EA ber fan-tjänsten Revive stoppa BF2- och BF2142-filer

Robot
EA ber fan-tjänsten Revive stoppa BF2- och BF2142-filer

"Tjena polarn! Är du schysst och gör mig en tjänst? Sluta göra så att folk spelar Battlefield 2. Hyggligt!"

#battlefield, #battlefield-2, #battlefield-2142, #dice, #ea, #revive


Releasehästryttare

Nyfiken på hur länge de kommer låta bf3 och bad company 2 servrar köras, känns som EA har intresse att stänga av dem snart så fler tvingas in bf4 och 1.

Medlem

Synd, fullt förståeligt, men synd för dom som fortfarande använde sig utav det. Måste ändå säga att brevet av EA var skönt skrivet, istället för att bara hosta upp det med en aggressiv ton.

Medlem

Jag blir både arg och besviken av detta. För ungefär 10 år sedan började jag spela BF2142, ett spel jag kom att spela dagligen under ett par års tid. Tyvärr började spelare lämna och servrar försvinna tills det slutligen lades ner. Tidigare i år fick jag genom Revive chansen att återupptäcka detta spel och jag spelar lite varje dag. Synd att EA ska bete sig så här mot fans av deras produkter. Jag kommer ändå inte köpa eller spela de nyare spelen då de inte faller mig i smaken.

Medlem

Wow, EA vann faktiskt lite good will från mig genom sitt sätt att formulera sig. Det trodde jag inte att de var förmögna till. Trevligt att bli överraskad!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Diddy:

Jag blir både arg och besviken av detta. För ungefär 10 år sedan började jag spela BF2142, ett spel jag kom att spela dagligen under ett par års tid. Tyvärr började spelare lämna och servrar försvinna tills det slutligen lades ner. Tidigare i år fick jag genom Revive chansen att återupptäcka detta spel och jag spelar lite varje dag. Synd att EA ska bete sig så här mot fans av deras produkter. Jag kommer ändå inte köpa eller spela de nyare spelen då de inte faller mig i smaken.

Precis så var det för mig också. Jag får än idag lite gåshud när jag hör intromusiken till 2142 och Revive har gjort att jag kunnat hoppa in och köra några rundor när andan faller på. Då, liksom nu är det enkelheten i att skapa och kommunicera i team trots att man inte känner en kotte som är en stor del av behållningen. Den delen har de tappat totalt i BF3 ->.
Visst förstår jag EA men hade det inte räckt med att be Revive att sätta upp stora disclaimers överallt - EA erbjuder ju trots allt ingen som helst ersättare för den tjänst som Revive tillhandahåller.
Jag jublade när Dice fick uppdraget att göra Battlefront - för mig hade det räckt att sätta Stjärnornas Krig grafik på BF 2142 så hade jag varit i himmelriket. Jag köpte Battlefront, spelade några rundor, beundrade grafiken men hade inte specielt kul.... Det blir nog inga fler BF köp för mig. Ajjö Dice.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Wow, EA vann faktiskt lite good will från mig genom sitt sätt att formulera sig. Det trodde jag inte att de var förmögna till. Trevligt att bli överraskad!

Håller med. Förväntade mig ett hotfullt brev om stämning typ.
Dock ! Det märks redan att EA har prioriterat ner BF1 väldigt mycket till förmån av Battlefront 2. Det verkar som servrar antingen lagts ner eller bytts till Battlefront 2. Nånting är i görningen. Förhoppningsvis bara tillfälligt eller så vill dom helt enkelt satsa all på Battlefront 2 och tjäna kosing på miktrotransaktioner. Inte ens småbuggar har dom lyckats fixa i BF1 som att ikonerna är transparanta på längre avstånd (inte mig emot då jag gillar det men principen att inte fixa en sån sak med hotfix säger mycket om hur mycket spelt prioriteras).

Medlem

Småaktighet av den större modellen för alla att se, men passar förstås fullständigt in i min nuvarande bild av EA/Dice.
För hur många själar kan det nu ens röra sig om som spelar 2142 längre?

Annars är 2142 ett fantastiskt bra spel som jag spenderade massor av timmar i, och hade återinstallerat en stund för några år sedan och det höll även då.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Tycker det är otroligt tråkigt, jag som utvecklare/utgivare hade varit otroligt stolt om någon skulle vilja axla och tillgängliggöra att fler kan få spela och uppleva hela serien, speciellt när det gäller ens "döda" spel.


signatur

Nämen!

ELF
Medlem

@Struggle: Om jag hade sett att en grupp hade varit seriösa och dragit igång ett sådant projekt så hade jag nog till och med fixat en excecutable/server mjukvara åt dem lite snabbt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Varför ens köpa multiplayerspel idag om man inte har rätt att få använda sin vara x antal år senare.

Geeks Gaming

Tråkigt att höra spelar bf2 varje vecka. Men frågan är om dessa spelservrar och multiplayer patcher kommer få va kvar :/
Alla som fortfarande kör de är hardcore fans och kör alltid objective och följer commander ... Något som sker väldigt sällan i dagens spel

Medlem

Förstår inte mailet till 100% då jag inte är helt insatt i de spelen, men försöker de inte säga att det är helt ok för dom att driva sin tjänst så länge de tar bort allt upphovsrättsskyddat material?

Är väl isåfall bara göra som t.ex. romhacks, att man genererar en patch-fil som enbart innehåller skillnaden mellan det skyddade originalet och romhacket. Dessa är helt lagliga att distribuera då de i sig inte innehåller någon skyddad kod, utan enbart tredjepartens (romhackerns) skapelse. Skyddade logotyper osv. borde ju inte vara några större problem att ta bort/ersätta heller.

Skrivet av Huvan:

Varför ens köpa multiplayerspel idag om man inte har rätt att få använda sin vara x antal år senare.

Tekniskt sett "köper" du inga kommersiella spel. Du köper dig en licens att använda produkten på utgivarens villkor, vilka du oftast måste godkänna vid installation/första körning. Men jag håller med, det är helt värdelöst.

Detta är en av de största anledningarna till varför jag i princip bara köper äldre spel och DRM-fria singleplayerspel eller multiplayerspel som har en helt öppen platform för multiplayer (vilket är rätt ovanligt idag, särskilt med större spel).

MEG
Medlem

Jag kan inte klandra EA i detta fall, de måste bevaka och skydda sina varumärken.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Tycker det är löjligt av EA. Det var nog väldigt längesedan dom tjänade några pengar på BF2 eller BF2142, varför ska man då sätta käppar i hjulen på folk som försöker få mjukvaran att leva vidare?

Båda spelen är ju solklara fall av abandonware, oavsett om spelen heter EA så vittnar ju det faktum att det inte finns spelservrar kvar till spelen om att EA pissar på titlarna.

Finns flera fall där speltillverkaren gjort spelen gratis för allmänheten. Hidden & Dangerous är ett kärt exempel.

Medlem

@Huvan: ah kom igen, det är 12 år sedan bf2 släpptes och det är ett multiplayer spel.

Att släppa & tillåta möjligheten för en community att hålla på efter spelets död är en sak, att de dock inte själva kan hålla igång master-servrar och annat i all evighet är fullt förståligt. Det kostar liksom pengar..

Avstängd

Det här görs inte för att att de är elaka och giriga, utan för att man kan helt enkelt förlora ensamrätten till sitt varumärke om man låter andra tjäna pengar på det.

ELF
Medlem

@zauii89: Man måste inte ha krav på master-servrar. När innehavaren av IPt bestämmer sig för att lägga ned spelet så borde man kunna fortsätta spela, bara att man inte får något antifuskskydd eller annat lullul. Spelarna får helt enkelt sätta upp egna servrar.
Master-servrar används som sagt bland annat för att kunna stänga av åtkomsten till spelet när man inte tjänar pengar på det längre.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Alltså mailet är väl "skönt" skrivit. Tills man börja tänka att det troligtvis är en pr-person och en 50-årig jurist som ligger bakom det hela.
"Tror ni vi kan prata lite coolt som kidsen gör, så vi får creds på internet för att vara down with the boys?"

Men det är tråkigt, dock förståeligt att EA inte vill att folk ska spela gamla BF, när ALLA kan spela det senaste.
Både pengamässigt och spelarebasmässigt vettigt beslut. Ja, förutom då för dom som vill spela BF2....

Medlem

@Sickness666: Men Revive tjänar ju inga pengar på detta. De ber snällt om donationer för att hålla servrarna igång men de tar inte betalt någonstans om du inte frivilligt donerar.
Nu är jag inte amerikansk jurist men det Revive gör ligger väldigt långt från varumärkesintrång och därmed behovet att försvara rättigheterna till det.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Alltså mailet är väl "skönt" skrivit. Tills man börja tänka att det troligtvis är en pr-person och en 50-årig jurist som ligger bakom det hela.
"Tror ni vi kan prata lite coolt som kidsen gör, så vi får creds på internet för att vara down with the boys?"

Exakt så kände jag hela tiden.

Trist att de inte kan låta communityn ta hand om det när de själva övergett det. Troligen vill de släppa en remake av sagda spel och kränga loot boxes istället...

Medlem

Ännu mer anledning att undvika EA produkter I framtiden. Riktigt tråkigt att se hur äganderätten blir totalt utholkad när det gäller spel nuförtiden, spelköpen verkar bli mindre och mindre prisvärda för varje år.

Medlem

Blev lite sugen att köra bf2142 igen och tänkte samtidigt slänga in en donation förstås för ett hedervärt arbete.

Men ea har tydligen fått/tvingat/hotat? dem till att stänga ned verksamheten redan,
https://community.revive.network
(för ingen tror väl att denna begäran inte skulle ha följts av andra åtgärder)

Två fingrar i halsen är verkligen vad jag känner numera när jag ser ea loggan, och jag i alla fall har personligen svårt att se vad de skulle hitta på framledes för att ändra på det, de jobbar oförtrutet på med nya "innovativa grepp" för att förstärka den numera mycket ofördelaktiga och väl spridda bilden av företaget.

-cb99

Edit in,
Mer text.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

@MatsDahlgren:

Håller med dig, även minns mer av 1942 än BF2 när det begav sig, och inte infunnit den spelglädjen sedan dess. Förutom Bad Company 2 multiplayer som jag köttade sönder med glädje!

Men känner igen det där med Battlefront. Snyggt vill gilla, vill lira, men någonstans är det helt enkelt inte kul.

Avstängd

@MatsDahlgren: Precis som du sade så är du inte en Amerikansk jurist

Medlem

@Huvan: Jag drömde om det i natt faktiskt! Hur absurt det är att ett spel man köpt på skiva plötsligt rycks från ens ägo bara för att en server tas ner.

Sen drömde jag om dilemmat som skulle uppkomma om källan som patchar hämtas till ett spel från skulle försvinna, men en onlineserver finnas kvar, men så skulle en spelare byta konsoll och installerar sitt spel på nytt (opatchat då), men så får han inte spela online för att han inte har senaste patchen - som han inte heller kan få.

Avstängd

EA borde göra BF2 och 2142 gratis på Origin, precis som de gjorde med BF42

Medlem

Och iom det dör de bästa battlefield spelen och ett av de bästa shooters någonsin...
Nu ska jag inte påstå att jag lirat varesig BF2 eller BF2142 de senaste åren men endock brukar jag få ett litet leende varje gång det skrivs något om de tappra som fortfarande slåss om Karkand eller stormar titaner.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@ELF:

Master servrar används för att binda ihop hela alltet, serverbläddrare,anti fusk osv som alla servrar kommunicerar med.

Älskar mina gamla spel i allt från cod,bf och quake men klart som fan att man inte kan förvänta sig officiell support 10+ år senare. Vissa spel går med hjälp av möjligheterna & comminityn ,och andra inte.

Ingen har garanterat dig någon livstidslängd, skillad på vad du tycker kring "borde" och vad som sker i verkligheten.

Inget att gråta över.

Avstängd

@zauii89:

Exakt. Det är som att grina över att Netflix tar bort filmer typ.
Sen är detta mest en typisk "ser ni vad de ELAKA spelföretagen gör mot OSS"-artikel.

Det är ändå ingen som faktiskt har spelat BF2 sedan typ 2012, folk gillar bara att uppröra sig över saker på nätet. Dessutom äger ju EA faktiskt dessa titlar, så varför ens bry sig? *disregarded*

12
Skriv svar