Finska försvaret erkänner e-sportare som atleter

Robot
Finska försvaret erkänner e-sportare som atleter

E-sportare i Finland kommer få särskilt utformad värnplikt för att kunna fortsätta med idrottsliga karriär.


Medlem
Avstängd
Medlem

Så me andra ord, om man är förbaskat duktig på battlefield 1 så blir man direkt förstahandsval som fallskärmsjägare. Detta oavsett om man exempelvis är 164 snittar 3 i alla fysiska tester? Ett skämt är vad det är

Medlem

Det handlar ju om att kunna fortsätta sin träning/tävlande vid sidan av värnplikten.
Jag har så svårt att förstå motståndet mot att e-sport får bättre officiell status i samhället som finns bland faktiska spelare.
Är ni gladare om det skulle vara kvar på 80-talets nörd-mobbning, "det där leder aldrig till nått vettigt" nivå?

Medlem

Så omodernt att värnplikten endast gäller för män i FInland.

Å andra sidan, vi har en kung som statschef. FInland har president. Så vi svenskar kanske inte ska säga något.

Vad gäller själva ämnet så känns det åtminstone vettigt att den som har en karriär får permission/ledigt om det behövs. Om den karriären sedan gäller spelande, idrottande, skådespeleri, musik eller något annat spelar kanske inte så stor roll. Fast det blir ju en gränsdragningsproblematik också. Den som vill satsa på en akademisk karriär får ju vänta med att studera till exempelvis kemist och hamnar på efterkälken jämfört med kemister i andra länder om denne först behöver gå med i den finländska militären (eller civil värnplikt). Så det går att argumentera för att även såna saker borde ge ledigt. Och där blir det ju kanske svårt att dra gränsen.

Det finns en intressant kvällstidningsvinkel här också, om man vill vara kritisk eller skriva något effektfullt.

Typ: "Finska unga män får ledigt från att öva inför krig för att leka krig på sina datorer."

Jag säger inte att jag delar den vinklingen/åsikten//bilden. Men den skulle vara ganska...dräpande. Om någon snodde den.

Avstängd

@elPresidente: du har ju missförstått det hela, står inget om att om du är sjukt duktig i bf eller annat så får du en viss roll i försvarsmakten.
Utan om du tävlar inom e-sport så kommer du få dagar då du fortfarande kan hålla på med det

Medlem
Skrivet av Pawbelolkaf:

@elPresidente: du har ju missförstått det hela, står inget om att om du är sjukt duktig i bf eller annat så får du en viss roll i försvarsmakten.
Utan om du tävlar inom e-sport så kommer du få dagar då du fortfarande kan hålla på med det

Tyckte du att det jag skrev lät seriöst?

Medlem

Tja, varför inte. Begreppet "sport" i sammanhanget är ju att ditt "karriärval" bygger på att du måste kunna vara med på tävlingar och underhålla din form inför dessa. Ifall du får undantag för diverse idrotter under militärtjänstgöringen så är det inte mer än rätt att samma undantag gäller för dig som e-sportare. Däremot var ju just begreppet "atletstatus" något som snarare antydde att du inom det militära skulle vara "särskilt lämpad" för hårdare tjänstgöring, som jägar-inriktningarna, vilket i det här fallet hade varit fullkomligt hilarious

Medlem

Världen är full av idioti idag...

Medlem

@Ender: Vad gäller "atletstatus" så styrs ju fordon som den på bilden med en joystick idag... så helt felt hade det kanske inte varit. ;P

Medlem

Arbetsförmedlingen erkänner Pluto som planet.

Medlem

E sport är inte sport....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Framtidens soldater är väl "world of tanks" spelare ändå så det är väl vettigt att man satsar på framtiden.

Medlem

Sjukt bra att även politiker börjar vakna upp och inse att vi inte lever i åttiotalet längre. Väldigt synd bara att Sverige som är ett sånt stort esportsland ska halka efter på grund av okunnighet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@miffot: Vad är det som inte gör det till en sport?

Medlem

@Dunder: Hur då? Ska typ Heaton bli ÖB för att svensk esport är framgångsrik?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Newklear: Hur då? Ska typ Heaton bli ÖB för att svensk esport är framgångsrik?

Sluta trolla, halmdockeargument är bara fjantiga.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: haha visst, om du säger det så. Autokorrekt gillar visst inte svengelska, hockeydockey.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Newklear: haha visst, om du säger det så. Autokorrekt gillar visst inte svengelska, hockeydockey.

Tänkte att du inte skulle kunna argumentera för dig, det brukar vara så med troll. Det var varken svengelska eller autokorrekt inblandat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: ah ok. Men du rättade till det iallafall. Argumentera = kalla folk för troll, right. Vad är det som är så bra med att Finland säger "fett bra jobbat med esport, här, kör"? Jag förstår inte vad som är bra med det?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skrivet av Fletchett:

@Ender: Vad gäller "atletstatus" så styrs ju fordon som den på bilden med en joystick idag... så helt felt hade det kanske inte varit. ;P

För att vara helt korrekt är det en Pansarterrängbil 360 på bilden och den styrs med en hederlig ratt.
Det som i så fall KAN styras med joystick är vapenstationen som sitter ovanpå men det är mest förekommande när vapenstationen monteras på en Terrängbil 16 (Galten). När vapenstationen är monterad på större stridsfordon brukas istället en fast monterad handkontroll.

Edit: Fel av mig! Det där är ju en kanadensisk Stryker. Men ändock rattlösning.

Skrivet av Banjo:

Å andra sidan, vi har en kung som statschef. FInland har president. Så vi svenskar kanske inte ska säga något.

Att vi har en kung som statschef är bara tillfälligt. Vi kommer förmodligen inte att ha en kung igen på överskådlig tid.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Värt att tillägga är att värnplikt i Finland innebär inte bara tjänst i försvarsmakten, många gör civil värnplikt. Vilket definitivt är lättare att kombinera med e-sport.

Medlem

Hjälp, vad mycket negativitet i kommentarerna för en positiv nyhet. Tanken är ju att (e-)sportare ska kunna beviljas ledighet från tjänstgöringen lite oftare än andra rekryter för att kunna utvecklas och inte sacka efter sina lagkamrater och motståndare. Det är rättvist mot lovande talanger, och det är ju inte som att vem som helst kan komma till uppbådsgranskningen och vifta med en screenshot av sin platinum-rank i Overwatch för att få förmånen beviljad.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av Exxo:

Världen är full av idioti idag...

Precis, och än är den siste inte född

Medlem

Hannes . Theorell jo men en drottning är lika illa. Det handlar förstås om statsskicket som jag hade för avsikt att ge en känga. Det fanns inte något avsiktligt könsmässigt i min kommentar, vilket du nog förstod av sammanhanget när jag skrev att Finland har president.

Medlem

@Banjo: Fast det där är ju subjektivt, jag och de flesta andra i Sverige tycker ju att monarki går utmärkt att kombinera med en modern, välmående demokrati som är bland de rikaste i världen.

Avstängd

@elPresidente: med tanke hur vissa regerar här inne gällande hur dom valt att göra i finland så är det lite svårt att veta.

Avstängd

@hannes.theorell: nä då lär väl någon av hans döttrar sitta på tronen, inte så vi byter ut allt

Medlem

Jag förstår inte heller all negativitet. Är det ett missförstånd om vad det innebär som är orsaken? Det innebär ju att de som har e-sport som yrke får mer tid avsatt för det, så att dom kan träna och fortsätta sin karriär under tiden för sin tjänstgöring. Vad skulle vara dåligt med det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar