Medlem
Rån

Ingen tråd om detta? Vad tycker ni. Vill bara se era åsikter om detta råent som ägts rum, var det nu var, läser inte aftonbladet och vill inte länka.

Medlem

rån är fel?
vilka åsikter vill du få fram?

Känns som det lagts en del planering kring rånet vilket jag är imponerad av. Skulle gissa på av bara det att de inte kommer hitta vem som utförde det den närmaste tiden om någonsin.


signatur

thank you, come again

Medlem

Är bättre än

/Thread.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tror du inte det. Kanske skulle vara om någon av dom inblandade skulle klanta sig. Sen att dom fick med sig så mycket pengar måste tyda på inside "kanske", måste vara fler inblandade iaf. Ingen på fragzone som är delatkig i detta som kan berätta?

Bajs på dig Greger. Haha smörgåsrån, hahah

Medlem
Skrivet av nils45:

Tror du inte det. Kanske skulle vara om någon av dom inblandade skulle klanta sig. Sen att dom fick med sig så mycket pengar måste tyda på inside "kanske", måste vara fler inblandade iaf. Ingen på fragzone som är delatkig i detta som kan berätta?

visst finns risken att någon som vet nåt om rånet/rånarna kommer att prata, men de har varit så otroligt slipade hittills så de har säkerligen planerat flyktplanen noga också. Men för att vara så typiskt tråkig som bara jag kan vara ibland säger jag, vem vet, mycket kan hända, det visar sig vad.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nils45:

Tror du inte det. Kanske skulle vara om någon av dom inblandade skulle klanta sig. Sen att dom fick med sig så mycket pengar måste tyda på inside "kanske", måste vara fler inblandade iaf. Ingen på fragzone som är delatkig i detta som kan berätta?

visst finns risken att någon som vet nåt om rånet/rånarna kommer att prata, men de har varit så otroligt slipade hittills så de har säkerligen planerat flyktplanen noga också. Men för att vara så typiskt tråkig som bara jag kan vara ibland säger jag, vem vet, mycket kan hända, det visar sig vad.

Du kanske inte bara vill vara tråkig, du kanske har nåt att berätta för oss andra? Vart gjorde du igår tex. Jag såg inte dig online.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nils45:

Tror du inte det. Kanske skulle vara om någon av dom inblandade skulle klanta sig. Sen att dom fick med sig så mycket pengar måste tyda på inside "kanske", måste vara fler inblandade iaf. Ingen på fragzone som är delatkig i detta som kan berätta?

visst finns risken att någon som vet nåt om rånet/rånarna kommer att prata, men de har varit så otroligt slipade hittills så de har säkerligen planerat flyktplanen noga också. Men för att vara så typiskt tråkig som bara jag kan vara ibland säger jag, vem vet, mycket kan hända, det visar sig vad.

Du kanske inte bara vill vara tråkig, du kanske har nåt att berätta för oss andra? Vart gjorde du igår tex. Jag såg inte dig online.

hmm igår kväll.. låt mig se, jag kom hem från mitt ärliga jobb och åt minestronesoppa med familjen, sen surfade jag en stund medan barnen tittade på bolibompa (du såg mig inte eftersom jag var "offline"), kvällsmat till barnen, sen natta dem, och så lekte jag lite med en helikoptersimulator över stockholm.
Vadårå, varför undrar du vad jag gjorde igår?


signatur

thank you, come again

Medlem

Såg helikoptern flyga över mig när jag var vid skavlöten/arninge. Jag skriver glädjeligen autografer lite senare.

Men tycker annars vi borde diskutera polisens insats i detta brott och flykten. Tycker ni polisen kunde göra mer? Eller kunde de helt enkelt inte göra mer?

