Playstation-chef kommenterar kritiken mot trailervåldet

Robot
Playstation-chef kommenterar kritiken mot trailervåldet
Inaktiv

Jag förstår inte kritiken. Våld är obehagligt, än mer så om det sker mot den som har svårt att värja sig. TLOUs värld är ingen gentlemans-arena och ingendera trailer förhärligar våldet. Om något så borde spelare som är känsliga uppskatta att de får förvarningar om spelens innehåll.

Medlem

"The Last of Us obviously is a game made by adults to be played by adults. "
Håller med fullständigt där.

Jag har jobbat i en spelbutik och sett hur föräldrar inte har en koll på vad de köper för spel till sina barn eller blir lurade att köpa.
Jag och de kollegorna jag hade då vägrade sälja till de som var under den rekommenderade åldern och många gånger fick vi förklara över telefon till föräldrarna vad för spel deras barn ville köpa.
"underhållnings våld" om man nu ska använda det frasen, är inget som jag tycker unga barn ska uppleva för än de blir äldre.
Kollar man på nyheter så är det hemskare där då man har i åtanke att det är verkligt.

Personligen, då jag får barn, då ska de lära sig skillnad mellan verkliga livet och fiktiva händelser som i spel, filmer och så. Även inte låta dem spela våldsamma spel förrän de har mognat, både i ålder och som person.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Nu vet jag inte hur åldersgränsen var för presskonferens-streamen, men om den var öppen för alla åldrar så förstår jag kritiken. Var det åldersgräns på streamen så finns det däremot inget att kritisera.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Jag har jobbat i en spelbutik och sett hur föräldrar inte har en koll på vad de köper för spel till sina barn eller blir lurade att köpa.

Ett problem är väl att datorspel fortfarande anses av icke insatta, dvs de som inte spelar eller har spelat själva, som något riktat mot barn och ungdomar. Om de bara kunde inse att spel idag även riktas mot vuxna och inte bara är färgglada figurer som hoppar runt i något drömlandskap, utan att det kan vara minst lika grafiskt våldsamt som valfri film så kanske de skulle ta större hänsyn till åldersrekommendationerna på spelen.

Sen är det väl förstås enklare att lägga sig till med en "Det är ju bara ett spel"-attityd än att sätta sig in i något man inte förstår.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jag förstår inte kritiken. Våld är obehagligt, än mer så om det sker mot den som har svårt att värja sig. TLOUs värld är ingen gentlemans-arena och ingendera trailer förhärligar våldet. Om något så borde spelare som är känsliga uppskatta att de får förvarningar om spelens innehåll.

Håller verkligen med. Hade en liten klump i magen när jag såg trailern. Obehaglig stämmning. Precis som jag tycker det ska kännas i ett postapokalyptiskt spel.

Och sen är det ju uppenbarligen kvinnor som kan ta hand om sig själva och verkligen inga offer.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Det blir lite konstigt när folk som inte har några som helst problem med att spela spel där de skjuter hundratals fiender med huvuden som exploderar och blod som skvätter plötsligt tycker att detta är för våldsamt.

Precis som att våld kan skildras realistiskt i film och böcker så borde det kunna skildras så även i spel. Många verkar dock ta illa upp när våldet känns mer personligt, realistiskt och obehagligt. Våld ÄR obehagligt.

Många lever fortfarande i någon slags myt där alla spel ska kunna spelas även av barn men precis som med andra medier så är inte alla spel lämpliga för barn eller för känsliga vuxna.

Medlem

Varför är våld mot män Ok men våld mot kvinnor och barn inte? Ok, barn då, men varför är det värre med våld mot kvinnor?

// edit

Sedan så instämmer jag med ovanstående. Dels argumentet att ålders-rating på kartongen finns där av en anledning, dels att föräldrarna borde ha mer koll. Sedan så vet jag inte hur dom gjorde med trailervisningen. Hade dom satt åldersgräns där med eller kunde vem som helst se? Vem kollade åldern på de som tittade osv osv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Time for a little of the old ultra violence. - Alex

Ingen har dött av lite våld. - robbis

Medlem

förstår heller inte kritiken... alltid när spel ska ha lite extra våld då blir det alltid gnäll o protester, varför? detta är ju inget barnspel alls.

Medlem

Jag har sakta ändrat uppfattning om detta allteftersom jag blivit äldre.

Då jag var yngre tyckte jag i princip att ju mer våld desto coolare, men då var det inte heller möjligt att återge våld lika realistiskt och trovärdigt som nu, förutom i film. Men film är mer passivt än spel och man är själv inte delaktig på samma sätt.

Och jag har väl insett att jag kanske var ganska omogen då. Våld i spel kommer framöver bli betydligt mer problematiskt, den som har testat VR kan nog förstå detta.

