Bioware-avhoppare: EA bryr sig bara om vad spelare är beredda att betala för

Robot
Bioware-avhoppare: EA bryr sig bara om vad spelare är beredda att betala för

Bioware-avhopparen Manveer Heir skräder inte orden när han pratar om sin forna arbetsgivares prioriteringar.

#anthem, #bioware, #ea, #lootlådor, #mass-effect


Medlem

Ja ett företag blir inte så stort utan att prioritera vinst framför att, oavsett om dom säljer kläder eller spel. Om man vill vara fri som artist ska man nog varken jobba hos HM eller EA

Medlem

Gamer industrin går sakta en girig död.


signatur

Ordo Ab Chao

Releasehästryttare

Jim sterling gjorde en bra video på ämnet som han släppte igår

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Gamer industrin går sakta en girig död.

Nog lite överdramatiskt, men det kan nog kännas så ibland alltså.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Gamer industrin går sakta en girig död.

Jag hoppas på att det är de stora spelpubliserarna som EA som går omkull och splittar ut till mindre som gör spel de själva vill spela och som deras kunder vill spela.
Mera crowdfunding liknande sammarbete mellan utvecklare och spelare.
Så vi kan få roliga spel som inte bara görs av ekonomer

Medlem

Men har inte EA alltid gjort det senaste tiden?


signatur
Medlem

Är detta något som förvånar någon?
Gör inte "alla" stora företag exakt samma sak?

Det är en tråkig trend såklart, men knappast någon kioskvältare.
Det är den verklighet vi har i dagsläget.

Medlem

Är ganska trött hur spelen är från EA.. Inte köpt ett enda spel från dem sen
BF4.. Och lär inte bli något snart..
Riktigt tråkiga är att fler hoppar på denna trenden..
Jag kollar hellre på de små, tex spel som Elex, Darkest Dungeon mfl..

Medlem

Kapitalismens nackdel.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Gen
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Gamer industrin går sakta en girig död.

Som tur var är inte alla som stink-EA. Vi har ju fortfarande Indiescenen och utgivare som Bethesda samt Blizzard verkar fortfarande hyfsat normala.

Medlem
Skrivet av Grimmy:

Jag hoppas på att det är de stora spelpubliserarna som EA som går omkull och splittar ut till mindre som gör spel de själva vill spela och som deras kunder vill spela.
Mera crowdfunding liknande sammarbete mellan utvecklare och spelare.
Så vi kan få roliga spel som inte bara görs av ekonomer

Du vill alltså även att företag som Blizzard och Rockstar förlorar sina investerare som kan pumpa in hundratals miljoner dollar i deras spelutveckling (för ETT spel)? Låter moget.

Medlem

Detta är ju inget konstigt, tror någon att det är skillnad på andra stora företag i branschen. Det har alltid varit så med, eller så här, det har alltid varit tänkt att bli såhär.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jim sterling gjorde en bra video på ämnet som han släppte igår

https://www.youtube.com/watch?v=TQsc14gDPbk

+
En alldeles utmärkt och informativ video som jag ser det, tack för detta tips.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Desto mer detta beteende kvarstår så håller sig de faktiskt "betalstarka" kunderna borta. Inte bara ifrån microtransaktioner utan faktiskt ett inköp från EA över huvudtaget.

Vi får hoppas att utvecklare kan säga ifrån om att ingå i ett samarbete med EA för att rädda sin egen yrkesstolthet.

Trist att det blir såhär men det är självklart helt naturligt att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt som företag, i slutändan är det konsumenten som bestämmer.

Medlem

Det är svårt att bojkotta ett företag som EA då AAA spel inte växer på träd precis. Är man ett fan av en genre som Battlefield etc. köper man ändå lixom. Det är inte som om man kan gå till en konkurrent och få ett liknande spel som man kan om man köper en TV t.ex.
Visst kan man skippa spel men hur roligt blir det då. Avskyr dock mikrotransaktioner och lootboxes..

Medlem

man kan ju bara låta bli att betala för en massa småskit helt enkelt. även om det är beklagligt att dom ska hålla på så här. pass på microtransaktioner.


signatur

//monster

Medlem

Riktigt olyckligt att EA lyckades roffa åt sig licensen till Star Wars spel.

Medlem

Detta agerande från de stora utgivarna känns så extremt kortsiktigt. Istället för att se över hur de ska skapa bra produkter som folk vill köpa så ska man hålla på och fula sig så mycket som möjligt. Det måste kollapsa på sig själv inom en snar framtid.

Och i övrigt så känns det som att Bioware bara har ett fåtal år på sig innan de följer Visceral i graven.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du vill alltså även att företag som Blizzard och Rockstar förlorar sina investerare som kan pumpa in hundratals miljoner dollar i deras spelutveckling (för ETT spel)? Låter moget.

Vill ha mera Witcher (CD Projekt RED), Star Citizen (Roberts Space Industries), Yooka-Laylee (Playtonic Games),
Dom som gör spel de själva vill spela och som deras kunder vill spela.

.. å inte som EA som verkar endast göra det för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt.

//uppdat: bättre att nämna Squadron 42 än Star Citizen

Medlem

@baggso: Problemet är att den absoluta majoriteten bryr sig inte så länge de får ett spel de vill spela. Även om varje fz-medlem skulle i ren protest sluta köpa från EA så hade det inte ens synts i statistiken över Sverige, än mindre i världen.

Medlem

Klart varje privatföretags viktigaste mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Dock kan ett företag förlora på att vara alltför girigt åtminstone på lång sikt. För att inte tala om vad företaget kan förlora på att framstå som alltför girigt bland sina potentiella kunder.

Medlem

@Grimmy: Haha Star Citizen.... Ja verkligen. Skulle påstå att Robert Industries är indiedevvens motsvarighet till EA.

Enda man kan göra är att låta plånboken tala. Men det är omöjligt att få det att hända. Alldeles för mycket får.

Blizzard till exempel må vara gigantiska som EA men de har aldrig släppt ett dåligt spel. Det är vad som skiljer dom från EA.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

@Grimmy: Haha Star Citizen.... Ja verkligen. Skulle påstå att Robert Industries är indiedevvens motsvarighet till EA.

Nja deras skeppförsäljningar är jag inte mycket för.
Hade varit bättre om jag sa Squadron 42

Medlem
Skrivet av Grimmy:

Vill ha mera Witcher (CD Projekt RED), Star Citizen (Roberts Space Industries), Yooka-Laylee (Playtonic Games),
Dom som gör spel de själva vill spela och som deras kunder vill spela.

.. å inte som EA som verkar endast göra det för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt.

//uppdat: bättre att nämna Squadron 42 än Star Citizen

Tror du verkligen alla som jobbar på witcher älskar att spela det, eller för den delen alla chefer där? Det var ju dessutom en tråd nyss om deras "dåliga" förhållanden (läste inte den, så jag kan inte yttra mig om det var dåligt eller inte, därav "").

Dessutom, det är väl apmånga fler som spelar spel gjorda av EA och gillar dom spelen än alla spel dom där företagen gjort tillsammans?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Visst har han rätt om mikrotransaktioner... men skulle ta allting annat den där killen säger med en stor nypa salt, då han mer eller mindre är en öppen rasist. Tror inte en sekund på att "avhoppade" från nånting, kan inte tänka mig att nån vill ha med honom att göra.

Medlem

EA är ju kända för att vara ena riktiga rövhattar. Jobbar aktivt för att alla jag känner ska bojkotta dom. Men behövs knappt längre, de producerar ändå bara självslöst skit numera. Antar att spelskaparna får för lite tid och resurser för att ha en chans att lämna ifrån sig en fulländad produkt. Ändå är deras titlar bland de dyraste.

Medlem

@Grimmy: jag är beredd att hålla med dej, även på star citizen eftersom det räcker att köpa baspaketet på 35 dollar plus VAT. resten kan tjänas ingame. Sen verkar folk tro att ett större skepp är bättre men det är inte så ifall du inte har manskapet för det. Lägg till heatsignature för de större skeppen/ behöver göra längre runs för att de större skeppen inte kan ta de mindre maskhålen så märker man att det troligen kommer vara mer ekonomiskt med större skepp än de små MEN bara man har en tillräckligt stor clan/organisation bakom sej, annars är ett enmans skepp bättre. Om man nu har en stor organisation bakom sej så kan man ju lika gärna skramla ihop till ett stort skepp utan att det behöver komma i närheten av de kostnader som EA har i sina microtransaktioner. Sen att vissa person köper stora skepp för flera tusen själva är en helt annan sak. Det finns alltid utstickarna ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har FZ en officiell åsikt eller ett ställningstagande kring mikrotransaktioner och sk. "predatory payment models" ännu?

Jag tycker att de borde ta ställning och officiellt fördöma eller göra tydliga poängavdrag i recensioner där mikrotransaktioner använder "gambling"-metodik. Detta för att hjälpa konsumenter att välja _bättre_ produkter.

Kalla det att "skydda konsumenten", "skydda potentiella valar" eller vad som helst. Ingen vet hur det kommer att sluta för kommande generation om de fortsätter att utsättas för poängsystem som är känns mera belönande än skolan.... (och dåligt tillsyn av föräldrar såklart)

Medlem

Är inte Manveer Heir den där killen som var värsta PC-principal på Twitter?

Edit: Det finns alltid rum att kritisera normer och hela den där biten, men jag kommer ihåg att han skrev en massa saker på Twitter som kändes lite "hej jag är 17 år gammal och har just upptäckt vänsteraktivism".

12
Skriv svar