Assassins creed laggar in i helvete

Medlem
Assassins creed laggar in i helvete

hej ja har ac origin det laggar som fan även på lägsta grafiken. jag har en gtx 1070 och inte 7000 något. hur fixar man detta?


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Testat lägga in senaste drivrutiner samt det brukar ta lite tid innan spelet optimeras bättre med tiden.
Testa annars och se om sänka "detaljnivån" på grafiken i spelet om det hjälper.


signatur

Har ett 970 kort och en amd 8350 prolle som ubisoft rekommenderade. Får 45 -60 fps med allt på LOW..knappt nån skillnad att sänka nästan samma på medium

Trodde detta skulle bli en riktig PC version, Många på Steam forum som underpresterar med monster dator


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

om det känns bättre så laggar det för oss på ps4 pro åxå.

Medlem

Jag kör allt maxat i 4k, men då har jag även låst min fps till 30 det på ett 1080 ti. Jag tycker 30 fps funkar fint i ett sådant spel. Jag förväntade mig inget bättre från ubisoft faktiskt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skrivet av marsson90:

Jag kör allt maxat i 4k, men då har jag även låst min fps till 30 det på ett 1080 ti. Jag tycker 30 fps funkar fint i ett sådant spel. Jag förväntade mig inget bättre från ubisoft faktiskt.

Ja jag är rätt nöjd med 50 fps egentligen för det är väl vad jag haft i alla AssCreed på pc. Men det lät ju så lovande denna gång och så mycket pc inställningar för en gång skull


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har 80-90 fps med max inställningar på grafiken
Skärm: 27" @ 1440p
CPU: 6700K@4.5GHz
GFX: GTX1080Ti


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Har suttit och läst en del på Reddit angående PC-prestandan i AC: Origins. Verkar som att spelet är extremt CPU-krävande. Det är verkligen rekommenderat att man sitter på en CPU med fler än 4 trådar (alltså en i7:a av något slag om man har Intel). Jag har en i5 6600K (OC 4,5 Ghz) och ett GTX 1080 och jag kände mig tvungen att dra ner några grafikinställningar för att få någorlunda flyt.

Edit: Vad jag har förstått så spelar det knappt någon roll om du drar ner grafikinställningarna om du inte har en relativt bra CPU, spelet kommer ändå hosta och hacka. Spelet är alltså inte speciellt anpassningsbart för olika CPU. Du måste ha en bra, vare sig du vill spela på låga eller höga grafik-inställningar.

Detta är tydligen inget nytt för Ubisoft-spel. Även Ghost Recon: Wildlands var jäkligt CPU-intensivt och det var en tydlig skillnad mellan i5 och i7-processorer.

Gen
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Har ett 970 kort och en amd 8350 prolle som ubisoft rekommenderade. Får 45 -60 fps med allt på LOW..knappt nån skillnad att sänka nästan samma på medium

Trodde detta skulle bli en riktig PC version, Många på Steam forum som underpresterar med monster dator

Nja det skulle jag inte säga, tycker man får acceptabel FPS i 1440p iaf. Ligger på allt mellan 75-120 vid den upplösningen (Ultra, DoF av och AA på Low) men i 4K är det svårare eftersom någon eller några inställningar verkligen drar ner på FPSen. High preset och AA off fungerar dock för att ge 4K/60fps vilket egentligen är målet.

Skrivet av marsson90:

Jag kör allt maxat i 4k, men då har jag även låst min fps till 30 det på ett 1080 ti. Jag tycker 30 fps funkar fint i ett sådant spel. Jag förväntade mig inget bättre från ubisoft faktiskt.

Ett sådant fett kort och du låser FPSen likt en konsol? :/ Känns ju lite synd. Är det inte bättre att släppa tyglarna och låta kortet få rusa iväg obehindrat?

Skrivet av SgtBlack:

Har 80-90 fps med max inställningar på grafiken
Skärm: 27" @ 1440p
CPU: 6700K@4.5GHz
GFX: GTX1080Ti

Har exakt samma dator som du men kommer ibland upp till 120 beroende på var man är. Men som du säger ligger man oftast runt 80-100fps. Har även klockat kortet till 2038MHz. Måste säga att det inte är så extremt GPU krävande som man kan tro. Mest CPUn som ligger runt 95% usage.

