Recension – Middle-Earth: Shadow of War

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet att jag överdrev men alla som jobbar med spel måste ju få betalt för sitt jobb och som någon skrev tidigare i tråden har ju inte priser på spel utvecklats i takt med allt annat, samtidigt som dom är mycket större och mer avancerade och därmed behöver fler spelutvecklare. Kommer ihåg att jag köpte Sonic & Knuckles för 15-20 år sen för 500 spänn.

Samtidigt har spelarskaran ökat markant, och du kan numera även sälja digitalt. Samt, de som spelade för 15-20 år sedan är väldigt köpstarka idag, och deras barn spelar troligtvis också. Jag ser inte problemet?

Skrivet av Oakenborn:

Så jag bara undrar hur dom borde gå till väga för dom kan inte höja priset på spelet, dom kan inte lägga till dlc eller season pass, och dom kan inte lägga till mikrotransaktioner för då får dom skit av många spelare.
Jag har inget svar på det här men jag gnäller inte heller över mikrotransaktioner för jag fattar att spelutvecklare måste få lön för det jobb de utför.

Gör ett bra spel, så kommer det sälja. Svårare än så är det inte. Season pass, DLC's osv är saker som borde funnits i spelet, men de styckade det för att tjäna mer pengar. Företag som gör så får skylla sig själva om spelet floppar.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet att jag överdrev men alla som jobbar med spel måste ju få betalt för sitt jobb och som någon skrev tidigare i tråden har ju inte priser på spel utvecklats i takt med allt annat, samtidigt som dom är mycket större och mer avancerade och därmed behöver fler spelutvecklare. Kommer ihåg att jag köpte Sonic & Knuckles för 15-20 år sen för 500 spänn.

Så jag bara undrar hur dom borde gå till väga för dom kan inte höja priset på spelet, dom kan inte lägga till dlc eller season pass, och dom kan inte lägga till mikrotransaktioner för då får dom skit av många spelare.
Jag har inget svar på det här men jag gnäller inte heller över mikrotransaktioner för jag fattar att spelutvecklare måste få lön för det jobb de utför.

Så kan man inte räkna. De säljer ju 100ggr fler spel idag än dem gjorde för 15-20 år sedan.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av zumo:

Som gamer kan jag tycka det är girigt och lite störande med mikrotransaktioner och dagens DLC - klimat. Men jag kan till 100 % garantera att dagens marknadsupplägg är här för att stanna.

Jag tänker då inte straffa mig själv, och bli utan ett i övrigt grymt spel, för att bevisa någon vilsen poäng. Man kan ju som sagt ignorera hela mikrotransaktionerna, och ändå få ut hela spelets features.

Som affärsman kan jag respektera strategin dessutom. Som jag skrivit några ggr förut här i forumet: Priserna på spel ligger inte i dagsläget i "höjd" med ekonomin. Det vill säga att skulle spelen följt övriga samhällets prisutveckling så skulle det många ggr vara flera hundratals kronor dyrare. De kostar lika mycket som för 20 år sedan i stort sett. När VPN och sajter som Kinguin, CJS och G2A säljer stulna nycklar, köpt i fel region, till hundratusentals personer, påverkar det också. För att spekulera: t,ex För att fylla ut det bortfallet av inkomst, kommer företagen fram med alternativ. Ur det halvt inhumana businuess perspektivet, kan jag till och med se det som rimligt.

Jag kan ofta uppfatta en slags attityd inom gamingcommunityt som alltid vill ha mer och billigare. Piratkopieringar, stulna nycklar eller som köpts i kina för småflis och dylikt, det är vanligt och utbrett. Visst finns det kritiker mot ovanstående givetvis, men det är väldigt allmänt accepterat.. Men när företagen också ta till kontroversiella metoder för även de vill ha lön för mödan som uppenbarligen har lagts ut, i många fall, så blir det till ett helvete.

Aja. Ska inte gå in för djupt på det. Jag bryr mig inte särskilt mycket om priset, då det inte är speciellt orimligt. Och så länge jag åtminstone får hela spelet för pengarna, har jag ingen som helst problem med att det finns en FRIVILLIG funktion där du kan skänka pengar till företaget, emot några obetydliga skins, items eller exp. Dvs inget Pay2Win.. Jag ser mer detta på samma sätt som jag ser på kickstarters olika bonusar och belöningar, allt beroende på hur mycket man sponsrar. (Även om det skiljer sig på många vis) Poängen är att det är fullt frivilligt.

