"Skräckspel är dyra att göra och svåra att sälja"

Robot
"Skräckspel är dyra att göra och svåra att sälja"

En tidigare högt uppsatt Visceralmedarbetare ger sin syn på skräcksaken.

#dead-space, #skräck, #survival-horror, #visceral-games


Medlem

Dead Space 3 var knappast ett skräckspel utan mer ett traditionellt actionspel. Fulare, sämre optimerat och sämre story än sina föregångare.

Sålde inte senaste Alien-spelet också bra?

Medlem

Synd att industrin är COD skadad.

Medlem
Skrivet av employed:

Dead Space 3 var knappast ett skräckspel utan mer ett traditionellt actionspel. Fulare, sämre optimerat och sämre story än sina föregångare.

Sålde inte senaste Alien-spelet också bra?

Kunde nog inte sagt det bättre själv om dead space är skräckspel, då är ta mig fan doom med skräckspel.

Fattar inte hur den ens kan få ha den titeln.

Kunde önskat att han förklarat lite närmare vad han menar med "dyra att göra". Jag förstår inte riktigt varför just skräckspel skulle vara dyrare att producera än någon annan typ av spel.

Pratar vi film istället, så är väl just skräck-genrén känd/ökänd för att innehålla enorma mängder lågbudget filmer som i vissa fall blivit berömda kult-klassiker.

Medlem

Är det inte konstigt att EA tycker att det är för dyrt att utveckla och svårt att sälja skräckspel, när de tycker likadant om varenda genre? Allting är ju för dyrt för dem om inte spelen går med megavinst. (Visceral hette tidigare EA Redwood Shore). Klart det är svårt att kränga spelen när de inte är bra.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Är det inte konstigt att EA tycker att det är för dyrt att utveckla och svårt att sälja skräckspel, när de tycker likadant om varenda genre? Allting är ju för dyrt för dem om inte spelen går med megavinst. (Visceral hette tidigare EA Redwood Shore). Klart det är svårt att kränga spelen när de inte är bra.

Är det konstigt att företag vill gå med vinst? Med tanke på den enorma investering som krävs för AAA titlar som också ofta bär en del risk är det inte kosntigt att ribban för framgång ligger ungefär på samma nivå som i filmbranchen där det oftast anses vara ett stort misslyckande om filmen inte drar in tillverkningskostnaden flera gånger om endast i USA. Det är inte nog med lite fin vinst, då om ett projekt misslyckas kostar det hundratals miljoner så måste såklart de lyckade projekten dra in så mycket vinst för att man ska fortsätta göra de satsningarna.

Tycka vad man vill om en del som förläggarna har för sig men jag kommer aldrig förstå varför spelare fortfarande försöker hålla spelbranchen i något sorts specialfack gentemot all annan underhållning där att vilja tjäna pengar är något fult. Istället förväntar man sig att alla ska vara nöjda med att bara gå runt för att kunna fortsätta förse oss med underhållning.

Avstängd

@joonsson: EXAKT. Det finns ett passande ord för sånt folk: "entitled"

Dessutom SKA skräck vara svårt att göra. Detsamma gäller för film. Action är lätt i jämförelse.

Medlem

"The Business Of Lies (The Jimquisition)"
https://www.youtube.com/watch?v=XKrlvXZ44Vo

Medlem
Skrivet av joonsson:

Är det konstigt att företag vill gå med vinst? Med tanke på den enorma investering som krävs för AAA titlar som också ofta bär en del risk är det inte kosntigt att ribban för framgång ligger ungefär på samma nivå som i filmbranchen där det oftast anses vara ett stort misslyckande om filmen inte drar in tillverkningskostnaden flera gånger om endast i USA. Det är inte nog med lite fin vinst, då om ett projekt misslyckas kostar det hundratals miljoner så måste såklart de lyckade projekten dra in så mycket vinst för att man ska fortsätta göra de satsningarna.

Tycka vad man vill om en del som förläggarna har för sig men jag kommer aldrig förstå varför spelare fortfarande försöker hålla spelbranchen i något sorts specialfack gentemot all annan underhållning där att vilja tjäna pengar är något fult. Istället förväntar man sig att alla ska vara nöjda med att bara gå runt för att kunna fortsätta förse oss med underhållning.

Ingen som har tvingat någon att göra svindyra AAA-skräckspel med 50-200miljon dollar budget+marknadsföring. Precis som artikeln tog upp finns det flera som lyckats göra framgångsrika skräckspel som inte kostat en arm och ett ben. Amnesia och Soma sålde väl och dessutom var bra mycket bättre skräckspel än något AAA-industrin lyckas spy ut det senaste årtiondet.

Problemet är att EA som så många andra utgivare är giriga som in i helvette och helst bara vill satsa på högvinsten, istället för att sprida på riskerna. Det är ju så uppenbart idiotiskt och jag inte fattar varför folk blir förvånade när så många av deras projekt, studios och spelserier går åt skogen.

Även om man nu råkar vara en passionslös robot som inte bryr sig om det artistiska värdet, måste man väl ändå fatta värdet av ett varumärke och ett företag?

Om personer som du eller EA hade fått styra över Blizzard eller Valve på 90-talet hade de företagen också troligtvis gått under.

Att sedan kolla på andra branscher som också främst satsar på högvinsten och inte tänker mer än ett par år framåt är inget bra argument. Snarare bör sådana branscher tas upp som varnande exempel på hur man inte bör göra. Hollywood har också stora problem med att få vinster på många av deras storfilmer, pga den här allt eller inget attityden. Attityden som även leder mer och mer uppföljare/reboots/remakes/prequels osv, som gör att många tappar intresset och kollar på netflix/hbo istället.

Ironiskt nog är bland annat skräckfilmer bland det mest säkra kort, just pga av att budgeten är oftast låg men vinsten relativt hög. Visst de får inte in de gigantiska summorna som man kan få i vissa summerblockbusters, men de riskerar heller inte att konka helt och hållet ifall de misslyckas.

Alltså, jag fattar inte. Det är väl för fan inte så svårt att förstå det här!?
Investera långsiktigt.
Bygg upp goda relationer.
Sprid riskerna.

Typ skit som funkat de senaste 4-5tusen åren. Sen när blev det här ett jävla mysterium!?

Det finns inget ädelt över att bara tänka på vinst först och göra en bra produkt i andra- eller tredjehand. Än mindre att försvara sådant girigt och kortsiktigt beteende.

eld
Medlem
Skrivet av joonsson:

...som i filmbranchen där det oftast anses vara ett stort misslyckande om filmen inte drar in tillverkningskostnaden flera gånger om endast i USA. Det är inte nog med lite fin vinst, då om ett projekt misslyckas kostar det hundratals miljoner så måste såklart de lyckade projekten dra in så mycket vinst för att man ska...

Nej nu har du fått det om bakfoten, hollywood filmer går inte med vinst.

eld
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svenska Frictional har dessutom bevisat med Amnesia och Soma att bra skräck inte behöver kosta skjortan att skapa.

Soma utvecklades under 5 år har jag för mig, så relativt sett så är det ett väldigt dyrt project. Det behövde sälja 300k för att gå runt, det finns ännu billigare skräckspel.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej nu har du fått det om bakfoten, hollywood filmer går inte med vinst.

Självklart går de överlag med vinst, annars skulle ju alla filmbolag ha försatts i konkurs för länge sedan.

Medlem

Innan Amnesia kom så sades det precis samma sak.... därefter kom det många fina skräckspel som bl.a. outlast, resident evil.
Håller inte med om detta uttalande från denna EA snubbe.

Medlem

Jeg fikk aldri lyst til å engang spill Dead Space spillet. Det lille jeg husker fra andre som spilte spillet i en video på Youtube, var at Dead Space hadde en del gimmicks som jeg ikke likte. Noe med å trampe på ting og gå rundt og samle på ammunisjon som var strødd rund omkring tror jeg det var. Lurer på om det var en "health bar" på ryggen til spilleren også.

De får lage bedre spill og så får flere folk lyst til å spille slike PC spill.

Min generelle oppfatning er at spilldesignere er håpløse tullinger som kanskje burde ha jobbet med andre ting enn spilldesign.

Ting som spill burde ha:
• Dybde i spillmekanikk og således få eller ingen 'gimmicks'
• Variasjon i de ting som man forholder seg til i spillet: diverse bruksobjekt, monstre, 'voice actors' og liknende
• Et fokus på å ha mer realistiske ting, slik at bruk av 'gimmicks' ikke undergraver spillmekanikk, innlevelse eller den sjarm som spillet har.
• Et fokus på å gi spilleren et spennende eventyr ('adventure' på engelsk), og ikke noe 'theme park' likende visuelt spetakkel.
• Engasjerte spilere, med dybde og rikdom til de valg som en spiller har i spillet.

Medlem

Jag gillade alla dead space! Spelade trean flera år efter tvåan, för att jag lyssnade på allas gnäll om den. Ska aldrig mer lyssna på recensioner och forum!

Medlem
Skrivet av joonsson:

Är det konstigt att företag vill gå med vinst? Med tanke på den enorma investering som krävs för AAA titlar som också ofta bär en del risk är det inte kosntigt att ribban för framgång ligger ungefär på samma nivå som i filmbranchen där det oftast anses vara ett stort misslyckande om filmen inte drar in tillverkningskostnaden flera gånger om endast i USA. Det är inte nog med lite fin vinst, då om ett projekt misslyckas kostar det hundratals miljoner så måste såklart de lyckade projekten dra in så mycket vinst för att man ska fortsätta göra de satsningarna.

Tycka vad man vill om en del som förläggarna har för sig men jag kommer aldrig förstå varför spelare fortfarande försöker hålla spelbranchen i något sorts specialfack gentemot all annan underhållning där att vilja tjäna pengar är något fult. Istället förväntar man sig att alla ska vara nöjda med att bara gå runt för att kunna fortsätta förse oss med underhållning.

Självaste Steven Spielberg uttalade sig för några år sedan om ifall Hollywood fortsätter i samma spår som idag kommer hela filmbranschen där att implodera. Det är en ohållbar situation. Om nu spelbranschen är exakt likadan tror jag att du kan räkna ut vad som händer med den. Det här med gigantiska budgetar och megavinster kommer inte att funka i all evighet. Då handlar det inte om att det är fult att tjäna pengar, det handlar om att det helt enkelt inte funkar att sköta affärer på det sättet.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Jag gillade alla dead space! Spelade trean flera år efter tvåan, för att jag lyssnade på allas gnäll om den. Ska aldrig mer lyssna på recensioner och forum!

Du borde aldrig lyssna på vad någon annan tycker om spel, för det säger absolut noll om vad du själv kommer att tycka. Alla prisar Breath of the Wild till skyarna överallt. Jag hatar det. Det är ett av de sämsta Zeldaspelen som Nintendo har gjort, tycker jag. So much for reviews.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd

@Lard von Bacon:

Håller med, recensioner är totalt onödiga. Läser dem aldrig, de finns bara till för att de som skriver dem ska få uppmärksamhet. Jag vet bäst vilka spel som är bra, så köper dem och avgör själv. Behöver knappast nån "recensent" som nån SYO-konsulent LOL.

Men de som inte vet så mycket om spel som jag kanske behöver dem.

Avstängd

Call of Cthulu 2018. Oändligt hypad.

1
Skriv svar