Medlem

På Reddit snackas det nu om detta. Och här är en annan tråd. Om det ligger någon sanning i detta, och om det verkligen är skälet till den höga CPU-belastningen så är jag riktigt besviken på Ubisoft...

Gen
Medlem
Skrivet av Rafner:

På Reddit snackas det nu om detta. Och här är en annan tråd. Om det ligger någon sanning i detta, och om det verkligen är skälet till den höga CPU-belastningen så är jag riktigt besviken på Ubisoft...

Det intressanta är dock att GPU usage är lägre i 4K (70-75%) än 1440p (95-99%).

Medlem
Skrivet av Rafner:

På Reddit snackas det nu om detta. Och här är en annan tråd. Om det ligger någon sanning i detta, och om det verkligen är skälet till den höga CPU-belastningen så är jag riktigt besviken på Ubisoft...

Mycket spekulation utan fakta i det inlägget. När spelet blivit crackat så kan det testas hur CPU är jämfört med en ocrackad version. Är det då markanta skillnader i CPU-användning kan man göra inlägg som ovan men med fakta.

Edit: Såg en artikel nu med lite mer info. Tydligen så fungerar Denuvo-cracken så att de låter skydden vara kvar men lurar dem. Därför går det inte att testa en crackad version, om skyddet drar så mycket CPU.
http://www.dsogaming.com/news/rumour-denuvo-causes-30-40-addi...

Det låter däremot vansinnigt högt med 30-40%, för en som ligger närmare minimikraven på CPU tror jag en så hög siffra skulle bli ohållbar. UBIsoft skulle få höja minimikraven med motsvarande procent bara för att kunna köra sitt extra kopieringsskydd. Jag tror inte det stämmer.

Medlem

@Buio: Nu har det dykt upp en ny reddit-tråd med "bevis" för att VMProtect ligger bakom viss prestandaförlust. Jag måste erkänna att jag inte förstår allt för mycket av det som sägs. Men ja, förhoppningsvis kanske det åtminstone leder till att Ubisoft blir mer måna om att hörsamma prestandaproblemen och fixa dem i framtida patchar.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nja det skulle jag inte säga, tycker man får acceptabel FPS i 1440p iaf. Ligger på allt mellan 75-120 vid den upplösningen (Ultra, DoF av och AA på Low) men i 4K är det svårare eftersom någon eller några inställningar verkligen drar ner på FPSen. High preset och AA off fungerar dock för att ge 4K/60fps vilket egentligen är målet.

Ett sådant fett kort och du låser FPSen likt en konsol? :/ Känns ju lite synd. Är det inte bättre att släppa tyglarna och låta kortet få rusa iväg obehindrat?

Har exakt samma dator som du men kommer ibland upp till 120 beroende på var man är. Men som du säger ligger man oftast runt 80-100fps. Har även klockat kortet till 2038MHz. Måste säga att det inte är så extremt GPU krävande som man kan tro. Mest CPUn som ligger runt 95% usage.

Jag har ändrat så det är låst till 45 fps nu då jag märkte att 95% av spelet än så länge flyter på utan drops lägre än 45 fps. Jag prioriterar bästa möjliga grafik i ett spel som det här som ändå inte är helt optimerat än, och det känns som en okej kompromiss. Låter jag kortet rusa så varierar det från 45-60+, och droppar ibland rätt så hårt vilket förstör inlevelsen för mig.

Spelet är till största del ordentligt läckert, och jag ser fram emot HDR-patchen som kommer inom kort (kommer se underbart ut på min KS8005)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Unity är verkligen en pruttmotor, och Ubisoft är kassa på att optimera.
Jag anser inte att man ska stödja utvecklare som inte kan göra det här rätt, det är oerhört viktigt. Oavsett platform (!)

Gen
Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag har ändrat så det är låst till 45 fps nu då jag märkte att 95% av spelet än så länge flyter på utan drops lägre än 45 fps. Jag prioriterar bästa möjliga grafik i ett spel som det här som ändå inte är helt optimerat än, och det känns som en okej kompromiss. Låter jag kortet rusa så varierar det från 45-60+, och droppar ibland rätt så hårt vilket förstör inlevelsen för mig.

