Krönika: Bethesda handplockar vilka som får visa deras spel först

Robot
Krönika: Bethesda handplockar vilka som får visa deras spel först

Förra årets policy är lika mördad som nazisterna i Wolfenstein.

#bethesda, #wolfenstein-2


Medlem

Alltså, missförstå mig gärna rätt här men det är en sak jag aldrig kommer förstå mig på när det kommer till journalister som skriver om spel är just detta.

Vad är problemet nu? Att något YouTube fån fick en spelnyckel före er? Är ni seriösa? Spelar det någon roll om ER recensionen kommer senare? Er trovärdighet är likadan som alla andras om ni frågar mig.

Jag talar för mig själv här; jag älskar spel. Alla spel. På alla plattformar. För mig är de modernismens konst.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kLIMAX_:

Alltså, missförstå mig gärna rätt här men det är en sak jag aldrig kommer förstå mig på när det kommer till journalister som skriver om spel är just detta.

Vad är problemet nu? Att något YouTube fån fick en spelnyckel före er? Är ni seriösa? Spelar det någon roll om ER recensionen kommer senare? Er trovärdighet är likadan som alla andras om ni frågar mig.

Jag talar för mig själv här; jag älskar spel. Alla spel. På alla plattformar. För mig är de modernismens konst.

Klart det finns ett visst mått av gnällspik i detta, och det är därför vi inte skriver en text varje gång vi bortprioriteras. Problemet är att Bethesda själva väljer vilka som får visa upp spelet, och missförstå mig rätt, de bestämmer hur de ska sköta sin marknadsföring. Hade konsumenter varit mer källkritiska hade jag inte haft något problem med det, nu får man snarare uppfattningen att de vill mätta utbudet av Wolfenstein 2 på internet innan betygen hinner landa.


signatur
Redaktör

@kLIMAX_: det finns flera problem. För det första att det är svinviktigt att vara ute samtidigt som våra konkurrenter: läsarna går dit där recensionerna finns. För det andra vill vi gärna göra vårt jobb - testa och tycka till om spelet - på samma villkor som konkurrenter och streamers. Som det funkar nu har vi täckt deras spel i månader, skrivit förhandstittar med mera, och för den uppmärksamheten tackas vi med att särbehandlas negativt. Missförstå inte: vi skriver om de spel som intresserar våra läsare, inte för att säkra framtida recensionskoder (som vi kan köpa själva om det är så, det är inga jättesummor). Men det är inte utan att man känner sig lite utnyttjad av sån här behandling, och att Bethesda gör allt för att kontrollera informationen när spelet släpps. Och slutligen bryter de, som Calle skrev, sin blott ett år gammal policy, och det utan ett enda ord till oss om vad som gäller.


signatur

@kLIMAX_: Tycker det är bra med information om att endast några har fått tillgång till spelnycklar.

För övrigt är det lite ironiskt att FZ just nu pryds av en massa Wolfensteinreklam! Hedrande att ni ändå kritiserar.

Ambassadör
Xbox

Vilka är dessa läsare som bara rusar dit första recensionen råkar släppas oavsett vilken publikation det är? Jag läser recensioner när mina favoritrecensenter kommer med sina... Har folk ingen källkritik? Det är ytterst få recensenter som dels vet vad de pratar om, dels inte är mutade eller är fanboys.

Dålig stil av Bethesda. Tycker att ni har all rätt att vara lite sura, vad fan.


signatur

Jump in.

Medlem

@Tomas Helenius: Angående att vara först. Litar på att ni har data som säger både det ena och det tredje om beteenden hos era (oss) läsare, men har svårt att tänka mig att jag är den enda som helt enkelt går in på FZ med morgonkaffet och kollar om något hänt, ingen annanstans. Att vara först på bollen är "bara" viktigt för folk som sitter och väntar på att köpa spelet på release day, och gör man det har man med viss sannolikhet redan bildat sig nog med uppfattning om spelet...

Personligen tycker jag dock att den här nyheten har mycket värde av anledningen som ni säkert skrev den till att börja med, det är inte så sunt av Bethesda att göra som de gjort, och jag uppskattar att ha fått veta hur de beter sig med marknadsföringen av sina spel. Tråkigt tycker jag, de har till skillnad från vissa andra utgivare, som beter sig illa åt höger och vänster, ganska många tunga titlar som intresserar mig.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Klart det finns ett visst mått av gnällspik i detta, och det är därför vi inte skriver en text varje gång vi bortprioriteras. Problemet är att Bethesda själva väljer vilka som får visa upp spelet, och missförstå mig rätt, de bestämmer hur de ska sköta sin marknadsföring. Hade konsumenter varit mer källkritiska hade jag inte haft något problem med det, nu får man snarare uppfattningen att de vill mätta utbudet av Wolfenstein 2 på internet innan betygen hinner landa.