VR världar med fullt realistisk grafik är inte många år bort, även vuxna kan säkerligen få psykiska problem av såna världar.

Ang. trailern så tycker jag att den var onödigt osmaklig, våldet gav inte så mycket egentligen och hade antagligen kunnat gestaltats på ett enklare sätt. Och jag förstår att folk upprörs över det, för i ärlighetens namn så finns det ju inga åldersgränser på sådant som släpps på internet.

Medlem
Skrivet av Korken:

Ang. trailern så tycker jag att den var onödigt osmaklig, våldet gav inte så mycket egentligen och hade antagligen kunnat gestaltats på ett enklare sätt. Och jag förstår att folk upprörs över det, för i ärlighetens namn så finns det ju inga åldersgränser på sådant som släpps på internet.

Livestreamen var kanske inte åldersreglerad men trailern på youtube är det åldersgräns på. Måste vara inloggad för att bekräfta sin ålder.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@conthox:

Kvinnor är generellt sett mer utsatta än män. Med det sagt så är det väl ingen som säger att våld åt något håll är okej.

Medlem
Skrivet av Korken:

Jag har sakta ändrat uppfattning om detta allteftersom jag blivit äldre.

Då jag var yngre tyckte jag i princip att ju mer våld desto coolare, men då var det inte heller möjligt att återge våld lika realistiskt och trovärdigt som nu, förutom i film. Men film är mer passivt än spel och man är själv inte delaktig på samma sätt.

Och jag har väl insett att jag kanske var ganska omogen då. Våld i spel kommer framöver bli betydligt mer problematiskt, den som har testat VR kan nog förstå detta.

VR världar med fullt realistisk grafik är inte många år bort, även vuxna kan säkerligen få psykiska problem av såna världar.

Ang. trailern så tycker jag att den var onödigt osmaklig, våldet gav inte så mycket egentligen och hade antagligen kunnat gestaltats på ett enklare sätt. Och jag förstår att folk upprörs över det, för i ärlighetens namn så finns det ju inga åldersgränser på sådant som släpps på internet.

Ju äldre jag har blivit, desto viktigare tycker jag det är att skildra konsekvenserna av våld på ett ärligt sätt om man använder sig av våldsamma scener. I vår värld har det blivit mer och mer vanligt att folk inte har någon uppfattning om vad våldets effekter faktiskt innebär, vilket i sin tur bidrar till en mycket kallare inställning till våldsdåd och dess offer.
Jag tror att om man i större utsträckning visade våld utan att filtrera bort konsekvenserna så skulle alla även ta mer ansvar för vad som visas för minderåriga och barn skulle växa upp med en större förståelse av vad det innebär att skada någon.

Medlem

Föräldrar låter inte sina barn se motorsågsmassakern eller braveheart tex. men det är tydligen helt ok att dem köper gta v eller R6 till dem....

Åldersgräns finns där av en anledning.
Undrar när samhället skall acceptera spel som något vuxna nyttjar som underhållning.
Allt är inte ljusgröna dinosaurier och småfeta rörmokare i röda hängselbyxor.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Walter Hill ville i filmen "The Long Riders"/"De laglösa" (1980) visa att det gör ont att bli skjuten.

http://www.imdb.com/title/tt0081071/


signatur

autograph

Inaktiv
Skrivet av Robalicious:

@conthox:

Kvinnor är generellt sett mer utsatta än män. Med det sagt så är det väl ingen som säger att våld åt något håll är okej.

På vilket sätt menar du att de är mer utsatta? Typ försvarslösa?

Något liknande tror iaf jag det är. Är som att det är väldigt lätt att bli arg när man ser våld mot djur för att de ofta inte kan försvara sig, på samma sätt känns det därför värre när en kvinna blir utsatt för våld än när en man blir det.

Dock tycker jag att gruppera in kvinnor och barn med varandra på det sättet är väldigt omodernt och stör mig ofta på det när jag ser det i tidningar. Att man i princip rakt ut säger att det är värre när en kvinna dör och att män mer eller mindre är förbrukningsbara.

Skrivet av bent toe:

Föräldrar låter inte sina barn se motorsågsmassakern eller braveheart tex. men det är tydligen helt ok att dem köper gta v eller R6 till dem....

Åldersgräns finns där av en anledning.
Undrar när samhället skall acceptera spel som något vuxna nyttjar som underhållning.
Allt är inte ljusgröna dinosaurier och småfeta rörmokare i röda hängselbyxor.

Motorsågsmassakern är dock väldigt mycket värre än de där spelen.

Medlem

Blir lite olustig inför framtiden när man läser om vad många skriver här. Spel är spel, verkligheten är verklighet. Vuxna människor borde inte blanda ihop de två utan vidare. Keep it simple, people.

