EA kommenterar loot box-kritiken mot Star Wars: Battlefront II

Robot
EA kommenterar loot box-kritiken mot Star Wars: Battlefront II

"De kraftfullaste prylarna kan bara förtjänas via ingame-achievements."

#dice, #ea, #loot-box, #star-wars-battlefront-ii


Medlem

Det där var ju inte någon kommentar för kritiken, utan bara mer reklam från deras sida... illa. Själv är jag mest intresserad av spelet för singleplayer-delen, men om microtransaction-systemet är alldeles för påträngande så kommer jag stå över detta spelet då jag inte stödjer sånt.

Medlem

Vad hjälper detta? Om bästa prylarna är t ex 60% mer i skada eller CD reduction, så kommer ju ända nästa steg typ vid 50% enligt vad jag har sett.

Ingen direkt förbättring i mina ögon och spelet är pay2win tills man endast sätter kosmetiska prylar i lådorna.

Medlem

Ja, vad förväntade vi oss? Att de skulle säga "oh, förlåt, det var visst en dumm idee, vi ta bort skiten" ?
Nåja, vissa youtuber/twitcher kan säkert tjäna extra med att öppna crates för tusenlappar och sen säljer på ngn auktion som förr eller senare kommer att dyka upp.

Medlem

Lustigt att de säger att man måste vara en viss rank, men inte vilken och hur lång tid det kan uppskattas att komma dit.

"Specialist’s Infiltration ability (which might be a little too overpowered) and more"

Lite?! Stacka korten och dessa förmågor blir löjligt starka. Dessa kommer antagligen att balanseras ut mot fullversionen, men i alla fall. Varför inte ge alla spelare exakt samma förutsättningar från grunden? Allas vapen, rustning, hp, you name it ska ha exakt samma stats. Hur svårt det ska det vara?! Det har gått för långt när man kan manipulera sina stats beroende på speltid och in-game valuta som man har. Skins, färger, emots, låt folk låsa upp det istället och en rank. Men gå inte längre än så. Alla vapen borde vara tillgängliga från dag ett för ALLA. Detta är inget rpg eller free2play.

"As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements".

Och här nämns det inget om vilka achivements man talar om heller. Menar dom genom grinding då eller? För vem vill sitta och grinda massivs med timmar för något du kan åstadkomma på under 5 minuter med 100kr? Detta är inte wow.

"We will work to make sure the system is balanced both for players who want to earn everything, as well as for players who are short on time and would like to move faster in their progress towards various rewards".

Hur då?! Gör det enkelt bara. Ta bort alla kort som ger en fördel i status, svårare än så är det inte. Det borde inte ens existera kort som kan ge dessa fördelar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Vilket jävla skämt Battlefront 2 visade sig bli. Såg fram emot spelet då jag hade väldigt kul med det första. Men lootboxes i ett multiplayer spel å dessutom ett fullpris spel? aldrig!

Medlem

Finns ju en enkel lösning på det, köp inte spelet.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Avskyr multiplayer-spel som har upplåsningar överhuvudtaget, som Battlefield, Rainbow Six: Siege osv. Alla har inte all tid i världen att lägga på ett spel. Så är skönt med spel där alla har samma chans och inte bara de som tillägnar mest tid, men då ska inte lösningen vara loot-boxar istället för de som inte har tid.

Medlem

Vi får se hur progression går till när spelet släpps. Om det krävs en jävla massa grinding för att låsa upp vapen och dylikt så kan Battlefront 2 fara åt helvete. Jag går fan inte på gymnasiet längre, har inte tid att spela sådär jätte mycket och har aldrig någonsin gillat spel där jag måste grinda ihjäl mig för att låsa upp saker.

Medlem

Det absolut värsta är att spelet i sig är riktigt bra, mycket bättre än det första som släpptes förra året...

Medlem

Prata med plånboken bara, köp inte skiten.

Det är more or less enda sättet vi kan bråka med de stora jättarna.
Men folk kommer ju köpa spelet ändå, det kommer sälja massor och folk kommer köpa in game valuta och EA kommer skratta sig goa till banken.

Detta är framtiden om inte vi konsumenter sätter ner foten och köper andra spel!

Medlem

@Fr0gg0.:

Jovisst samtidigt är hjärndöda insta-gratification spel en av orsakerna till att spel är så himla mainstream,casual och utan djup.

Hurrar 10x mer nuförtiden när det är spel du måste investera tid i då det är så mycket mer rewarding när man lyckas.

Bra att det finns båda, sämsta att klick to play och press F to win är de flesta spel idag för att tillfredsställa sådana som bara har 5 minuter..

Alltså för att klargöra jag försvarar varken grind, lootboxes eller bf2 här, menar bara att simpel speldesign för den breda massans bästa är vad som ofta gör spel så dåliga jämfört med förr.