Medlem

Har tyvärr inte hört så mycket om polisens insats än så länge. Kunde dom gjort mer? Dom hittade iaf helikoptern, och så såg jag att dom hade en tekniker som dammade av den efter fingeravtryck, jag menar det är ju godkänt. Det går framåt.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nils45:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nils45:

Tror du inte det. Kanske skulle vara om någon av dom inblandade skulle klanta sig. Sen att dom fick med sig så mycket pengar måste tyda på inside "kanske", måste vara fler inblandade iaf. Ingen på fragzone som är delatkig i detta som kan berätta?

visst finns risken att någon som vet nåt om rånet/rånarna kommer att prata, men de har varit så otroligt slipade hittills så de har säkerligen planerat flyktplanen noga också. Men för att vara så typiskt tråkig som bara jag kan vara ibland säger jag, vem vet, mycket kan hända, det visar sig vad.

Du kanske inte bara vill vara tråkig, du kanske har nåt att berätta för oss andra? Vart gjorde du igår tex. Jag såg inte dig online.

hmm igår kväll.. låt mig se, jag kom hem från mitt ärliga jobb och åt minestronesoppa med familjen, sen surfade jag en stund medan barnen tittade på bolibompa (du såg mig inte eftersom jag var "offline"), kvällsmat till barnen, sen natta dem, och så lekte jag lite med en helikoptersimulator över stockholm.
Vadårå, varför undrar du vad jag gjorde igår?

Minestronesoppa är gott, lagade du den själv? Helikoptersimulator säger du, hmmm..., hmmmm,

Medlem

huxflux....... jag tror du är skyldg.
DÖM MIG INTE!!


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Det här kan vara den tråd som inleds med den absolut sämsta och mest intetsägande förstaposten på mycket lång tid.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Och du var ändå tvungen att skriva i den. Lite intressant om man tänker efter. Därimot blir det inte bättre när folk går off topic och börjar skriva skit. Det står i tråden att det handlar om rånet som ägts rum. Åsikter om polisen etc. Det är där vi är nu. Sluta posta bajs.

Medlem

Sluta uppmuntra till off-topic-snack så slipper du det.
Låt oss nu diskutera det jekla rånet som ägde rum. Brottet. Inte födan.

Medlem
Skrivet av nils45:

Och du var ändå tvungen att skriva i den. Lite intressant om man tänker efter. Därimot blir det inte bättre när folk går off topic och börjar skriva skit. Det står i tråden att det handlar om rånet som ägts rum. Åsikter om polisen etc. Det är där vi är nu. Sluta posta bajs.

"rånet som ägts rum", det är alltid en fördel om man, du vet, skriver en länk om rånet eller helt enkelt specifierar vilket rån det handlar om...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Denna nyheten intresserar mig inte riktigt, fråga mig inte varför.

Det är mer intressant, tycker jag, att prata om huruvida det var rätt eller inte att polisen agerade som de gjorde - de ville ju exempelvis skjuta mot helikoptern med fick avslag, de valde att inte närma sig "bomben" framför helikoptrarna osv...

Själv skulle jag gärna sett ett kulregn över helikoptern men den tänkande delen av mig (ca 4%) förstår varför det inte är försvarbart.

Vi behöver mer poliser och MYCKET mindre byråkrati och PK-prinsessor. (dvs mer actionhjältar och mindre inkvoterat skräp)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag vaknade av att det var en helikopter på nyheterna :/


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Inte så konstigt att polisen INTE fick skjuta. Jag menar... skjuta ner en fet helikopter över stockholm? Det hade bara skapat ännu mer kaos. Mer folk än dom i helikoptern kunde dött om de hade öppnat eld.

Medlem

Det som är förvånande är hur sårbar polisens organisation är.
Med enkla medel lyckas kriminella element skaffa sig "luftherravälde" över stockholm.

Förhoppningsvis leder detta till att Polisens helikopterresurser utreds och att förbättringar avseedne baering, rutiner, tillgänglighet och verkansgrad sker omgående.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Inte så konstigt att polisen INTE fick skjuta. Jag menar... skjuta ner en fet helikopter över stockholm? Det hade bara skapat ännu mer kaos. Mer folk än dom i helikoptern kunde dött om de hade öppnat eld.

Att skjuta på helikoptern i syfte att skada skulle nog aldrig komma på tal. Polisen ville skjuta mot helikoptern (i syfte att skrämma/få rånarna att känna sig i underläge?). Men tror inte att de får skicka en robot som spränger helikoptern i småbitar.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:

Inte så konstigt att polisen INTE fick skjuta. Jag menar... skjuta ner en fet helikopter över stockholm? Det hade bara skapat ännu mer kaos. Mer folk än dom i helikoptern kunde dött om de hade öppnat eld.

Att skjuta på helikoptern i syfte att skada skulle nog aldrig komma på tal. Polisen ville skjuta mot helikoptern (i syfte att skrämma/få rånarna att känna sig i underläge?). Men tror inte att de får skicka en robot som spränger helikoptern i småbitar.

Hade iof vart coolt.

MFC
Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:

Inte så konstigt att polisen INTE fick skjuta. Jag menar... skjuta ner en fet helikopter över stockholm? Det hade bara skapat ännu mer kaos. Mer folk än dom i helikoptern kunde dött om de hade öppnat eld.

Att skjuta på helikoptern i syfte att skada skulle nog aldrig komma på tal. Polisen ville skjuta mot helikoptern (i syfte att skrämma/få rånarna att känna sig i underläge?). Men tror inte att de får skicka en robot som spränger helikoptern i småbitar.

Varför får då snuten köra mer än 90 på 90-vägen, bära vapen, batong, ha sirener... jag menar.. man KAN krocka med bilar.. man KAN råka skjuta någon.. man kan RÅKA slå någon.. man KAN råka orsaka hörselskador..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Den här tråden kommer ingen vart.... xD


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Ja det var ju inte mycket snack om själva ämnet

Intressant händelse dock!
Jag håller med om vissa spekulationer om att det kan vara inhyrda brottslingar med militärt bakgrund, tror definetivt inte att piloten var någon som utbildat sig via det civilia, det är inte ofta civil piloter lär sig vischa ner/up folk utan det är mer räddningstjänsten och Militärer som tränar för sånt

Tror definetivt inte att det är någon svensk brottsorganisation som planerat allt, Utan antingen att det är en mafia eller liknande organisation från kanske balkan eller något krigshärjat land som gjort stöten

Det var ett väldigt planerat brott, men jag undrar lite vad summan egentligen blev som dem fick med sig, om man tänker efter så bör dem ha varit minst 10 pers som varit delaktiga, kanske mer om det inte var några riktigt extremt proffesionella brottslingar(vilket får mig att tänka exmilitärer/legosoldater ännu mer)

För det man hört så ska det varit runt 30 miljoner, 30 miljoner delat på 10 är inte så överdrivet mycket pengar för en person! Sannolikheten är ju om man gör en sådan här stöt så ska man väl kunna leva på bytet en bra tid framöver vilket inte någon av dessa gärningsmännen lär göra länge med bytet då allt ska ju delas, nu är ju frågan om vilka som blir utan pengar för det lär ju vara en hel del lureri emellan varandra inom den branschen

Mer åt det hur polisen agerade? jag håller med Castorfiber, jag tycker polisen i sverige bör få mer rätt att agera aggresivt i såna här tillfällen, dem gjorde ju för fan ingeting utan kollade bara på tack vare att ledningen inte vill att dem skulle agera

Men man får ju också tänka på vad hade hänt om dem skjutit ner helikoptern? den hade krashat och kanske fått ner ett antal oskyldiga på marken, pengarna hade brunnit upp?

