Dead Space 2 sålde 4 miljoner ex – var inte tillräckligt

Robot
Dead Space 2 sålde 4 miljoner ex – var inte tillräckligt

Utvecklare för nedlagda Visceral uppger att EA hade högre försäljningsmål.

#ea, #origins, #star-wars, #visceral-games


Medlem

Eh, vad hade dom räknat med? Jag tycker det känns som ganska bra siffror, jag menar, skräckspel är ju inte riktigt den mest populära genren. Men men, det är ju ändock EA vi snackar om

Medlem

Så jävla sorgligt. Förbannade EA.

Dead Space var så jävla bra. Och 2:an var helt ok.

Synd dom mördade serien själva med 3:ans action.


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Hade sålt mer om de släppt det via Steam från första början instället för att göra det exklusivt till deras Origin plattform.

Medlem

Bojkotta EA. Bojkotta allt de rör vid. Hoppas fler gör som jag. Ren jävla ondska det där.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Bojkotta EA. Bojkotta allt de rör vid. Hoppas fler gör som jag. Ren jävla ondska det där.

"Bojkotta EA!"
"Bojkotta Ubisoft!"
"Bojkotta Activision!"
"Bojkotta Warner Brothers!"

Ja, bojkotta allt och ha roligt med era generiska 2D pixelartspel som skyfflas ut över Steam som gödsel.

Medlem

Tråkigt att se Visceral gå i graven, Dead Space är en förbannad bra serie. Hoppades någonstans långt inombords att en 4:a eller reboot var under utveckling om på ett eller annat sätt.

R.I.P. Visceral

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Bojkotta EA!"
"Bojkotta Ubisoft!"
"Bojkotta Activision!"
"Bojkotta Warner Brothers!"

Ja, bojkotta allt och ha roligt med era generiska 2D pixelartspel som skyfflas ut över Steam som gödsel.

Fast bara för att man bojkottar dem, behöver man endast köra massa "2D pixelartspel"?

EA, Ubisoft osv. om något släpper väl generiska spel. Inte kommit något bra spel på åratal från dem.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Bojkotta EA!"
"Bojkotta Ubisoft!"
"Bojkotta Activision!"
"Bojkotta Warner Brothers!"

Ja, bojkotta allt och ha roligt med era generiska 2D pixelartspel som skyfflas ut över Steam som gödsel.

Förutom att det finns massor av företag som inte räknas som indie och inte tillhör denna grupp.
Finns mer än tillräckligt bra spel från andra utvecklare om man nu absolut inte vill spela spel från dessa.
Dessutom finns det en jäkla mass indie spel som inte är pixel och är riktigt jävla bra.

Inte för att jag bojkottar någon av dem, bra spel finns det där med, bara lite för mycket same same på sistånde.

KoP
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast bara för att man bojkottar dem, behöver man endast köra massa "2D pixelartspel"?

EA, Ubisoft osv. om något släpper väl generiska spel. Inte kommit något bra spel på åratal från dem.

EA har släppt sketmycket bra spel som utgivare enda sen begynnelsen. Nästa år står dom bl.a som utgivare för A Way Out av Hazelight studios. Det spelet tror jag starkt på.

Mycket kan man säga om EA, men att säga att dom inte har släppt några bra spel på flera år är direkt missvisande.

Avstängd

@KoP: Och Need for Speed Payback. NFS serien är det bästa arkad racing spelserie som finns. De har Porsche.

Medlem

Ett skräckspel är ganska nischat. Fler väljer att se på youtube än att våga spela själv. Konstiga mål av EA

Medlem
Skrivet av xtrem11:

@KoP: Och Need for Speed Payback. NFS serien är det bästa arkad racing spelserie som finns. De har Porsche.

Porsche finns ju bland annat med i Forza 7 och Project Cars 2 också.
Men du skämtade kanske bara?


signatur

autograph

Avstängd
Skrivet av autograph:

Porsche finns ju bland annat med i Forza 7 och Project Cars 2 också.
Men du skämtade kanske bara?

EA licenserade Porsche under en lång tid, hela 16 år. Nu kan alla ha med Porsche i sina spel för EA:s licens gick ut föra året. Bl a Gran Turismo serien kommer att ha med Porsche. De är skitstövlar men de gör bra spel.

Medlem

Det jag kan säga är att 60 miljoner utveckling/60 marknadsföring är väldigt stor budget i spelväg, en budget som inte motiveras utan försäljningsförhoppningar på över 4 miljoner enhter.

Om det gick runt eller inte vet nog ingen förutom EA men min gissning är att det gick på ungefär ett ut, antagligen lite under. Vilket är ett väldigt hårt slag på en storsatsning - när en storsatsning inte ger stor utdelning så avskedas folk.

