Sömnlös i datorfåtöljen

Medlem

@Akronym: Känner igen det där mycket väl hos Stellaris, gick till den grad att jag kände att jag inte tillåter mig själv att spela spelet längre.
Blev konstant bara till nästa auto-save, som man sen upptäckte hände för en timme sen...
Och det konstiga är att jag har spel som jag gillar bra mycket mer men där detta aldrig händer.
Dock just nu har jag inte rört ett spel på över två månader. Måste komma ur denna dvala.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem
Skrivet av Faal-San:

@Akronym: Känner igen det där mycket väl hos Stellaris, gick till den grad att jag kände att jag inte tillåter mig själv att spela spelet längre.
Blev konstant bara till nästa auto-save, som man sen upptäckte hände för en timme sen...
Och det konstiga är att jag har spel som jag gillar bra mycket mer men där detta aldrig händer.
Dock just nu har jag inte rört ett spel på över två månader. Måste komma ur denna dvala.

Kör man på Iron Man så behöver man inte bekymra sig Man kan inte ladda saves utan bara fortsätta där man slutade. Så spelet sparas när man slutar för dagen. Problemet är ju bara det att man inte KAN sluta

Skrivet av Cirdane:

https://i.imgur.com/cyfyCtK.jpg

Kan väl säga som så att idag är en bra dag och jag kan knappt vänta tills expansionen släpps

Necromancer ftw! Diablo 3s necro klass de lade till är ett skämt i jämförelse med GDs mastery system.

Testpilot

Det händer mer sällan med åldern (Jag är också 46) då klockan närmar sig 02 på natten så säger ögonen stopp då nån kastat en påse grus i dem.
Även resten av kroppen protesterar över maraton-sessions , man sitter inte alls så länge som då man var yngre och kunde pressa 14-20 timmars pass.

Men nu senast har Divinity 2 gjort att jag och kompisen kört flera 10+ timmars pass med korta pauser.

Det är ingen brist på spel som gjort man tappat tiden bara i år har Endless space 2 , Prey och Xcom 2 - War of the chosen gjort att man kört långa pass där tiden bara försvunnit.

Medlem

@Aletheides: Hmm då har jag totalt missat att spelet gör så. Har dock alltid använt auto-saven mer som en markör för nu är det dags.
Men som du också skrev "man kan inte sluta". Just därför satte jag helt stopp, blev oroväckande i mina ögon.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Avstängd
Skrivet av Morti:

Hmm det har aldrig jag märkt, alltid när jag spelar på kvällen så ser jag hur den ändrar till night mode under spelets gång :/

Efter att ha gjort lite research så vissar det sig att det drabbar endast vissa användare.

Medlem

Jodå, för mig är det faktiskt Path of Fire-expansionen till Guild Wars 2 som är riktigt underhållande. Jag vill inte ens veta vad som händer när jag äntligen sätter mig ned med X-com 2 eller Divinity - OS 2 dock.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag har på senare tid upplevt någonting som jag trodde tillhörde en svunnen tid.

Jag sitter helt plötsligt och spelar långt in på nätterna, helt enkelt för att jag glömmer bort att jag borde vara trött och eller hungrig.
Återupplever numera lite då och känslan av att gå trött "dagen efter" eftersom klockan visst hann bli 04.00 innan jag insåg att hjärnan kändes som gröt.

Den slutsatsen jag drar av detta är att jag helt enkelt har högre krav på spelen nu, och att det är väldigt få spel som lever upp till "marathon splelande-nivå" för mig nu för tiden.

I händelse av att någon undrar, så är spelet som stjäl alldeles för mycket av min tid just nu Stellaris.

Stellaris var min första tanke också när jag läste artikeln. Har spelat många spel sedan dess, men det spelet som sist gav mig den känslan du beskriver var just Stellaris.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Kan du lita på

Säger bara Civ VI; ...bara ett drag till.

Medlem

Det är verkligen inte ofta men jag upplevde faktiskt det nu när jag skaffade early access spelet Factorio. Jäkla va beroendeframkallande det är!

Medlem

För gammal, klarar inte av de där långa "sitta uppe hela natten" längre.

Medlem

Under semestern och vissa helger när något spel man är pepp på kommit ut blir det
sena nätter ibland. Vardagar? Not so much, funkar inte när man ska gå upp kl 5 på morgonen.

Medlem

Det enda spelet som får mig att falla in i spelmaraton nuförtiden är Stellaris. Det har gått så långt att jag inte tillåter mig själv att lira på vardagar, och på helger så ser jag till att sätta upp tider man får spela. Om man inte håller i dem så går hela dagen åt på en sekund.

Medlem

Det händer otroligt ofta, speciellt med större rollspel.

Men sen lider jag av insomnia och andra problem som gör att jag hålls vaken, så spel är en relativt avkopplande sysselsättning på nätter.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag har på senare tid upplevt någonting som jag trodde tillhörde en svunnen tid.

