Recension – Forza Motorsport 7

Robot
Recension – Forza Motorsport 7

Det bästa Forza Motorsport-spelet på år och dag, men verkligen inte för att det är störst.

#forza, #forza-motorsport-7, #pc, #recension, #windows-10, #xbox-one


Medlem

Schysst att recensera ett spel kl: 23:52. Någon har fått kvarsittning 🙂

Medlem

Tänk om de bästa bilspelstillverkarna kunde slå ihop sig med erfarenheter och nya idéer och lyssna på vad bilspelarna vill ha, och med den teknik som finns idag göra ett riktigt coolt superbilspel?


signatur

autograph

Medlem

För mig har spelet ännu inte kraschat, och grafiken har inte glitchat!
Kan inte klaga på antalet bilar och banor.
Körkänslan är perfekt, bättre än Project Cars 2.
Det känns roligt, har bra ljud och är otroligt snyggt.
Jag är helt nöjd!


signatur

autograph

Inaktiv

Själv så tycker jag absolut inte detta är något riktigt Forza. Gillade allt jag såg i Demon och stod redo att köpa spelet på releasedagen när jag hörde att de har tagit bort den primära anledningen till att spela Forza, möjligheten att trimma bilarna.

Det är tack vare denna funktion som Forza och GT har varit de största bilspelen i så många år och nu tar de bort nyttan med det så att det bara blir ett bilspel i mängden.
Så många har avbokat och refundat spelet efter de upptäckte denna tråkiga nyhet och jag hoppas de förlorar många kunder på det tilltaget.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Själv så tycker jag absolut inte detta är något riktigt Forza. Gillade allt jag såg i Demon och stod redo att köpa spelet på releasedagen när jag hörde att de har tagit bort den primära anledningen till att spela Forza, möjligheten att trimma bilarna.

Det är tack vare denna funktion som Forza och GT har varit de största bilspelen i så många år och nu tar de bort nyttan med det så att det bara blir ett bilspel i mängden.
Så många har avbokat och refundat spelet efter de upptäckte denna tråkiga nyhet och jag hoppas de förlorar många kunder på det tilltaget.

Tycker det ser ut som i tidigare spel:

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Tycker det ser ut som i tidigare spel:

https://www.youtube.com/watch?v=b4IzqAD3nyw

Det trodde jag också, men sök på "homologation" och hur det fungerar i praktiken.

Några som vädrar sina åsikter om detta:
https://www.reddit.com/r/forza/comments/73sn16/what_is_this_h...

Medlem

Inte ett ord om att man inte kan trimma bilarna av recensenten ?
No tuning no buy.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

@Snabeltorsk: aaa jag är riktigt besviken på den skiten det är trots allt därför jag alltid har gillat forza. Samt så köpte jag ultimate edition dum som man är och det va ren skit också fick knappt några bilar o vip statusen är värdelöst fick bara en dubbel pengar mod som bara räckte för typ 20st race

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det trodde jag också, men sök på "homologation" och hur det fungerar i praktiken.

Några som vädrar sina åsikter om detta:
https://www.reddit.com/r/forza/comments/73sn16/what_is_this_h...

Ugh. Låter som en extrem version av de tidigare prestandabegränsningarna som gjort tävlingarna fullständigt ointressanta i tidigare Forza-spel (och GT6).

Medlem

Fullkomligt älskar Forza 7, det är mitt första forza eftersom jag aldrig ägt Xbox och jag har faktiskt inget alls att klaga på. Lirar på ultra i 2k med bra flyt och ibland funderar man på om det är ett spel eller verklighet, allra helst när regnet börjar smattra på vindrutan och pölarna börjar bildas på banan.

Har förstått det som att man förr kunde trimma bilarna även i karriärläget vilket hade varit roligt men absolut inget jag kräver, räcker för mig att lattja på det viset utanför karriären. Detta gör ju att karriären även blir svårare kan jag tänka mig, vilket uppskattas.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Va!? Ingen moddifiering av bilarnas prestanda???? Byta luftfilter för att precis få en bil till max i sin klass eller öka vikten genom att lägga på ett par kilo tyngre fälgar för att precis klara sig under föregående klass??? Eller byta motor och drivning på vilken bil som helst, göra en Golf 2:a till ett fyrhjulsdrivet monster mm...

Aldrig i helvete att det blir ett forza köp utan detta. Som flera har skrivit, det är moddningen under huven som gjorde Forza speciellt.

Medlem

Trevligt och tråkigt på samma gång.
Kommer dock aldrig använda mig av Windows Store för att spela spel.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Va!? Ingen moddifiering av bilarnas prestanda???? Byta luftfilter för att precis få en bil till max i sin klass eller öka vikten genom att lägga på ett par kilo tyngre fälgar för att precis klara sig under föregående klass??? Eller byta motor och drivning på vilken bil som helst, göra en Golf 2:a till ett fyrhjulsdrivet monster mm...

Aldrig i helvete att det blir ett forza köp utan detta. Som flera har skrivit, det är moddningen under huven som gjorde Forza speciellt.

Det går ju att trimma bilarna? Är likadant som i tidigare spel.
Bara det att ska du tävla så gäller det att du håller dig till rätt klass så att säga.

Medlem

Hur då håller sig i rätt klass så att säga? Det har ju alltid varit klasser tidigare ochså så att säga som man ska hålla sig i.

Kan någon förklara exakt vad som är skillnaden emot tidigare spel?

Har dom tagit bort dom tidigare klassindelningarna A, B, C osv? Kan jag inte trimma en original C-klass bil upp till B exempelvis och tävla med online?

Gnällkuk

Lite humor att det går att trimma och uppgradera i FH3 men inte i F7? Nej, efter FH3 som jag eventuellt återvänder till med nya grafikkortet så har jag fortfarande inget vidare stöd till Windows Store-spel. Välkomna tillbaka när ni fått ordning på era grejor, MS.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Inget trim??? =O Både Gran turismo och Forza har gått bakåt i utvecklingen på just denna punkt.. Håller i slantarna tills utvecklarna släpper något mer originellt!

Medlem

Ok, går det att trimma bilarna eller inte??
Får dubbla budskap lite överallt.
Är det som i tidigare Forza så tar jag tillbaka allt jag sagt.

Inaktiv
Skrivet av Gamer-Tompa:

Ok, går det att trimma bilarna eller inte??
Får dubbla budskap lite överallt.
Är det som i tidigare Forza så tar jag tillbaka allt jag sagt.

Såhär har jag förstått det:
Du kan trimma bilarna ja, men all trimning tas bort eller utjämnas när du kör race med bilen. Det är endast på custom race eller vad funktionen heter där du kan köra utan begränsningar, där kan du heller inte vinna några credits eller bilar.
Minns inte exakt, men tror inte ens det går att köra multiplayer utan denna "homologation" om jag ska lita på de som testat spelet.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Såhär har jag förstått det:
Du kan trimma bilarna ja, men all trimning tas bort eller utjämnas när du kör race med bilen. Det är endast på custom race eller vad funktionen heter där du kan köra utan begränsningar, där kan du heller inte vinna några credits eller bilar.
Minns inte exakt, men tror inte ens det går att köra multiplayer utan denna "homologation" om jag ska lita på de som testat spelet.

Så bilarna är samma i MP?
Låter ju trist. Man vill ju kunna meka lite själv och hitta vägar att bli snabbare på och ha delar på bilen som passar till den körstil man har. tex bättre bromsar eller några hk mer, välja det ena eller det andra beroende på hur man kör. Även beroende på vilken bana man kör på etc.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Såhär har jag förstått det:
Du kan trimma bilarna ja, men all trimning tas bort eller utjämnas när du kör race med bilen. Det är endast på custom race eller vad funktionen heter där du kan köra utan begränsningar, där kan du heller inte vinna några credits eller bilar.
Minns inte exakt, men tror inte ens det går att köra multiplayer utan denna "homologation" om jag ska lita på de som testat spelet.

Fel, du kan trimma hur du vill så länge bilen håller sig inom reglerna för given tävling, precis som gamla spelen. Multiplayer har jag ej testat än dock.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Va!? Ingen moddifiering av bilarnas prestanda???? Byta luftfilter för att precis få en bil till max i sin klass eller öka vikten genom att lägga på ett par kilo tyngre fälgar för att precis klara sig under föregående klass??? Eller byta motor och drivning på vilken bil som helst, göra en Golf 2:a till ett fyrhjulsdrivet monster mm...

Aldrig i helvete att det blir ett forza köp utan detta. Som flera har skrivit, det är moddningen under huven som gjorde Forza speciellt.

Detta finns fortfarande, precis som gamla spelen. Du kan sätta in vansinnigt stora motorer i små bilar och göra dess fyrhjulsdrivna, inga problem.

Förstår inte riktigt vart detta rykte kommer ifrån?

Inaktiv
Skrivet av Tobs:

Fel, du kan trimma hur du vill så länge bilen håller sig inom reglerna för given tävling, precis som gamla spelen. Multiplayer har jag ej testat än dock.

Men är det inte så att det är så många begränsningar att du i praktiken inte kan använda trimmade bilar? För i så fall går dina påståenden stick i stäv med andra kommentarer på t.ex. Reddit. Jag har ju inte kört det fulla spelet så kan bara gå på vad som sägs på nätet och det ser ut som att du i praktiken inte kan trimma bilarna. Detta är inte alls som Forza Motorsport t.ex.
I det så fanns det t.ex. American Classic Cup, där var du tvungen att köra med stock förutom däcken. Majoriteten av lägena fick du trimma fritt i så länge du t.ex. hade bakhjulsdriven bil för den klassen etc.

Mer läsning:

"So I want to race with the 2017 Camaro ZL1 in singleplayer. When you buy it, it has a 667 rating. But because the car is limited to the Sport Tourings homologation you have to use sport tyres, which brings the car to 689, way above the allowed 675. Now you can try whatever you want, you can't bring the car down to 675 with custom tuning. The only way is using the premade homologation which magically brings it down to 675 with sport tyres, but just try that for yourself. The car can't brake anymore, it is acceleration slow as hell, so you have absolute no chance to win against not-easy AI.
Great system, Turn10. So you actually can't use the car in singleplayer at all because of stupied homologation rules. And I can't even buy the basic 2016 Camaro SS and mod it, because it's locked behind a RNG wall... Just let me build my own rules for the open league part, tuning makes absolutely no sense anymore since you can't drive a car in multiple classes..."

https://www.reddit.com/r/forza/comments/73mjba/homologation_m...

"They have 700+ cars and you can only use 70 cars in online races because of homologation. The old system had flaws but was just more fun and not as limiting also 2 or 3 laps for online races in cars that are so closly matched makes it pretty hard to catch up when your in the back of pack unless people are wrecking each other or just really suck at the game. They switched from a system that was fun but flawed to another less fun flawed system.
Side note i dont mind the homologation in singleplayer."

"I absolutely hate how I can't even put an air filter upgrade without it saying that if I do that I won't be able to use the car. because of the restriction. Upgrading was one of my favorite parts of these games, but the game seems to force you to only race cars that are stock."

https://www.reddit.com/r/forza/comments/73fexz/homologation_i...

EDIT:

Skrivet av Tobs:

Detta finns fortfarande, precis som gamla spelen. Du kan sätta in vansinnigt stora motorer i små bilar och göra dess fyrhjulsdrivna, inga problem.

Förstår inte riktigt vart detta rykte kommer ifrån?

Måste bara kolla, har du förstått vad homologation innebär i Forza 7?

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det verkar uppenbarligen som att det blir värre senare, har inte behövt använda det ännu och har trimmat bilar rätt mycket för varje race. Är inte Homologation samma system som funnits tidigare fast ett "Fancy" namn? (att automatiskt anpassa bilarnas prestanda till restriktionerna).

Medlem

Senast jag spelade forza var det på xbox, dvs Forza 1. Verkar bli som att det fortsatt kommer vara så med tanke på att MS tagit bort friheten.

Medlem

Som gammal Forza-fantast ( har spelat Forza sedan det första) så blir det inte ett köp för första gången sedan start.
Körkänslan må vara bättre än någonsin men det är för mycket som T10 har förändrat till det sämre, samt att de vägrar lyssna på vad core spelarna vill. Bland annat har klass-racing renderats mer eller minde orelevant i och med T10´s påtvingade "Homologation" regler både i multiplayer "Hoppers" samt i Rivals läget. För att inte tala om friheten med trimning och så vidare. Och privata öppna online-lobbys verkar vara borta för alltid. Det är trist när funktionerna i en spelserie man gillar skalas bort en efter en. Ovan nämnda är bara några av sakerna som blivit sämre eller tagits bort helt. T10 har tappat bollen helt.

Men jag gör som Dan Greenvalt sade på twitter: Gillar ni inte vår vision av Forza kan ni spela något annat...

Edit: stavfel


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Fyfan... De tog alltså bort de bästa med Forza... snacka om att skjuta sig själv i bägge fötterna och bryta av kryckorna.

Medlem

Tråkigt med homologation va fan. Fattar vad T10 vill göra men man borde få välja hur man vill upgradera alt köra med väldigt strikta regler för uppgradering. Personligen kör jag mest i free play då jag gillar lite längre race så det kommer nog inte påverka allt för mycket om jag fattat allt rätt. Men som sagt tidigare, i multiplayer kommer det ändå alltid finnas den bilen som har någonting bättre än alla andra så tror inte det kommer bli någon ändring där.

Medlem

Å andra sidan så är det väl egentligen närmare verkligheten, det är väldigt strikt i många klasser, och bilar viktas in på grammet med vikter. Man kan ju se det på ett sätt att det ska efterlikna detta.

Men jag förstår fortfarande inte hur det fungerar exakt i spelet.

I Forza 6 exempelvis om jag väljer C-klass och multiplayer så får jag ett spann på 100p om jag inte minns fel, och då kan jag i princip labba som jag vill inom den ramen, hur skiljer det sig i Forza 7 rent konkret?

Lite konstigt att det inte framgår tydligt i recensionen.

Medlem

Men är det fler restrictioner i kampanj läget nu än det har varit innan gällande tuning ?
Jag fattar det så när man läser på reddit mfl men har ju inte spelat det själv.
Jag har bara spelat Forza på nån snorgammal xbox och har för mig jag hade nån sleten fiat med hur mycket hk som helst. Var hur roligt som helst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

12
Skriv svar