Lösa Rubiks kub

Skägg.
10 Chambers
Lösa Rubiks kub

Efter att sönerna fick varsin Rubiks kub, och den ena blev mäkta ledsen när han insåg att han inte kunde återställa den själv, tog jag tag i den där 25 år gamla tanken om att lära mig lösa en. Har haft mycket hjälp av denna video:

Jag gillar hur man bryter det mest i en rad fyra-stegs-grepp. Just nu ligger jag på mellanlagret och nöter, tanken är att sätta det i muskelminnet innan jag går på det sista lagret.


signatur
Medlem

Är det tillåtet att tänka "out of the box" och flytta klistermärkena istället? Det är ju slutresultatet som räknas, eller?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lyckades lösa en utan hjälp när jag var liten, aldrig igen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Är det tillåtet att tänka "out of the box" och flytta klistermärkena istället? Det är ju slutresultatet som räknas, eller?

Den jag har nu kan man faktiskt plocka isär.

Skrivet av Fr0gg0.:

Lyckades lösa en utan hjälp när jag var liten, aldrig igen.

Haha, wunderkid!


signatur
Medlem

Såg nåt inslag om det där på tv häromkvällen. Snubben fick se kuben "blandad" och sen fick han en ögonbindel och en skiva hållen ovanför den. Sen löste han den ur minnet...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

När det gäller nybörjarvänlig metod för att lösa kuben tycker jag nog att Roux är lättare att lära sig. Färre algoritmer men kanske något högre krav på att avläsa mönster. Enda nackdelen med att lära sig Roux i stället för den gamla vanliga nybörjarmetoden är väl att den inte leder rakt fram till CFOP om det nu är det man vill lära sig. Roux är dock en finfin metod att använda i sig av ändå.

Om någon är intresserad av att pröva finns det en bra och detaljerad tutorial från DeeDubbCubing på YouTube, första delen här:

Skrivet av Kane:

Såg nåt inslag om det där på tv häromkvällen. Snubben fick se kuben "blandad" och sen fick han en ögonbindel och en skiva hållen ovanför den. Sen löste han den ur minnet...

Det vanligaste sättet att lösa Rubik's kub utan att titta är att memorera två sekvenser (hörnbitar och kantbitar för sig) och stoppa dit dem en i taget. Det är ungefär som att memorera två telefonnummer. Svårt i sig men lättare än man kanske först kan tro.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Som tidig åttiotalist hade jag självklart en kub i hemmet under uppväxten. Den förblev olöst tills jag gav mig fasen på att lära mig under gymnasiet. Nötte en manual jag hittade tills alla drag satt i ryggmärgen, så nu kan jag lösa den på dryga minuten om den är av hygglig kvalitet (lätt att vrida på). Inga världsrekord, men kul partytrick. Det tog bara nån vecka innan jag kunde lösa den utan problem, och ytterligare några veckor tills det började gå hyggligt fort. Extra kul när man kommer hem till nån som har en i nån hylla som inte varit löst på 30 år, så går jag dit och vrider en liten stund och alla blir mindblown av amazement

Medlem

Jag kan rekommendera att köpa en CNC Silicone spray och spruta in i kuben, kommer smörja den rätt kraftigt och man behöver inte kämpa mot kuben lika hårt.

Sen är det egentligen lika bra att lära sig hur man löser korset först och sedan de två lägsta lagrena samtidigt. ( f2l, first 2 layers)

https://ruwix.com/the-rubiks-cube/advanced-cfop-fridrich/firs...

Det är 2 kombinationer du måste lära dig och dess speglingar, men man sparar så mycket tid.

Medlem

Bull... Rubiks kub är omöjlig att lösa, alla som påstår att dom löst den är lögnare av Trumpkaliber och alla videor som visar på motsatsen är fejkcgi...

Jag är inte alls bitter över att jag aldrig lyckats lösa den j-vla kubuslingen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av IluvBread:

Jag kan rekommendera att köpa en CNC Silicone spray och spruta in i kuben, kommer smörja den rätt kraftigt och man behöver inte kämpa mot kuben lika hårt.

Sen är det egentligen lika bra att lära sig hur man löser korset först och sedan de två lägsta lagrena samtidigt. ( f2l, first 2 layers)

https://ruwix.com/the-rubiks-cube/advanced-cfop-fridrich/firs...

Det är 2 kombinationer du måste lära dig och dess speglingar, men man sparar så mycket tid.

Fick med "cube lube" när jag köpte min. Den är dock sjukt sladdring, så måste spänna åt den. Ska kika på den där lösningen.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Skulle säga att jag ligger på 95 % completion rate nu. Försökte klocka mig, och failade hårt. Mer muskelminne först. Och kanske lite andra metoder, som det tipsats om här i tråden.


signatur
Medlem

@Fr0gg0.: Samma här, har löst en och kände att det var nog Nöjd än idag!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Skrivet av conthox:

Är det tillåtet att tänka "out of the box" och flytta klistermärkena istället? Det är ju slutresultatet som räknas, eller?

Haha. Det har man själv gjort. Att flytta omkring klistermärkerna funkar alltid 50% av gångerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Haha. Det har man själv gjort. Att flytta omkring klistermärkerna funkar alltid 50% av gångerna.

Min kub har inga klistermärken


signatur
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Haha. Det har man själv gjort. Att flytta omkring klistermärkerna funkar alltid 50% av gångerna.

Bara 50?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Min kub har inga klistermärken

Bara att ta fram märkpennorna


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Har börjat pilla med Roux nu, får till de två första lagren på vardera sida om kuben. Försöker memorera de olika sekvenserna för hörnbitarna.


signatur
Medlem

Lärde mig att lösa kuben i år, något som jag velat länge men nu blev det äntligen av, köpte en ny speedcube men min gammal var väldigt använd bar i processen. Den gamla använde jag till att testa drag plockade isär den och satt ihop den tills jag hittade en algoritm som var användbar. Sedan var det bara en process att hitta algoritmer för att göra alla drag som jag behövde för att lösa den.

Medlem

Inspektion = sju sekunder.
Lös = under fem.

Kolla på alla omkring honom sen...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Oavsett vilken kombination av moves du gör så om du gör samma kombination tillräckligt många gånger kommer du komma tillbaka till ursprungsläget (så det var innan du började göra moves.)

Det är användbart när du vill öva muskelminne, du försöker göra samma move flera gånger och du ser om du gjort rätt om den kommer tillbaka till ursprungsläget.
(Börja att testa med en färdig kub och rotera ena sidan en gång, sen toppen en gång, fortsätt så tills du kommit tillbaka så får du en uppfattning om hur lång tid det tar)

Gen
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick med "cube lube" när jag köpte min. Den är dock sjukt sladdring, så måste spänna åt den. Ska kika på den där lösningen.

Borde hetat Rubrik's Lube

1
Skriv svar