Jag sitter helt plötsligt och spelar långt in på nätterna, helt enkelt för att jag glömmer bort att jag borde vara trött och eller hungrig.
Återupplever numera lite då och känslan av att gå trött "dagen efter" eftersom klockan visst hann bli 04.00 innan jag insåg att hjärnan kändes som gröt.

Den slutsatsen jag drar av detta är att jag helt enkelt har högre krav på spelen nu, och att det är väldigt få spel som lever upp till "marathon splelande-nivå" för mig nu för tiden.

I händelse av att någon undrar, så är spelet som stjäl alldeles för mycket av min tid just nu Stellaris.

Heh, typ alla Paradox titlar är vansinnigt beroendeframkallande, även om jag inte haft tid att spela dom senaste jättemkt, men Europa Universalis 3 och Victoria 2 har jag nog spenderat nästan alldeles för mkt tid med egentligen. Vet inte vad det är som gör det, men där är nog det med att förändra historien själv likt en egen liten sandlåda som gör det hela så vanebildande.

Nu sitter man mest på att Paradox ska komma att utannonsera och släppa Victoria 3, då Victoria 2 faktiskt är det spel som fått minst kärlek genom åren.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det händer definitivt.

Fast som farsa har jag upptäckt att det är bra mycket goare att somna 20-21 med familjen, och sen gå upp så tidigt som 04-05 istället för att va vaken till 00-01.. för att gå upp 07:00. Det inte sagt att man sitter in på småtimmarna i mellanåt.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

phi
Medlem

Händer mycket sällan numera. Sist jag hade såna spelsessions var i samband med The Witcher 3 och den sommaren så spenderade jag 17 dagar in-game av min semester tillsammans med Geralt.

#noragrets

Medlem

Witcher 3 är ett grymt spel på att hålla en vaken. Ett riktigt ”jag ska bara göra det där, och det där, och kanske det där, och definitivt det där”.
Startade upp det igen för några dagar sedan för att spela igenom Blood and Wine expansionen som jag inte vågat starta tidigare. Heeelt sjukt vad fäst man blev.
En kväll ville sambon se en film. ”Visst”, svarade jag. ”-Jag ska bara göra färdigt det här uppdraget, det går fort...”
Det som kändes som några minuter senare; ”-Vad vill du se för film?” Hon svarar bryskt: ”-Det var en timma sen jag frågade. Nu vill jag inte se nån film, jag går och lägger mig.”
Det är ett under att hon ändå står ut med mig.

Divinity OS 1 hade samma inverkan har ej vågat skaffa 2:an än pga den anledningen.
RPG’s är de värsta bovarna på detta fenomen, även fast man faktiskt KAN spara nästan när som helst.
Visst PUBG har hållit mig vaken ett par nätter men inte på samma sätt.
Ska nog prova använda nattläget jag med och se om det blir nån bättring.

Btw så upprättades det en Discordkanal för ett tag sedan, anpassad för oss med barn eller hårt arbetandes (de flesta är 30+) där vi diskuterar så klart spel och ibland spelar spel tillsammans när tillfället ges. Bara att dyka in på https://discord.gg/2XXxuWe

Medlem
Mjae. Typ

@Akronym: men det är väl generellt för mig. Idiotläser inte fem fantasyböcker på två veckor heller.
Men visst händer det att man spelar för länge, men som jobbande familjefar så är "spela sent" att sitta till 0100

Medlem

@Akronym: Har inte upplevt det sedan tidigt 2000-tal och Dark Age of Camelot. Good times.

Medlem

Ja går alltid och lägger mej en Timme senare på vardagar för att jag kör Destiny 2 mf spel. Min sömn period är från 11:30-01:00 till 05:15-05:40.

Medlem

The Witcher 3 utan tvekan. Helt makalöst vad jag kunde ligga i soffan och bara nöta det, en sak till, bara det där också. På toppen av ett helt otroligt bra spel vaknade min fascination över gwent upp och jag var helt fast.
Sålde witcher 3 för ett tag sen då jag hade tröttnat men ångrar det idag då jag är sjukt sugen på att ta upp det igen och spela massa gwent.

Xcom 2 är även det en tidtjuv, likaså total war spelen.

På gamla goda tiden för sådär 10 år sen när man var omkring tonåren spelade jag mycket World in conflict och left for dead långt in på morgnarna.
Även battlefield 3 höll mig vaken och alert.

Nu var det dock längesen jag satt upp sent på natten, har för mycket studier för närvarande och 2 år framåt.

Medlem

hehe, sov 08-10 idag, allt pga witcher 3


signatur

//monster

Medlem

har hänt förut att man var uppe sent ända till 5 på morgonen men då var hela dagen sabbad, kändes inte värt att hålla på så i längden speciellt då man jobbar dagtid

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Akronym: Har inte upplevt det sedan tidigt 2000-tal och Dark Age of Camelot. Good times.

Good times indeed!

12
Skriv svar