Medlem

Overwatch har crates.. spelarna: det här nice, det här är ju inte pay to win. Det är bara cosmetics.
Ea spel har crates. Vilket ea skit, det är pay to win. Fast crates har bara typ cosmetics, (förutom star cards, ta bort dem från crates)

Medlem

Dra igång en bojkotts storm utan dess like så tar dom bort skiten från spelet. Microsoft ändrade på deras xbox one policy efter deras katastrofala avtäckning. Så det går att ändra storjättarnas grisiga stil när det gäller moneygrabbing shit.

Avstängd

Att progression baseras på slumpen är ju varken ett nytt påfund eller nånting konstigt - så är det ju i de flesta spel med loot.

Medlem
Hur svårt ska det vara?

Varför kan folk inte förstå att loot boxes och liknande är nödvändiga för att företagen ska kunna nå sina marginaler? Läs lite grundläggande ekonomi och inse att alternativet till alternativa inkomstkällor (som loot boxes, expansioner etc) som ingen behöver köpa men som den som anser sig ha råd och gillar spelet kan köpa, är det som gör att de kan hålla lägre generella priser på spelen.

Det är alltså en övervältring av vissa utvecklingskostnader på mer kapitalstarka köpare, till fördel för dem som har mindre pengar (men mer tid). Att tro att spelbolagen genom loot boxes håvar in någon form av extrapengar utan att ha beaktat det i kalkylen är infantilt.

FZ som seriös spelsida med bra track record på artiklar med faktiskt innehåll borde kunna lägga lite tid på att göra en artikelserie om olika finansieringsmodeller - det skulle vara intressant att läsa och utbildande för många.

Avstängd
Skrivet av Shazam:

Vi får se hur progression går till när spelet släpps. Om det krävs en jävla massa grinding för att låsa upp vapen och dylikt så kan Battlefront 2 fara åt helvete. Jag går fan inte på gymnasiet längre, har inte tid att spela sådär jätte mycket och har aldrig någonsin gillat spel där jag måste grinda ihjäl mig för att låsa upp saker.

Så de borde ha mindre grinding för att du inte har tid att spela?

Medlem
Skrivet av phocuz:

Varför kan folk inte förstå att loot boxes och liknande är nödvändiga för att företagen ska kunna nå sina marginaler? Läs lite grundläggande ekonomi och inse att alternativet till alternativa inkomstkällor (som loot boxes, expansioner etc) som ingen behöver köpa men som den som anser sig ha råd och gillar spelet kan köpa, är det som gör att de kan hålla lägre generella priser på spelen.

Det är alltså en övervältring av vissa utvecklingskostnader på mer kapitalstarka köpare, till fördel för dem som har mindre pengar (men mer tid). Att tro att spelbolagen genom loot boxes håvar in någon form av extrapengar utan att ha beaktat det i kalkylen är infantilt.

FZ som seriös spelsida med bra track record på artiklar med faktiskt innehåll borde kunna lägga lite tid på att göra en artikelserie om olika finansieringsmodeller - det skulle vara intressant att läsa och utbildande för många.

Håller med, det är lätt för folk att missa det faktum att tre triple A studios jobbar på Star Wars Battlefront 2 just nu. Criterion som jobbar på fordonsfysik, rymdstrider, etc. Motive som jobbar på Singleplayer komponenten och till sist Dice som jobbar på multiplayer komponenten. Vilket är en storsatsning från EA rent ekonomiskt.

Visst motargumentet är väl att inte göra ett Loot crate system som är P2W, men det verkar som många i det här kommentarsfältet måste hämta sina läs glassögon. Dem skriver tydligt att de bästa vapen etc i spelet går att få tag på via Achievments, enbart. Så där försvinner faktumet att spelet är P2W då de bästa grejerna endast kan låsas upp genom grinding. Sedan angående Star Cards så skriver dem att Star Cards leveln nu har koppling till spelarens level, en spelare som är i level 1 ska exempelvis inte kunna använda en Gold tier Star Card fören han gått upp till level 25, exempelvis.

Glömmer också folk att liknande system funnits i BF3, BF:H, BF4 och BF1? Det har vart möjligt att köpa uppgraderingspaket för att slippa grinden, P2W, knappast, men klaga inte på att Battlefront 2 är det enda Dice spelet som har ganska jobbig grinding.

Medlem

@phocuz: Du glömmer hur många potentiella kunder de går miste om med ett sånt här upplägg. Det är förmodligen en betydligt större förlust än de intäkter de skulle ha förlorat geom att inte sälja in-game-valuta.

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@phocuz: Du glömmer hur många potentiella kunder de går miste om med ett sånt här upplägg. Det är förmodligen en betydligt större förlust än de intäkter de skulle ha förlorat geom att inte sälja in-game-valuta.

Vad som du anser vara potentiella kunder är en stor minoritet. De flesta som kommer att köpa spelet gör ingen research innan utan köper spelet enbart på grund av hypen från filmerna och/eller för att det är Star Wars.

Medlem
Skrivet av phocuz:

Varför kan folk inte förstå att loot boxes och liknande är nödvändiga för att företagen ska kunna nå sina marginaler? Läs lite grundläggande ekonomi och inse att alternativet till alternativa inkomstkällor (som loot boxes, expansioner etc) som ingen behöver köpa men som den som anser sig ha råd och gillar spelet kan köpa, är det som gör att de kan hålla lägre generella priser på spelen.

Det är alltså en övervältring av vissa utvecklingskostnader på mer kapitalstarka köpare, till fördel för dem som har mindre pengar (men mer tid). Att tro att spelbolagen genom loot boxes håvar in någon form av extrapengar utan att ha beaktat det i kalkylen är infantilt.

FZ som seriös spelsida med bra track record på artiklar med faktiskt innehåll borde kunna lägga lite tid på att göra en artikelserie om olika finansieringsmodeller - det skulle vara intressant att läsa och utbildande för många.

Det tror jag inte ett dugg på. Cdprojekt har klarat sig hur bra som helst. Det har inga:
-lootboxar
-miktrotransaktioner
-Inget progression-system som kan låsas upp med hjälp av lootboxar och mikrotransaktioner.

Istället har det:
-riktiga expansioner
-gratis dlc
-DRM-fritt
-Köpte det till fullpris vid release för 600kr. Värt varje öre. Har även köpt expansionerna för att stödja dom mer.

Anledningen till varför dessa lootbox-system finns är för att folk accepterar och betalar för skiten. Skulle folk inte köpa det så skulle företagen inte heller börja inkludera dessa i sina affärsmodeller. Svårare än så är det inte. Det finns mindre indiestudior som har lyckats utveckla bättre spel än de större AAA-företagen. Se på cuphead som är utvecklat av 3 personer, men blev ett sjukt bra spel som inte är låst bakom lootboxar och mikrotransaktioner. Dessutom finns det på gog.
Se på dust - an elysian tail, utvecklat av en person och blev hur bra som helst. Också på gog.
Även Owlboy.

Nu vet jag att dessa inte är spel med fokus på multiplayer och star wars är ju känt för sin stora fanbase, men principen är densamma. Sen finns det ju exempel på indiestudior som gått överstyr "no mans sky" samt "star citizen".

Doom från 1993 utvecklades av runt 5 personer och blev en av världens mest framgångsrika spel genom tiderna. Spelas än idag. Många AAA-spel har tyvärr börjat bli som färskvaror (delvis har ett kort bäst före datum).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Låter som att de har en tydlig plan över hur man minimerar spelets livstid. När veteranspelarna sitter med alla pay-2-win-features upplåsta lär ingen vilja hoppa på tåget.

Medlem
Skrivet av phocuz:

Varför kan folk inte förstå att loot boxes och liknande är nödvändiga för att företagen ska kunna nå sina marginaler? Läs lite grundläggande ekonomi och inse att alternativet till alternativa inkomstkällor (som loot boxes, expansioner etc) som ingen behöver köpa men som den som anser sig ha råd och gillar spelet kan köpa, är det som gör att de kan hålla lägre generella priser på spelen.

Grundläggande ekonomi säger absolut ingenting om EAs vinstmarginaler.

Nej, att täcka utvecklingskostnaderna är inte anledningen till mikrostransaktioner, precis lika lite som att expansionpacks behöver kosta 400:- för att de ska överleva.

De vill mjölka ur vartenda krona de kan, det är inte svårare än så, och det kanske kan kallas grundläggande ekonomi.
The company said its “Star Wars Battlefront” game, which was launched in November, sold more than 14 million units for the year ended March 31.

Medlem

Men det finns olika sätt att implementera Loot-boxes och Battlefront 2 är defintivt inte ett av dom bättre.

Medlem
Skrivet av magma:

Det tror jag inte ett dugg på. Cdprojekt har klarat sig hur bra som helst. Det har inga:
-lootboxar
-miktrotransaktioner
-Inget progression-system som kan låsas upp med hjälp av lootboxar och mikrotransaktioner.

Istället har det:
-riktiga expansioner
-gratis dlc
-DRM-fritt
-Köpte det till fullpris vid release för 600kr. Värt varje öre. Har även köpt expansionerna för att stödja dom mer.

