På skattjakt i källarförrådet

Robot
På skattjakt i källarförrådet

En kartong med gamla spel innebär direktresa till memory lane.


Medlem

Grät lite när jag såg cd-caset till Half-Life Generations på källargolvet saknar den bigboxen i min HL-samling!

Kul artikel och alltid trevligt med en throwback


signatur

no remorse

Medlem

På rak arm vet jag att Svea Rike och Red Alert står i bokhyllan som jag vägrar göra mig av med trotts att jag är osäker på om de går att få igång. Värderar dem mer än mina gamla barndomsfoto.

Känslan i striderna i Svea Rike är ett av de mest tillfredsställande spelminnen jag har 😀

Ambassadör
Xbox

Mina finaste förrådsskatter är från tiden när spel kom i rejäla kartonger med manualer, kartor, guider, posters, stickers o grejer. Då var det roligt att köpa spel.


signatur

Jump in.

Medlem

Har 2 kartonger med Pcspel. Har börjat kolla igenom vad man har när man byggt Frankenstein Pentium 2 dator med Voodoo 3. En trip på memorylane med spel som Heroes 3, Unreal, Commmand & Conquer, Battlezone 2, Marathon 2, Heretic 2 m.m


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Många kopior av Half-life pga CS möjligtvis?
Men kul om man har spelförpackningar i fint skick. Har klassiker som Orange Box, Quake 3, Red Alert 2 och Duke Nukem 3D i en låda.

Vore kul om FZ-redaktionen visar upp gamla preview-kopior av spel. Hur mycket som skiljer mellan preview och butiksexemplar.

ORGINAL FALLOUT 1 står i min hylla..de ni


signatur

New life, New hope

ELF
Medlem

Ångrar stort att jag sålde Red Alert Collectors Edition (eller vad boxen nu hette) som jag fick en födelsedag. Annars så lyckades jag ganska så nyligen få tag på en oöppnad låda Hexen 2: Portal of Praevus. Har dock ej original spelet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Mina ex av Morrowind och expansionen Bloodmoon är favoriterna i min PC samling. Kommer ihåg när jag satt och försökte lista vart jag skulle med hjälp av kartan som fanns i kartongen. På den tiden fanns inga pilar eller waypoints i Elder Scrolls, bara vaga beskrivningar av vart man skulle. Tror jag ska rama in kartan och sätta på väggen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

System shock 2, heretic, quake 3 arena, forsaken, mageslayer, backpacker, star wars dark forces I och II.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har en gammal hockeytrunk i garaget full med gamla spel CD och DVD, därför man har en extern ASUS USB3 DVD. Nu när man har 500mbit fiber så börjar dock fysisk media tappa sin mening.

KoP
Medlem

Lite för "nya" spel för att klassas som retro i mitt tycke.

Medlem

Har kvar några kartonger med PC-spel från den tiden då dom var jättestora. Har Driver, Sin, Carmageddon och Delta Force: Land Warrior.

Relik 📜
Skrivet av KoP:

Lite för "nya" spel för att klassas som retro i mitt tycke.

Till mitt försvar tror jag inte jag skrev "retro" en enda gång.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

KoP
Medlem
Skrivet av emilakered:

Till mitt försvar tror jag inte jag skrev "retro" en enda gång.

Så sant.

Medlem

Outlaws och Popolus the beginning, samt AoE 1.

Jag har en box med specialversioner av bl.a. "S.T.A.L.K.E.R." och "NoFL", samt en och annan gammal goding som "Lands of Lore 2" och "Lands of Lore 3". Hade självfallet Half-Life och ett gäng andra spel på hyllan också, men sedan hann tiden i kapp och fick ge plats åt annat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fina spel det där. Hade även jag dom flesta spelen men nu bara ett fåtal spelfodral kvar i nån garderob. Battlefield-serien är nog den jag har flest fina minnen ifrån. Vilken resa från Battlefield 1942 till där vi är nu. Favoriterna är helt klart BF2 och 2142 för mig. Kollar nån gång ibland på gameplay-videos ifrån dessa klassiker bara för gamla tiders skull

Medlem

Ahh gamla goda Svea Rike, nu blir man sugen på att få igång det igen.

https://www.youtube.com/watch?v=BRXgWfSPstk

Medlem

Hittade denna klenod när jag städade förrådet för något år sedan. Dessvärre det enda spelet som inte försvunnit eller lämnats på återvinningen


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Svea Rike skulle behlva få ett nysläpp! Vem har rättigheterna? Kanske något för vå ära kära Paradox?

