Är det ok att skämta om religioner?

Medlem
Är det ok att skämta om religioner?

jag är väldigt intresserad av hur folk på forumet tycker om detta.

Medlem

Det är egentligen en svår fråga. Är det ok att skämta om allting? Jag skulle svara både ja och nej på den frågan. Vilket kanske betyder att det inte är ok att skämta om allting.

Men det här med skämt är ju alltid svårt. Det är alltid någon som tar illa upp. Därför gäller det att tajma skämten rätt.

ang. om vilken religion det är roligast att skämta om; jag skulle tro att det är roligast att skämta om kristendomen med kristna, judendomen med judar och islam med muslimer.
Dock viktigt att man har kollat upp sina facts.

Men det är som sagt svårt. Jag skulle tycka det var jobbigt om folk började skämta om min mammas död, eller om att jag förlorade båda armarna i ett krig.

Hmmm, där kanske vi har det...så länge människor kan göra något åt saken, så är det ok att skämta om det? Men om det är oundvikligt (som en mutation) så är det inte ok?
Jag vet faktiskt inte...svåååårt svååårt

Medlem

Tja, religion är ju det största skämtet av alla så...

Medlem

man kan väl skämta om det mesta så varför inte religion.

Det beror mer på hur smaklig skämtet är jämnfört med osmakliga skämt som ingen tycker är roliga utan enbart diskrimerande/förnedrande/irriterande/provocerande ja nästan varje ord som slutar med ande etc*(hohoho) brukar väl inte vara några höjdare för någon förutom kanske person i sig som drog skämtet

Ett kanske bra exempel på skämt som oftast slår fel är ju att skämta om stereotypiska asiater medans man drar ut ögonlocken för göra ''kinesögon'' och visa kanintänder som blir mer en förnedring än ett roligt skämt, jätte roligt kanske för den som drar ''skämtet'' mindre roligt för kinesen runt hörnet

Medlem

jag håller fast vid att det är okej att skämta om allt, antingen allt ellr inget. Eftersom det är alltid nån som tar illa upp.
Men sen om det är lämpligt att skämta om att min kompis börjes mor såg konstig ut när hon vart på körd och dog för 5min sen är en annan grej.
"with great power comes great responsibility"

att några sen går över gränsen är helt enkelt nått man får leva med.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Det är helt ok att skämta om religioner, vilken som helst. Det är när personangrepp och generalisering kommer in i bilden det blir fel.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Att skämta om religion är inte bara OK - det uppmuntras.


signatur
Medlem

Jag tror bara på Rymden.
Skämta inte om Rymden.
Meteoriter, exploderande stjärnor och förbannade rymdvarelser.. Svarta hål. Den lilla fjärten Jorden är illa ute om Rymden blir arg. Så nästa gång ni skålar så tycker jag att ni säger nått snällt om Rymden..

/DontPissOfSpace.

Medlem

Hela min skämtarsenal är religionsbaserad, så ja det är enligt mig helt klart tillåtet att skämta om de små liven.

Medlem

I grund och botten går det att skämta om precis allting. Det svåra är dock att göra det på rätt sätt vid rätt tillfälle. Risken är annars att det tänkta skämtet blir nedlåtande och respektlöst vilket jag inte anser vara god humor. Det kan vara en svår balansgång, speciellt om det handlar om ett känsligt ämnet, och det gäller att ha fingertoppskänsla.

Medlem

Oh ja, humor är det hemliga vapnet för det mesta

Medlem

Skämtar man om religioner så skämtar man om ett skämt. Så det gör inte mig något.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Och ska man skämta om en religion kan man skämta med alla


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Självklart, fråga Magnus Betnér!


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Klart man får skämta om religioner.
Problemet som "vissa" har är att slänga ut de mest förnedrande saker om speciellt islam och sen springa och gömma sig bakom pappa "skämt".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Klart man får skämta om religioner.
Problemet som "vissa" har är att slänga ut de mest förnedrande saker om speciellt islam och sen springa och gömma sig bakom pappa "skämt".

^Detta.

