Fallout: New Vegas-utvecklare: Konsolerna begränsade spelet

Robot
Fallout: New Vegas-utvecklare: Konsolerna begränsade spelet

Antyder att vi hade fått en annan upplevelse om det varit pc-exklusivt.

#bethesda, #fallout-new-vegas


eld
Medlem

Hade dom haft en större budget så hade dom nog också kunnat optimera ihop det till konsol, men spelutveckling är uppoffringar.

Och innan tråden spårar ur:

1. Gamebryo är ett framework, Bethesda byggde sin motor med det.

2. Komplexiteten i ett spel där varje del i världen kan ändras, där varje ändring sparas tillför varför dessa spel blir buggiga och jobbiga rent prestandamässigt. Spelföretag undviker dynamiska spel som pesten. Det har inget med Gamebryo att göra.

3. Egenbyggda motorer i spelföretag är oftast inte de mest flexibla vilket gör att dom oftast inte är tänkt för vissa saker: det gör att många ideér kommer kosta tid eller i NV's fall behöver implementeras på ett fulare sätt.

Medlem

Bethesda borde väl ha skaffat sig en ny spelmotor som är lite mer kapabel för sådär en evighet sedan. Det är väl knappast så att de inte har råd?

Jag har aldrig spelat något av deras RPG:n på konsol men de fungerar ju knappast klockrent på PC heller.

Medlem

Visst, men hade de fått skala ner pga budgetproblem om de gjorde ett spel för enbart PC? Witcher 3 utvecklarna sa ju att spelet inte hade blivit av om det inte var för den utökade möjligheten att sälja sitt spel på Ps4 och X1.

Nu om ni ursäktar så ska jag iväg och köpa popcorn för jag tippar på att den här tråden kommer bli fylld med kommentarer att skratta åt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Det är väl självklart !
Exklusivitet till en form av plattform ger väl alltid bäst prestanda på den plattformen.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Fallout shelter är inte med!

Avstängd
Skrivet av kanshira:

Fallout shelter är inte med!

Räknas inte.

Medlem

därför allt bör göras till pc (vilket kräver skicklighet av utvecklare), för då kan det optimeras och byggas om till allt utan några förluster alls. något portat rakt av lr optimerat för konsoll blir ju uteslutande skit till pc ist. orättvist tycker jag då pc-spelarna betalar betydligt fetare summor för sina maskiner, men samma pris för spelen som blir skit för oss.


signatur

//monster

eld
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

därför allt bör göras till pc (vilket kräver skicklighet av utvecklare), för då kan det optimeras och byggas om till allt utan några förluster alls. något portat rakt av lr optimerat för konsoll blir ju uteslutande skit till pc ist. orättvist tycker jag då pc-spelarna betalar betydligt fetare summor för sina maskiner, men samma pris för spelen som blir skit för oss.

Så vilken pc bygger man spelet för?

Medlem

Tycker de lyckades rätt bra när man hör hur Bethesda la sig i utvecklingen, tidsramen, budget m.m.

KoP
Medlem

Men dom sålde iaf fler ex av spelet i å med att dom släppte det till konsol vilket bidrog till mera pengar i kassan till kommande projekt, vilket får ses som ett plus.

Medlem

Just spel som elder scrolls spelen och fallout är spel som jag tycker absolut skulle ha kunnat blivit säkerligen bättre om dom enbart hade i åtanke att det är bara till PC dom behöver tänka på när dom ska bygga upp dom. Tror det skulle bara hjälpa.
Nu är jag skälv ingen spelutvecklare så jag kan självklart bara gissa men jag förstår inte varför dom inte gör spel för PC i åtanke t,ex som Star citizen eller escape from tarkov ja lite sådana spel, sen när dom väl är färdiga då först börjar dom tänka finns det något sätt vi kan göra om spelen så dom funkar på konsol, men istället vilket jag förstår varför, "för det är där mest pengar finns" så gör många av dom spelen för konsol, sen portar å får det att funka på en PC men dom tar inte nytta av datorns fulla kraft.

Medlem
Skrivet av KoP:

Men dom sålde iaf fler ex av spelet i å med att dom släppte det till konsol vilket bidrog till mera pengar i kassan till kommande projekt, vilket får ses som ett plus.

Javisst. Det är bra att det blev ett sämre spel så att det sålde fler ex, så att man kan få fler sämre spel i framtiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

vet av ett faktum att det är extremt mkt enklare att göra spelen till konsoller, så det är ju för att spara stålar helt klart. men priset är ju att spelen blir betydligt skitigare och sämre som sagt, det vill man ju helst inte om man har dator för 20-30 lax


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av kanshira:

Fallout shelter är inte med!

Det är inget spel.

Avstängd
Skrivet av mill:

Det är inget spel.

Fallout Shelter is a free-to-play simulation video game developed by Bethesda Game Studios, with assistance by Behaviour Interactive, and published by Bethesda Softworks.

Ojdå, hoppsan. Du hade visst fel. Det är ett spel ändå. Täänk så tokigt det kan bli

KoP
Medlem
Skrivet av conthox:

Javisst. Det är bra att det blev ett sämre spel så att det sålde fler ex, så att man kan få fler sämre spel i framtiden.