Skrivet av Tomas Helenius:

@kLIMAX_: det finns flera problem. För det första att det är svinviktigt att vara ute samtidigt som våra konkurrenter: läsarna går dit där recensionerna finns. För det andra vill vi gärna göra vårt jobb - testa och tycka till om spelet - på samma villkor som konkurrenter och streamers. Som det funkar nu har vi täckt deras spel i månader, skrivit förhandstittar med mera, och för den uppmärksamheten tackas vi med att särbehandlas negativt. Missförstå inte: vi skriver om de spel som intresserar våra läsare, inte för att säkra framtida recensionskoder (som vi kan köpa själva om det är så, det är inga jättesummor). Men det är inte utan att man känner sig lite utnyttjad av sån här behandling, och att Bethesda gör allt för att kontrollera informationen när spelet släpps. Och slutligen bryter de, som Calle skrev, sin blott ett år gammal policy, och det utan ett enda ord till oss om vad som gäller.

När man läser vad ni skriver så får man en uppfattning att för er verkar det vara mer... Personligt. I alla fall nu :/

Skrivet av LindrothTobias:

@kLIMAX_: Tycker det är bra med information om att endast några har fått tillgång till spelnycklar.

För övrigt är det lite ironiskt att FZ just nu pryds av en massa Wolfensteinreklam! Hedrande att ni ändå kritiserar.

Hur menar du med bra med information?

Ta mig inte fel när jag säger men du måste lära dig hur annonsförsäljning fungerar. De har inte Wolfenstein II reklam bara för att vara goda samariter, det hoppas jag du förstår.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Vilka är dessa läsare som bara rusar dit första recensionen råkar släppas oavsett vilken publikation det är? Jag läser recensioner när mina favoritrecensenter kommer med sina... Har folk ingen källkritik? Det är ytterst få recensenter som dels vet vad de pratar om, dels inte är mutade eller är fanboys.

Skrivet av farbrorwiwi:

@Tomas Helenius: Angående att vara först. Litar på att ni har data som säger både det ena och det tredje om beteenden hos era (oss) läsare, men har svårt att tänka mig att jag är den enda som helt enkelt går in på FZ med morgonkaffet och kollar om något hänt, ingen annanstans. Att vara först på bollen är "bara" viktigt för folk som sitter och väntar på att köpa spelet på release day, och gör man det har man med viss sannolikhet redan bildat sig nog med uppfattning om spelet...

Jag har skrivit ett par hundra och publicerat tusentals recensioner på FZ, och både jag och kollegorna vet ganska väl hur mycket läsare specifika recensioner kommer få. Det syns direkt en dipp om vi publicerar någon dag efter alla andra. Därför är det så viktigt för oss att vara med på samma villkor.


signatur
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vilka är dessa läsare som bara rusar dit första recensionen råkar släppas oavsett vilken publikation det är? Jag läser recensioner när mina favoritrecensenter kommer med sina... Har folk ingen källkritik? Det är ytterst få recensenter som dels vet vad de pratar om, dels inte är mutade eller är fanboys.

Dålig stil av Bethesda. Tycker att ni har all rätt att vara lite sura, vad fan.

Skrivet av farbrorwiwi:

@Tomas Helenius: Angående att vara först. Litar på att ni har data som säger både det ena och det tredje om beteenden hos era (oss) läsare, men har svårt att tänka mig att jag är den enda som helt enkelt går in på FZ med morgonkaffet och kollar om något hänt, ingen annanstans. Att vara först på bollen är "bara" viktigt för folk som sitter och väntar på att köpa spelet på release day, och gör man det har man med viss sannolikhet redan bildat sig nog med uppfattning om spelet...

Personligen tycker jag dock att den här nyheten har mycket värde av anledningen som ni säkert skrev den till att börja med, det är inte så sunt av Bethesda att göra som de gjort, och jag uppskattar att ha fått veta hur de beter sig med marknadsföringen av sina spel. Tråkigt tycker jag, de har till skillnad från vissa andra utgivare, som beter sig illa åt höger och vänster, ganska många tunga titlar som intresserar mig.