Anledningen till varför dessa lootbox-system finns är för att folk accepterar och betalar för skiten. Skulle folk inte köpa det så skulle företagen inte heller börja inkludera dessa i sina affärsmodeller. Svårare än så är det inte. Det finns mindre indiestudior som har lyckats utveckla bättre spel än de större AAA-företagen. Se på cuphead som är utvecklat av 3 personer, men blev ett sjukt bra spel som inte är låst bakom lootboxar och mikrotransaktioner. Dessutom finns det på gog.
Se på dust - an elysian tail, utvecklat av en person och blev hur bra som helst. Också på gog.
Även Owlboy.

Nu vet jag att dessa inte är spel med fokus på multiplayer och star wars är ju känt för sin stora fanbase, men principen är densamma. Sen finns det ju exempel på indiestudior som gått överstyr "no mans sky" samt "star citizen".

Doom från 1993 utvecklades av runt 5 personer och blev en av världens mest framgångsrika spel genom tiderna. Spelas än idag. Många AAA-spel har tyvärr börjat bli som färskvaror (delvis har ett kort bäst före datum).

Star Wars Battlefront 2 kommer ha gratis DLC; så ingen season pass kommer behövas. Witcher 3 expansionerna kostade pengar.
Star Wars Battlefront 2 kommer ha sin största fokus på PvP, och där kommer man köra på deras dedikerade servrar som kostar att drifta. Witcher 3 är ett singleplayer spel som inte använder sig någon resurs öht från CDProjekt som de skulle behöva drifta.

Att jämföra kostnader för utveckling och drift av 2 helt olika spel är bara dumt, speciellt med tanke på att vi har ingen aning på utvecklingskostnader på samtliga spelen. Jag skulle inte vara dugg förvånad över om det kostar EA mer att utveckla SWBF2 än vad det kostade CDProjekt att utveckla Witcher 3. Bara licensen för att utveckla Star Wars-märkt spel kostar säkert multum mer än vad CDProjekt behövde betala för att få använda varumärket Witcher.

Jag håller med vad en annan skrev tidigare; Ta bort star-cards från Loot Crates och istället ha bara cosmetiska saker som inte påverkar din styrka i spelet så är problemet löst. Jag gissar på att en stor anledning att EA inte kommer göra det är för att de satsar på att de kommer få mer pengar från Loot Crates att ha som de är just nu, än att ändra på det så att några fler köper spelet.

Medlem

Jag vill inte skydda Dice/EA. Jag tycker, precis som alla andra, att de är giriga sopor, som tydligen inte bryr sig det minsta om deras företags rykte.
Men personligen så föredrar jag verkligen det här systemet framför ett season pass som kostar 500 kr. För jag kommer inte köpa några loot boxes. Och jag struntar fullständigt om det är p2w i ett spel som detta. Hade det varit p2w i Quake eller Overwatch så hade det varit förjävligt. Men Battelfront är för mig inte så mycket tävlingsspel, så då bryr jag mig inte.

Sen förstår jag Dice som väljer att ha star cards i lootboxes även fast det är p2w. För annars hade de behövt lägga massvis av resurser på att göra kosmetiska grejer. Nu kan de kanske lägga resurser på göra coola banor istället. Antagligen hade de inte tid med att göra kosmetiska grejer heller med tanke på att de alltid verkar extremt tidspressade när de gör spel. Apropå det så är det här spelet iaf inte halvfärdigt när det släpptes, som förra Battlefront var.

Medlem

@phocuz: svammel, det är bara kapitalet som styr, vinst går före allt annat,..microtransaktioner är bara av ondo för oss som spelar.., star wars är ett så starkt varumärke och bra grundspel att dom når plus på bara spelförsäljningen i sig...
Luktar som mmo branchens free to play,pay to win(eller rättare sagt buy to play,buy to win) om detta

Medlem

ja dom flestas päron sa alltid det var bättre förr, men jag tror i vårat fall kan vi verkligen säga det var bättre förr

Medlem
Skrivet av simpa975:

Vad som du anser vara potentiella kunder är en stor minoritet. De flesta som kommer att köpa spelet gör ingen research innan utan köper spelet enbart på grund av hypen från filmerna och/eller för att det är Star Wars.

Det tror jag inte. Många som är intresserade av spelet lär ju leta fram information och artiklar om spelet och/eller se på You-tubers. Sen om man inte är en enstöring så får säkert många unga kännedom av kritiken genom kompisar och bekanta. Tror att det första spelet sålde mindre än väntat åtminstone på PC för att det redan innan det släpptes fick ryktet/stämpeln att det var ett "skitspel". Därför som det började reas ut så tidigt efter släpp.

Medlem

Man läser som man vill antar jag - jag läste först sista meningen som "Återstår att se om Dice och EA justerar tillräckligt mycket till ful-versionen"

123
Skriv svar