Recension - Super Mario Odyssey

Robot
Recension - Super Mario Odyssey

Hoppet är det sista som överger människan – äntligen har vi fått en sann uppföljare till Mario 64.

#nintendo, #super-mario-64, #super-mario-odyssey, #switch


Medlem

Så det är nu man ska köpa en switch då med andra ord, eller ska man vänta på kommande reor?hmm

Medlem

Helvete då måste man kanske köpa Switch ändå, dagens i-landsproblem

Medlem

Varning! Spelet innehåller ovårdat språk, vapen, boob-physics och en halvnaken Mario

Skribent

@baggso: Har du den minsta tillstymellse av intresse för Mario-spelen så är det skämslapp på att missa detta.

Medlem

Ajdå, jag som lyckas rädda plånboken från switch trots mycket lockande Zelda, men nu blir det nog svårt att låta bli.

Medlem

Otroligt bra spel. Helt klart 5/5. Önskar bara att det fanns någon extra värld, men det kommer helt klart att ta ett tag att samla alla månar Efter att ha klarat ut det och låst upp Mushroom Kingdom så är jag sjukt sugen på en Mario 64 remake till Switch.

Skribent

Nu har jag bara kommit till ökenvärlden, men herre jävlar!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tycker det är bra men långt ifrån perfekt, jag tröttnade ganska snabbt på det och började spela Hat in Time istället som jag finner mycket mer intressant, charmigt och roligt. Det klickade helt enkelt inte, det känns för safe för min del, de uppfyller förväntningarna men överträffar dem inte.

Avstängd

Bara jag som inte alls tycker det verkar tilltalande?

Medlem

Väldigt roligt spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Om jag aldrig riktigt gillande Super Mario 64 när jag var mindre. Kommer jag gilla detta? Vill ha något mysigt att spela uppe i fjällen om två månader.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Araxes:

Bara jag som inte alls tycker det verkar tilltalande?

Haha nä, jag förstår inte alls grejen.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter Bishop:

Om jag aldrig riktigt gillande Super Mario 64 när jag var mindre. Kommer jag gilla detta? Vill ha något mysigt att spela uppe i fjällen om två månader.

Ojah. Spelet är i sig väldigt enkelt men utmaning finns för den som söker. Bara att spela varje banas "story" är roligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Walter Bishop:

Om jag aldrig riktigt gillande Super Mario 64 när jag var mindre. Kommer jag gilla detta? Vill ha något mysigt att spela uppe i fjällen om två månader.

Nej. Detta är väldigt likt Mario 64, fast imo kanske inte riktigt lika bra (eller snarare Mario 64 var många, många år före sin tid, detta är "bara" som Mario 64 men lite uppdaterat vad gäller saker att göra osv). Jag gillar upplägget bättre i Mario 64 med slottet och tavlorna man gick in i, sen var även musik och ljud bättre/mer atmosfäriskt.

Mario 64 är som detta men mer koncentrerat, här finns det mer att göra men utfyllnaden är ibland bara lull-lull, något man slipper i Mario 64 - finns inte plats för ovidkommande saker vad gäller något, inte ens vad gäller te.x ljud.. allt är gjort för att vara så bra som bara gick utan att man skulle behöva ångra det i efterhand.. det är en av fördelarna när utvecklare har mycket begränsat med utrymmme, allt måste hålla en hög kvalité.

Bra att jag inte köpte den där snordyra kontrollern som jag tänkte till detta.. visste inte att det var gjort för att spela med originalkontrollern (imo är det ett måste att spela med kontrollern separerad).

Medlem

Har precis klarat ökenbanan och jag tycker nog ärligt talat det är sådär. Känner redan nu att samlandet kommer bli apjobbigt att behöva greja med.

Edit:
Kan tilläggas att jag spelar tillsammans med en 6-åring, så flowet försvinner lite för mig.


signatur

I'm a snake, follow me!

Avstängd
Skrivet av SuperTank:

Har precis klarat ökenbanan och jag tycker nog ärligt talat det är sådär. Känner redan nu att samlandet kommer bli apjobbigt att behöva greja med.

Kände lite så också, fast samlandet verkar vara ganska slappt.. gissar att varje bana har ungefär dubbelt så många "moons" som man egentligen gör av med. Eller har jag fel? Rätt skönt att (hittils iaf) kunna skippa banor som man tycker bara är frustrerande och tråkiga, finns ju månar överallt... Jag tror man tänkt till här, att det faktiskt ska vara "open-world" där du gör saker om du vill, annars kan du skita i det.