SoL
Medlem

Åh, jag minns när jag spelade half-life hos en kompis. Nån dag senare gick jag o köpte den stora orangea kartongen på laka som det hette här där jag för övrigt gjorde praktik.

Minns oxå när jag skulle köpa duke nukem 3D på Åhléns tror jag det var. Minns inte hur gammal jag var men butiksbiträdet tyckte inte jag var tillräckligt gammal, fy fan va besviken jag var som fick gå hem tom hänt...

Medlem

Frontlines fuel of war. Är antagligen köpt när elgiganten sålde för 10kr. Småkul i 30 minuter men fanns bra anledningar till att priset var lågt.

Edit kom på att jag skapade en tråd om det och du @emilakered köpte tydligen 3 exemplar
https://www.sweclockers.com/forum/trad/827335-fuel-of-war-10-...

Relik 📜
Skrivet av jOnÄTÄn:

Frontlines fuel of war. Är antagligen köpt när elgiganten sålde för 10kr. Småkul i 30 minuter men fanns bra anledningar till att priset var lågt.

Edit kom på att jag skapade en tråd om det och du @emilakered köpte tydligen 3 exemplar
https://www.sweclockers.com/forum/trad/827335-fuel-of-war-10-...

Haha, där ser man! Minnet är bra men kort.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Söder om söder-hipster

Tycker framförallt det är roligt med de äldre spelboxarna, alltså det som retroaktivt heter Big Box. Stora, otympliga och med tjusiga omslag & tryck!

Tyvärr försvann större delen av barndomens samling under tragiska omständigheter, men på senare år försöker jag sakta men säkert bygga upp biblioteket igen. Det är främst klassiska äventyrsspel som gäller, men även andra guldkorn finns i hyllan som Prince of Persia, Lemmings och så vidare.


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Relik 📜
Skrivet av Jakob:

Tycker framförallt det är roligt med de äldre spelboxarna, alltså det som retroaktivt heter Big Box. Stora, otympliga och med tjusiga omslag & tryck!

Tyvärr försvann större delen av barndomens samling under tragiska omständigheter, men på senare år försöker jag sakta men säkert bygga upp biblioteket igen. Det är främst klassiska äventyrsspel som gäller, men även andra guldkorn finns i hyllan som Prince of Persia, Lemmings och så vidare.

https://imgur.com/a/9qZrZ

Även jag rensade mina och behöll bara skivorna. OCD-mannen inom mig försökte bygga någon form av indexsystem som skulle ta så lite (fysisk) plats som möjligt. Det är därför bland annat Svea Rike har nummer på sig. Finns någonstans i datorns digitala arkiv ett Excel-dokument (eller kanske till och med Access-databas!) där jag kunde söka efter titlar och sedan navigera rakt på i lådan/hyllan.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Söder om söder-hipster
Skrivet av emilakered:

Även jag rensade mina och behöll bara skivorna. OCD-mannen inom mig försökte bygga någon form av indexsystem som skulle ta så lite (fysisk) plats som möjligt. Det är därför bland annat Svea Rike har nummer på sig. Finns någonstans i datorns digitala arkiv ett Excel-dokument (eller kanske till och med Access-databas!) där jag kunde söka efter titlar och sedan navigera rakt på i lådan/hyllan.

Jag har letat efter en riktigt bra indexerings-app, men det verkar inte finnas någon perfekt


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Orkar inte ta mig ner i källaren, men låt oss se vad som finns uppe i garderoben!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag tror grejen med MDK var att man hade en kanon som huvud, därav den konstiga formen. Man hade också en fallskärm vill jag minnas, och en uppdragsgivare i form av något djur.

Ang. Fuels of där, var det inte bf klon spelet gjort av några av Dice gamla partners?

Medlem

Kastade (nästan) alla mina stora paket när jag flyttade hemifrån för typ 11 år sedan, men jag sparade alla skivor i sina jewell case och dvd-förp.

Var god vän med en polare som jobbade här för många många år sedan, han lämnade dock livet för tidigt och i spåren av detta så fick jag, av hans föräldrar, alla hans datorspel*, så då dubblades mer eller mindre spelen till nästan 400 pcspel, efter att ha ett par senare gett bort och gjort mig av med flera kopior så slutade det med ~280 spel. Här nere i lägenheten finns väl ~100st av dessa på en hylla.

I princip när jag skriver detta så sitter jag och äter en grapefrukt och kollar på orginal förpk till Sim City 2000 på diskett, det känns jävligt trevligt.

* Jag har bekvämt nog glömt vilka som tillhörde fragzone.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar