Wolfenstein: The New Colossus är trasigt...

Medlem
Wolfenstein: The New Colossus är trasigt...

Det verkar dessvärre som att Wolfenstein: TNC är ordentligt trasigt på PC för Nvidia-användare som mig själv. Så fort man försöker stänga av Vsync eller ändra upplösning/monitor så får spelet datorn att starta om sig. Det är bra många på steams forum som har samma problem, och även jag har drabbats av det. Det får spelet att bli i princip helt ospelbart då jag vare sig kan spela spelet på min 4K-tv, eller på min 21:9-monitor eftersom spelet defaultar till 1080p.

Det verkar även vara ordentligt instabilt för andra användare som faktiskt kommer in i spelet och kan spela, och för vissa kraschar det/fryser det efter ett fåtal sekunder. GG Machine Games :'-(


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Tyvärr är det så här för de flesta day-one releaser idag. Man får räkna med en hel del buggar. Jag fick en konstig bugg, efter första cutscenen så blev skärmen svart och spelet låste sig. Drog en verifiering av filerna i steam och körde en omstart. Sen fungerade spelet utan anmärkning.

Vad är det för grafikkort du har?
Det var konstigt. Spelet hade "adaptive" som default för mig och stängde av det direkt just för att ta bort all form av input-lag. I fps är input-lag extra viktigt att minska på, imo.

Sen som jag förstår det har inte nvidia någon game-ready driver för wolfenstein 2 ännu. Men de verkar i alla fall jobba på den: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4575


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Tyvärr är det så här för de flesta day-one releaser idag. Man får räkna med en hel del buggar. Jag fick en konstig bugg, efter första cutscenen så blev skärmen svart och spelet låste sig. Drog en verifiering av filerna i steam och körde en omstart. Sen fungerade spelet utan anmärkning.

Vad är det för grafikkort du har?
Det var konstigt. Spelet hade "adaptive" som default för mig och stängde av det direkt just för att ta bort all form av input-lag. I fps är input-lag extra viktigt att minska på, imo.

Sen som jag förstår det har inte nvidia någon game-ready driver för wolfenstein 2 ännu. Men de verkar i alla fall jobba på den: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4575

Mjo, de flesta spel har absolut problem vid release, men det här verkar vara ovanligt illa. Det verkar som att jag har lyckats få igång det nu genom att trycka alt+enter för att sedan ändra inställningarna, och sedan alt+enter igen för att återgå till fulslcreen. Jag har en skärm med g-sync, så jag vill ju verkligen stänga av vsync (fick tvinga det till fast sync via inspector istället då jag ändå oftast når upp till 100fps)

Jag har ett 1080 ti det flyter på fint nu för tillfället, men jag kan fortfarande inte få igång det på min 4K-tv vilket är synd. Får spela det på min monitor så länge. Det kraschar dock så fort man försöker alt+tabba sig ur spelet :-| vilken galet trasig release. Jag hade bett om en refund om det inte var så att jag köpte det via greenmangaming.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Kör också 4K tv och 1080ti. Provade allt som skrivits. Blev refund.
Buggar kan jag ta men att datorn tokhänger sig när man ändrar uplösningen fick mig att se rött.
Inget med datorn att göra då många fler har exakt samma problem. Vänta på en patch som kanske kommer nästa vecka.. Väntar på julrean istället. Kanske man sparar några hundringar.

Kan lixom köra BF1 4K i timmar och alla andra populära spel så varför kan dom inte fixa Wolfenstein 2 innan dom släpper det.

Medlem

Flyter på helt perfekt för mig Lika stabilt som förra spelen, o älskar det hittils Så skulle inte säga "galet trasig" release. Buggar väl för eran specifika setup. Funkar riktigt bra o jag kör max på allt som går inkulsive upplösning.

Medlem

Funkar fin fint här också och spelat det hela veckan utan några som helst problem...
DOCK har jag inte uppdaterat till senaste Geforce drivrutinterna utan kör på versionen innan, kan det spela roll tro?
Sitter på 1080 Ti


signatur
Medlem
Skrivet av Voorhees:

Flyter på helt perfekt för mig Lika stabilt som förra spelen, o älskar det hittils Så skulle inte säga "galet trasig" release. Buggar väl för eran specifika setup. Funkar riktigt bra o jag kör max på allt som går inkulsive upplösning.

Har du testat ändra upplösning/inaktivera vsync inne i spelet? Samt har du flera skärmar kopplade till datorn? Det är stora mängder människor med olika setups som har det problemet om man kollar igenom steams forum snabbt, så det verkar inte röra sig om några fåtal personer som haft problem än så länge.

Skrivet av GiGeGame:

Funkar fin fint här också och spelat det hela veckan utan några som helst problem...
DOCK har jag inte uppdaterat till senaste Geforce drivrutinterna utan kör på versionen innan, kan det spela roll tro?
Sitter på 1080 Ti

Jag har också ett 1080 ti, så det är märkligt att det fungerar bra för dig. Har du testat ändra upplösning/stänga av vsync?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Använder 1080 och kommer inte våga uppdatera drivrutinerna förrän den senaste har gått ur "hotfix"-stadiumet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av marsson90:

Mjo, de flesta spel har absolut problem vid release, men det här verkar vara ovanligt illa. Det verkar som att jag har lyckats få igång det nu genom att trycka alt+enter för att sedan ändra inställningarna, och sedan alt+enter igen för att återgå till fulslcreen. Jag har en skärm med g-sync, så jag vill ju verkligen stänga av vsync (fick tvinga det till fast sync via inspector istället då jag ändå oftast når upp till 100fps)

Jag har ett 1080 ti det flyter på fint nu för tillfället, men jag kan fortfarande inte få igång det på min 4K-tv vilket är synd. Får spela det på min monitor så länge. Det kraschar dock så fort man försöker alt+tabba sig ur spelet :-| vilken galet trasig release. Jag hade bett om en refund om det inte var så att jag köpte det via greenmangaming.

Att alt-tabba till desktop i detta spel är en dålig idé. Spelet flippar ur totalt.
Jag köpte mitt på instant gaming. Fick nyckeln även för season pass igår


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av marsson90:

Har du testat ändra upplösning/inaktivera vsync inne i spelet? Samt har du flera skärmar kopplade till datorn? Det är stora mängder människor med olika setups som har det problemet om man kollar igenom steams forum snabbt, så det verkar inte röra sig om några fåtal personer som haft problem än så länge.

Jag har också ett 1080 ti, så det är märkligt att det fungerar bra för dig. Har du testat ändra upplösning/stänga av vsync?

Har bara en skärm kopplad just nu, men det andra funkar utan problem för mig. Kanske är nån annan hårdvara som de med problem delar? Låter skumt. Men förhoppningsvis är de något de kan lösa med en patch. Sitter alt-tabbad i detta nu, har tabbat in o ut i flera timmar nu utan något problem :S Får väl känna mig lyckligt lottad då

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Har bara en skärm kopplad just nu, men det andra funkar utan problem för mig. Kanske är nån annan hårdvara som de med problem delar? Låter skumt. Men förhoppningsvis är de något de kan lösa med en patch. Sitter alt-tabbad i detta nu, har tabbat in o ut i flera timmar nu utan något problem :S Får väl känna mig lyckligt lottad då

Ja verkligen. Kanske har något med flera skärmar att göra, är osäker, men min dator är extremt stabil i övrigt, och inget annat krånglar förutom det här spelet.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@Voorhees:
Vad har du för upplösning?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers

Sweclockers märkte av problem när de körde benchmark när desktop-upplösningen diffade mot spelets.


signatur
Medlem

Funkar klockers för mig med min GTX 1080 och 1440p. Kör två skärmar fast bara spelet på den ena, senaste drivisarna också. Dock Vsync på.....

Medlem

Har funkat strålande för mig hittills.
Kör med Intel i7 3770 @ 4.0 Ghz, 16GB ddr3 minne, GTX 1080 Ti, Win 10 64-bit.
Skärm 16:10 1920x1200 60Hz
Drivrutin för grafik 385.41.

Alla inställningar på max utom:
Motion Blur off
Deferred Rendering off
GPU culling off
Resolution Scale off

Adaptive Sync är på
Anti Aliasing TSSAA

Medlem

Va tråkighet :-/
skälv har det funkat fel fritt.
1080ti, driver 388.00. har 2 skärmar spelar på en. 1440p/144hz g-sync. vsynk av + ändrat lite i avancerade intalningar inga problem.


signatur

Mastercase5 pro. I7 6700k 4,8GHz .Z170 ASUS MAX Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.
AMD FX-8350 4,5GHz. Asus Sabertooth 990FX R2.0 . Asus GTX670 4Gb SLI. 16Gb Corsair Dominator Platinum 2400mhz. Samsung 840Pro 128GB

Medlem

Strular med 4k upplösning.
1080ti och när man kör i 3840x2160 zoomar den in till 1/4 skärm.
3440x1440 100hz/Gsync funkar kanon.

