Fallout: New Vegas-utvecklare: Konsolerna begränsade spelet

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Varför skulle en spelutvecklare behöva bry sig om hur mycket pengar en PC-spelare kastar på sin rig?

Ja tittar man på många stora PC exklusiva titlar så görs dom för det stora massan och då är det just enkla laptops eller low end PCs.
Det handlar om att nå ut till så många PC spelare som möjligt för att få sålt så mycket som möjligt.
Valve och Blizzard har aldrig satsat på optimera sina spel för high end datorer och deras spel har ofta nått ut till miljontals spelare världen över.
Ta CSGO som ett exempel där man kunde maxa spelet (högsta inställningar i 1080p) på en sketen i3 och ett low end GTX 660. Tänk om dom optimerade så att spelet endast flöt bra på en 8 trådad i7 med dubbla GTX 680 eller bättre. Då hade dom bara nått ut till 0,3% av PC spelarna vid release.

Det finns ett undantag och det är Crysis som ingen kunde spela på högsta inställningarna innan några generationer grafikkort senare i SLI / Crossfire. Men det spelet sålde nog bra för att alla hårdvarusidor och användare köpte det för att köra benchmarks på sin hårdvara under flera år efter sin release.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av mill:

Vad är definitionen då?

kan man spela det (interagera?) så är det ett spel.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ja tittar man på många stora PC exklusiva titlar så görs dom för det stora massan och då är det just enkla laptops eller low end PCs.
Det handlar om att nå ut till så många PC spelare som möjligt för att få sålt så mycket som möjligt.
Valve och Blizzard har aldrig satsat på optimera sina spel för high end datorer och deras spel har ofta nått ut till miljontals spelare världen över.
Ta CSGO som ett exempel där man kunde maxa spelet (högsta inställningar i 1080p) på en sketen i3 och ett low end GTX 660. Tänk om dom optimerade så att spelet endast flöt bra på en 8 trådad i7 med dubbla GTX 680 eller bättre. Då hade dom bara nått ut till 0,3% av PC spelarna vid release.

Det finns ett undantag och det är Crysis som ingen kunde spela på högsta inställningarna innan några generationer grafikkort senare i SLI / Crossfire. Men det spelet sålde nog bra för att alla hårdvarusidor och användare köpte det för att köra benchmarks på sin hårdvara under flera år efter sin release.

massan har inte alls low end, har du kollat steams statistik hälften+ av alla gamers har ganska bra grejer. minst hälften sitter på motsvarande quadcore, 16gb ram, ssd och Minst nvidia 980gtx och uppåt. steam har såna stats officiella tex


signatur

//monster

Medlem

@monsterbenke:
Gtx 980 är mid range som bäst idag. Skulle inte kalla något under gtx 1700 high end.
95% av alla har längre än 3,7ghz cpu.
Knappt 5% av spelarna har grafikkort med 8gb vram.
Inte ens 1% sitter på 4K upplösning!

Så visst om en utvecklare idag skulle satsa på optimera ett spel efter ett high end system likt utvecklarna av Crysis gjorde skulle spelet inte ens nå ut till 0,5% av spelarna.

Så det är inte konstigt att dagens utvecklare satsar på göra spel till low end datorer med låg upplösning (1440p) eller lägre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av mill:

Håller fortfarande inte med om att det är ett spel, tycker det har för få spelmoment för att räknas som ett spel.

"håller med" spelar ingen roll. Det är iallafall ett spel. Jag tycker t.ex inte att Counterstrike är ett spel, men det är det ju rent tekniskt.

12
Skriv svar