Källor vittnar om problem för Viscerals Star Wars från start

Robot
Källor vittnar om problem för Viscerals Star Wars från start

"Ärligt talat, det var ett barmhärtighetsmord."

#electronic-arts, #star-wars, #visceral-games


Medlem

Precis som jag trodde hela tiden.
Som sagt man lägger inte bara ner.ett.spel, speciellt inte ett Star Wars spel bara så där om inget är rejält trasigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läs boken "Blood sweat and pixels". Denna tar upp hur hela Star Wars 1313 projektet började och dess problem. Idén var perfekt , spelet var kul och allt fungerade och inte minst: Spelet var färdigt! Problemt var att George Lucas ständigt ville röra runt i story. Efter disneys uppköp hade utvecklarna ett alternativ kvar: Gå till Visceral Games med spelet och hoppas på att bli uppköpta. Visceral avböjde tämligen arrogant och Star Wars 1313 gick i graven. De hade tjänat en hel del på att bara köpa upp manskapet och projektet, finslipat och gett ut spelet istället för att börja på nytt med en massa hot-shots i spetsen.

https://www.youtube.com/watch?v=J_1_Nvn7DPM

KoP
Medlem

Då gjorde dom helt rätt i att dra ur pluggen på detta projekt. Spelet hade antagligen floppat rätt hårt om det någonsin ens hade sett dagens ljus.

Medlem

Kändes ganska självklart att något vag väldigt fel. Eller trodde folk att EA la mer det bara för att vara elaka?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis som jag trodde hela tiden.
Som sagt man lägger inte bara ner.ett.spel, speciellt inte ett Star Wars spel bara så där om inget är rejält trasigt

Star Wars 1313?

Medlem

@McNord: är inte samma sak, var vad jag hört andra omständigheter men visst olyckligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"källor" kan lika gärna vara EAs PR maskin som spinner. Utan hårda fakta lutar jag nog som jag fått lära mig genom många besvikelser åt at EA är boven i dramat!

Medlem

Tyvärr kan jag inte tro på nåt EA säger eller "källor". Visa mig gameplay eller nåt annars är det bara bs.

Medlem

@McNord: Mah baybeh, dey killed mah baybeh

Medlem

Tycker det skulle vara trevligt med ett Star wars spel utan kraften eller Jedi riddare. Det var därför jag såg fram emot 1313.

Medlem

@Sandal: men alltså, EA göttar sig nog hellre i sina fifa och Battlefield-pengar än att hålla på och konspirera och försöka skaffa goodwill. Dom flesta som spelar spel har aldrig hört talas om det här spelet, eller visceral som studio. Dom enda som pysslar med internet-smörjning är typ valve och cd-project red.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@Sandal: men alltså, EA göttar sig nog hellre i sina fifa och Battlefield-pengar än att hålla på och konspirera och försöka skaffa goodwill. Dom flesta som spelar spel har aldrig hört talas om det här spelet, eller visceral som studio. Dom enda som pysslar med internet-smörjning är typ valve och cd-project red.

CD Project Red? Hur exakt hamnar de i samma kategori som Valve?

Medlem

Är det bara jag som reagera på det här: "EA ifrågasatte avsaknaden av jediriddare, Kraften"...

Star Wars är så mycket mer än bara tråkiga Jedi. Ett stort antal av de bästa Star Wars spelen har inte haft något eller ytterst lite med jedi och kraften att göra t.ex X-Wing, Tie Fighter, Dark Forces, Star Wars Galaxies innan det blev dåligt, Republic Commando etc.
Är det bara jag som tycker Han Solo är en mer intressant karaktär än Luke Skywalker?

Medlem

Dom behöver inte övertala mig att det sög, det gör ju det mesta den där hädelsen till varumärke tar på.

Dom har ju i mitt tycke lyckats förstöra ett gäng bra spel med sin mjölkningsmetod bara där.

Medlem

@Molotov: Samma här. Folk är alldeles för snabba med att känna sig kränkta och hitta anledningar till att hata EA mer än de redan gör.

Medlem
Skrivet av Sandal:

"källor" kan lika gärna vara EAs PR maskin som spinner. Utan hårda fakta lutar jag nog som jag fått lära mig genom många besvikelser åt at EA är boven i dramat!

Tänkte också på det. Litar inte ett dugg på EA eller KaPutte Söderlund.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@krumpli: att dom plöjer på med sin snuttegoodwill? Trodde det var rätt tydligt. Portal 2 och witcher 3 är typ mina favoritspel men valve och cdpr är numera lika relevanta som EA


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Sandal:

"källor" kan lika gärna vara EAs PR maskin som spinner. Utan hårda fakta lutar jag nog som jag fått lära mig genom många besvikelser åt at EA är boven i dramat!

Så du har intalat dig att EA är onda och därför är de onda oberoende vad de gör?

Skrivet av Mcgreag:

Är det bara jag som reagera på det här: "EA ifrågasatte avsaknaden av jediriddare, Kraften"...

Star Wars är så mycket mer än bara tråkiga Jedi. Ett stort antal av de bästa Star Wars spelen har inte haft något eller ytterst lite med jedi och kraften att göra t.ex X-Wing, Tie Fighter, Dark Forces, Star Wars Galaxies innan det blev dåligt, Republic Commando etc.
Är det bara jag som tycker Han Solo är en mer intressant karaktär än Luke Skywalker?

För att de är mainsale points. Dessutom låter det som dessa bara var en liten del av problemen som tas upp i denna artikel.

Medlem

Det jag tycker är märkligt att projektet levde så länge som det gjorde ändå. Har de inte milstolpar som de måste leverera mot, för att just sådant här inte ska inträffa?
Arbetar själv i mjukvaruvärlden, dock ej inom spel, och där har vi löpande feedback mellan kund och var vi ligger i tiden med kravstängning. Och i varje kvartal levererar vi funktion samt visar hur vi planerar inför nästa milstolpe...

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Så du har intalat dig att EA är onda och därför är de onda oberoende vad de gör?

Har knappast behövt intala mig något, som jag sa i mitt inlägg så är det år utav att de faktiskt varit boven i dramat som get mig denna inställning. Vid detta läge är det inte jag som måst intala mig att de är onda, tvärt emot är det EA som måste bevisa att de faktiskt inte är så onda som de bevisat gång på gång!

Om en man begår brott efter brott i flera år, är det då konstigt att man anser denna person vara en brottsling?

Medlem
Skrivet av Sandal:

Har knappast behövt intala mig något, som jag sa i mitt inlägg så är det år utav att de faktiskt varit boven i dramat som get mig denna inställning. Vid detta läge är det inte jag som måst intala mig att de är onda, tvärt emot är det EA som måste bevisa att de faktiskt inte är så onda som de bevisat gång på gång!

Om en man begår brott efter brott i flera år, är det då konstigt att man anser denna person vara en brottsling?

Du påstår alltså på allvar att EA finansierar ett projekt i 3-4 år bara för att lägga ner det? Med den enda anledningen att det inte har mikrotransaktioner?

Medlem

"Anonym källa", dvs marknadsavdelningen på EA som fått order om damage-control.

Medlem

Hur många här känner ens till EA historia? De är knappast så illa omtyckta bara för att det är "inne" att inte gilla EA. Kanske kan vara värt att lära sig lite om detta företag och anledning till varför folk tycker som de tycker om det.

https://www.youtube.com/watch?v=gbIJZSzrF1k

För mig är det inte hat, det är en enorm besvikelse att se ett företag som gått från att ge ut några av de bästa spelen som skapats till att istället fokusera på att sälja så många spel det bara går för att kunna betala ut pengar till deras aktieägare. När jag ser Star Citizen och sedan jämför det med ett spel som Battlefront 2 (EA) så slås jag gång på gång över hur ett litet företag med en mycket mindre budget ens klarat av att utveckla det som existerar idag (som det som visades upp för några dagar sedan, jag tvivlar på att EA ens hade kunnat göra samma sak, oavsett hur de gjorde det). Och jag kan inte hjälpa att se framför mig hur ett spel som SW hade kunnat se ut om det varit CIG som istället stod för dess utveckling. För vad jag ser i Star Citizen är i allt annat än namn det Freelancer som Chris Roberts ville skapa men inte hade tid till samt att tekniken inte var tillräckligt bra för det. Star Citizen kunde lika gärna ha hetat Freelancer 2.

Men det är uppenbart att folk inte förstår vad Star Citizen är, de imponeras mer av ett spel som kommande Battlefront 2 som i ärlightens namn visserligen har riktigt bra grafik men verkar vara ännu ett spel som man kommer tröttna snabbt på. Och det kommer bli väldigt intressant att se vad som sker när folk köper saker i spelet för riktiga pengar.

Nej jag har slutat bry mig om det här företaget, enda anledningen till att jag har ett intresse för det var Star Wars men det verkar som inte ens det är något som de kan förvalta på samma sätt som Lucasarts gjorde under alla dessa år. Det finns andra utgivare och företag som jag hellre lägger mina pengar på, företag som skapar spel för att de själva är gamers och har en stor passion för spel.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

@krumpli: att dom plöjer på med sin snuttegoodwill? Trodde det var rätt tydligt. Portal 2 och witcher 3 är typ mina favoritspel men valve och cdpr är numera lika relevanta som EA

Eh, snuttegoodwill? CDPR är just ett av de mestrepekterade spelföretagen som finns. Valve tänker bara på pengar medan CDPR ger spelarna gratis uppdateringar. Vad är problemet? Du har ingen grund på ditt klagomål. Du får gratis DLC och det ser du som ett problem?

Medlem
Skrivet av krumpli:

Eh, snuttegoodwill? CDPR är just ett av de mestrepekterade spelföretagen som finns. Valve tänker bara på pengar medan CDPR ger spelarna gratis uppdateringar. Vad är problemet? Du har ingen grund på ditt klagomål. Du får gratis DLC och det ser du som ett problem?

Att jämföra EA och CDPR är helt meningslöst, är ju en enorm skillnad mellan företaget.

Medlem

Jaha, inga fler Dead space då? Dock så hade jag önskat då att det var som första delen om det skulle bli något nytt.

1
Skriv svar