Divinity: Original Sin 2 storpatchat

Robot
Divinity: Original Sin 2 storpatchat

Njut mer av det bredhyllade rollspelet (eller se det klaras på under timmen).

#divinity-original-sin-2, #larian-team, #speedrun


MEG
Medlem

Ett av de bästa rollspelen på länge...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Ett av de bästa rollspelen på länge...

Ja verkligen, det är helt sjukt bra. Första gången på åratal jag sitter som klistrad i många timmar åt gången och är säkert uppe i 60 timmar just nu. Striderna är wunderbara.
Enda jobbiga just nu är att jag "fastnat" lite pga. att jag har säkert 10 quests med ganska vaga ledtrådar. Man vill jue klara av alla sidoquests osv. man hittar hehe. Jag kan iof hoppa över dem då jag har tillräckligt hög lvl för att ta mig vidare med båten men då avslutas alla quests. Gillar inte walktrue så har inte läst någonting om spelet innan eller efter jag började lira.

Tror man har blivit lite bortskämd med nutida enkla RPG:s där alla NPC:s man ska snacka med är markerade på kartan och har ett stort utropstecken på sig !

Roligaste skillen att "maxa" är helt klart Lucky Charm (eller vad den heter) så det ploppar upp magiska items i lådor ock sånt väldigt ofta

Gnällkuk

Ja, enormt bra spel tycker jag Spelar enbart med en kompis och vi har tagit oss till andra ön och skrotat runt där 10-15h kanske, känns ändå som man knappt skrapat på ytan efter 40+h. Det är snyggt, kul och har bra humor. Att de valde att köra voice på alla karaktärerna är ett stort plus! Får allt att kännas så mycket mer levande.

En nackdel är väl dock att man missar en del när man är två som spelar och går och pratar med lite olika karaktärer eller att man hänger med halvdant för att polarn ska pladdra om något samtidigt som man är inne i en dialog.

Kan hålla med angående side quests, det är lite svårt att veta vad questet kanske handlade om eller vad man gjorde senast, framför allt eftersom det är svårt att avgöra om questet är rökt eller om det finns mer och om det ens går att klara av där man befinner sig nu.

Gällande buggar så är det enda jag kan minnas att jag stött på att ljudet försvunnit i dialog under en kort period. Något som däremot gör mig enormt frustrerad och ger upphov till problem i combat är att det går att klicka på nästa skill medans du utför den första, men att den hoppas tillbaka till något helt annat som att gå eller liknande efter att animationen slutförts.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

MEG
Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Ja verkligen, det är helt sjukt bra. Första gången på åratal jag sitter som klistrad i många timmar åt gången och är säkert uppe i 60 timmar just nu. Striderna är wunderbara.
Enda jobbiga just nu är att jag "fastnat" lite pga. att jag har säkert 10 quests med ganska vaga ledtrådar. Man vill jue klara av alla sidoquests osv. man hittar hehe. Jag kan iof hoppa över dem då jag har tillräckligt hög lvl för att ta mig vidare med båten men då avslutas alla quests. Gillar inte walktrue så har inte läst någonting om spelet innan eller efter jag började lira.

Tror man har blivit lite bortskämd med nutida enkla RPG:s där alla NPC:s man ska snacka med är markerade på kartan och har ett stort utropstecken på sig !

Roligaste skillen att "maxa" är helt klart Lucky Charm (eller vad den heter) så det ploppar upp magiska items i lådor ock sånt väldigt ofta

Håller med dig, känner själv att jag inte längre är van med vaga ledtrådar i spel. Tror man är van att det finns en blinkande pil på kartan vart man ska och tydligt text om vad man ska göra. Man får köra med lite hjärngympa för att komma i form


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jämfört med 1an är det så mycket som är så dåligt med 2an. Spelet blir löjligt lätt efter lvl 6-8.
AP systemet är katastrofalt dåligt samma med nya magic/physical armour.
Initiative är meningslöst. Makabert stora siffror efter viss level, alltså dmg och armor blir över 5000 osv.

Efter första patchen som minskade exp gjorde spelet något svårare, men inte en positiv förändring. Nu blir man underlevlad om man inte gör ALLT.

Attributes är såååå tråkiga, det enda du speccar på är main attribute och eftersom du blir tvingad till att specca memory för använda mer spells måste man det också.

Nejfan, återgår till 1an när jag lriat klart 2an. Det är ju fortfarande kul, men så simpelt, inget djup.

Medlem

@Vercadi:

Smaken är i vanlig ordning som baken.

Själv kommer jag ständigt på mig med att jämföra spelet med Baldur's Gate 2, och då oftast i favör för Divinity Original Sin 2. I cRPG-kretsar bör en sådan jämförelse tala för sig själv.

Det senaste tillskottet i serien må vara en aning mer förlåtande än föregångaren men det bjuder samtidigt på otroligt tillfredsställande strider och karaktärsutveckling. Ett tips är att spela med två "Lone Wolves" som kompletterar varandra i största möjliga mån. I nuläget fokuserar jag på Scoundrel, Polymorph och Necromancy med min huvudkaraktär. Följeslagaren bygger jag utifrån Huntsman, Summoning och Aerotheurgy. Fungerar alldeles utmärkt och är vansinnigt roligt att spela!

Testpilot

Jag och kompisen har spelat snart 25 timmar och vi har knappt skrapat på ytan.