Nä. Mera pengar = Mera resurser till att göra bättre spel i framtiden.

Medlem

Fallout 3 och new vegas var så dåliga på konsol pallade inte mycket.
Fallout 4 var en pina på xbone usch.
Till pc föredrar jag dessa 3 spel och då med en hel del moddar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

därför allt bör göras till pc (vilket kräver skicklighet av utvecklare), för då kan det optimeras och byggas om till allt utan några förluster alls. något portat rakt av lr optimerat för konsoll blir ju uteslutande skit till pc ist. orättvist tycker jag då pc-spelarna betalar betydligt fetare summor för sina maskiner, men samma pris för spelen som blir skit för oss.

Det här låter kanske hårdare än det är menat men - Varför skulle en spelutvecklare behöva bry sig om hur mycket pengar en PC-spelare kastar på sin rig?

Sedan verkar de flesta AAA-spel ligga minst en eller två hundringar dyrare till konsol än PC sist jag kollade iallafall.

Medlem
Skrivet av Crankt:

Fallout Shelter is a free-to-play simulation video game developed by Bethesda Game Studios, with assistance by Behaviour Interactive, and published by Bethesda Softworks.

Ojdå, hoppsan. Du hade visst fel. Det är ett spel ändå. Täänk så tokigt det kan bli

Håller fortfarande inte med om att det är ett spel, tycker det har för få spelmoment för att räknas som ett spel.

Redaktör
Skrivet av mill:

Håller fortfarande inte med om att det är ett spel, tycker det har för få spelmoment för att räknas som ett spel.

Vad är ett "spel"?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad är ett "spel"?

Känns som att tråden börjar spåra ur För mig är det kortfattat ngt som ger underhållning, har ett mål, ger belöning när man lyckas göra ngt som inte görs av sig själv, och som man kan misslyckas med.

Spelet ovan kan jämföras med att trycka på knappar som lyser upp. Trycker man på en tänd knapp tänds en ny knapp, men det finns inget slut och trycker man på fel knapp så straffas man inte. IMHO är det inget spel (finns fler liknande).

Medlem

Det är lite som konst. Vad är konst?

Skrivet av Tomas Helenius:

Vad är ett "spel"?

Lol, jag misstolkar säkert men jag tycker nästan det ligger något lätt föraktfullt över frågan. Ungefär som att "spel", är ett begrepp som kan devalveras så långt att några ribbor i form av "spelbarhet" eller "grad av interaktivitet" och dylika kriterier, inte alls fyller någon funktion.

Som sagt, det är säkert inte avsikten, men rent spontant så låter frågan (ironiskt nog) nedlåtande gentemot fenomenet "spel".

Redaktör
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Lol, jag misstolkar säkert men jag tycker nästan det ligger något lätt föraktfullt över frågan. Ungefär som att "spel", är ett begrepp som kan devalveras så långt att några ribbor i form av "spelbarhet" eller "grad av interaktivitet" och dylika kriterier, inte alls fyller någon funktion.

Som sagt, det är säkert inte avsikten, men rent spontant så låter frågan (ironiskt nog) nedlåtande gentemot fenomenet "spel".

Det var inte alls avsikten. Tänkte bara att om man ska diskutera nåt sånt är det bra om man vet vad folk bygger sina åsikter på.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Det var inte alls avsikten. Tänkte bara att om man ska diskutera nåt sånt är det bra om man vet vad folk bygger sina åsikter på.

Nej, jag trodde inte det. Det råkar vara ett ämne jag själv funderat en hel del över då frågan återkommer lite titt som tätt. (bl.a. i samband med Telltales produktioner samt "walking simulators" som "Firewatch") Vilket har fått mig att grunna på hur lite interaktivitet/spelbarhet en digital produktion egentligen kan ha och ändå få kallas för just "spel".

Personligen, så tycker jag det känns lite beklagligt om svaret på den frågan är: Hur lite som helst!

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Det här låter kanske hårdare än det är menat men - Varför skulle en spelutvecklare behöva bry sig om hur mycket pengar en PC-spelare kastar på sin rig?

Sedan verkar de flesta AAA-spel ligga minst en eller två hundringar dyrare till konsol än PC sist jag kollade iallafall.

för att hela industrin hänger på att alla jobbar ihop, om Jag är den som betalar allt och gör deras livsval möjliga så är det Mig spelen ska göras för. och Jag vill ha bra grafik och bra spel ungefär som alla andra i världen. vill ha det jag betalar för, inget half-ass. Jag föder hårdvarutillverkarna, utan dessa blir det inga spel för någon, rätt enkel logik kan man tycka


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av mill:

Det är lite som konst. Vad är konst?

Nej, det är inte som konst. Det är extremt enkelt att definiera vad som är ett spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nej, det är inte som konst. Det är extremt enkelt att definiera vad som är ett spel.

Vad är definitionen då?

Medlem

ingen nyhet och detta har hänt med alla crossplatform spel där pc är första ingångspunkten.

Den som säger annat kan ju inbilla sig något annat roligt nog är ju konsolportar alltid bra ifrån pc men konsol till pc där har vi ju rena rama sörjan dock med det sagt är det MYCKET Bättre idag än för 1 år sedan.

Dock är där många saker som behöver förbättras.

12
Skriv svar