Spelet är till största del ordentligt läckert, och jag ser fram emot HDR-patchen som kommer inom kort (kommer se underbart ut på min KS8005)

Jag har verkligen stora problem att få en koncis FPS i 4K. När man tror att man ligger på 60 så kommer Alexandria och puttar ner den till 55-52. Sen är det in-game cut scenes där FPSen av någon outgrundlig anledning hoppar ner till 48. Tror det är bäst att köra på datorskärmen trots allt...får hitta ett annat soffliggarspel.

Angående HDR patchen och din TV, jag har själv en KS7005:a som är rätt lik din Hur har du kopplat datorn till TVn och vad har du för längd på kabeln? När jag väl slänger igång UHD Color på TVn (=tillåta HDR) så vägrar bilden gå över till TVn och istället stängs datorskärmen av, sen går den på igen, blinkar till några gånger, stängs av sen om igen i all evighet.

Skrivet av Megagurra:

Unity är verkligen en pruttmotor, och Ubisoft är kassa på att optimera.
Jag anser inte att man ska stödja utvecklare som inte kan göra det här rätt, det är oerhört viktigt. Oavsett platform (!)

Dock drivs Origins av deras egna motor kallad AnvilNext och inte Unity.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag har verkligen stora problem att få en koncis FPS i 4K. När man tror att man ligger på 60 så kommer Alexandria och puttar ner den till 55-52. Sen är det in-game cut scenes där FPSen av någon outgrundlig anledning hoppar ner till 48. Tror det är bäst att köra på datorskärmen trots allt...får hitta ett annat soffliggarspel.

Angående HDR patchen och din TV, jag har själv en KS7005:a som är rätt lik din Hur har du kopplat datorn till TVn och vad har du för längd på kabeln? När jag väl slänger igång UHD Color på TVn (=tillåta HDR) så vägrar bilden gå över till TVn och istället stängs datorskärmen av, sen går den på igen, blinkar till några gånger, stängs av sen om igen i all evighet.

Dock drivs Origins av deras egna motor kallad AnvilNext och inte Unity.

Jo spelets framerate är lite kinkig ibland jag kör en High speed-kabel avsedd för 4k/hdr/60 fps, och jag har även uhd color aktiverad. Dubbelkolla vilka färginställningar du har aktiva i Nvidias kontrollpanel. Högsta möjliga inställning för 4k hdr i 60 fps är yuv422 10 bit. Kabeln är 2-3 meter lång ungefär.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Gen
Medlem
Skrivet av marsson90:

Jo spelets framerate är lite kinkig ibland jag kör en High speed-kabel avsedd för 4k/hdr/60 fps, och jag har även uhd color aktiverad. Dubbelkolla vilka färginställningar du har aktiva i Nvidias kontrollpanel. Högsta möjliga inställning för 4k hdr i 60 fps är yuv422 10 bit. Kabeln är 2-3 meter lång ungefär.

Minns du vilket märke? Jag köpte en Deltaco 15m sladd som har en förstärkare för att inte tappa signalstyrkan. 4K/60fps gameplay fungerar fint men inte HDR. Dock ska jag minsann kika färginställningarna som du sa. Jag minns att jag fick ändra lite för PS4 Pro:n skulle fungera tillfredsställande i HDR.

Medlem

Har inga problem med Ultra, 2560x1440 och stabil 60 fps med mitt GTX 1080.

Medlem
Skrivet av Gen:

Minns du vilket märke? Jag köpte en Deltaco 15m sladd som har en förstärkare för att inte tappa signalstyrkan. 4K/60fps gameplay fungerar fint men inte HDR. Dock ska jag minsann kika färginställningarna som du sa. Jag minns att jag fick ändra lite för PS4 Pro:n skulle fungera tillfredsställande i HDR.

