det blir sladdlöst, vem pallar med alla kablar som man trampar på

Medlem
Skrivet av submariner:

@Fearnox:

Jag kommer köpa VR den dagen det blir sladdlöst, vem pallar med alla kablar som man trampar på

här har du en nästan ett år gammal video på sladdlös vive. tekniken har kommit en bit sedan dess dock.

https://youtu.be/EYUJxrtZ_QI

MEG
Medlem
Skrivet av marcus8958:

För att det här är ett stort problem med att inte få 4K signal genom PSVR. Sony var korkade nog att inte ha det med i sin PSVR när det ändå släpptes så nära PS4 Pro.

VR är dött, att fortsätta pumpa in pengar är bara dumt.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@kanshira: du förstår att det är marknadsstrategiska beslut som gör att företag är early adopters? det låter som du inte vet vad du pratar om.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Vr är lite som med flygande bilar. Man har trott att det är på gång i över 35 år och sen stressas det fram utan att hela tekniken ens är klar för att få "early adopters" att finansiera och agera försökskaniner. Kan tänka mig att man kan framtvinga en flygande bil i dagens läge också men den skulle ju garanterat inte vara teknikmässigt fulländad. Nä. Vänta tills tiden är mogen istället. Låt vr och flygande bilar vara kvar i filmer så som blade runner och femte elementet istället där de hör hemma. Vi behöver inte framtvinga och stressa fram teknik som inte är mogen. Håll det på conceptnivå och visa upp det på olika teknikmässor till de som är intresserade. Piiiip.... (drop the mic)

Problemet med flygande bilar har avhandlats tidigare. Även om vi löser en av de stora utmaningarna som är energiförbrukningen kvarstår problemet med att ett tekniskt haveri kan få katastrofala konsekvenser när bilen faller från himlen istället för att lugnt kunna stanna vid en vägkant.

Medlem
Skrivet av sitman:

@kanshira: du förstår att det är marknadsstrategiska beslut som gör att företag är early adopters? det låter som du inte vet vad du pratar om.

Och du använder uttrycket "early adopters" om företag när det vanligtvis är kunder man talar om och i synnerhet i sammanhanget som kanshira använde. Early adopters finansierar utvecklingen genom att köpa produkter som är i ett rudimentärt stadie men använder teknik som har högre POTENTIAL att skapa högre kundvärde än föregående teknik. Detta är grundläggande kunskap när det gäller S-kurvor och teknikskiften, diffusion of innovation och Värdemodellen.

Det låter som du inte vet vad du pratar om.

Medlem

@Incal: det är främst företag som är early adopters

Medlem

Lite spännande det där med illamående. Själv känner jag inte av det alls. Andra jag känner fixar Eagle Flight och EVE Valkyrie utmärkt för att det finns en referenspunkt (örnnäbben, cockpiten) och några få blir illamående av allt oavsett vilket.
Jag gissar att jag har tur(/?) som är 3D-handikappad, med ett väldigt dominant öga, så jag kan inte se 3D på bio (som ju trots alla belackarna som snackar om att 3D är dött) vilket ju tyvärr är väldigt populärt. Verkar vara bra mot illamående i VR.
Själv väntar jag mest på generation två. Jag tyckte OR var helt värdelöst med dålig upplösning (vilket jag inte upplever i PSVR) och jäkla lagg när man vred på huvudet, men det behövs fler användare och mer tid för att vi ska få de djupa AAA-titlarna. Fallout 4 kan bli intressant eventuellt, men man har tyvärr(?) spelat det lite för mycket redan. Skyrim ser att döma av previews ut att få problem med perspektiv - nackdelen när man går från "2d-skärm" till "3d-skärm" med ex grottor som ser sjukt små ut och sedan växer oproportionerligt när man närmar sig. Batman VR är typexemplet på skiten de försöker kränga, häftig upplevelse som är pinsamt kort och innehållslös men visar potentialen. Just nu saglar jag över möjligheten till (sjukt åksjukekänsligt) Spider-man spel i framtiden.

Jag tror ändå definitivt VR kommer, men det kan hända att det dör ut igen efter hypen och det tar 10-15 år till innan nästa försök. Högre upplösning, bättre hjälmar (Återigen + för PSVR) och bättre lösning med sladdarna så är det åtminstone en jäkligt skön biosalong om inget annat.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Nä. Vänta tills tiden är mogen istället. Låt vr och flygande bilar vara kvar i filmer så som blade runner och femte elementet istället där de hör hemma.

Har du ens prövat VR? Med din logik skulle man struntat i att utveckla spel på 70- och 80-talen bara för att det skulle bli bättre grafik 30 år senare. Nej, skärp dig.

Skrivet av submariner:

@Fearnox:

Jag kommer köpa VR den dagen det blir sladdlöst, vem pallar med alla kablar som man trampar på

Då är det dags att öppna plånboken nu.

Medlem

När kommer CUH-ZVR2 till Sverige? Tänkte skaffa VR till PS4 men känns fel att skaffa CUH-ZVR1 om en ny uppdaterad version med hörlurar är på G.

1
Skriv svar