Skribent

@Walter Bishop: Gillar du plattformsspel i allmänhet så tror jag ändå du kommer gilla det här. Har du testat att köra Mario 64 någon mer gång sedan det först begav sig?

Medlem

Fantastiskt kul spel


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Håller helt med på 5/5, enda negativa för mig är också att less is more ibland. Samtidigt skulle jag vilja mynta uttrycket "Just one more moon". Är man inte samlarmanisk så är det nog tillräckligt roligt att köra igenom spelet. Men att missa saker som att fiska upp alla våran favorit captain toad ur sanden med hjälp av en fiske-koopa-på-moln vore ju skam! Finns så sjukt många små detaljer att le åt, som tex när mario står framför en lila lerpöl så sätter han klädnypa på näsan😀

Medlem

Har väntat med Switch fram till Mario Odyssey som är det största släppet sedan Switch lanserades enligt mig. Fast jag funderar på om man ska vänta tills Switch gått ner i pris (typ efter Jul) , det finns inte så många andra spännande titlar än.

Har en Wii-U redan så de befintliga Wii-U titlarna som MK8 är bara onödiga i mitt fall.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Bara jag som inte alls tycker det verkar tilltalande?

Man kan ju inte uppskatta alla typer av spel. Jag som egentligen inte vill ha en switch kommer köpa en för att spela detta och sedan sälja den. För jag hade skitkul med mario 64 och sunshine.

Medlem

Både nya zelda och Mario är riktiga 10 poängare. Jag var helt såld på zelda och nu är jag helt såld på detta.. Längtar efter Metroid, för om detta är Nintendos nya nivå på deras spel så kommer det blir sjukt!


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem
Skrivet av Araxes:

Bara jag som inte alls tycker det verkar tilltalande?

Skrivet av Mortaigne:

Haha nä, jag förstår inte alls grejen.

ERROR!
CANNOT PROCESS "FUN"
CONTACT MICROSOFT MINDLESS DRONE SUPPORT SERVICE!
...

PROCESSING "FUN"...
ALERT! UNKNOWN ENTITY DETECTED!
DESTROY! DESTROY! DESTROY!

Medlem

En av de bästa Mario spelen på länge

Ambassadör
Xbox

@Sapiens: Haha den var bra!

Jag inser att andra tycker att det är kul, jag kan bara inte relatera alls. Tycker att det är menlöst och "jaha". Förstår att små barn tycker det är skoj, även om jag själv tyckte NES var meh redan som barn och hoppade på datorspåret i stället.


signatur

Jump in.

Medlem

@Walter Bishop: Jag klickade inte med Mario 64 men Odyssey är underbart. Bristen på utmaning gör inget, det är så kul att utforska världarna (speciellt New Donk City). Ett feelgood-spel helt enkelt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Känns som jag hör till den minimala skara spelare som aldrig förstått tjusningen med Mario. Super Smash Bros var roligt när det begav sig, men i övrigt har jag aldrig gett ett mariospel mer än en axelryckning...

Medlem
Skrivet av Harmond:

Kände lite så också, fast samlandet verkar vara ganska slappt.. gissar att varje bana har ungefär dubbelt så många "moons" som man egentligen gör av med. Eller har jag fel? Rätt skönt att (hittils iaf) kunna skippa banor som man tycker bara är frustrerande och tråkiga, finns ju månar överallt... Jag tror man tänkt till här, att det faktiskt ska vara "open-world" där du gör saker om du vill, annars kan du skita i det.

Det finns betydligt fler än så. Med andra ord är det som recensionen säger att spelets utmaning börjar på riktigt "bortom" mainstory. Förutom att det kan vara skönt på det sättet du säger så gör det också spelet ännu bredare. Det gör till exempel att min 5-åring spelar och är supernöjd över att kunna ta sig vidare samtidigt som det sätter mig också på prov i bemärkelsen att finna så många månar som möjligt. Så här långt tycker jag dessutom att det finns flera som är riktigt kluriga. Både att finna och sedan nå. Jag såg siffran 999 månar enligt någon person på Reddits beräkningar. Dit har jag mycket långt kvar.

Medlem

Jag vill ha en switch nu.


signatur

A punch like that is worth two in the bush

12
Skriv svar