Man kan inte tro att man ska kunna säga vad som helst och sen säga "lol, skämt", och så handlar det väldigt mycket om timing.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag tycker man kan skämta om allt, förutom dödsolyckor.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

skämta går bra, men respektera de religiösa för den tro de valt.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Klart man får skämta om religioner.
Problemet som "vissa" har är att slänga ut de mest förnedrande saker om speciellt islam och sen springa och gömma sig bakom pappa "skämt".

Vad är det för speciellt med Islam menar du? Kristna har ju hånats rätt flitigt här inne,såg inte att du försvarade kristendomen när det hände.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Självklart, fråga Magnus Betnér!

Precis det namnet jag sökte;)


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av huxflux:

... men respektera de religiösa för den tro de valt.

Där är jag kluven.
Varför ska jag, som inte tror på nån religion öht, respektera "de religiösa för den tro de valt"?
Dom respekterar ju inte mig.
Hade jag varit intresserad hade jag förmodligen dykt upp i en kyrka/moské eller liknande.
Jag menar, det är inte jag som springer från dörr till dörr och förmedlar mitt budskap.
Det är inte jag som försöker pracka på min religion på nån annan.
Det är inte jag som utför diverse illdåd och annat skit i nån annans (gud, allah osv osv) namn.
Listan kan göras lång.

Däremot respekterar jag friheten att få tro på vad man vill, även om jag tycker att det är fel och puckat med religion
Men det kanske va det du menade?

Religion ställer bara till med en massa skit om du frågar mig.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

^ Religion är precis som någon annan persons synsätt på politik, man formas av det och tror på det och försöker självklart att leva sitt liv på ett sätt som kan reflekteras över hur man tror.

Politik har ett högre mål som ska uppnås, religion har en/flera gud/ar som man ska lyda.

Du är väl kapabel till att respektera andra människor med politisk ideologi, varför blir det då en sådan skillnad när någon lägger till något övernaturligt som inte går att bevisa/motbevisa?

Det är ju ingen skillnad hurvida någon dödar en annan för att man ska genomföra en revolution, man försöker rensa befolkningen på oönskade människor, för att man vill visa sig starkast eller för att man har fått för sig att en gud vill att man ska göra det, ett mord är ett mord vad du än har i baktanke.

Edit ; med andra ord, lär er skilja på vad personen gör och vad personen tror på.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jo men varför måste dom religiösa gå runt och försöka rekrytera nya, jag har aldrig sett någon som försökt rekrutera folk till att inte tro på religion.

Ps. Nu börjar det igen


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

skämtar om alla religioner men vet jag att nån tar illa upp så vill jag inte göra sakern värre genom att fortsätta bara för att jag tycker det är ok att skämta om det

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Jo men varför måste dom religiösa gå runt och försöka rekrytera nya, jag har aldrig sett någon som försökt rekrutera folk till att inte tro på religion.

Ps. Nu börjar det igen

Jo men varför måste dom politiskt intresserade gå runt och försöka rekrytera nya, jag har aldrig sett någon som försökt rekrytera folk till att inte tro på politik.

PSs. Ja det börjar nu igen


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

ja det är ok att skämta om religioner.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ellehbg:

Jo men varför måste dom religiösa gå runt och försöka rekrytera nya, jag har aldrig sett någon som försökt rekrutera folk till att inte tro på religion.

Ps. Nu börjar det igen

Jo men varför måste dom politiskt intresserade gå runt och försöka rekrytera nya, jag har aldrig sett någon som försökt rekrytera folk till att inte tro på politik.

PSs. Ja det börjar nu igen

Jo, okej då, om jag skulle säga emot så skulle jag säga att det är för att dom har nåt att tjäna på det, men det gör jag inte, jag drar mig ur istället innan det är för sent.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Klart det är okej, jag förstår inte varför religioner skulle ha immunitet mot att bli skämtade om (eller kritiserade för den delen också).


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Klart man kan skämta om allt.

Dock får man gå omkring med skottsäker väst i ca 5 år om man nämner en viss profets namn (börjar på M och slutar på uhammed).

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Klart man kan skämta om allt.

Japp detta tycker jag med,fast med vissa förbehåll.

Skrivet av Mikaelh:

Dock får man gå omkring med skottsäker väst i ca 5 år om man nämner en viss profets namn (börjar på M och slutar på uhammed).

Hmm jag undrar vilken religion du menar,för det kan ju inte vara fredens religion du menat?

12
Skriv svar