Krönika: När nostalgin svämmar över

Robot
Krönika: När nostalgin svämmar över

Geeks-folket funderar över var gränser går för nostalgi nu när miniatyrversioner av gamla konsoler är det hetaste sedan portionsförpackat smör.

#c64-mini, #nes-classic-mini, #nostalgi, #snes-classic-mini


KoP
Medlem

C64 Mini är ju ett givet köp för att den är så förbaskat snygg! Hade gärna sett att den kom med en miniatyr Tac-2. Det hade varit grädden på moset.

Medlem

NES mini i all ära men sen får det vara bra, för mycket nostalgi blir ingen nostalgi

Medlem

Steget till Nintendo 64 kan redan där vara ett läge där det börjar gå över gränsen. Det måste ha varit "länge sen" för att vara så nostalgiskt, och det måste vara så "länge sen" att de som blir nostalgiska idag som grupp generellt är köpstarka. (eller ja, starka...dom kostar inte skjortan direkt. Men generellt borde det uppskattade värdet falla rejält med hur nostalgiska folk kan bli)

Dessutom; ju senare generationer vi kommer till. Ju större upplagor har dom sålt i och andrahandsmarknaden för det riktiga exemplaret växer.

Medlem

Jag tycker ni borde lyfta upp att C64 minin är från samma gäng som redan har liknande indiegogos i ryggen, där de aldrig lyckats leverera någon produkt. Så ni som funderar på saken, kasta inte pengar på dem! De utnyttjar situationen med poppis minikonsoller, vem vet om det nånsin blir av?!

Medlem

Andras nostalgi är för mycket. Min egen är det inget fel på.

Medlem

Ett jävla pris på snes classic i sverige måste jag säga, här på kontinenten gick den på 99€

Medlem

Jag gillar att emellanåt gå 'back to basics' även om intresset brukar falna rätt snart pga monotonin i de gamla spelen. Och jag kan hålla med föregående talare att priset på Snes Classic i Sverige är rena bedrägeriet med tanke på att det är exakt samma hårdvara som i Nes Classic (förutom den extra handkontrollen). Det är bara i the better Sweden som kunderna ska pungslås så hårt det går.

Medlem
Medlem

Tycker detta bara är ytterligare ett sätt att casha in på.
Folk blir som tokiga ändå har man kunnat spela retrospel länge länge nu.
Nes classic.och snes classic är inte ens bra.gjorda för att vara värda priset.
Sladdkontrollet med nån dm längd. Kom igen. Dåligt dåligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker detta bara är ytterligare ett sätt att casha in på.
Folk blir som tokiga ändå har man kunnat spela retrospel länge länge nu.
Nes classic.och snes classic är inte ens bra.gjorda för att vara värda priset.
Sladdkontrollet med nån dm längd. Kom igen. Dåligt dåligt

Självklart har man kunnat spela retrospel länge men det handlar ju lika mycket om "paketeringen" spelen kommer i. Jag menar vem vill inte ha en liten snygg mini NES/SNES/Megadrive/Atari/C64:a att ställa i hyllan?

Medlem

@KoP: nja frågan är dom så snygga?
Finns ju massvis med skal till pien bla.

1600 för utseendet och opraktisk konsol


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

SNES Mini kostar ju inte 1600 kronor egentligen, det är ju det svenska priset med miljöpartiskatt och extra moms och Bergsalapåslag. $80 är 652 kronor. Momsen är låg eller obefintlig i USA.

Medlem

Nostalgin hade varit total om:
Paperboy
Spyhunter
Zorro
Boulderdash
Bomber Jack, hade varit inkluderande.


signatur

Banksy

Redaktör
Skrivet av Aloysius:

SNES Mini kostar ju inte 1600 kronor egentligen, det är ju det svenska priset med miljöpartiskatt och extra moms och Bergsalapåslag. $80 är 652 kronor. Momsen är låg eller obefintlig i USA.

I USA tillkommer sales tax på kanske 5-10 procent (olika i olika delstater), så priset är alltid högre än vad prislappen visar. Lite som att svenska butiker skulle visa priset före moms, och varje landskap bestämde sin egen momssats.

NES Mini hade riktpriset 60 dollar, vilket blev 800 kr i Sverige. Om det funkat lika för SNES Mini hade den kostat ca 1 200 kr här (inkl. ca 100 kr kemskatt). Någonstans har någon eller några lagt på 400-500 kronor. Inte vackert.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Det hade ju varit fantastiskt, att man först får se en prislapp och sen vid kassan får ett 25%-igt prispåslag. Först då hade nog svenskarna insett hur absurt hög moms vi har.

Sen att arbetsgivaravgiften döljs från vanliga arbetare så att de inte fattar att deras lön egentligen är dubbelt så hög innan avgifter, skatter osv är en annan diskussion.

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

@KoP: nja frågan är dom så snygga?
Finns ju massvis med skal till pien bla.

1600 för utseendet och opraktisk konsol

Nja den enda jag tycker är snygg är breadbox mini 64:an. Mini nes och snes är inget jag personligen kan relatera till då jag varken ägt eller är uppvuxen med dom.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

I USA tillkommer sales tax på kanske 5-10 procent (olika i olika delstater), så priset är alltid högre än vad prislappen visar. Lite som att svenska butiker skulle visa priset före moms, och varje landskap bestämde sin egen momssats.

Nej, det blir inte alltid högre. Jämförelsen med exklusive moms haltar eftersom momsen är så hög. Ett gäng delstater har 0 % i sales tax, så där blir det verkligen "vad prislappen visar". Ytterligare ett par delstater har väldigt låg procentsats, så det kanske är något man bryr sig om om man inte betalar kontant med jämna pengar.

1
Skriv svar