Köper du Hellblade idag går vinsten direkt till välgörenhet
Men herregud, den där videon var en tung upplevelse och en lång klump i halsen. Bland det vackraste jag sett på så många plan
...
och jag som redan visste att jag omedelbart skulle köpa spelet så fort jag läst rubriken. De finns få saker som jag uppskattar så mycket i spelvärlden som när utvecklare gör saker för välgörenhet. Humble Bundle är ett exempel och Blizzards in-game pets ett annat, även ifall den sistnämnda skulle kunna göra så mycket mer då jag vill minnas att det bara är en viss procent som gått till välgörenhet. Jag skulle kunna sitta på världens största djurpark ifall kostnaden för alla deras in-game pets och mounts gick oavkortat till olika välgörande ändamål.
I Blizzards fall kostar det dem en relativ spottstyver att skapa ett digitalt föremål och därefter är det bara copy/paste. Tror jag måste bli lite besvärlig på deras forum ett tag för att få dem att se det från min synvinkel också.
TLDR; tack, Ninja Theory!
Jag hade hellre sponsrat en kickstarter-kampanj för återupprättandet av Beckomberga, Säters fasta paviljong och Gullberna sjukhus.
Mental ohälsa är ett väldigt stort problem när man som låginkomsttagare är tvungen att bo i ett ghetto. Dårarna sprider skräck och stör på nätterna i lyhörda hyresrätter. På 50-talet hade dom blivit hämtade av män i vita rockar. Så hoppas jag det blir igen.
@Ender:
Spelar det någon roll att Blizzard inte alltid skänker 100% av intäkterna till välgörenhet? Man kan se det på två sätt:
1. Blizzard tjänar en massa pengar på välgörenhet.
2. Blizzard drar in en massa mer pengar till välgörenhet.
Jag tycker det är förkastligt att anta en allt-eller-inget-attityd när det gäller välgörenhet. Jag tror inte att de som hjälpts till ett bättre liv tack vare de pengar Blizzard och andra dragit in känner sig mindre tacksamma bara för att företagen tjänat en hacka i processen. Oavsett eventuella baktankar så har en massa pengar gått till välgörande ändamål.
Sedan finns det ju naturligtvis ytterligheter som Shadow of War's Forthog-DLC, där WB försökte tjäna en hacka på utvecklarnas hyllning till en död kollega, och smög med hur mycket (lite) som verkligen gick till välgörenhet. Där är backlashen mer befogad.
Edit: I rättvisans namn bör tilläggas att WB efter skitstormen backade och beslutade släppa DLC't gratis och själva skänka pengar ur egen ficka.
Jag saknar ord, egentligen...
Tack, Ninja Theory.
Jag borde egentligen sparat pengar denna månad, men jag har länge viljat ha spelet och när mitt inköp kan bidra till något som ligger mig otroligt nära hjärtat, kunde jag inte bara sitta och låta det glida förbi.
Så Tack Ninja Theory, återigen.
Nämen!
Blir man inte mentalt störd av att spela Hellblade? Ska ju vara galet läskigt
Men skulle det hända så har man ju sponsrat lite till sig själv genom att köpa det idag. Lite av samma anledning som jag är blodgivare och kör MC. Nån dag kanske jag vill ha tillbaka allt.
Köpte in mig på spelet nu idag i alla fall. Var ändå dags för något nytt så det passade ju bra.
Har med stort intresse följt Ninja Theory och deras utvecklingsdagböcker för Hellblade. Otroligt intressanta klipp och en imponerade slutprodukt med tanke på hur litet team/budget de haft. Förhandsbokade den digitala utgåvan för att visa mitt stöd för dels det låga priset men även för Ninja Theory's vision med Hellblade: Senua’s Sacrifice. Hoppas fler spelutvecklare vågar följa i deras fotspår.
@keffkebab: Då har du stor tur för just nu kan du sponsra mig med ett exemplar
Burn in the light.
Missa detta igår. Finns detta bara digitalt?
Jepp, finns bara digitalt.
| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Spel och spel... Det är en glorifierad walking simulator, inget annat. Givetvis nämndes detta faktum knappt alls i recensioner eller förhandstittar på diverse spelsidor. En 7-8 timmars trist, stel och snitslad gäspning för dryga 300 kr är vad det är.
Dock är det ett jättefint initiativ och skaparna skall givetvis ha all heder för att ta upp mental ohälsa, både i spelet i sig och den här välgörenhetsgesten i synnerhet, men det gör det inte till ett bra spel tyvärr.
@Ender:
Spelar det någon roll att Blizzard inte alltid skänker 100% av intäkterna till välgörenhet? Man kan se det på två sätt:
1. Blizzard tjänar en massa pengar på välgörenhet.
2. Blizzard drar in en massa mer pengar till välgörenhet.
Jag tycker det är förkastligt att anta en allt-eller-inget-attityd när det gäller välgörenhet. Jag tror inte att de som hjälpts till ett bättre liv tack vare de pengar Blizzard och andra dragit in känner sig mindre tacksamma bara för att företagen tjänat en hacka i processen. Oavsett eventuella baktankar så har en massa pengar gått till välgörande ändamål.
...