Minns dessvärre inte, det verkar inte vara något supermärke eller så men kabeln stödjer officiellt high speed hdmi/4k 60fps etc. Shadow of War i 4k med HDR fungerar finfint på min UHD-tv via datorn t.ex.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Gen:

Minns du vilket märke? Jag köpte en Deltaco 15m sladd som har en förstärkare för att inte tappa signalstyrkan. 4K/60fps gameplay fungerar fint men inte HDR. Dock ska jag minsann kika färginställningarna som du sa. Jag minns att jag fick ändra lite för PS4 Pro:n skulle fungera tillfredsställande i HDR.

lite OT: Det behöver inte skilja så mycket i bildkvalité mellan olika hdmi fabrikat på kablar men byggkvaliteten gör stor skillnad och Deltaco hör inte till den skara som bryr sig om kvalitet snarare kvantitet. Vet inte hur många gånger jag fått byta ut Deltaco kablar både hemma och på jobbet för att kabeln inte håller måttet, det som går sönder på dem är antingen lödningarna till stiften eller metallhöljet på kontakten som lossnar. Personligen har jag börjat köpa Supra kablar vilka jag aldrig har haft några problem med, kör med Supra displayport kabel mellan grafikkort och skärm samt Supra HDMI till hembiosytemet dvs till TV, PS4 Pro etc.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Gen
Medlem
Skrivet av marsson90:

Minns dessvärre inte, det verkar inte vara något supermärke eller så men kabeln stödjer officiellt high speed hdmi/4k 60fps etc. Shadow of War i 4k med HDR fungerar finfint på min UHD-tv via datorn t.ex.

Tack, får kika runt lite.

Skrivet av SgtBlack:

lite OT: Det behöver inte skilja så mycket i bildkvalité mellan olika hdmi fabrikat på kablar men byggkvaliteten gör stor skillnad och Deltaco hör inte till den skara som bryr sig om kvalitet snarare kvantitet. Vet inte hur många gånger jag fått byta ut Deltaco kablar både hemma och på jobbet för att kabeln inte håller måttet, det som går sönder på dem är antingen lödningarna till stiften eller metallhöljet på kontakten som lossnar. Personligen har jag börjat köpa Supra kablar vilka jag aldrig har haft några problem med, kör med Supra displayport kabel mellan grafikkort och skärm samt Supra HDMI till hembiosytemet dvs till TV, PS4 Pro etc.

Jag kollade på Supra men de är verkligen sjukt dyra. 15m kostar ju 1800kr för bövelen, det är rena rånet. Sen tror jag absolut att de är grymt bra men känner inte att enbart HDR är värt 1800kr

Medlem
Skrivet av Gen:

Tack, får kika runt lite.

Jag kollade på Supra men de är verkligen sjukt dyra. 15m kostar ju 1800kr för bövelen, det är rena rånet. Sen tror jag absolut att de är grymt bra men känner inte att enbart HDR är värt 1800kr

Säger som farbror Barbro (Nilecity) "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet (Bilden)"

Förstår, helt klar det är mycket pengar personligen skulle jag undvika Deltaco eller andra liknande billiga alternativ speciellt när det handlar om längder på 10-15M. Det finns Supra 15M för 1590:- inkl. frakt från http://www.davids.se/produkter/visa/bild/tv-tillbehor/kablar-... inte så jättestor skillnad i pris men alltid nått. Sen är ju Supra en svensktillverkad kabel och man vill ju gärna stödja våra inhemska tillverkare


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Gen
Medlem

@SgtBlack: Ingen tvekan om något av det du säger Men 1600kr är tyvärr för mycket pengar för en enda funktion som få spel stödjer idag.

Medlem

Det löste sig har maxat allt 120 fps på ultra. 1440p


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Skägg.
10 Chambers

@electric8: Var det senaste patchen som hjälpte?


signatur
Medlem

Senaste patchen hjälpte till viss del för mig, men jag tror även att det hjälpte lite när jag gick in Nvidias kontrollpanel och ändrade "Maximalt för-renderade bildrutor" till 1. Fler personer borde kanske testa detta och rapportera om det tycks hjälpa dem. Prova ändra till 1 eller 2 och se om ni märker någon skillnad.

Upptäckte för övrigt en bugg där musen tappar responsivitet om man har ändrar prioritet för spelet från Normal till Hög i Aktivitetshanteraren. Flera har rapporterat detta på Steam och Ubisofts support-forum.

1
Skriv svar