En annan åsikt är att sveriges säkerhetsvakter har ju absolut ingen rätt alls att använda våld, dem har inga medel alls för att försvara det dem ska skydda

Det ända dem får använda är pepparsprey och batong, inte undra på att sverige leder topplistan av bankrån/värdetransportsrån när säkerheten är ett skämt, jag tror nog många inom säkerthetsbranschen håller med, nu är det fan dags att dem får skaffa sig handelsvapen för att skydda det dem ska skydda istället för att bli ett offer tack vare politiken och reglerna vi har

Medlem

3 miljoner oskattat kan man nog leva på ganska länge, 200tusen varje år är väl ganska standardlön nuförtiden, och då måste man skatta på sin inkomst som sagt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:

Inte så konstigt att polisen INTE fick skjuta. Jag menar... skjuta ner en fet helikopter över stockholm? Det hade bara skapat ännu mer kaos. Mer folk än dom i helikoptern kunde dött om de hade öppnat eld.

Att skjuta på helikoptern i syfte att skada skulle nog aldrig komma på tal. Polisen ville skjuta mot helikoptern (i syfte att skrämma/få rånarna att känna sig i underläge?). Men tror inte att de får skicka en robot som spränger helikoptern i småbitar.

Varför får då snuten köra mer än 90 på 90-vägen, bära vapen, batong, ha sirener... jag menar.. man KAN krocka med bilar.. man KAN råka skjuta någon.. man kan RÅKA slå någon.. man KAN råka orsaka hörselskador..

För att en fulltankad Bell JetRanger206A som dunsar ner i stockholm är typ dåligt.
Man ville undvika colateral damage.

Det är bl.a av den anledningen som polisen har ammunition som ska stanna i målet, istället för att åka igenom målet, in i huset bakom och träffa Agda 86 år i pannan.

Det var rätt agerat av polisen att inte öppna eld.
För som sagt, en helikopter som ramlar ner i stockholm ställer till med mer elände än vad som är motiverat.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:

3 miljoner oskattat kan man nog leva på ganska länge, 200tusen varje år är väl ganska standardlön nuförtiden, och då måste man skatta på sin inkomst som sagt.

Tänk också att människor som gör såna här stötar säkerligen inte kommer återvända till ett normalt liv med jobb eller laglig inkomst, så att maximera bytet så dem slipper göra nya stötar i framtiden är ju mer sannolikt
Det är ju en otroligt stor risk och konsekvens dem tar varje gång dem gör ett bankrån, en eller två miljoner kan man inte direkt leva la vida loca på hela sin framtid, utan kanske bara max ett par år

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av Greger:

3 miljoner oskattat kan man nog leva på ganska länge, 200tusen varje år är väl ganska standardlön nuförtiden, och då måste man skatta på sin inkomst som sagt.

Tänk också att människor som gör såna här stötar säkerligen inte kommer återvända till ett normalt liv med jobb eller laglig inkomst, så att maximera bytet så dem slipper göra nya stötar i framtiden är ju mer sannolikt
Det är ju en otroligt stor risk och konsekvens dem tar varje gång dem gör ett bankrån, en eller två miljoner kan man inte direkt leva la vida loca på hela sin framtid, utan kanske bara max ett par år

Ja jo självklart, fast såna här brottslingar brukar ju sällan nöja sig med en stöt, man gör en stöt, lever på pengarna tills det har lagt sig och kör en till (kan tänka mig att det tar ganska lång tid att planera något sånt här).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Inte direkt någon nyhet att polishelikoptrar är sårbara. Visade sig ju redan i Göteborg och Postterminalsrånet. Genom att skjuta lite på några helikoptrar så oskadliggjorde man polisens förmåga att följa efter dem från luften. De stängde också av polisens färdsträckor genom att lägga ut bombattrapper på vägen.

Rån i den här skalan intresserar mig. Och jag blev uppläxad idag ang. en grupp som kallade sig Lindingöligan (kan nån fylla i?) vilka intresserade mig väldigt mycket.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

12
Skriv svar