Söker ett spel med liknande uppläg som Amiga Empire Wargame of the centry.

Medlem
Söker ett spel med liknande uppläg som Amiga Empire Wargame of the centry.

Söker ett spel liknande Empire wargame of the centry. där kan jag bygga olika krigsskepp

skillnaden på spelet jag söker är bättre grafic och att ubåt och andra krigsskepp har finare bild. sen när jag spelar med en kompis och jag kör runt på kartan så försvinner en skugga och jag ser då om han dyker upp på en plats jag kört redan.
Är det någon i detta forum som spelat detta spel ? tror det kom ut slutet på 80 talet eller kanske 90 talet.
vad heter det spelet ?

Medlem

Till Amiga? MS-DOS?

Medlem

@Fr0gg0.:
Ja det är till amiga jag och en kompis spelade detta i början av 90 talet. på samma dator. när det va min tur fick jag titta bort när han gjorde sina förflyttningar. jag har provat googla men hittar inte spelet. bästa va att när jag kört runt med något skepp och fått kartan synlig så såg jag när han började närma sig mina platser och då kunna sända ett skepp som va starkare än hans skepp så fantastiskt spel. Amiga 500

Avstängd

Civilization-serien.

Medlem

@xtrem11:
nej va inte det heller. det är inte sid meier som gjort spelet.

Medlem
Medlem

@Fr0gg0.: fartygen och ubåten ser ut som på det spelet wolfpack, men det som fattas är kartan där jag åker runt så försvinner en skugga och marken och vattnet blir synligt. Det gröna är land och vattnet blått. spelet bygger på att där jag åker så blir kartan synlig och om min motståndare åker där så ser jag vart motståndaren är. Det som va med va att det jag ville tillverka tog tid, flera omgångar att vänta på. battleship tog längs tid att tillverka men va starkast. jag har spelat så många spel men detta är verkligen ett av dom bästa om jag ska spela mot en vän enligt mig själv.

Medlem
Skrivet av Aimeasy:

@Fr0gg0.: fartygen och ubåten ser ut som på det spelet wolfpack, men det som fattas är kartan där jag åker runt så försvinner en skugga och marken och vattnet blir synligt. Det gröna är land och vattnet blått. spelet bygger på att där jag åker så blir kartan synlig och om min motståndare åker där så ser jag vart motståndaren är. Det som va med va att det jag ville tillverka tog tid, flera omgångar att vänta på. battleship tog längs tid att tillverka men va starkast. jag har spelat så många spel men detta är verkligen ett av dom bästa om jag ska spela mot en vän enligt mig själv.

Hade för mig det var en karta i Wolfpack, men kanske inte var sådär svart som man upptäcker eftersom.

https://www.youtube.com/watch?v=kUlX6bw60DU&t=

Var att man såg hela kartan.

Men är spelet som Empire eller mer som Wolfpack? Inte lätt att komma på detta.

Medlem

Om du gillade det spelet på 80-talet har jag ett tips till dig, spela det inte igen, det är inte så bra som du kommer ihåg.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@Fr0gg0.:
spelet är mer som Empire och då ser båtar och ubåten ut som dom gör i wolfpack. men uppläget är empire. Jag ska höra med några fler som jag spela med när jag va liten, se om dom minns det.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Om du gillade det spelet på 80-talet har jag ett tips till dig, spela det inte igen, det är inte så bra som du kommer ihåg.

Jag håller inte med faktiskt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag håller inte med faktiskt

Inte jag heller.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag håller inte med faktiskt

Skrivet av Fr0gg0.:

Inte jag heller.

Jag har många gånger ångrat att jag gått tillbaka till spel jag spelade när jag var 7 osv. Samtidigt är det ju säkert annorlunda om man var 25 år gammal 1985 när man spelade ett spel man gillade än om man var 7 år och gillade spelet. Barn brukar ha värdelös smak när det kommer till underhållning. Jag är 25 nu så får se om 20 år om jag uppskattar spelen jag gillar idag.

Medlem

Prova att leta igenom http://www.lemonamiga.com
Kan det vara Battle isle serien?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har många gånger ångrat att jag gått tillbaka till spel jag spelade när jag var 7 osv. Samtidigt är det ju säkert annorlunda om man var 25 år gammal 1985 när man spelade ett spel man gillade än om man var 7 år och gillade spelet. Barn brukar ha värdelös smak när det kommer till underhållning. Jag är 25 nu så får se om 20 år om jag uppskattar spelen jag gillar idag.

Jag måste ha haft bra smak då. :B

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har många gånger ångrat att jag gått tillbaka till spel jag spelade när jag var 7 osv. Samtidigt är det ju säkert annorlunda om man var 25 år gammal 1985 när man spelade ett spel man gillade än om man var 7 år och gillade spelet. Barn brukar ha värdelös smak när det kommer till underhållning. Jag är 25 nu så får se om 20 år om jag uppskattar spelen jag gillar idag.

När jag var 7 så lekte jag mycket i sandlådan - tror inte jag hade uppskattat det idag på samma sätt. Så ja, det är skillnad om man var äldre. MEN 1985 var jag 13 och jag uppskattar fortfarande gamla spel. Så pass att jag spelar många av dom frekvent.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Om du gillade det spelet på 80-talet har jag ett tips till dig, spela det inte igen, det är inte så bra som du kommer ihåg.