Jag håller med här, jag läser i stort sett inga andra recensioner alls, jag är inne på FZ minst 20 ggr varje dag och kollar om det kommit några nyheter, sitter framför en dator på jobbet så surfar en del hehe. Och även om FZs recension kommer 1-2 dagar efter en release så läser jag den i alla fall, även om jag redan köpt spelet, alltid kul att läsa vad andra tycker osv.

Och de som köper ett spel på releasedagen eller redan har förbokat har med STÖRSTA sannolikhet redan bestämt sig veckor, kanske månader, innan att köpa det oavsett vad, och kollat massvis med videos och gameplay redan.

Om jag vill kolla upp ett spel innan köp så gör jag det oftast på youtube, så man kan se gameplay/grafik osv samtidigt, att läsa en recension är mest för nöjes skull. Eller om man funderar på att köpa ett spel, en bra stund efter release, då kanske man läser lite recensioner om det.

Alla är ju inte lika såklart, men det är mina tankar om ämnet i alla fall.

Men förstår den andra sidan av det också, tycker det är riktigt svinigt och fult att låta de som de vet kommer hylla spelet att få tillgång till spelet innan andra, det borde vara på lika villkor.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag håller med här, jag läser i stort sett inga andra recensioner alls, jag är inne på FZ minst 20 ggr varje dag och kollar om det kommit några nyheter, sitter framför en dator på jobbet så surfar en del hehe. Och även om FZs recension kommer 1-2 dagar efter en release så läser jag den i alla fall, även om jag redan köpt spelet, alltid kul att läsa vad andra tycker osv.

Och de som köper ett spel på releasedagen eller redan har förbokat har med STÖRSTA sannolikhet redan bestämt sig veckor, kanske månader, innan att köpa det oavsett vad, och kollat massvis med videos och gameplay redan.

Om jag vill kolla upp ett spel innan köp så gör jag det oftast på youtube, så man kan se gameplay/grafik osv samtidigt, att läsa en recension är mest för nöjes skull. Eller om man funderar på att köpa ett spel, en bra stund efter release, då kanske man läser lite recensioner om det.

Alla är ju inte lika såklart, men det är mina tankar om ämnet i alla fall.

Men förstår den andra sidan av det också, tycker det är riktigt svinigt och fult att låta de som de vet kommer hylla spelet att få tillgång till spelet innan andra, det borde vara på lika villkor.

Jag håller med dig. Jag köper och njuter av mina spel oavsett recension. På FZ eller IGN. Aint nobody got time for that.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av farbrorwiwi:

Personligen tycker jag dock att den här nyheten har mycket värde av anledningen som ni säkert skrev den till att börja med, det är inte så sunt av Bethesda att göra som de gjort, och jag uppskattar att ha fått veta hur de beter sig med marknadsföringen av sina spel. Tråkigt tycker jag, de har till skillnad från vissa andra utgivare, som beter sig illa åt höger och vänster, ganska många tunga titlar som intresserar mig.

Det var lite det jag var inne på i slutklämmen, många av deras titlar är genuint bra. Fast de använder metoder som utgivare av b-spel brukar ta till.

Skrivet av kLIMAX_:

När man läser vad ni skriver så får man en uppfattning att för er verkar det vara mer... Personligt. I alla fall nu :/

Hur menar du med bra med information?

Ta mig inte fel när jag säger men du måste lära dig hur annonsförsäljning fungerar. De har inte Wolfenstein II reklam bara för att vara goda samariter, det hoppas jag du förstår.

Det är frustrerande och medan varken jag eller Tomas sitter och är personligt kränkta blir vi såklart irriterade. Det låter kanske lökigt men vi vill göra bra innehåll.


signatur
Medlem

Dom vet väl om att deras spel inte är något vidare känns det ju som.

@kLIMAX_: Så läsare får reda på att nycklar endast har delats ut till utvalda recensenter och kan ta det i beaktande.

Självklart förstår jag att de har reklam på för att tjäna pengar. Min poäng med kommentaren var snarare att jag tyckte det var lite småkul med tanke på den här artikeln.

Medlem

Det verkar finnas vettiga argument på båda sidor här. Å ena sidan blir det lätt jäv om recensenter handplockas. Å andra sidan är det inte utvecklarna som kräver snabba recensioner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DeFeCT:

Jag håller med här, jag läser i stort sett inga andra recensioner alls, jag är inne på FZ minst 20 ggr varje dag och kollar om det kommit några nyheter, sitter framför en dator på jobbet så surfar en del hehe. Och även om FZs recension kommer 1-2 dagar efter en release så läser jag den i alla fall, även om jag redan köpt spelet, alltid kul att läsa vad andra tycker osv.

