God of War-regissören försvarar linjära spel

Robot
God of War-regissören försvarar linjära spel

"Det gör mig ledsen att ordet linjär anses som något dåligt."

#god-of-war, #star-wars, #visceral-games


Medlem

Om spelet har en bra story så är linjärt guld.

Medlem

Håller med, det är verkligen inget fel med linjära spel.

Gen
Medlem

God of War 3 är tex så linjärt det kan bli, ändå är det ett fruktansvärt bra spel.

Medlem

jag gillar linjära spel mer. Man slösar alldeles för mycket tid i open world spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

För mig är det snarare så att jag ogillar Open World, det är typ 1 på miljonen att en utvecklare lyckas hålla en engagerad från början till slut med open world spel. Älskar Witcher 3 och liknande spel, men jag blir aldrig klar med dom för att jag dras in i sidequests och grejer på vägen, till slut har man lagt så mycket timmar så man inte orkar spela det mer.

Jag förstår tanken bakom det och i Witchers fall så är det extremt välgjort, men jag personligen kan inte lira samma singleplayer spel i flera hundra timmar utan att tröttna till slut.

Medlem

Båda de här spel varianterna kan ju vara hur grymma som helst, hade det bara funnits en av dem så hade jag tröttnat på att spela för längesedan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag älskar både öppet och linjära spel. Problemet för mig dock är att jag vill se mer av världen i vissa spel som är linjära för att de har en otroligt intressant värld som man bara får se en liten del av ibland. Älskar en bra historia.

Medlem

Gillar båda, men för story-fokuserade spel föredrar jag helt klart mer linjära spel eftersom jag lätt "tappar tråden" i open world spel.

Kan givetvis sägas vara en personlig brist snarare än en brist i formatet, men jag tenderar att spendera så mycket tid att springa runt och utforska världen och göra sidouppdrag att jag nära nog hinner glömma bort vad spelet egentligen handlade om innan jag återgår till main-story-questarna i open world spel.

Medlem

Kvittar om det är linjärt eller öppet, men jag personligen tycker att det finns fler linjära spel som är bra. Det krävs mer från utvecklarna för att skapa en öppen värld som känns levande och intressant. Det de flesta utvecklare misslyckas med när de gör öppna världar är sidouppdrag och sysslor som man kan göra utanför story-delen. Utan detta så kan man lika gärna göra ett linjärt spel.

Medlem

Hade hoppats på att tex MGS5 skulle vara som tidigare MGS spel, mer linjärt och bra filmsekvenser.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Så länge den linjära har en lång speltid med ordentlig historia som drar in en så är det ett givet köp. Finns open world som är som ett långt sömnpiller för inget händer eller så är världen död. MMOrpg går fetbort då själva upplevelsen förstörs av att tusen andra står och hoppar och väntar på att eventuell fiende ska spawna fram igen så att alla kan döda den. Ingen story som man kan leva sig in i.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är lite som äpplen och päron för egen del. Jag spelar linjära kontra öppna spel av olika anledningar. Det blir lite som att fråga "vilken genre är bäst - drama eller slapstick?".

Däremot är jag onekligen lite trött på det buzzword som "open world" har varit under en längre tid nu.

Medlem

Typiskt linjära spel som jag gillar är Metro 2033 och Metro Last Light. Mer sådant tack.

Medlem

Det beror helt på spelet hur pass bra det funkar med en öppen värld eller ej.

Medlem

Öppen värld som i att mana kan angripa målet på flera sätt ala Deus Ex? Eller som i att jaga tusen punkter på en karta, och grinda in gömda grejer? Far Cry 3 var kul, Shadow of Mordor med , men det känns gjort nu.

Medlem

Många av de spel jag har gillat mest genom tiderna har varit sk. "linjära", dock inget fan av spel som är så linjära att man knappt får gå ett par steg i fel riktning etc. Men linjära kartor med lite olika linjer att följa igenom är nice. Gamla goa No One Lives Forever är ett hedervärt exempel på detta, linjär story och relativt linjära uppdrag men med frihet att ta sig an saker på lite olika sätt, ogillar när spel bara är en serie scriptade rum med fiender där exakt samma sak händer varje gång.

Var väldigt förtjust i open world en gång i tiden men så många ow-spel idag är så fyllda av skitgöra ("klättra upp i 20 olika torn för att "låsa upp" områden där du får samma 5 sorts olika uppgifter att göra som de tidigare områdena etc.), hellre kvalité än kvantitet på saker att göra i dessa spel (eller både och som i Witcher 3, inga problem att skippa saker som monster nests, bandit camps, gömda skatter etc. som hade varit typ grundgörat i många andra moderna OW-spel).

Medlem

Jag har inget emot ett öppet spel om de lyckas få till det bra som med Red Dead Redemption, GTA3-5, Horizon Zero Dawn, Witcher 3 (har inte haft tid att spela MGS5) för att nämna några, till och med Destiny som jag spelat drygt 3000 timmar har ju uppenbart något som tilltalar mig iaf, senast jag spelade ett spel så mycket var Final Fantasy 11 för ca 12-13 år sedan.
Sen finns det ju linjära spel som är rena mästerverken som Doom (4) och Wolfenstein: TNO, Dishonored 1 & 2.

Men jag tycker det är rätt larvigt bråk om vad som är bra eller dåligt då egentligen allt kan vara bra bara utvecklaren lägger ner tid på att göra det bra och inte bara skyfflar ur sig något halvdant, som med allt annat.
Så alla som hela tiden går till försvar för att linjära spel såg som något dåligt tycker jag är rätt ointressant.
Det som är tråkigt är att de anställda kan förlora deras jobb, och man undrar vad som kommer hända med t.ex. Amy Hennig (Jade Raymond bossar ju över Motive så hon är ju inte riktigt med i samma sammanhang) och resten av teamet, de kanske har kontrakt kvar med EA och kommer fortsätta jobba vidare på storyn men anpassa den mer till en öppen värld.
Tills någon känner för att bryta mot deras kontrakt med EA och riskera bli stämda för miljoner så lär vi nog inte få veta.
Men om det nya SW spelet från tidigare Visceral kommer likna mer ett GTA5, Horizon, Witcher 3 eller kanske rent av ett "Destiny" så har jag inga problem med det så länge som de får till en bra story i spelet och inte världen känns tom. Om det även går att spela Co-op i det likt Borderlands osv så är det något jag hellre skulle vilja se faktiskt då det höjer underhållningsfaktorn ännu mer.

Medlem

Linjära spel med olika outcomes beroende på val är bäst imo.

Medlem

I open world spel dras jag ofta in i sidouppdrag, efter sidouppdrag, till slut har ja gglömt bort vad mina main missions är. Än värre om man inte spelat ett open world på ett par månader, då är det lika bra att börja om från början......


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

I slutändan är väl alla spel linjära, då man behöver klara av en story osv.
Men om jag får välja kör jag hellre ett tight 8-10 timmars linjärt spel än ett 150+ timmar open world.

Medlem

Det är bra att det finns linjära, öppna och semiöppna världar, då det finns någon som föredrar en eller vilken som.
-EA, begränsa er inte med sådant enformigt tänk!


signatur

Banksy

Medlem

Open world all the way för mig. Tröttnar aldrig på att få bestämma själv hur jag vill spela.
Elder scrolls och Falloutserien är som ett andra och tredje hem för mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Öppet vs linjärt har jag aldrig riktigt förstått mig på varför det diskuteras som nått viktigt, båda formerna har olika för och nackdelar. Beroende på mitt humör kan jag tänka mig det ena eller det andra, och det är absolut ingen faktor jag tar hänsyn till när jag köper ett spel - ett öppet skitspel är lika mycket skitspel som ett linjärt.

Spel är som musik, använder man piano i varje låt blir det inte bättre per automatik. Det är vad låten är tänkt att förmedla som räknas, precis på samma sätt som med ett spel; Vad vill vi ge spelaren för upplevelse?

Medlem

Jag tror att det gäller att hitta balansen.


signatur

Niet.

Medlem

Ett problem med många spel med öppen värld är väl att det känns som att en hel del utvecklare implementerar en öppen värld "för sakens skull" snarare än för att det lyfter spelupplevelsen.

Grand Theft Auto-serien är ett av de starkaste exemplen på hur en öppen värld inte bara utgör ett komplement till spelet utan är en fundamental del i själva speldesignen. Utan den öppna staden inget GTA. I denna öppna värld kan sedan olika narrativ byggas upp av utvecklarna så att uppdragen och spelmomenten från grunden drar nytta av den detaljrika och tillsynes levande världen.

Sen finns det spel där det känns som att man snarare lägger till en öppen värld att fylla med diverse repetitiva uppgifter likt "samla x antal av y" eller "hitta och döda ett visst antal generiska snubbar av en given modell". Inte sällan känns en del av dessa miljöer konstruerade enbart för att de ska kunna rymma ett visst antal av dessa meningslösa insamlingsuppdrag. I sådana fall kan utvecklarna i mitt tycke skippa den öppna världen helt och fokusera på att leverera en tightare story-upplevelse istället.

Inaktiv

Gillar oftast inte linjära spel. Kan inte komma på det senaste jag gillade. Men det är nog också för att jag avskyr storydrivna spel med massa filmsekvenser.
Dark Souls och Deus Ex har en perfekt mängd frihet.

Sen gillar jag förvisso inte Skyrim eller The Witcher 3 heller. Eller Far Cry. Trist. Jag spelar inte spel för att gå runt och samla på blommor.

Medlem

Det kan gå bra med linjära spel om det finns ett djup i det. Och vad anses vara linjärt? Är Dark Souls 3 linjärt t ex? För Souls serien är min favorit av alla pelserier någonsin... Men kan man betrakta några av dem linjära? Dark Souls 1 kanske?

Görs linjära spel på rätt sätt, kan jag tänka mig det. Problemet är att linjära spel har en tendens att vara exakt likadana vid varje spelgenomgång eller allt för scriptade... eller båda delar...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Lagom öppet, med en stark historia. Som i Zelda. Ungefär. Eller Final Fantasy Eller Metal Gear. Eller Resident Evil och Tomb Raider kanske. Eller nya Super Mario Odyssey eller gamla Super Mario Galaxy och Super Mario 64. Helt öppet, enormt och tråkig action som i typ GTA eller Just Cause gillar jag inte. Eller visst, det kan va kul det med, men jag föredrar det oftast inte

(fast jag gillade Ghost Recon Wildlands och kan gilla Assassin´s Creeds fantastiska miljöer. Watch Dogs var småkul)

. Och jag har svårt för enorma spel med massor av yta men inte särskilt mycket intressant innehåll. Hellre en mindre, intressant, genomarbetad spelvärld värd att utforska än de enorma spelen, typ Skyrim. Fast jag borde väl inte dissa Skyrim just... Ett av de bästa av de massiva, enorma rollspelen.

Medlem

Trodde jag var den enda som gillade linjära spel. Ge mig en bana, visa vart jag ska gå och gör det grymt!

12
Skriv svar