Jag håller med, men jag undrar ifall du kanske missförstår mig. Det Blizzard gör är jättebra, det jag menar är att de kunde göra så mycket bättre. Det KAN inte kosta så mycket för dem att skapa pets och mounts, det är inte så att de målar en Mona Lisa eller uppfinner hjulet om och om igen. Deras Shop-föremål är ju dessutom bara en droppe i havet utav deras omsättning, en mindre sidoinkomst. Jag skulle inte ha något emot att betala för saker jag inte behöver ifall jag visste att pengarna gick till något bättre ändamål än till folk som redan vältrar sig i stadiga miljarder...månadsvis.
Där tycker jag at dem är relativt snåla då de implementerar välgörenhetsmodellen under en begränsad tid, eller enbart donerar en viss procent av ett pet/mounts kostnad. Till skillnad från övriga spelet så är kosmetiska föremål inget annat än en engångskostnad uppkopierad i oändligt antal exemplar.
Visst är det bra att dem gör nånting alls, det är mer än alla som gör ingenting, men dem skulle helt klart stiga mer i mina ögon ifall hela köpesumman gick till olika välgörande ändamål. Det är ju inte så att dem gör ett enormt arbete liksom, snarare att de ger andra spelare en chans att vara generösa och få något för det.
I know, precis därför jag kallade spelet för en slags "glorifierad walking simulator". Det är givetvis ingen regelrätt walking simulator, det finns spelmoment, tafatta strider, pussel, lite utforskning osv, men det är enormt linjärt och spelmomenten och pusslen är nästan lika simpla de med. Måhända att det är fel tråd att, då den här nyheten handlar om ett ett mycket hedervärt initiativ som välgörenhet till människor som mår psykiskt dåligt. Handlingen i spelet har jag inga problem med alls, snarare tvärtom. I själva verket kan man ju beskriva det som ett slags möte (eller en kort inblick i den personens psyke och hur de egentligen mår) med en människas som lider av psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa är tyvärr är ett enormt samhällsproblem, som trots att vi vet att det är stort samhällsproblem, som trots att vi vet att det kostar samhället enormt mycket i form av smärta för både personerna själva och deras närstående och i slutändan för samhället i stort, behandlar det som om ämnet är tabubelagt och inte sällan behandlas det knappt bättre än ren goja som exempelvis Chem-trails.
Det är inte sällan de som mår psykiskt dåligt, än idag år 2017, mer eller mindre ses som rena simulanter, som bör ta sig i kragen, klippa sig och skaffa ett jobb. Därför är det så enormt viktigt att ämnet kommer upp till ytan, speciellt i nya progressiva format som spelbranschen och spel i allmänhet absolut är en del av. Kreativiteten inom spelvärlden är det inga fel på, trots att korporativismen, vinstmaximeringen och likriktningen inom spelvärlden har växt i takt med intresset och de enorma vinsterna som finns att hämta, är branschen fortfarande relativt ung och kreativiteten sprudlar jämfört med den regressiva och statiska musikbranschen och den nästan lika stela filmindustrin. Det var rätt länge sen nu man hörde att spelbranschen omsatte mer än både film och musikindustrin, trots det så speglas det knappast i rapporteringen i media eller jämställs med många andra intressen, än mindre tas på allvar, trots att det numera finns människor som lever väldigt gott på sitt spelande, är proffs på heltid och har miljoninkomster. Spelbranschen och psykisk ohälsa lider faktiskt lite av samma problematik, då att ha spelande som hobby fortfarande ses som nördigt, pinsamt och någon som man absolut inte talar om på ett med chefen på after work exempelvis. Även om det blivit enormt mycket bättre de senaste 10-15 åren, så ses spelande som fortfarande som både barnsligt och löjligt. Det är fortfarande tabubelagt i till viss del, även om det som sagt blivit 10.000 ggr bättre än vad det var på 80/90 talen, så skrivs det väl en artikel på 100 om spel i pressen för varje artikel som handlar om musik eller film eller rent trams som dokusåpor och kändisskvaller i största allmänhet.
Jag tycker som sagt ämnet är enormt viktigt, då jag själv har lidit av den här sortens problematik i många, många år. Men spelet är enormt överskattat och jag blev enormt besviken när det inte alls levde upp till den enormt positiva kritik det fick nästan överallt när det kom. Jag ville ge de människor som inte spelat det än en annan åsikt än att det är ett klassiskt mästerverk utan synbara brister helt enkelt.
Wow, förväntade mig inte att jag skulle få ett sånt långt och seriöst svar tillbaks.
Måste säga att jag missförstod vad du menade med "glorifierad walking simulator". Trodde du menade att de var en walking simulator som fick alldeles för bra kritik. Så ber om ursäkt där.
Sen håller jag också med om att psykisk ohälsa inte diskuteras oftast. Vilket är också varför jag respektera utvecklarna för att dom vågade göra ett sånt här spel. Och att de blev så bra som de blev. Håller med om att de inte är perfekt, var inte de jag menade tidigare. Men jag kan låta lite enklare pussel och strider(även om jag tycker dom flesta spelen idag är lite för enkla) vara när ett spel har en så bra story och lyckas ta mig på en sån emotionell resa som de här spelet gjorde. Måste också erkänna att jag älskar storytelling i alla format vilket gör att jag har en liten partisk åsikt när de kommer till såna här spel. Tycker de är värt pengarna bara för att få uppleva storyn även om den har sina problem. Dessutom tyckte jag faktiskt combaten var bra gjord och rolig att spela.
Och en side note som du var inne på angående musikindustrin. Håller med att den är lite stel om man prata om sånt som spelas på radion men de finns många okända band som fortfarande är kreativa. Måste bara söka lite.