Kräver Metal Gear Survive ständig internetuppkoppling?

Robot
Kräver Metal Gear Survive ständig internetuppkoppling?

Fler mörka moln tornar upp sig för spin-offen.

#konami, #metal-gear-survive


Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Är väl mer eller mindre standard idag.

Medlem

Vilka på FZ:a kommer köpa detta spelet? Ärligt nu. Är det någon som tycker detta ser kul ut?

Medlem

Även om det fått 10/10 så är jag på Hideos sida och tar avstånd från Konami i fortsättningen.

Medlem

Att frågan ens tas upp 2017.. De som lider av det här betalar ändå en årslön för ett spel så det är ganska självklart att man sätter en sådan modell.

Medlem

Deras servrar hanterar nog de 30-40 spelarna som kommer spela spelet på release


signatur

// Bacon <3

Medlem

Som jag skrev i någon tråd för nån vecka sen (eller två?) när det diskuterades loot boxar och priser på spel: Detta spel säljs billigare, för typ 40 dollar, vilket gör att det känns som att Konami inte ens själva verkar tro på spelet. Det brukar vara så med spel som säljs billigare.

Det stora problemet med detta spel är nog inte att behöva ständig internetuppkoppling (bl.a. Need For Speed Rivals behöver väl det och det fungerar utan problem för det mesta). Kvaliteten i sig lär bli avgörande.

Egentligen kan det ju bli ett okej spel. Men när det har Metal Gear i titeln (och med den bakgrunden med Kojima som finns) räcker inte "okej".

Sen känns det lite som att några nissar vid ett styrelsemöte har tittat på marknadsundersökningar och nått fram till att spel i co-op säljer, att spel med zombies säljer och att Metal Gear säljer bäst av deras franchiser. Och sen slängt in allt i samma spel...

Lite som i avsnittet av Vänner när Joey tycker att det Rachel lagar blir gott, för att alla ingredienserna var för sig är goda... Att de inte passar perfekt tillsammans, tja...

Medlem

Nu tycker jag att alla ska lugna ner sig. Vem vet, det kanske följer med en internetuppkoppling vid köp av spelet?

Medlem

Skulle säga, Klart det gör. Sen kom jag på att jag inte bryr mig för jag skulle inte röra skiten om jag så fick betalt. EA är ju åtminstone snälla nog att döda sina studios helt och hållet och lägga ner alla deras IP's. Men Konami ger inte upp, trodde faktiskt att de skulle döda Metal Gear helt efter Kojima, men nej! Killar låt oss göra ett Zombie Survial spel! Det är ju populärt!

Medlem

fuck that shit, då tar jag mina risker med piratkopia, OM jag ens rör deras skit


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

fuck that shit, då tar jag mina risker med piratkopia, OM jag ens rör deras skit

Nej det gör du inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Med risk för att kasta ugglor i glashus, men jag som aldrig har spelat ett Metal Gear-spel kan inte förstå what the fuzz is about. Zombies och survival, det är väl alltid nice? Coop och någon form av basbygge dessutom? I'm in!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Med risk för att kasta ugglor i glashus, men jag som aldrig har spelat ett Metal Gear-spel kan inte förstå what the fuzz is about. Zombies och survival, det är väl alltid nice? Coop och någon form av basbygge dessutom? I'm in!

Handlar nog mestadels om att folk tar ställning efter allting som hände mellan Konami och Hideo Kojima. Det var trots allt han som skapade dessa mästerverk i många, många år och efter att Konami i princip bad honom dra åt pipsvängen så ställer sig hans trogna fans bakom honom och bojkottar det här otroligt mediokra försöket av Konami att kassa in lite pengar genom att använda "Metal Gear" i titeln.

Medlem

Jag kommer inte bojkotta. Även om zombie survival spel är uttjatat kanske detta är ngt bra. Förstår att Kojima vill slippa se Metan Gear gå till spillo men detta tror jag kommer bli bra ändå. Alla blev rasade när metal Gear går till en annan dimension. Men man ska tänka på att metal Gear spelen är ändå av övernaturliga inslag i spelet. Så varför inte liksom. Tror spelet kommer bli bra. Resident Evil försökte men misslyckades tror detta kan knäcka dom.

Men väntar o ser. Är optimist när det gäller detta spel

Då är jag ett stort fan av Metal Gear enda sen Nintendo 8bit

Medlem

@Aphex: Tack för förklaringen! Kan förstå ilskan hos fansen om det gått så illa till.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av nils45:

Vilka på FZ:a kommer köpa detta spelet? Ärligt nu. Är det någon som tycker detta ser kul ut?

Finns rätt många som gillar zombie coop. Problemet idag är att det bara är skit som kommer ut som H1Z1 och Day Z. Det här spelet är inte ens släppt och ser redan bättre ut än majoriteten där ute.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är en förbannad hädelse, jävla SKIT konami kan dra åt helvete.
Sliter Hideo Kojima's bäbis ifrån honom och gör ett förbannat zombie co-op spel...

