Riksdagen vill tillsätta utredning kring skatter på virtuella varor

Medlem

Har inga problem att betala skatt så detta har jag inget emot.

Medlem

Från artikeln skriver ni följande:

"När detta började komma på tal ansåg Skatteverket att vinstmarginalbeskattning för begagnade varor var rätt väg men ändrade sig sedan till att det skulle klassas som elektroniska tjänster."

Detta skulle jag vilja påstå är felaktigt, enligt skatteverket har det aldrig varit aktuellt med vinstmarginalbeskattning vid försäljning av "skins". Det har alltid klassificerats som elektroniska tjänster. Det har dock förekommit att skatteverkets momshandläggare har sagt att vinstmarginalbeskattning fungerar vid försäljning av skins men det är felaktig information från deras håll.

Jag vill bara understryka att detta är positivt för personer som bedriver seriösa företag inom handel med "skins".

I dagsläget måste man lägga till 25% moms på försäljningspriset och skatta på ett eventuellt överskott.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av CryptoSeven:

Absolut. Har känts otryggt att ge sig ut och skriva på stora Internet utan att ha pappa staten bakom sig. Vore skönt om varje meddelande kunde få en statlig stämpel av en byråkrats varma hand så man inte fumlar omkring i mörkret och råkar skriva något klandervärt.

Gud vad skönt det vore, så mycket mindre modererande.


signatur
Medlem
Skrivet av Athaleos:

@sebrock: Innan du pekar med fingret på nuvarande regering kanske du borde se vilka som skrev motionen? Det är moderater, dvs folk från oppositionen. Inte regeringen.

Vem har sagt att moderaterna är bättre? Det finns ingen opposition i Alliansen.

Medlem

Men om man säljer ett skin på Steam t.ex. så kan jag ju aldrig få ut några pengar, utan jag kan endast använda saldot till andra skins eller spel. Känns ju lite orimligt att se det som en vanlig inkomst då?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Detta handlar ju dock inte om en ny skatt, utan att förändra.

Och att man ska kunna få ett vettigt svar om man vill sköta saker lagligt och frågar skatteverket hur det ska göras.

Folk har ju missat detaljen att även om det hobbyverksamhet med någon slags regelbunden försäljning så ska man redovisa samt skatta på vinsten från första början.

Medlem

@sebrock: Vi tycker olika, tycker vi lämnar det där. Jag går in på fz för jag är intresserad av spel, tyvärr älskar fz också att slänga ut luddiga nyheter som kan leda till politiska diskussioner.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av DAoG:

@Mortaigne:
Mikrotansaktioner är redan skattat.

Min betoning låg på riktigt hårt


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Leffe76:

@sebrock: Vi tycker olika, tycker vi lämnar det där. Jag går in på fz för jag är intresserad av spel, tyvärr älskar fz också att slänga ut luddiga nyheter som kan leda till politiska diskussioner.

Haha, älskar är nog fel ord. Detta kan ju dock beröra allt fler. Skrev medvetet inte ut att motionen inte kom från fem moderater, det kändes irrelevant. Sen att folk har åsikter om skatter är uppenbart, oavsett om de är nya eller gamla. Inkomster baserad på försäljning av virtuella varor kommer ju bara bli vanligare och vanligare, kanske bra om Skatteverket är med på noterna.


signatur
Medlem
Nej, M
Skrivet av Jeehao:

Regeringen behöver mer pengar till onödiga projekt ''check''.

Nej. Det är Moderaterna som lagt fram förslaget. Läs motionen innan du drar förhastade slutsatser. Sluta tramsa.

Medlem
Varför..?

@sebrock: Varför drar du då in regeringen i den här motionen?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Nej. Det är Moderaterna som lagt fram förslaget. Läs motionen innan du drar förhastade slutsatser. Sluta tramsa.

Nästa regering då, om inte Moderaterna tänkt sitta i Socialdemokraternas knän igen.

Medlem

Rättvist tycker jag.
Har man digital försäljning som inkomst ska det väll beskattas som det gör för alla andra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag designar skins för cs och min skatt hamnade på 70%+ så jag var tvungen att starta företag om jag inte vill bli helt rövknullad av skatteverket eftersom det inte riktigt finns några lagar kring royalties. Måste förmodligen flytta om jag vill fortsätta med detta, samma sak hände Astrid Lindgren när hon fick 102% skatt på 70-talet.

Hoppas med detta att de tar en titt på royalties från skins/maps etc också men tvivlar på att det kommer hända och jag börjar få slut på mitt tålamod.

Jag är inte direkt emot hög skatt heller, men tycker ingen har rätt att ta mer än hälften av vad en person tjänar.

Medlem

Känns mest som att hon syftar på att skattelagstiftningen och skatteverket inte hänger med i it-världen, att hon menar på att elektroniska tjänster blir mer och mer vanligt och att det inte finns något sätt att beskatta dessa på samt att pengarna ofta hamnar hos någon utomlands. Lite som en svart marknad. Hon menar nog inte enbart just spel.
Det tråkiga i sammanhanget är ju att det kommer drabba spelare, och då ofta icke myndiga personer som är 12-18 år gamla som hon själv skriver, alltså barn som får betala skatt.

Avstängd

Låter helt sinnessjukt... Varför alla dessa skatter, vad är det som kostar så mycket...?

eld
Medlem
Skrivet av sweclockern:

Det tråkiga i sammanhanget är ju att det kommer drabba spelare, och då ofta icke myndiga personer som är 12-18 år gamla som hon själv skriver, alltså barn som får betala skatt.

Barn kan visst betala skatt, det kommer inte drabba folk annorlunda än annan vanlig beskattning.

Du ska redan nu betala skatt om du gör vinst på regelbunden försäljning av virtuella items.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Va!? Trodde ju det.. Nä, men historien visar gång på gång att vi här i forumet inte kan hantera politiska diskussioner..

Medlem

Om de vill " tillvarata den digitala ekonomins potential för att skapa tillväxt och jobb" så kan de börja med att ta bort det största hindret, sig själva...


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Skägg.
10 Chambers
FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Ptja det låter väl fullt rimligt, känns ju nästan som en teknikalitet att det inte blivit så än, och en tidsfråga innan det blir gällade i världen överlag.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skatt på något som inte existerar? Only in Sweden.

Samma argument skulle ju kunna föras då för spel eller appar, digitala gods existerar på samma vis - som rader ettor och nollor. Det som är av intresse är att det är produkter som köps och säljs, dvs ingår i en marknad, och saker som köps och säljs i marknaden ska man betala skatt på. Not only in Sweden.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Leffe76:

@sebrock: Vi tycker olika, tycker vi lämnar det där. Jag går in på fz för jag är intresserad av spel, tyvärr älskar fz också att slänga ut luddiga nyheter som kan leda till politiska diskussioner.

Så för att du personligen inte gillar läsa en viss typ av nyhet med efterföljande diskussion så ska man inte ta upp den?
Gillar själv att FZ postar även dessa så blir det inte bara "mellanmjölk"

Finns massor av artiklar med tillhörande diskussioner som inte intresserar mig och då väljer jag att inte klicka på dessa och framförallt inte läsa igenom dem och tillhörande kommentarer.
Och vad är det nu som hindrar dig från att använda dig utav samma enkla lösning?

Personligen skulle jag säga att de är inte så ofta förekommande, och i alla fall jag är intresserad av information som rör mitt fritidsintresse och i just det här fallet kostnader knutna till det, nuvarande och eventuellt framtida och även "rubrik händelser" av annan typ.

-cb99

Edit in,
Ändrat lite i texten.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Beror på vad du menar med existens. Fonder och aktier går som investeringar, och pengar på banken kan du ju flytta och ta ut i kontanter hur du vill. Loot kan gå som investering, men det finns ingen aktör som köper det för marknadspriset så fort du väljer att sälja, utan försäljningen kan jämföras med andrahandsmarknader som Blocket osv. Det är dessutom en väldigt begränsad värdehandling då det är en påhittad produkt som inte representerar något i den verkliga världen, utan värdet bestäms av hur sällsynt grejen är i ett spel. Aktier och fonder är riktiga värdepapper, t.ex. andelar i företag, och värdet styrs av hur bra det går för företaget. Så det var en ganska dålig jämförelse.

Nu är det ju dock så att att investera i aktier ger ju bara avkastning om någon vill köpa aktierna av dig sen, eller om företaget ger aktieutdelning (vilket inte alla göra). Det finns AB som har flera års omsättningstid på sina aktier, då är det inte så lätt att hitta köpare till sina aktier om man investerat i ett sådant företag och vill dra sig ur.

Sen att du äger en del av företaget med några aktier är inte värt något om du inte äger så många så du själv kan bestämma att det ska betalas ut pengar till aktieägare om man ser till just den biten att få igen sin investering.

Medlem

Sen spelar det ju ingen roll vilket parti det är som sitter i regeringen om det är riksdagen som kör igenom beslutet..

Megadelux
Skrivet av EXPLICIT:

Låter helt sinnessjukt... Varför alla dessa skatter, vad är det som kostar så mycket...?

https://skattekollen.se/

Där ser du på en höft var våra skattepengar går.

Medlem

Köp av digitala saker mellan företag och spelare är redan beskattat.
Skatten mellan spelare kommer garanterat att vara vanlig vintskatt som på finansiella vinster, dvs 30%.

Till er som gör digitala vinster glöm inte att Skattemyndigheten ser alla era konton och transaktioner.
Glöm inte

Medlem

På tal om skattekollen.se
Lustigt att de bara visar kommunalskatten och vad den går till...

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Visst, vi har höga skatter och väldigt mycket skatter i Sverige. Men att *inte* beskatta handel med digitala varor innebär att man gör skillnad på inkomst och inkomst. Det handlar väl inte så mycket om "ny" skatt snarare att den skatt vi redan har ska appliceras på samtliga medel av vad som kan tänkas som inkomst och handel. Tycker inte det är något fel alls, även om jag kan ha något emot själva beskattningen och dess höga sats vi har i detta avlånga land.

Tycker detta är en positiv nyhet där man erkänner att man inte alls har hängt med och behöver se över hur man kan beskatta det utan att hota branchen som sådan. Det är en självklarhet att det ska beskattas, eftersom alla andra måste skatta på sin inkomst och vinst inom alla andra brancher.

eller... håll i dig nu, så tar vi bort skatten ((mindblown)))))

123
Skriv svar