Medlem
Skrivet av Robalicious:

@conthox:

Kvinnor är generellt sett mer utsatta än män. Med det sagt så är det väl ingen som säger att våld åt något håll är okej.

Män är mer utsatta för misshandel än kvinnor i nutida samhället. Try again.

Dessutom utspelar sig detta i en post-apokalyptisk värld. Du vet inte hur utsatta folk är.

Skrivet av justhitx:

Blir lite olustig inför framtiden när man läser om vad många skriver här. Spel är spel, verkligheten är verklighet. Vuxna människor borde inte blanda ihop de två utan vidare. Keep it simple, people.

Värdegrund™, TÄNK PÅ BARNEN!!!™, Spel uppmanar till våld™, etc, etc.

Intressanta är att se hur många vuxna(?) gamers som tänker som sina oinsatta föräldrar.

Ni kan ju som en av föregående talare säger, börja själva med att respektera åldersgränsen på spel/filmer.

Medlem

Ju äldre man blir desto mindre känns det som man tycker våld är speciellt underhållande, den där trailern blev för mycket för mig, jag är inte intresserad av att se en fotorealistisk film där någon slår med en hammare på en annan persons armar tills de blir mos, och då hade jag väldigt roligt av att skjuta huvudet av folk i Soldier of Fortune när det begav sig.

Verkar som de får införa ett age rating-system som har en övre gräns också, 18-30, för jag hade gärna sluppit se det där.

Medlem

När jag såg trailern igår tänkte jag "välgjord, hemsk och effektfull. Den va bra."

Dock, efter att ha bläddrat i kommentarerna här började jag tänka lite. Vad fick vi ut av denna trailer? Vad säger den om Last of Us 2? Den bygger upp en obehaglig postapokalyptiskt känsla men kan inte påstå att jag får någon kännedom om spelet eller handlingen. Är det då en bra trailer eller är det bara en effektfull video?

Kort och gott vad ville dom förmedla till oss med trailern?

Medlem
Skrivet av Robalicious:

@conthox:

Kvinnor är generellt sett mer utsatta än män. Med det sagt så är det väl ingen som säger att våld åt något håll är okej.

Beror väl på vilket våld man mäter. Bland hemfridsbrott är kvinnor mest utsatta, men kollar man på gängkriminalitet så är det 99/100 män som är offer. Samma sak med slagsmål på krogen, ganska vanligt att folk pucklar på varandra på fyllan... Mäter man allt våld totalt sett, så tror jag fortfarande att män är mest utsatt.

Hur som helst så har jag samma åsikt om våld i spel som i våld i film/böcker: våldet är Ok om det är relevant och motiverat av resten av handlingen. Som i detta fallet, då själva kontexten och handlingen i spelet rättfärdigar vad som sker. Våld i film/böcker/spel bara "för att det är kul" är inte min grej, men våld för att det finns ett syfte, en berättelse, är ok.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Det är spel gjorda av vuxna, för vuxna"...Ser så ut det, och är väl ok så länge inte barn och yngre tonåringar snubblar över det, vilket det antagligen blir svårt att förhindra då det syns även här. Visst visar klippet med tydlighet att spelet är väldig "vuxet", rått och brutalt; lyckad marknadsföring på den punkten, men det är knappast något lämpligt för alla.
Inte för att jag vet hur man ska marknadsföra något i slutna vuxenforum, men ändå.

Medlem

@anon_306295: ofan...på vilket sätt?

GTA V har tortyrscener, avrättningar, sex med prostituerade.


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv
Skrivet av bent toe:

@Pecman: ofan...på vilket sätt?

GTA V har tortyrscener, avrättningar, sex med prostituerade.

GTA har ju ändå lite sådär lättsam stämning. Motorsågsmassakern kommer traumatisera vilket barn som helst.
Men det beror väl lite på hur man menar, jag skulle hellre låta mina barn spela GTA V än se på motorsågsmassakern då risken finns att de inte skulle sova på månader.
Sen är det väl också att jag inte tror att barn kommer ta efter ett spel som GTA V och bli kriminella, tortera och köpa sex(vilket jag iof inte tycker är något fel) om de i övrigt har en ordnad uppväxt.

Dock så orkade jag själv inte ens spela igenom GTA V, mycket pga Trevor. Jag vill ju spela som någon jag vill att det ska gå bra för, när jag spelade som Trevor ville jag mest hoppa från närmsta bro och göra slut på eländet.

Se originalversionen av motorsågsmassakern från 1974 om du inte redan har det, ett riktigt mästerverk.

Medlem

Spelen är "rated mature", så detta borde inte ens vara en diskussion...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

1
Skriv svar