Recension – Gran Turismo Sport

Robot
Recension – Gran Turismo Sport

Ett racingspel som vågar fästa tonvikten vid "spel".

#gran-turismo, #gran-turismo-sport, #gt-sport, #ps4, #recension


Medlem

Spelade betan en kvart, scrollade ned för betyget nu, såg inget karriärläge som minus, nöjer mig så, behöver inte läsa resten för det här spelet är inget för mig.

Medlem

Efter att ha testat det en stund, så känns det som GT är omkört av sina konsolkollegor. Men intressant att de satsar på online-delen, som historiskt varit spelseriens sämsta gren!

Medlem

Saab 99 Turbo annars blir det inget köp.

Medlem

Om det funnits karriärläge i GT Sports så skulle den hetat GT7 istället.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Inaktiv

Roligt att se att de försöker iallafall. Dock behöver inte längre Forza GT som konkurrent för att utvecklas då en ny stjärna finns, nämligen Project cars

Medlem

Tänkte köpa men avsaknaden av det klassiska karriärsläget gjorde att jag hoppar tyvärr.
Tyckte även det var kul att låta AI:n raca mina bilar medans jag gjorde annat.
Får väl vänta på GT7.. men då har väl playstation 5 funnits ute ett tag hehe.

Gnällkuk

Jag gissar, men förbryllas över att det inte nämns, att spelet är låst till 30 fps? Det är helt avgörande och märkligt att man inte ens nämner det i recensionen. Driveclub var ett riktigt fint spel, men i slutändan något jag fick lägga på hyllan. Det går inte att spela bilspel i 30fps, det är förskräckligt hur snyggt det än må vara.

Jag hade nog också valt att vänta med att sätta ett slutgiltigt betyg, hur kan man annars göra en rättvis bedömning av spelet för slutkonsumenten sedan? Förlåt om jag låter gnällig, men att bedöma ett spel som till 90% verkar handla om onlinefunktionen, som du sen inte kan utvärdera eftersom spelet inte är släppt känns jävligt märkligt att sätta ett betyg på sedan?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Alltid lika kul och intressant med ett nytt Gran Turismo, men hur ställer det sig mot sina konkurrenter?


signatur
Medlem

@tricky: Nu är du HELT fel ute! Spelet körs i 60fps rakt igenom förutom i replays som går ner till 30fps! På PS4 Pro kan man välja att sänka upplösningen till 1080p och även få replays i 60fps!

Medlem

Jag testade demot, tycker körkänslan var mycke tveksam, känns inte i närheten av ett köp.

Ska nog testa en gång till och se om det känns bättre.

Gnällkuk
Skrivet av trifix:

@tricky: Nu är du HELT fel ute! Spelet körs i 60fps rakt igenom förutom i replays som går ner till 30fps! På PS4 Pro kan man välja att sänka upplösningen till 1080p och även få replays i 60fps!

Hur är jag HELT fel ute? Jag frågade om det var 60 eller 30 eftersom det inte ens nämns i recensionen. Men tack för infon.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kruxarn:

Om det funnits karriärläge i GT Sports så skulle den hetat GT7 istället.

Nej det hade hetat Gran Turismo Sport och varit välgjort och mera komplett. Blir inget köp när ett sådant läge inte finns med. Riktigt synd och illa tycker jag. Blir kanske ett köp av Project Cars 2 till Steam istället. Eller Forza 7 till Win10.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skrivet av tricky:

Hur är jag HELT fel ute? Jag frågade om det var 60 eller 30 eftersom det inte ens nämns i recensionen. Men tack för infon.

Jag minns inte överhuvudtaget att något Gran Turismo någonsin INTE skulle ha varit i 60 fps (rätta mig gärna om jag har fel, jag har bara spelat GT4 och GT5 i någon större utsträckning) och tänkte därför aldrig ens tanken att nämna det i recensionen. För att självklart rullar det i 60 fps, allt annat hade ju varit katastrof. Spelet hade fått en enorm brasklapp om det hade varit låst till 30 fps.

Sedan angående onlinedelen, absolut, vi övervägde att försena recensionen på grund av onlinefokuset, men jag fick ändå in en handfull timmar online med spelet, både under vad jag antar var förhandsfasen under helgen och när servrarna återigen gick upp igår kväll med nästan fulla lopp. Allting fungerade galant så i slutändan ansåg jag inte att det fanns fog nog att försena recensionen (och så ska jag kolla på Blade Runner på bio ikväll, så hade ändå inte blivit mycket spelande idag!).

Medlem

Jag förmodar att GT Sport är en slags Light version av vad jag förmodar blir GT 7 i slutändan. Dom gjorde en liknande variant innan GT 5, då dom släppte GT 5 Prologue. Vet inte om GT 6 hade någon sådan utgåva dock.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nej det hade hetat Gran Turismo Sport och varit välgjort och mera komplett. Blir inget köp när ett sådant läge inte finns med. Riktigt synd och illa tycker jag. Blir kanske ett köp av Project Cars 2 till Steam istället. Eller Forza 7 till Win10.

Jag lirar själv Forza 7 på datorn och det uppfyller alla krav jag har på ett bilspel idag!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

GT7 är inte ens påbörjat, enligt Polyphony, så om någon vill ha GT så är det nog (tyvärr) denna mini-variant som gäller. GT7 känns som 3-5 år bort, vilket är ganska deprimerande. Själv håller jag mig till Assetto Corsa & Project CARS 2 på PC.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Har bara spelat tidigare GT spel för just karriärsläget. Rörde ytterst sällan Arcade läget, bara när man skulle lira med en polare och onlineläge har jag heller aldrig rört. Så nej, skaffar mig en handkontroll till PC´n och skaffar mig Forza istället.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nej det hade hetat Gran Turismo Sport och varit välgjort och mera komplett. Blir inget köp när ett sådant läge inte finns med. Riktigt synd och illa tycker jag. Blir kanske ett köp av Project Cars 2 till Steam istället. Eller Forza 7 till Win10.

Av det jag spelade av demot så verkar det inte vara så stor skillnad mot förut. Man utför fortfarande diverse tester för att lära sig saker, man kör banor (delvis och hela) för att lära sig dessa och man kör hela lopp. Alla dessa saker ger diverse belöningar baserat på hur du presterar. Skillnaden är möjligt att det är lite annorlunda upplagt.

Det verkar finnas rätt mycket sådana här saker att göra och det lär läggas till fler när PD lägger till nya banor och bilar.

Medlem

så man kan inte trimma upp skitbilar i spelet eller vad? det är ju halva nöjet med tidigare GT spel

Skrivet av educk:

så man kan inte trimma upp skitbilar i spelet eller vad? det är ju halva nöjet med tidigare GT spel

Man kan nog mixtra med bilarna lite hur som helst (fast själv gör jag det så lite som möjligt) men i onlineläget finns det regler för vilka bilar man kan använda i tävlingarna (de sorteras in i klasser baserat på hästkrafter och liknande, och man nedgradera eller uppgradera bilar man äger så att de faller inom regelverket).

Medlem
Skrivet av educk:

så man kan inte trimma upp skitbilar i spelet eller vad? det är ju halva nöjet med tidigare GT spel

Precis vad jag också tycker är en av de större besvikelserna med GT Sport!
GT 3 är fortfarande min "all time favourite"

Gnällkuk
Skrivet av Benny Holmström:

Jag minns inte överhuvudtaget att något Gran Turismo någonsin INTE skulle ha varit i 60 fps (rätta mig gärna om jag har fel, jag har bara spelat GT4 och GT5 i någon större utsträckning) och tänkte därför aldrig ens tanken att nämna det i recensionen. För att självklart rullar det i 60 fps, allt annat hade ju varit katastrof. Spelet hade fått en enorm brasklapp om det hade varit låst till 30 fps.

Sedan angående onlinedelen, absolut, vi övervägde att försena recensionen på grund av onlinefokuset, men jag fick ändå in en handfull timmar online med spelet, både under vad jag antar var förhandsfasen under helgen och när servrarna återigen gick upp igår kväll med nästan fulla lopp. Allting fungerade galant så i slutändan ansåg jag inte att det fanns fog nog att försena recensionen (och så ska jag kolla på Blade Runner på bio ikväll, så hade ändå inte blivit mycket spelande idag!).

Om man har stenkoll på serien så kanske det är självklart, om man har stenkoll på att du skulle anmärka på det annars är självklart. Nu har jag inte spelat GT sedan PS1-eran och har ingen koll på dig som recensent. Skulle tro att det finns fler som jag.

Försena recensionen hade inte behövts, men däremot lämnat ett preliminärt betyg för att sedan bekräfta eller uppdatera hade varit trevligt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av educk:

så man kan inte trimma upp skitbilar i spelet eller vad? det är ju halva nöjet med tidigare GT spel

GT1 och GT2 var riktigt bra just för att man började med lite pengar och var tvungen att välja en bil man gillar och uppgradera den och vinna en massa tävlingar. Stora nackdelen med GT5 var att dom kastade bilar på en och man fick mer eller mindre en bil varje race vilket sög något så förbannat. Till slut hade man så många bilar att det inte var värt att uppgradera skitbilen man hade utan bättre att välja en av många bilar man hade i sitt garage.
Det var bättre förr när man fick kämpa sig fram till drömbilen och alla bilar man uppgradera kändes mer speciella då man körde dom en längre tid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

GT1 och GT2 var riktigt bra just för att man började med lite pengar och var tvungen att välja en bil man gillar och uppgradera den och vinna en massa tävlingar. Stora nackdelen med GT5 var att dom kastade bilar på en och man fick mer eller mindre en bil varje race vilket sög något så förbannat. Till slut hade man så många bilar att det inte var värt att uppgradera skitbilen man hade utan bättre att välja en av många bilar man hade i sitt garage.
Det var bättre förr när man fick kämpa sig fram till drömbilen och alla bilar man uppgradera kändes mer speciella då man körde dom en längre tid.

Spelade aldrig någon av de spelen men jag saknar precis som du upplägget med att börja med en skitbil som man gradvis uppgraderar. Kommer inte på ett enda bilspel den här geneartionen med det upplägget.


signatur

PSN: MrOakenborn

Moderator | Testpilot

Benny är väl en ny recensent? Skoj med nytt blod!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör

@uberpwnage2.0: Stämmer! Fresh blood. Fast det sägs att han brukar tycka saker om spel hos Svenska PC Gamer ibland också.


signatur
Avstängd

Finns nog inget tråkigare än bilspel! Sist jag köpte ett bilspel var Colin Mcrae rally på första playstationet.

https://gameshop.se/product/spel/287673/colin-mcrae/?gclid=EA...


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Finns nog inget tråkigare än bilspel! Sist jag köpte ett bilspel var Colin Mcrae rally på första playstationet.

https://gameshop.se/product/spel/287673/colin-mcrae/?gclid=EA...

Okej

Skrivet av uberpwnage2.0:

Benny är väl en ny recensent? Skoj med nytt blod!

Tack! Jag har även en YT-kanal som kan kolla in om man vill. Finns tankar om både Project Cars 2 och Forza Motorsport 7 där (och i form av textrecensioner på pcgamer.se, förstås).

https://www.youtube.com/channel/UCUV3cWAHUuq-EPGHa7DWBlQ

12
Skriv svar