Ingen anledning för Refund. Underbart spel!

Medlem

Inga problem alls, 1070 kort senaste drivrutinerna, senaste Fall Creators Update Windows 10 (har ni inte fått den, ladda ner verktyget på Microsofts sida, den löser en hel del FPS och grafikproblem som tillkom med tidigare Creators Update).

Kör allt på Ultra och i 1080p, adaptiv Vsync påslaget och flyter som smör stabila 60 fps. Var bara att starta och köra, har inte upptäckt några buggar alls.

Tråkigt att det verkar krångla för några, spelet är riktigt stabilt och underhållande.

Ps, kör Fullscreen Borderless om det ger någon klarhet.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av LongKalsing:

Strular med 4k upplösning.
1080ti och när man kör i 3840x2160 zoomar den in till 1/4 skärm.
3440x1440 100hz/Gsync funkar kanon.

Ingen anledning för Refund. Underbart spel!

Jag fick igång det på min 4K-tv genom att installera 388.10-drivrutinerna, och sedan klicka i "DPI"-valet på spelets exe-fil. Då fyllde det upp skärmen på ett korrekt sätt. Spelet är även mindre kinkigt om jag trycker alt+enter för fönsterläge innan jag ändrar några inställningar i options. Det har inte kraschat sedan jag började med det.

Ytterst märkligt spel


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Surt, skulle köpa det idag, men avstod. Hoppas dom fixar omedelbums.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Kommer ju patchar. Kör nåt annat så länge

Medlem
Skrivet av Crankt:

Kommer ju patchar. Kör nåt annat så länge

Det är ingen ursäkt till att släppa ett spel som fungerar väldigt dåligt för många personer.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Funkar utmärkt här - 980Ti @ 1080p, preset Mein leben!, adaptive Vsync på, driver 388.00.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

funkar inte för mig, bilden blir som en liten fyrkant, kan inte se någonting.

Medlem
Skrivet av Crankt:

Kommer ju patchar. Kör nåt annat så länge

Ja jo blir att köpa till Jul istället.
Tror helt enkelt dom inte testade Wolfenstein 2 på tillräckligt många setuper innan släpp vilket är synd.

Aja, finns andra spel som sagt.

Avstängd
Skrivet av marsson90:

Det är ingen ursäkt till att släppa ett spel som fungerar väldigt dåligt för många personer.

"ursäkt". Nu är läget som det är, vi har att välja på att spela spelet nu, eller vänta på att machinegames patchar spelet. Antingen spelar man nu och gnäller, eller så väntar man.
Jag kör det troligen i vår istället. Alla får välja själv.

Avstängd

@Tiggaren:

Det är så man ska resonera ^^ Så många gamers som tvångsmässigt kör spel på releasedagen. Why? Varenda spel som släppts sedan ca 2006 har fått automatiskt nedladdningsbara patchar. (innan så var man tvungen att ladda ner filer själv från tillverkarens hemsida och installera dem).
Varför prompt tvångsspela direkt?

Medlem

Fungerar felfritt för mig, 1080 kort, testat 1440p med Gsync, samt 4K på TV:n och slutligen 1440p med klona bildskärm så att bror, fru eller jag kunde slappa i soffan och se vad som hände på TV:n när någon bland oss spelade på datorn. Grafikinställningar på "Mein leben!" och stängt av motion blur och film grain.

Körde "Borderless Fullscreen", har ni med problem provat det?

Medlem
Skrivet av Urgas:

Fungerar felfritt för mig, 1080 kort, testat 1440p med Gsync, samt 4K på TV:n och slutligen 1440p med klona bildskärm så att bror, fru eller jag kunde slappa i soffan och se vad som hände på TV:n när någon bland oss spelade på datorn. Grafikinställningar på "Mein leben!" och stängt av motion blur och film grain.

Körde "Borderless Fullscreen", har ni med problem provat det?

Borderless sänker upplösningen till 1080P eller liknande men sträcker ut bilden till 4K. Det händer iaf för mig och andra på steam forumet som tetat. Stäng av AA och ser texten i menyn kantig ut så är det inte native. Sitter 1.5M från min 55" så är det inte äkta 4K så syns det direkt.
Vid Fullscreen får jag antingen en liten del av bilden eller så hänger sig datorn beroende på om jag ändrat den där DPI inställningen i exe.

Aja, dom som det funakr för får vara glada.

Medlem

Kör själv med 3440x1440 (21:9) med alla settings på max med mitt 1080 Ti OC och vsync off. Har funkat utan det endaste litet strul för mig.

12
Skriv svar