Diskutera – När är mikrotransaktioner okej?

Medlem

Kosmetisk, och då ska det ocks finnas alternativ för att kunna skaffa dom gratis om man verkligen vill.
Men aldrig någonsin hör mikrotransakioner hemma I fullprisspel under någon som helst omständighet, och speciellt inte I singleplayer spel.

Medlem

Som många andra här så tycker jag microtransaktioner är ok i F2P spel när det bara gäller kosmetiska grejer.

Men när det är spel med fullpris då tycker jag faktiskt att det inte ska vara microtransaktioner även om det bara är kosmetika. Då har du redan betalat för spelet då ska det inte vara fler kostnader utom möjliga expansioner osv.

Medlem

Microtransaktioner är OK om spelet kostar mellan 199 - 299:- sek. Fine om man frivilligt vill lägga pengar på mer innehåll. Men köper man ett spel för 600:- sek (som vanligt) då skall hela spelet finnas där!

Medlem

Nej, jag tycker inte att det är okej med mikrotransaktioner!
Inte efter att jag köpte massor av bilar för över 10.000 kr till "Need For Speed:World" som jag trodde att jag kunde ha länge.
Men så togs servrarna ner efter bara några år. Hade jag vetat det så hade jag ju inte köpt så mycket.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Men man kan se det på ett annat sätt också, digital försäljning har ökat enormt mycket, alltså mindre kostnader för företagen, slippa trycka skivor och skeppa osv .
Och det är ju betydligt fler som spelar nu än det var förr så de säljer ju fler exemplar, så jag tycker inte att den anledningen håller riktigt.

Det där kan man ju diskutera. En AAA-titel idag är en helt sjuk investering i tid och pengar, med väldigt många inblandade, dyr utrustning. Går inte att jämföra med Gyruss eller The way of the exploding fist. Så även om det säljs väldigt mycket fler exemplar så är också produktionen väldigt mycket dyrare och större. Sett ur det perspektivet är det åtminstone rätt fascinerande att realkostnaden för att köpa ett spel inte är större idag - inte ens med alla DLC inräknade faktiskt - än det var på 80 och 90-talet.

Men visst är den digitala försäljningen på sitt sätt häftig. Steam Sales, GOG (och för all del onlinebutiker som CDon) osv har ju gjort "affordable gaming" till en utbredd hobby. Samtidigt kan jag sakna gammal hederlig box art och krimskrams som kom med i boxarna. (Men nej, jag samlar inte LP-skivor för det.)

Lite ambivalent när det gäller de där dyra vanitygrejerna. Kan tycka det är sjukt dyrt med grejer i Elite Dangerous med tanke på att man normalt sett inte ens ser dem, samtidigt tyckte jag det var helt ok med sjukt dyra "bröllopskläder" i ett annat spel eftersom "idioterna som köper det sponsrar oss andra" (Jo, jag skrev tyvärr precis så på forumet där det diskuterades när det begav sig. Skäms lite idag). Måste erkänna att jag har svårt för att förstå folk som känner vanitygrejer för tusentals kronor hur välbärgade de än må vara. Jag har knappt ens köpt DLC:s separat, nästan bara typ GOTY på rea. Tror aldrig jag köpt ett DLC för fullpris.

...men jag köpte rosa lasrar och orange engine flames till ED PS4 får jag erkänna. I had a weak moment. Klart man måst ha rosa lasrar!?

Medlem

Lotteriinspektionen har börjat sina utredningar. Får se vad det leder till...

Inte ok när det blir gambling med lootcrates.
Det är inte okej när det blir pay to win.
Det är inte okej när ett spel kostar pengar.

Alla tre ovanstående är del av Battlefront 2...

Medlem

Den Gode TB släppte en videoessä om det häromdagen, fokuserar specifikt på Lootboxar och Gamblingaspekten. Väl värt en titt/lyssning.

I fallet med lootboxar i det Nya Shadow of Mordor och argumentet som utgivarna kom med säger jag bara. Skit ner er.

- jag gillar spel, men hatar spelindustrin.. BLECH!


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Inget är gratis

Kosmetik eller ej, om jag köper ett spelet eller inte, så är mikrotransaktioner aldrig ok. Visst, jag drack cool-aiden från WoT ett bra tag innan jag kom på att SUPRISE! Du har spenderat tusentals kronor på ett spel som det fuskas hejvilt i och du har 'nothing to show for it'. Nu är ju World of Tanks ett s.k "Free to Play" visserligen men ändå.

Crossout är också ett skinande exempel på "Free to Play" spel som man ner klubbad i skoskaften om du inte köpt lite "Utrustning" från deras shop. Lustigt nog så är det spelet dessutom i BETA.

"Free to Play" är paradoxalt nog enda konceptet där man gör sig pengar på ett spel inte kostar något att köpa men för att spela.

Nåväl, det är väl bara att komma ihåg att inget är gratis i denna värld.

Medlem
Verkligen inte OK

AAA spel ska kosta en summa från början och då ska allt ingå det är därför det kostar 600kr för ett nytt. Microtranskationer tillhör inte konsol och pc. Det kan stanna vid smart telefoner där spelen ändå suger.

Skulle aldrig sjunka så lågt att betala mer pengar i microtranskationer

Medlem

Vill inte se de överhuvudtaget i AAA titlar, och om de nu finns inte av typen P2W.

Hoppas att det nu utvecklas en bra konsumentupplysning i ämnet, jag får väl gör min lilla del och plånboksrösta och fortsättningsvis läsa på ordentligt innan köp av spel för att helt skippa AAA av P2W typen.

La faktiskt en del pengar en gång i tiden på wot men det är sedan länge raderat, men det var ingen AAA utan en vigga stålar av dig titel, man lär sig.

Kommer själv också dra ned på och hoppa mera de AAA som innehåller mikrotransaktioner som så, otyg som snabbt letar sig in, dags att sätta ned foten.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

12
Skriv svar