Vi klarade Arenan i fort Joy igår men blev inte kloka på hur fasen det fungerade , vi vann striden men questet failade hur vi än laddade om och testade.
Vi spelar 2 personer och har 2 karaktärer var som vi styr.

* Vinna striden men inte fortsätta , dvs våra 2 team säger nej vi vill inte slåss mer = fail
* Vinna striden men inte fortsätta , dvs 1 team säger nej vi vill inte slåss mer = fail (men då fick vi achievment "gladiator" dvs att man vann (?)
* Vinna striden och fortsätta tills bara 1 är kvar , döda alla utom en = fail

Hur tusan? argh!

Releasehästryttare

Tog mig exakt 100 timmar att klara första genomspelningen på normal svårighets grad, blev förvånad över hur svår sista bossen är i spelet jämfört med resten av spelet, önskar jag kunde prata om fighten här men obv vill man inte spoila det för alla andra.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag och kompisen har spelat snart 25 timmar och vi har knappt skrapat på ytan.

Vi klarade Arenan i fort Joy igår men blev inte kloka på hur fasen det fungerade , vi vann striden men questet failade hur vi än laddade om och testade.
Vi spelar 2 personer och har 2 karaktärer var som vi styr.

* Vinna striden men inte fortsätta , dvs våra 2 team säger nej vi vill inte slåss mer = fail
* Vinna striden men inte fortsätta , dvs 1 team säger nej vi vill inte slåss mer = fail (men då fick vi achievment "gladiator" dvs att man vann (?)
* Vinna striden och fortsätta tills bara 1 är kvar , döda alla utom en = fail

Hur tusan? argh!

Questloggen säger fail även om du lyckas.. Men det går att gå vidare senare i spelet trots detta (En indikator på att du lyckats är just att då fått achievementen).


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Jämfört med 1an är det så mycket som är så dåligt med 2an. Spelet blir löjligt lätt efter lvl 6-8.
AP systemet är katastrofalt dåligt samma med nya magic/physical armour.
Initiative är meningslöst. Makabert stora siffror efter viss level, alltså dmg och armor blir över 5000 osv.

Efter första patchen som minskade exp gjorde spelet något svårare, men inte en positiv förändring. Nu blir man underlevlad om man inte gör ALLT.

Attributes är såååå tråkiga, det enda du speccar på är main attribute och eftersom du blir tvingad till att specca memory för använda mer spells måste man det också.

Nejfan, återgår till 1an när jag lriat klart 2an. Det är ju fortfarande kul, men så simpelt, inget djup.

Jag spelar 1an nu och hade tänkt köra klart innan jag själv börjar seriöst med 2an. Nu har jag och en kompis börjat att köra 2 pers multi i 2an och med erfarenhet från det och lvl 1-4 i 2an kan jag jämföra mot 1an där jag nu är lvl18 och precis skall in i Immaculate temple.

AP systemet är tydligare i 2an , det är lättare att se sina skills och enklare att förstå vad som kostar AP. Verkar också som att man kan gå längre i 2an per ap vilket gör striderna mer mobila likaså mer vertikala då det finns mer saker att klättra upp i.

Magical Physical armor är lite knixigt att få koll på men tycker det utvecklar spelet så 1st strike inte är lika viktigt. Nu måste man nöta igenom fiender vilket jag tycker ger roligare strider. Dessutom eftersom det är lätt att allt brinner/exploderar/elektrifierat osv i 2an då gör dessa bra nytta att inte gubbarna brinner upp på 2sekunder i en strid.

Initiative , vet inte hur det påverkar i senare spelet men i början har det inverkan iallafall.
Attributes : Jag tycker det är lättare att levla sina gubbar i 2an , nu får man poäng varje level och inte som förut då main attribs bara ökade varannan level eller nåt. Det innebär ju också att du får betydligt mer poäng att sätta vilket gör att du har råd att sätta poäng i annat än main attributes.

Då vi spelade i helgen så hade vi hur kul som helst i striderna för att köra dessa taktiskt. Jag är nöjd till max.

Testpilot
Skrivet av Maxiz!:

Questloggen säger fail även om du lyckas.. Men det går att gå vidare senare i spelet trots detta (En indikator på att du lyckats är just att då fått achievementen).

Tack för klarifikationen. Började undra vatusan som hände

Inaktiv

Det ska bli ett köp av detta så småningom. Ska bara ta mig igenom de kommande releaserna av Destiny 2 och Battlefront 2 då man inte vill missa "premiären" i onlinespel.

DoS 2, Project Cars 2 och Wolfenstein ska få mogna med patches likt dessa så att man får bästa upplevelsen när man väl sätter igång

Releasehästryttare

@Carl Johansson-Sundelius hittade en speedrun med betydligt snabbare tid

Medlem

Älskar tametusan spel som är kickstartade från Larian, inXile, Terrible toybox och Obsidian mfl.
Buggfixar och framför allt nya förbättringar lång tid efter att spelet är släppt. Får många spel framstå som abandonware i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Devan:

Häda! Kan ju inte titta på sådana här mästerverk på Youtube, de ska ju upplevas!

Releasehästryttare

@Wille_3:

Man lär ju sig inte mycket av att kolla på videon ändå då han skippar all story och glitchar sig förbi allt

1
Skriv svar