Och de som köper ett spel på releasedagen eller redan har förbokat har med STÖRSTA sannolikhet redan bestämt sig veckor, kanske månader, innan att köpa det oavsett vad, och kollat massvis med videos och gameplay redan.

Om jag vill kolla upp ett spel innan köp så gör jag det oftast på youtube, så man kan se gameplay/grafik osv samtidigt, att läsa en recension är mest för nöjes skull. Eller om man funderar på att köpa ett spel, en bra stund efter release, då kanske man läser lite recensioner om det.

Alla är ju inte lika såklart, men det är mina tankar om ämnet i alla fall.

Men förstår den andra sidan av det också, tycker det är riktigt svinigt och fult att låta de som de vet kommer hylla spelet att få tillgång till spelet innan andra, det borde vara på lika villkor.

Det här påverkar inte bara recensioner. Vi vill såklart också streama och ge snabba första intryck som vi vet många av er uppskattar. Hade vi haft en tidig nyckel skulle vi också kunna göra en snabb benchmark likt den vi vi pubbade om Destiny 2.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ohGr:

Dom vet väl om att deras spel inte är något vidare känns det ju som.

Allt tyder på att det är bra, vilket gör det ännu märkligare. Samma sak med Doom, ingen trodde det att det skulle bli bra, men jäklar vilket klassiskt ös det bjöd på.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@kLIMAX_: det finns flera problem. För det första att det är svinviktigt att vara ute samtidigt som våra konkurrenter: läsarna går dit där recensionerna finns. För det andra vill vi gärna göra vårt jobb - testa och tycka till om spelet - på samma villkor som konkurrenter och streamers. Som det funkar nu har vi täckt deras spel i månader, skrivit förhandstittar med mera, och för den uppmärksamheten tackas vi med att särbehandlas negativt. Missförstå inte: vi skriver om de spel som intresserar våra läsare, inte för att säkra framtida recensionskoder (som vi kan köpa själva om det är så, det är inga jättesummor). Men det är inte utan att man känner sig lite utnyttjad av sån här behandling, och att Bethesda gör allt för att kontrollera informationen när spelet släpps. Och slutligen bryter de, som Calle skrev, sin blott ett år gammal policy, och det utan ett enda ord till oss om vad som gäller.

Tycker nog att ni har "rätt" att gnälla lite, inte så snyggt gjort som jag ser det.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

rätt av FZ att komma med dessa åsikter, och sen, hur bra är det att se/spoila hela kampanjen för sig själv innan release - kan omöjligt se varför man vill pre-showa ett sp lir. :/


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Gen
Medlem

Jag läser er recension ändå, även om jag tex redan kollat på en IGN videorecension eller något på YT.

Inaktiv

All you had to do was follow the damn train CJS!

Medlem

Med tanke på deras historik när det gäller buggar som sabbar gameplay så har jag sedan Elder scolls: Arena alltid väntat med att skaffa deras spel tills det gått att få ett antal patchar till spelen, ibland kan man ju inte spela dem ens då >_>

Verkar ju inte som att det är dax att ändra den "policyn"...

Medlem

En högst relevant krönika.
Vi läsare förtjänar att veta när företagen i branschen beter sig som svin. Det är ju som bekant många gamers som är finkänsliga över hur utgivare och studios beter sig gentemot community, när man överväger köp. Även om jag själv inte är så petnoga mer än att jag muttrar surt och plockar upp nån billig kopia på G2A, istället för fullpris på steam.

Personligen tycker jag väl det är lite som tråden spinner vidare på: Lite av ett Asshole B-studio move. Låt folkkära Ja-sägare föra första ordet (det gäller inte alla streamers) Så får etablerade medier publicera efter första chocken, då den allra viktigaste målgruppen "Day-1 spelare" redan bestämt sig. Samma tankebana går att applicera på den stundande recensionen. Första tiden recensionen är ute är ju viktigast för att locka potentiella nya läsare. (Om man är i linje med andra medier, eller t,om före) Veteraner kommer ju läsa den oavsett, och de allra flesta veteraner köper även spelet oavsett. Om man redan är fan av serien dvs.

Alla förstår varför det görs, för att kunna kontrollera betygen och utlåtanden. Dvs i stora drag hypen. De utvalda streamers i fråga har snaran runt halsen. Kritiserar de hårt så kan de ju räkna med att exkluderas tills nästa gång.