Jag tror det ligger ungefär i samma liga som Bioshock Infinite vad gäller budget samt utdelning, som iallafall under borden är känt som en relativt stor besvikelse för 2K/Take Two, där Bioshock Infinite dock har övertaget av att vara bra mycket bättre kritiskt och och bland folket ansett i kvalitét.

Ändå stängdes Irrational ner... "bara för att vi ville det".


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av autograph:

Porsche finns ju bland annat med i Forza 7 och Project Cars 2 också.
Men du skämtade kanske bara?

Licensen för Porsche i tv-spel hade EA vad jag minns. Kontraktet mellan Porsche och EA löpte ut under 2017 så nu har fler tillgång till Porsche i andra spel utan att behöva betala EA en bisarr summa pengar. Det så jag har förstått det.

Medlem

EA hade väl just börjat komma undan deras rykte som världens sämsta företag, men nu känns det som att de vill tillbaka dit...

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Hade sålt mer om de släppt det via Steam från första början instället för att göra det exklusivt till deras Origin plattform.

Fast det släpptes ju på steam före origin.

Medlem

4 miljoner ex är väl ändå bra för ett skräckspel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Om man räknar på informationen vi har fått så var det rätt jämnt skägg med det spelet då. 30dollar st x 4mil= 120mil vilket var utveckling+marknadsföringskostnad uppenbarligen. Även om man räknar lite högre inkomst så var det ingen stor hit direkt. Man kan ju dock ifrågasätta logiken bakom dom enorma mängderna pengar till en hyfsat nischad genre/franchise.

Medlem

xtrem11 och Freffo:
Jo, jag vet att EA licenserade Porsche under en lång tid.
Det är ju bra att kontraktet mellan Porsche och EA löpte ut i år, så att Porsche får finnas med i bilspelen nu.
Kändes ju konstigt att köra med bilar (i andra bilspel än NFS) som såg ut som Porsche men som hette något annat.


signatur

autograph

Medlem

Så tråkigt att vi förmodligen aldrig får se ett Dead space 4 som är inriktat på skräck som 1:an och 2:an.

Medlem

@Sviskon:

När första Dead Space släpptes fanns ju inte ens origin och vid Dead Space 2 (jan 2011) var origin på väg att "lanseras" med en stor exklusiv titel Battlefield 3, men inte förrens oktober 2011.

Så både Dead Space 1,2 såldes främst på steam på pc.

Medlem

Tror att en stor del av budgeten gick åt när EA pumpade in pengar i en massa filmprojekt och skit. Om man hade fokuserat på spelet hade kanske Dead Space 2 kunnat bli en bättre uppföljare med en lägre summa att tjäna in. DS3 nämner vi inte ens som en värdig uppföljare tycker jag.

Hela Dead Space-serien är extremt välgjord, och har väldigt mycket innehåll, vilket jag tror skrämde bort väldigt många. UI:et var tyvärr ogästvänligt, så det lockade nog till sig de mest petiga. Sedan är det många som inte gillar att bli skrämda på det sättet. Hade spelen varit standard enligt FPS-modellen, hade förtjänsterna nog blivit större.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Fr0gg0.: Vi kan enas om att inte enas. Jag har spelat många spel från samtliga nämnda företag de senaste åren som jag haft jättekul med.

Medlem

Ren och skär girighet känns detta som.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hela Dead Space-serien är extremt välgjord, och har väldigt mycket innehåll, vilket jag tror skrämde bort väldigt många. UI:et var tyvärr ogästvänligt, så det lockade nog till sig de mest petiga. Sedan är det många som inte gillar att bli skrämda på det sättet. Hade spelen varit standard enligt FPS-modellen, hade förtjänsterna nog blivit större.

Fast det var det de försökte göra med 3:an och det är ett fruktansvärt dåligt spel.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Om man räknar på informationen vi har fått så var det rätt jämnt skägg med det spelet då. 30dollar st x 4mil= 120mil vilket var utveckling+marknadsföringskostnad uppenbarligen. Även om man räknar lite högre inkomst så var det ingen stor hit direkt. Man kan ju dock ifrågasätta logiken bakom dom enorma mängderna pengar till en hyfsat nischad genre/franchise.

Jag vet inte om det är du eller jag som missar något här, men det står att de TJÄNADE 30 dollar per sålt spel. Borde inte detta redan vara medräknat alla utgifter då?

International
Man of Mystery

Känns som lite gammaldags tänk att lägga 60 milj på marknadsföring i dessa dagar, vi är ju en kultur som nästan gör allt marknadsföringsjobb med glädje åt spelbolagen ? Några läckta screenshots och ett par utvecklarbloggar är ju oftast nog för att Internet ska gå varmt med postningar och rykten. Fast man kanske hyrt in samma konsultbolag som skötte nya Karolinska sjukhusets bygge.. :/

Antar att man fortfarande tror att tidningsannonser, superbowl-spottar och gigant-montrar på mässor är det enda sättet man kan synas.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar