Första dussinet av bakåtkompatibla spel från Original-Xbox har läckt

Robot
Första dussinet av bakåtkompatibla spel från Original-Xbox har läckt

Spela Knights of the Old Republic och Prince of Persia: Sands of Time igen!

#xbox, #xbox-one


Medlem

Frågan för mig är, när kommer RalliSport Challenge 2 från DICE för bakåtkompabilitet?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Midtown Madness 3

Medlem

Sid Miers Pirates!!

Medlem

Ninja gaiden såklart. Nästan sugen på att köpa en Xbox one bara för att spela de spelet

Medlem

"Star Wars: Republic Commando"


signatur

War, War never changes...

Medlem

Say what? Tog för givet att hela katalogen skulle fungera out of the box, båda maskinerna har ju x86-CPU. Ska inte behövas någon emulering av det...

Kul iallafall att höra något nytt om det, varit rätt tyst om detta ett tag nu.

Medlem

CRIMSON SKIES!!!! För att stora bokstäver betyder mer.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem

Fuzion Frenzy!
Det var tider när man hade förfest och spelade detta, kommer ihåg att sista banan för varje spelomgång var total kaos när man skulle hoppa och ducka för hinder som kom snabbare o snabbare.

Men det lär inte vara många som har original spel till Xbox (1)... Piratkopieringen på den konsolen var ju helt skadad, tror jag o mina bröder ägde 1 eller 2 spel, sen hade man hur många som helst på hårddisken. Men det förtog även nöjet.

Backloggens befriare

@fzusr: det är licenserna som är det största problemet. De sa ju redan på E3 att bakptkompabiliteten till Xbox skulle bli kraftigt begränsad pga att flertalet IPn inte går att få licens till då utgivare/spelhus inte längre finns.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

sniper elite,grät blod när den helt plötsligt inte gick o lira på 360 längre....jösses,slutar genast o skriva för spel ja vill lira igen e många...allt för många,spelen va så mycket bättre på farfars tid,överlägset bättre. (nä, pratar inte om pixlar,din grafiknörd)

Inaktiv
Skrivet av KaVa-KaVa:

Ninja gaiden såklart. Nästan sugen på att köpa en Xbox one bara för att spela de spelet

Ett mästerverk.

Bästa närstridssystemet i ett spel enligt mig. Denna apgamla och lågupplösta video visar det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=J-vO3EZvh-w

Nunchaku-sekvensen 34 sekunder in är så sjukt snygg.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

@fzusr: det är licenserna som är det största problemet. De sa ju redan på E3 att bakptkompabiliteten till Xbox skulle bli kraftigt begränsad pga att flertalet IPn inte går att få licens till då utgivare/spelhus inte längre finns.

Vadå, ska dom bara släppa dom digitalt eller? Låt oss som har kvar våra skivor att spela alla spel isåfall :/

Var ju inge problem på t.ex. GameBoy Color, GBA, PS2, första PS3 Fat, Wii, DSi, 3DS att spela hela bakåtkatalogen, så varför ska det vara det denna gång?

Ambassadör
Xbox

KOTOR på Xbox One! Nice


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

@fzusr: du spelar inte från skivan, den verifierar bara att du äger spelet. I alla fall är det så det funkar från Xbox 360. Du laddar ner spelet på konsolen och skivan som sagt verifierar bara att du har "rätt" att köra spelet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

@fzusr: du spelar inte från skivan, den verifierar bara att du äger spelet. I alla fall är det så det funkar från Xbox 360. Du laddar ner spelet på konsolen och skivan som sagt verifierar bara att du har "rätt" att köra spelet.

Jag vet hur det har fungerat i tidigare fall. Med 360-spel på Xbox One (antar att det var det du menar) så laddas ytterligare kod ner därför att Microsoft konverterat spelets binär så att det blir kompatibelt med Xbox One. Något som är nödvändigt då 360 och Xbox One inte har samma CPU-arkitektur (360 använder PowerPC, Xbox One använder x86). Men däremot använder både Xbox Classic och Xbox One x86, så i det fallet är det inte nödvändigt.

Men jag såg i en annan nyhet att Xbox-spelen kommer få högre upplösning på Xbox One, så det är ju inte bara ren bakåtkompatibilitet, utan dom har ju faktiskt ändrat något med spelen. Då kan jag förstå att spelen måste gås igenom och testas en och en, och det är en giltig anledning till varför hela katalogen inte kan supportas på en gång, i mina ögon.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Jag vet hur det har fungerat i tidigare fall. Med 360-spel på Xbox One (antar att det var det du menar) så laddas ytterligare kod ner därför att Microsoft konverterat spelets binär så att det blir kompatibelt med Xbox One. Något som är nödvändigt då 360 och Xbox One inte har samma CPU-arkitektur (360 använder PowerPC, Xbox One använder x86). Men däremot använder både Xbox Classic och Xbox One x86, så i det fallet är det inte nödvändigt.

Fast det är inte enbart CPU-arkitektur som är avgörande, grafik-API, minnehantering, kontrolinput och massor av andra saker måste hanteras.

Medlem
Skrivet av hunden:

Fast det är inte enbart CPU-arkitektur som är avgörande, grafik-API, minnehantering, kontrolinput och massor av andra saker måste hanteras.

Ja, men det kan du bygga in i miljön som koden körs i, typ något i stil med Wine. Behövs ingen emulation eller portning. Tycker dom borde kunna ha en sådan miljö som stödjer samtliga spel. Microsoft står ju bakom bägge maskinerna och dess mjukvaruplattformar så dom har ju all teknisk info som krävs för att kunna återskapa Xbox Classic-miljön på Xbox One.

Men som jag skrev i ett annat inlägg här, noterade efter jag skrev mitt första inlägg att spelen ju även ska förbättras grafiskt, så jag kan då förstå att de måste gå igenom dom en och en.

1
Skriv svar