Det irriterar mig med alla former av bolagsfacister

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@kLIMAX_: det finns flera problem. För det första att det är svinviktigt att vara ute samtidigt som våra konkurrenter: läsarna går dit där recensionerna finns. För det andra vill vi gärna göra vårt jobb - testa och tycka till om spelet - på samma villkor som konkurrenter och streamers. Som det funkar nu har vi täckt deras spel i månader, skrivit förhandstittar med mera, och för den uppmärksamheten tackas vi med att särbehandlas negativt. Missförstå inte: vi skriver om de spel som intresserar våra läsare, inte för att säkra framtida recensionskoder (som vi kan köpa själva om det är så, det är inga jättesummor). Men det är inte utan att man känner sig lite utnyttjad av sån här behandling, och att Bethesda gör allt för att kontrollera informationen när spelet släpps. Och slutligen bryter de, som Calle skrev, sin blott ett år gammal policy, och det utan ett enda ord till oss om vad som gäller.

Handlar det inte också lite grann om (från spelarens perspektiv) att det vore bättre om spelaren kunde få ta del av den balanserade, kritiska recensionen först? Inte endast den positiva, sponsrade influencerns? (De skickar ju hellre spel till influencers som gillar deras spel än tvärtom... Och de skickar nog även spel till de med jättestor publik, typ den där piddipojk eller vad han nu hette...! )

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vilka är dessa läsare som bara rusar dit första recensionen råkar släppas oavsett vilken publikation det är? Jag läser recensioner när mina favoritrecensenter kommer med sina... Har folk ingen källkritik? Det är ytterst få recensenter som dels vet vad de pratar om, dels inte är mutade eller är fanboys.

Dålig stil av Bethesda. Tycker att ni har all rätt att vara lite sura, vad fan.

Förra året recenserade jag ett litet spel som hette Gears of War 4 för en mindre sajt och där verkade det spela större roll att recensionen dök upp precis vid embargot än att jag hann spela många timmar av spelets multiplayer (multiplayern var inte öppen för alla när jag satt med recensionskoden så det gick ej att hitta spelare).

Så recensionen handlade mest om single player. Men jag hade ju lirat betan samt 1-2 timmar av multiplayern med en av spelets utvecklare under ett särskilt tillfälle som de anordnade.

Det kändes ändå som att hetsen att få ut recensionen i tid gick ut lite över kvaliteten i just det fallet.

Sen ska jag inte påstå att jag är nån expert på den spelserien heller. Men jag hade fått bättre möjligheter med lite mer tid. Att få ut en recension snabbast är inte allt.

Medlem

metacritic ftw


signatur

//monster

Medlem

Hah jo det här har jag märkt. Skulle klicka in på en streamer på twitch jag brukar kolla på i bakgrunden när jag spelar. Hade förväntat mig att han skulle spela Destiny 2 som han verkade vara hypad på, men till min förvåning sitter han o spelar Wolfenstein 2.

Själv har jag förbokat sedan 1-2veckor så en recension är mer kul att läsa och inte nåt jag baserar mitt köp på, i detta fall iaf:D

Medlem

Men som jag påtalat förut, nog bara i den här branschen man kan fiffla så här (ja förutom bilar med sina utsläpp).

Nu är de intressant att se vad spelet får i betyg hos dom som fått de tidigare.

Hur påverkar det här betyget på FZ?

Som sagt de känns som de bara handlar om mutor mer eller mindre (skickas ut drös med nycklar å grejer till vissa spel osv).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

Men som jag påtalat förut, nog bara i den här branschen man kan fiffla så här (ja förutom bilar med sina utsläpp).

Nu är de intressant att se vad spelet får i betyg hos dom som fått de tidigare.

Hur påverkar det här betyget på FZ?

Som sagt de känns som de bara handlar om mutor mer eller mindre (skickas ut drös med nycklar å grejer till vissa spel osv).

Betyget kommer inte att påverkas av detta, där ska fokus vara på huruvida det är ett bra spel eller inte. Ibland får recensionsexemplar veckorninnan släpp, ibland åker på testrecsor, ibland köper vi spelet själva. Vi kan inte låta omständigheter kring spelet påverka det som faktiskt betyder något - är det roligt?

Och tack till alla er som skriver att ni inte läser andra recensioner. Det värmer!


signatur
KoP
Medlem

Deras spel. Deras regler.

12
Skriv svar