Det verkar ju vara mer än bara obetydliga saker eftersom det man kan köpa spelar roll rent gameplaymässigt.
Och det hela handlar bara om storföretag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Visst respektera det som "affärsman" men som gamer så vill man oftast att spelen ska vara så bra som möjligt, detta är något som enligt mig gör spelet sämre.
Själv väljer jag att spendera pengar någon annanstans, de bästa spelen idag tillverkas ändå inte av storföretagen.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Gör ett bra spel, så kommer det sälja. Svårare än så är det inte. Season pass, DLC's osv är saker som borde funnits i spelet, men de styckade det för att tjäna mer pengar. Företag som gör så får skylla sig själva om spelet floppar.

SoW kommer med stor sannolikhet inte att floppa dock. Det är inte tillräckligt många som bryr sig fast dom borde, och spelmedia jobbar mer åt utgivarna än för konsumenterna så betygen lär inte bli lidande.

Utgivare är inte idioter. De hade aldrig hållit på såhär om det inte tjänade på det.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Så kan man inte räkna. De säljer ju 100ggr fler spel idag än dem gjorde för 15-20 år sedan.

Super Mario Bros sålde ungefär 40 miljoner exemplar


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Super Mario Bros sålde ungefär 40 miljoner exemplar

Jo det är klart det finns undantag för allt.
också menade jag iof pc spel nu och för 15-20 år sedan.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Jo det är klart det finns undantag för allt.
också menade jag iof pc spel nu och för 15-20 år sedan.

Aha


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@MaxWarp: Klart det inte kommer floppa. För många tänker som jag gör. "Jävla skit med mikrotransaktioner, men spelet verkar jävligt kul. Jag köper det ändå." Dock kommer jag, precis som tidigare, inte lägga en spänn på mikrotransaktioner.

Om de lägger ner arbetstid på det och folk inte köper, så slutar beteendet. Dock eftersom de lägger in det så visar det på att deras undersökning säger att inkomsten från mikrotransaktioner är större än kostnaden att lägga in dem i spelet.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@MaxWarp: Klart det inte kommer floppa. För många tänker som jag gör. "Jävla skit med mikrotransaktioner, men spelet verkar jävligt kul. Jag köper det ändå." Dock kommer jag, precis som tidigare, inte lägga en spänn på mikrotransaktioner.

Så länge folk gör som du så är det väl ok. Dock tror jag att väldigt många inte kan motstå frestelsen att lägga "bara lite" pengar på bättre grejor när det börjar gå trögt.

För min del blir det inget köp. Har hört mycket gott om nemesis-systemet m.m. så lite sugen är jag, men jag brukar undvika open world-spel i allmänhet då de ofta tar mycket tid i anspråk, och så länge det finns mikrotransaktioner kan jag inte lita på att min upplevelse inte blir ännu mer utdragen och tjatig om jag inte betalar extra.

Medlem

@MaxWarp: Ja, alltså jag tror många *tänker* som jag. Men tyvärr kommer nog en del av dem betala för att slippa spela spelet. (Har aldrig fattat den logiken)

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Samtidigt har spelarskaran ökat markant, och du kan numera även sälja digitalt. Samt, de som spelade för 15-20 år sedan är väldigt köpstarka idag, och deras barn spelar troligtvis också. Jag ser inte problemet?

Gör ett bra spel, så kommer det sälja. Svårare än så är det inte. Season pass, DLC's osv är saker som borde funnits i spelet, men de styckade det för att tjäna mer pengar. Företag som gör så får skylla sig själva om spelet floppar.

Jo visst. Det blir fler spelare men samtidigt släpps det också fler spel så chansen att man ska bli det spelet som blir en succé blir hela tiden mindre. Sen tror jag att distributionen av spelet är en väldigt liten del av utvecklingskostnaden av ett AAA spel. Det är något som jag tror tillkommer på slutet när man redan har haft ett gäng personer anställda under några år.

Tyvärr verkar inte det stämma. Finns många bra spel som inte alls sålt bra. Psychonauts är ett av dom. Inga dlc eller season pass där inte, bara ett härligt äventyr.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Många spel har lootboxes, befintliga spel och kommande spel. Inte ett alls något negativt snack i flera andra nyheter om andra spel som har det. Tråkigt att Shadow of War ska bli en slags syndabock för vad många andra spel också gör.

Medlem
Skrivet av Buio:

Många spel har lootboxes, befintliga spel och kommande spel. Inte ett alls något negativt snack i flera andra nyheter om andra spel som har det. Tråkigt att Shadow of War ska bli en slags syndabock för vad många andra spel också gör.

Problemet är väll att det är ett $60 spel och att det inte är cosmetics i lootboxarna utan prylar som man behöver grinda annars.