Bojkottar det här av ren moralisk princip. Det är inte metal gear utan kojima helt enkelt. Och då kan konami lika gärna ge up "Click-bait" titeln på spelet, bara fult och rent utsagt förjävligt beteende av konami, som att spotta honom i ansiktet fast värre, efter all jävla historia av succé.

Kojima är en mästare Konami är jönsar.

https://www.youtube.com/watch?v=kMaxrryH0es

Köp detta istället.

Medlem
Skrivet av Esri:

Skulle säga, Klart det gör. Sen kom jag på att jag inte bryr mig för jag skulle inte röra skiten om jag så fick betalt. EA är ju åtminstone snälla nog att döda sina studios helt och hållet och lägga ner alla deras IP's. Men Konami ger inte upp, trodde faktiskt att de skulle döda Metal Gear helt efter Kojima, men nej! Killar låt oss göra ett Zombie Survial spel! Det är ju populärt!

Men det passar på sätt och vis, Metal Gear är levande men ändå dött... (Och zombies är ju "living dead")

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej det gör du inte.

Rör inte min Hipshot-kompis!

Medlem

@Loltron: ja HerreGud det ser ju bara så bra ut. Och Mads Mikkelsen vad kan gå fel😀

Medlem
Skrivet av Aphex:

Handlar nog mestadels om att folk tar ställning efter allting som hände mellan Konami och Hideo Kojima. Det var trots allt han som skapade dessa mästerverk i många, många år och efter att Konami i princip bad honom dra åt pipsvängen så ställer sig hans trogna fans bakom honom och bojkottar det här otroligt mediokra försöket av Konami att kassa in lite pengar genom att använda "Metal Gear" i titeln.

Dels Kojima, dels att innehållet i spelet känns beräknande, dels att om man gör ett Metal Gear-spel blir förväntningarna höga. Eller snarare begär vi att ett Metal Gear-spel ska hålla en viss kvalitet... förväntningarna är inte så där jättehöga nu när Kojima lämnat och med tanke på spelets innehåll.

Visst, det kan bli okej, men man får tänka på vilka nivåer de andra spelen har nått upp till. Okej räcker inte.

Om det varit ett vanligt spel utan metal Gear hade vi nog inte varit lika kritiska. Men då hade det å andra sidan inte fått någon uppmärksamhet. Namnet Metal Gear är ju vad som gör att detta spel får så mycket uppmärksamhet som det får.

(Och att Konami ger ut det, en spelstudio som inte varit sig själv den senaste tiden och det har rapporterats om att de behandlat sin personal illa, de byter fokus från spelutveckling till andra områden, de ger ut allt färre spel. De är en skugga av sitt forna jag. Konami var bland de största i världen på 90-talet, kanske också i början av 2000-talet. Capcom, namco och Square Enix (andra japanska studios med fina anor) håller stilen. Konami, not so much. )

Medlem
Skrivet av Dres81:

Jag kommer inte bojkotta. Även om zombie survival spel är uttjatat kanske detta är ngt bra. Förstår att Kojima vill slippa se Metan Gear gå till spillo men detta tror jag kommer bli bra ändå. Alla blev rasade när metal Gear går till en annan dimension. Men man ska tänka på att metal Gear spelen är ändå av övernaturliga inslag i spelet. Så varför inte liksom. Tror spelet kommer bli bra. Resident Evil försökte men misslyckades tror detta kan knäcka dom.

Men väntar o ser. Är optimist när det gäller detta spel

Då är jag ett stort fan av Metal Gear enda sen Nintendo 8bit

Skillnaden jämfört med Resident Evils klavertramp är nog att I Resident Evils fall har Capcom aldrig klantat sig riktigt rejält med huvudspelen i serien (visst, sexan var en besvikelse men ändå påkostat och fick åtminstone godkända betyg). De har testat nya saker och mjökningar i spin offs.

I fallet Metal Gear kan vi nog räkna med att framtiden för serien nu är väldigt svag. Konami lär kanske aldrig göra ett "riktigt", påkostat och storslaget Metal Gear Solid igen. De kanske inte kan eller har kvar kompetensen. Jag gissar att Kojima fick med sig mycket av sitt team till sin nya studio?

I fallet med Resident Evil har det heller inte varit ett lika tvärt fall, utan mer att serien något mer långsamt dalat och falnat. Medan MGS V fick väldigt fina recensioner och tog ett rejält steg framåt jämfört med fyran. Kojimas kompromisslöshet gör väl att han inte nöjer sig med att göra samma sak en gång till. Fast MGS 3 - Snake Eater var väl till viss del det... Men å andra sidan var de flesta eniga om att spelet var bättre än tvåan.

Tvåan var ju lite som Halo 2 eller Resident evil 2, att det egentligen inte behövdes så mycket nytt utan man levde vidare på att ettan var så bra (något som Super Mario 64 2 också hade kunnat göra...arrgh...! ). Men tvåan släpptes till avsevärt bättre hårdvara (PS2 istället för PS1).

Fyran tog de gott om tid på sig med och det släpptes ju också till en ny konsol och försökte introducera ganska mycket nytt, tror jag.

Men i vilket fall som helst, du har helt rätt i att Resident Evil också varit på glid lite. Det där Outbreak-spelet, det där Racoon City-spelet... Och kanske framför allt det där Umbrella Corps-spelet... Inget av dessa spel gick väl hem riktigt. Men Capcom har åtminstone hållit stilen till största delen med huvudserien. och med RE7 insåg de att de behövde höja nivån efter besvikelsen med sexan för att serien skulle hålla sig stark på längre sikt. Konami tycker jag man får intryck av att de agerar väldigt kortsiktigt. De har gjort en Pachinko-maskin med Metal Gear som tema (Pachinko är väl nån slags japansk blandning av flipper och lotteri?) till exempel, vilket också känns som en snabb cash grab.

Metal Gear Survive kan nog bli ett okej spel, men alla omständigheter runt spelet och dess upplägg lämnar en med en lite trist eftersmak. Det luktar cynism och girighet lång väg, på ett genomskinligt sätt som inte alls är likt det Konami vi en gång lärde känna förr i tiden. Men visst, alla företag vill tjäna pengar. Men Konami brukade göra det genom att leverera kvalitet. De smutsar ner sitt eget varumärke känns det som. De gräver sig djupare ner i sin egen grop.

Men det kanske delvis är spelarnas fel också. Spel av det klassiska Konami-stuket kanske helt enkelt inte säljer längre. Inte på samma sätt som under guldåren på 80-talet och 90-talet, och till viss del under 2000-talet med Silent Hill, Metal Gear Solid och PES.

Samtidigt lyckas ju som sagt Capcom, Nintendo, Square Enix m.fl. att klara sig nu när tiderna förändras utan att helt misslyckas med att förvalta sitt arv.

Sega lyckas väl inte riktigt fullt ut, även om Sonic Mania var ett steg i rätt riktning och gav dem tillbaka lite hardcore gamer-cred.

Avstängd
Skrivet av nils45:

Vilka på FZ:a kommer köpa detta spelet? Ärligt nu. Är det någon som tycker detta ser kul ut?

Jag köper inte bara spel som är "kul".
Kommer köpa detta om det går att spela själv JA.
Jag köper inte spel som kräver att massa noname människor spelar det samtidigt som mig för att det ska funka.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Med risk för att kasta ugglor i glashus, men jag som aldrig har spelat ett Metal Gear-spel kan inte förstå what the fuzz is about. Zombies och survival, det är väl alltid nice? Coop och någon form av basbygge dessutom? I'm in!

Lyssna inte på folk som tror att de vet nåt. Köp det om du verkar gilla det.
Det där med Konami "bojkott" är ingenting dessa n00bs har kommit på själva, de bräker bara i kör det som andra har sagt på internet, typ såna där gaphalsar på YouTube osv.

Medlem
Skrivet av Crankt:

Lyssna inte på folk som tror att de vet nåt.

Självklart är det bra att bilda sig en egen uppfattning men nu var det faktiskt så att han ställde en fråga, vilket folk som är lite mer insatta hjälpte honom besvara. Att du sedan tror att folk som väljer att inte stötta Konami i deras tillvägagångssätt utan bara följer strömmen är skrattretande då Metal Gear-serien har funnits i många, många år och jag är alldeles säker på att flertalet av dessa personer har följt den resan genom åren. Jag själv är uppväxt med Metal Gear-spelen och känner förmodligen en starkare koppling till den än var t.ex du gör.

Men vad vet jag.

Medlem

@Dres81: Det är ju förbannat snyggt, om du sett senaste.

https://www.youtube.com/watch?v=5GPH4NUaXps

Storyn vet man ju mindre om, men jag är taggad.

Medlem

@Loltron: håller fullt med. Storyn är ett mysterium men asballt

Avstängd
Skrivet av Aphex:

Självklart är det bra att bilda sig en egen uppfattning men nu var det faktiskt så att han ställde en fråga, vilket folk som är lite mer insatta hjälpte honom besvara. Att du sedan tror att folk som väljer att inte stötta Konami i deras tillvägagångssätt utan bara följer strömmen är skrattretande då Metal Gear-serien har funnits i många, många år och jag är alldeles säker på att flertalet av dessa personer har följt den resan genom åren. Jag själv är uppväxt med Metal Gear-spelen och känner förmodligen en starkare koppling till den än var t.ex du gör.

Men vad vet jag.

Eeh. Nej det gör du nog inte om "man säger så". Sen är detta inte en serie heller. Bara samma IP. Det är inte Metal Gear SOLID ens. Bara en spinoff som lånar namn, lore osv.

Spelare bryr sig inte egentligen, de gillar bara att bräka i kör. De får längre e-penisar av att "hata Konami" faste egentligen vet de ingenting om vad som egentligen hände.

Medlem
12
Skriv svar