Det där är ju helt fel iofs.

Det gäller bara att inte uppdatera sig. Då är det lika bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vissa spel åldras bättre än andra skulle jag vilja säga.

Sen kan det ibland vara så att nostalgin gör att man gillar ett spel mer än vad en person som inte spelat det gör.

Ett exempel på ett spel som enligt mig faktiskt inte åldrats så väl, även om det ofta pekas (pekades?) ut som en klassiker är NHL 94. Bland annat för att spelarna åker runt på ett rätt rörigt sätt och väldigt snabbt dessutom. Skotten är långsamma, man har inte alls samma möjligheter till finlir med dribblingar och liknande som i de moderna NHL-spelen och animationerna är ganska dåliga.

Däremot tror jag att om jag plockade upp ett gammalt Track n´Field idag så skulle det fortfarande vara rätt okej. Det jag spelat mest är faktiskt Game Boy-versionen.

Super Mario Bros 2 tycker jag också håller rätt väl än idag, trots dess gammalhet. (gammalhet... ) Super Mario Bros 3 håller ännu bättre. Sen skulle de förstås kunna göras om med snyggare grafik (vilket redan gjorts en gång), man skulle kunna lägga till features och funktioner m.m. och kanske putsa på riktigt små detaljer. Det går ju alltid, i stort sett.

Överlag tycker jag nog att 16-bitsgenerationens spel har åldrats betydligt bättre än både de tidiga 3D-spelen och 8-bitsspelen. Undantag finns förstås.

Medlem

Tyvärr kan jag inte vara till mycket hjälp med jakten på spelet.

Medlem

Låter likt battle isle.

Medlem
Medlem

Det finns ju flera versioner av Empire: Wargame of the Century. tex Empire Deluxe? Sen tänker jag på Harpoon också

Medlem

@Banjo: Kul att du nämner just NHL-serien. Den är hopplös idag. Jag dyrkade NHL-serien på 90-talet och spelade NHL95 sjukt mycket på PC. Såg ut som NHL på konsol. Fattar inte ens att man tyckte det var kul

Sen håller jag verkligen med om att 16bitars är det som åldrats bäst. 2D på sin topp! Tycker det är synd att inte fler spel görs i 2D. Jag har en Nintendo DS med Metroid: Zero Mission (remake på första Metroid) som i princip enda spel och det är helt underbart!

Medlem
Skrivet av Ankh:

När jag var 7 så lekte jag mycket i sandlådan - tror inte jag hade uppskattat det idag på samma sätt. Så ja, det är skillnad om man var äldre. MEN 1985 var jag 13 och jag uppskattar fortfarande gamla spel. Så pass att jag spelar många av dom frekvent.

Jag är 30+ och börjar tycka det är roligt att leka i sandlådan igen (med min pojk). En anledning till att det blivit kul är att vi skaffat oss vettiga redskap till att bygga grejer.

Det blir som Minecraft fast IRL.
Pojken får säga till mig att det är dags att åka hem.

Med vettiga redskap menar jag spade och hink modell större så det händer grejer när man gräver. Spade om 100cm ftw.

Pyramider, sphinxar, vulkaner, vallgravar, slott... går bygga massor, plana till och finlira med.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Tack för hjälp. jag såg på allt ni skrivit. battle isle är också likt spelet men ubåten och krigs skeppen är alla grå färgade. Jag ska spela emire delux för att se om dom gjort om spelet och tillfört att jag ser min motståndare där jag åkt och inte som första empire att jag bara ser när jag är bredvid. På bilderna som jag ser om Harpoon så måste jag prova det för den kan det vara. jag återkommer om jag hittar det jag söker. tack alla.

Medlem

@trifix: Ja NHL på 16-bitars har inte åldrats något vidare. Backar som inte håller sig på rätt sida av blå, svårt att göra något vettigt med frilägen för att man inte kan styra klubban fritt (svårare att dribbla), spelare som rör sig hela tiden istället för att stå sill i bra skottläge... Det var ett rätt rörigt spel, senast jag spelade det. Och skotten går för långsamt och de verkar gå in mer av en slump. Samtidigt har det en viss retrocharm och lättillgänglighet som kan vara kul ett litet tag. Det blir ju mer intressant för att se hur spelen var förr än som kvalitetsspel.

Metroid Zero Mission har jag inte lirat men det verkar kul, jag funderade på att ladda hem det i somras till Wii U. Jag har klarat både Metroid II och Super Metroid men det första Metroid har jag inte spelat från början till slut. Zero Mission vore intressant att testa. Jag vet att nån recensent menade att det blev sämre på grund av att de färgglada bakgrunderna förstörde ödsligheten och att kartan gjorde att det blev för enkelt. Jag ska nog börja med original-Metroid och sen spela remaken efter det. Snygga sprites har Zero Mission definitivt. Ett annat spel till Game Boy Advance som jag gillar och har spelat ganska mycket är Advance Wars II Black Hole Rising. Sen finns en remake på Final Fantasy Mystiq Quest (eller Seiken Densetsu) , alltså föregångaren till Secret of mana, som jag gärna skulle vilja spela, den remaken heter Sword of Mana. Undrar om den finns på eShop? Att hitta en beg. kassett lär väl kosta en del.

1
Skriv svar