When you run out of in-game money, you have two choices: Make a huge time investment by hunting down orcs in your game world and earning chests via vendetta missions, or spend some real money to get the more powerful orcs you need now. Does the game ever force you to spend money? No. I’m sure you can get to the end of Shadow Wars without spending a dime, as long as you’re patient and persistent. But locking progress through this mode (and, again, toward the game’s true ending) behind either spending more money or doing tons of tedious busywork feels at least greedy if not predatory.

Polygon Middle-earth: Shadow of War review

Men jag håller med om att man borde klanka ner mer på andra spel som gör liknande också.

Medlem

@Makkapakka: Det beror på hur enformigt och/eller svårt de gör spelet för de som inte betalar. Om man känner att det tar alldeles för lång tid att komma någonstans eller att man får stryk av samma jävla orc hela tiden så är det nog lätt att man lockas att betala lite extra för att göra det lättare för sig. Har man redan betalat 600 spänn så vill man ju gärna se slutet.

Medlem
Medlem
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Super Mario Bros sålde ungefär 40 miljoner exemplar

Minecraft har sålts i 122 miljoner.
GTA V i 80 miljoner

Medlem
Skrivet av Buio:

Många spel har lootboxes, befintliga spel och kommande spel. Inte ett alls något negativt snack i flera andra nyheter om andra spel som har det. Tråkigt att Shadow of War ska bli en slags syndabock för vad många andra spel också gör.

Då har du missat mycket. Extra kostnader inom spel har varit en snackis i många år. Väldigt mycket negativa kommentarer kring det. Vare sig det gäller mindre grejer eller större

Medlem

@MaxWarp: Ooohh, den har man inte hört på länge, du måste vara lika gammal som mig

Medlem

@Makkapakka: Inte omöjligt. Senast jag använde den frasen på en dator föregicks den av 10 PRINT "

Medlem

@MaxWarp: Skönt å veta jag inte är den enda gamlingen här!

Medlem

@Makkapakka: Hehe. Det finns väl en och annan dinosaurie.

Medlem

Med tanke på din kod, är du en Basicosaurus? Jag var en sådan en gång för länge, länge sedan med min Spectrum 48k.

Medlem

För lite snack om mikrotransaktioner och Onlineläget.

Nu har jag inte kört onlineläget själv men läst att spelarens egna armeer kan slås sönder av andra spelare, hur "Bygger" man upp sin arme igen? Om ens fort är slaget, kaptener döda osv hur är det möjligt att gå vidare? Ingen vågar väl gå in på det för att risken att hamna på "svarta listan" (de som säger sanningen och är obekväma) är för hög?

Det finns ju lite bilder om hur själva social conquest fungerar men hade vart intressant att se en mer ingående bild av vad som händer när ens bästa kaptener är döda (för dem som kört utan att köpa loot chests under kampanjen), hur lång tid tar det att bygga upp armen igen?

Medlem

Bra timing! Avslutade precis första spelet idag, och nya släpps imorgon. Förbeställt :).

Och om allt tjafs kring mikrotransactioner: Sålänge de inte krävs för att komma vidare så kvittar det, man MÅSTE INTE köpa saker. Bara ignorera. Det är först när spel är byggda så att man måste köpa saker för att komma vidare som de gör helt fel, som t.ex med nya NBA. Det spelet är rent sagt helt åt helvete felgjort och jag hoppas att EA och utvecklarna får minst så mycket skit de absolut förtjänar för det.

Är taggad för mer orc-slakt imorgon!

Medlem

@Makkapakka: Spectrum? Höhöhö! Själv hade man ju en C64. Den enda riktiga datorn.

Men ja, jag var typen som skrev obscena meddelanden på skolans ABC 80 bara för att jag kunde, till skillnad från lärarna.

Medlem

@MaxWarp: 48k var vad jag började med, det gick sedan till en Spectrum 128k+2 och för att avlutas med en Amiga 500

Medlem

@Makkapakka: Vic-20, C64 sedan Amiga 500 och 500+ hade jag innan man blev så illa tvungen att gå över till PC.

Medlem

Angry Joe about microtransactions in Shadow of War...


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Då jag vet att jag personligen har ett problem med att latheten tar över och jag inte kommer orkar eller ha tid att grinda utan kommer med stor sannolikhet köpa lådor i spelet. Det betyder iaf för mig att jag inte kommer röra spelet alls. Hade samma problem i Overwatch vilket gjorde att jag helt enkelt var tvungen att sluta spela spelet. Ligger helt enkelt i mitt DNA att luras/lockas att köpa ingame saker...

123
Skriv svar