Opencritic ska synliggöra mikrotransaktioner – men hur?

Robot
Opencritic ska synliggöra mikrotransaktioner – men hur?

Ska informera spelare när titlar har lootlådor som kan köpas för riktiga pengar.

#loot-box, #mikrotransaktioner


Medlem

Spenderar inget på microtransaktioner.
Tex i pubg springer jag omrking i kallingarna endast.
Iofs bra då dom flesta iaf har skor på sig som hörs annorlunda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker bara det är mobilspelen som skenat iväg vad gäller microtransaktioner , helt uppbyggt upp runt ingameköp och inga småsummor, typ 600spänn för lite kristaller och annat skit i var å vartannat spel.
pc/ps4/xbox är det för det mesta kosmetika , tycker t.om planetside 2 som är ett f2p
Har ett ok betalsystem.

Medlem

Jag har inget emot att lägga lite extra pengar någon gång ibland men det måste givetvis vara implementerat på rätt sätt. Det är det tyvärr inte så ofta. Men köpt 2-3 nycklar till en kista i rocket legue till exempel. Onödigt? Ja. Lite kul? Ja.

Mitt problem är dock att det är så dumdyrt i de flesta fall. Kan sällan rättfärdiga att spendera pengarna även om jag har råd.

Medlem

Kan inte säga att särskilt många spel legat under radarn gällande mikrotransaktioner eller loot boxes så vet inte riktigt vilken funktion de hoppas fylla i dagsläget. Lär bli mer relevant i framtiden dock.

Medlem

Spenderar bara pengar på microstransactions om det finns en market som i PUBG/CSGO där man faktiskt kan tjäna lite på det. Men i spel som OW so kan man ju aldrig få pengarna tillbaka så sparar hellre ihop credits. (Dessutom bara cosmetics ofc)

Medlem

Spenderar inte en krona på mikrotransaktioner, ett riktigt ruttet påfund som behöver dö ut helst igår.

Medlem

Skinsen i HotS är väl for dyra för att transaktionerna ska kunna kallas "mikro", men där har jag allt gjort några köp. Har inget emot mikrotransaktioner heller, så länge det endast gäller kosmetika. Men fy för p2w!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd

Är mikrotransaktionsmodellen schyst och spelet bra har jag inga som helst problem att stödja utvecklarna genom att köpa saker.

Vad är det för konstigt med att faktiskt betala för nåt man gillar?

Medlem

Klart mikrotransaktioner skall finnas. Ingen tvingar en till att öppna tex lådor i CSGO. Ser redan nu att folk här i kommentarsfältet beter sig som barn, väx upp!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag har köpt saker ingame ganska många ggr, men aldrig i typ mobilspel där spelet är helt byggt för att du nästan ska bli tvungen att köpa ingame saker för att komma vidare i någon vettig takt alls.

Köper gärna t.ex kosmetiska saker.. typ nån fet mount eller liknande. Har även betalat för premiumtjänster i olika MMOs, vilket för mig är helt okej. De är mäktigt generöst att ändå låta folk spela spelet gratis med nästan alla funktioner för att utvärdera det helt och hållet, gillar man det kan man sponsra dem med mikrotransaktioner i form av premiumtjänster osv. Så klart gäller även det för spel som är spel och inte bara ett skal till en mikrotransaktionsmagnet.

Medlem

Jag brukar köpa saker i spel om jag känner att jag fått mycket valuta för pengarna. Om jag gillar ett F2P-spel brukar jag till exempel spendera en 300-400:- på spelet.

Eller som i Guild Wars 2 som gett mig över 1000 timmars underhållning för några hundralappar brukar jag också kunna rättfärdiga att spendera lite pengar på in-game-shoppen då och då.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Mikrotransaktioner är okej i Free-to-Play spel, men hör aldrig hemma I fullprisspel, aldrig.

Medlem
SCAM

Har gjort 2 gånger men aldrig mer då de företag som håller på med sånt är SCAM
Har man betalt 599:- för ett spel så ska det räcka där. Hur har de mage att ta betalt ännu mer inne i själva spelet speciellt för att få nya banor, bilar m.m. så krävs det mer pengar annars står man stilla

Dessa företag kan SUGA dolme

Medlem

@Kleptoman:

Vill du bli blåst så varsegod men prata helst för dig själv då andra vet bättre än att bli bestulen

nej tack för då blir jag utan. så desperat är man inte

Avstängd

Bra initiativ. S.k "microtransactions" är spelindustrins cancer.

Medlem

Mikrotransaktioner i AAA spel i 600kr klassen har inte där att göra. Sjukt ruttet och girigt av företagen att implementera. Spel som Forza, Shadow of war och Battlefront II kommer inte att hamna på min lista!

Medlem

Det är bara ett problem för att företagen som håller på med det kommer undan med mer och mer konsumentfientliga praktiker, folk köper spelen i miljonsiffror så varför ska EA bry sig om dom tjänar ändå?

Medlem

Intressant initiativ, men svårt att genomföra när det finns så många varianter. Viktigt att hålla informationen neutral.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=YMDGPSWWA18

Som vanligt tar TB orden ur munnen på en.

Medlem
Skrivet av Welo:

https://www.youtube.com/watch?v=YMDGPSWWA18

Som vanligt tar TB orden ur munnen på en.

+
Tack för bra och informativ länk som väl synliggör misären med P2W aspekten i AAA SWB2.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av submariner:

@Kleptoman:

Vill du bli blåst så varsegod men prata helst för dig själv då andra vet bättre än att bli bestulen

nej tack för då blir jag utan. så desperat är man inte

Om andra vet bättre än att bli bestulna varför fortsätter företagen med dessa micro transactions? Själv tror jag det är en enormt stor inkomstkälla för utvecklarna, vilket medför att andra INTE vet bättre än att bli bestulna?

Jag försvarar det givetvis inte, många speltillverkare missbrukar det och förtjänar inte en krona.
Sedan finns det spel som gör det bra, tex CSGO, DOTA2, PUBG och Path of Exile.
Spelen där det enbart är kosmetiskt och ej ger någon fördel utan bara större e-penis så känner jag att det spelar ingen roll, jag kan faktiskt spela utan att bli avundsjuk och dumförklara någon att de spenderat pengar i spelet.

Sedan i Path of exile så tycker jag att utvecklarna är värda lite extra pengar, dom har lagt ner ofantligt med tid på att göra ett bra spel, så där kan jag acceptera att själv lägga in några slantar för att supporta spelet.

Medlem

det är för mycket nu förtiden om det inte redan är försent så måste något hända. När singleplayer spel som shadow of war får skiten tillåmed är det för mycket för mitt lilla hjärta, för alltid i min baktanke så vad dom än säger så har dom balansera spelet för att det ska vara ett sug att köpa dessa lådor istället för att få grinda i 7 timmar för få samma som du kanske behöva bara grinda 3 timmar för samma sak om det inte fanns lådor dom sålde. t,ex

Medlem

Den avsky jag kände när jag i Deus Ex Mankind Divided stötte på mikrotransaktioner i ett singleplayer spel visste inga gränser. Inte förvånad det floppade. Jag bojkottar sedan dess alla singleplayer spel med detta som feature. Inklusive shadows of war.

1
Skriv svar