Lootlådorna haglar över Normandie i Call of Duty: WWII

Medlem

@LARRYLUKE: Ja, för lootlådor representerar en ny tid i spelutvecklingen där utvecklarna/utgivarna är mindre intresserade av att spelet skall vara bra och mer hur de skall maximera ingame-köp (nycklar till lootlådor, boosts osv), vilket är en cancer för hela spelmarknaden. Jag vet att lootlådor funnits länge, men det är nu som de börjar användas riktigt illa genom att de inte bara innehåller kosmetika utan även saker som ger dig övertag i spelet, mao om du har råd att köpa en massa nycklar och skräp så har du en taktisk fördel gentemot de som inte kan låsa upp dessa eller köpa prylar. Det är då allt går åt fel håll. EA försökte nu detta med nya Star Wars-spelet och fick massiv kritik för det, men detta är bara början. Detta otyg har redan tagit död på flera spelserier (Dead Space bl.a då de besudlade trean med mikrotransaktioner) och då de inte tyckte det drog in tillräckligt med pengar så dödade de hellre studion och med det spelserien.

Företagen vill att multiplayer skall handla mer och mer om att få dig att betala mer för spelet genom skins, bättre vapen, nycklar, boosts och allehanda skit. Förr så handlade det endast om ett socialt spel, nu är det big business där det finns flera företag som byggt upp en hel modell kring hur man skall designa spel och kräma ut så mycket pengar som möjligt, där spelen analyserar hur du spelar och hur du använder dina lootboxes osv för att anpassa pris och tillgänglighet för allt man kan köpa ingame.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Varför måste det vara en lootbox dock? Varför inte bara ge mig valet att direkt köpa det jag vill ha? Svaret är att de tjänar galet mycket mer på lootboxes för du får antagligen en massa värdelös skit innan du fått skinet du ville ha från början.

Du menar material som utvecklaren medvetet har låst bakom glorifierade hasardspel istället för att bara sälja det som normalt dlc. Svaret på det är väl att det inte är en jävel som skulle betala dlc för att få några sprays och porträtt så de fyller ut lootlådorna med det istället.

Skitsnack. Det är Activision och Ea vi pratar om här, de har råd flera gånger om att släppa maps gratis. Det är bara ren girighet som förhindrar dem från det. Varför inte släppa singleplayer expansioner istället eller riktiga skinpacks som inte kostar dem ett skit att göra. Men som sagt de tjänar ju inte lika mycket på det....

Skinpacks som inte kostar ett skit att göra? Haha du är rolig, du vet alltså att Activison och EA har ett gäng 2D-artists som sitter och jobbar gratis alltså?

I övrigt tycker jag själv att så länge det är kosmetiska saker bryr jag mig inte, har aldrig betalat riktiga pengar för loot och kommer aldrig göra det heller. Och eftersom folk ständigt kräver att DLC ska vara gratis så måste företagen få in dessa förlorade pengar på något annat sätt. Men sättet som man gör här där man gör det öppet i en lobby där andra kan se är ju helt klart ett sätt att försöka locka övriga spelare i lobbyn att betala extra för att få loot-boxes när dem ser andra öppna sina.

Medlem

@blackidus: Om man kollar på vinst jämfört med utfört arbete så kostar skins inte ett skit att göra.

Medlem

Ser glatt fram emot Singeplayer-kampanjen... det kanske kan bli ett par timmars underhållning. Multiplayer däremot... blä...

Gen
Medlem
Skrivet av Dizzz:

Och gnället över pixlar som man inte behöver köpa eller ens bry sig om likaså.

I dessa lådor får man inget som man inte kan grinda till sig själv. Om du inte vill ha dem.. köp dem inte då.. däremot kan man ju undra varför folk spammar varenda kommentarfält med liknande kommentarer som dina.

Alltfler spel designas runt mikrotransaktioner där man går ifrån kosmetiska ting som inte har någon som helst påverkan på spelet till uppgraderingar, vapen, valuta för att köpa vapen, xp för att låsa upp vapen/utrustning osv - det är det som är det stora problemet. Vill du blunda och låtsas som att det inte existerar, för all del Men det är väldigt tråkig utveckling (precis som DLC/Season pass hysterin som bara blir värre och värre) som bör uppmärksammas.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Lvl boost, köp guld för riktig valuta etc. Blizzard är inte alls "bara kosmetiska".

Just lvl boost är inget jag direkt stör mig på, iaf inte i wow då du inte kan boosta till max lvl men slipper göra lvl 1-x för femtioelftetusende gången.
Guld har du kunnat köpa i wow sedan dag 1, bara inte via officiella kanaler så det gör varken till eller från, antingen säljer blizz det själva och får förhoppningsvis bort en del kinesiska farmers, eller så får de fler farmers å hackade konton.

Medlem

Jag om någon brukar förespråka att man skall stödja speltillverkarna genom att köpa de spel man spelar. Men med denna lootbox/microtrasaktions epidemi tycker jag bara att de som implementerar detta i sina spel får skylla sig själva och fr.o.m nu kommer jag att i ren protest låna hem en kopia av varje intressant spel som erbjuder/innehåller microtransaktioner. Vilket jag givetvis inte råder någon annan till att göra men det är ett fritt val och upp till var och en

Då är frågan, kommer jag nånsin att köpa ett spel igen?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

@Araxes: hur kan du säga med säkerhet att det inte kommer krasha.... ingen och inget är to big to fail
1983-1985 hände det förra gången då gick tv spels industrin från intäkter på ca $3.2 miljarder 1983 till ca $100 miljoner 1985 folk kunde inte ens ge bort spel..

18 juli 2013 gick hela staden Detroit i konkurs från att tidigare vara bil industrins Mecka

2008 gick många av världens banker i konkurs

6 mars 2000 sprack IT Bubblan och IT tekniker gick från höglöns jobb till städare

Problemet är inte när folk fortfarande köper spelen men det är bara en tids fråga innan folk inte tycker loot box konceptet och mjölkningen av spelarnas bank konton är ok å skiter i att köpa dom nya miljard satsningarna..
För många företag inom industrin så har man inte marginal för att ett spel skall misslyckas å då försvinner det... så ett dåligt år kan förändra allt...

Medlem

@ulpmaster,
Tänkvärt.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Tycker egentligen inte att kosmetiskt är försvarbart heller. Det är ungefär som att säga att du måste betala extra för att få grafik i spelet. Varför är just de pixlar som utgör det där extra valet (som tillför spelglädje således) inte en del av produkten lika mycket som den där stenen du just hoppade över?

Avstängd
Skrivet av ulpmaster:

@Araxes: hur kan du säga med säkerhet att det inte kommer krasha.... ingen och inget är to big to fail
1983-1985 hände det förra gången då gick tv spels industrin från intäkter på ca $3.2 miljarder 1983 till ca $100 miljoner 1985 folk kunde inte ens ge bort spel..

18 juli 2013 gick hela staden Detroit i konkurs från att tidigare vara bil industrins Mecka

2008 gick många av världens banker i konkurs

6 mars 2000 sprack IT Bubblan och IT tekniker gick från höglöns jobb till städare

Problemet är inte när folk fortfarande köper spelen men det är bara en tids fråga innan folk inte tycker loot box konceptet och mjölkningen av spelarnas bank konton är ok å skiter i att köpa dom nya miljard satsningarna..
För många företag inom industrin så har man inte marginal för att ett spel skall misslyckas å då försvinner det... så ett dåligt år kan förändra allt...

Inga av dina exempel är relevanta för dagens spelindustri, särskilt inte IT-bubblan (tips: anledningen ligger i ordet "bubblan").

Medlem

Jag har absolut noll koll vad Loot lådor är ??? är det såkallade Micro ???

Avstängd
Skrivet av Komured:

Just lvl boost är inget jag direkt stör mig på, iaf inte i wow då du inte kan boosta till max lvl men slipper göra lvl 1-x för femtioelftetusende gången.
Guld har du kunnat köpa i wow sedan dag 1, bara inte via officiella kanaler så det gör varken till eller från, antingen säljer blizz det själva och får förhoppningsvis bort en del kinesiska farmers, eller så får de fler farmers å hackade konton.

Det förstör det roliga med att tävla med polare vem som lvlat snabbast eller lvlat flest alts till cap vid expansionsslut.

Enorm skillnad mellan att Blizzard säljer guld mot att du köper från någon shady kinesisk site, där du riskerar ban etc.

Medlem

@Araxes: vi kan kalla detta loot box bubblan om du vill principen är den samma ... över mättad marknad och tillslut krashar eller spricker bubblan

I it bubblans fall så fanns det till slut för många it tekniker och dom hade för höga löne anspråk

I detta fallet kommer alla nya spel försöka få alla spelare att köpa loot boxar med mera för allt mer ökande priser och till slut tröttnar folk och i spel branchen räcker det med ett fåtal misslyckanden för att välta allt

Ett annat exempel är microsoft som fick jätte problem efter storsatsningen på windows 8 som floppade och sedan 8.1 som inte häller gick bra ... hade 10 fått problem så skulle nog it världen se väldigt annorlunda ut ...

Medlem

Vänta till red dead redemption kommer oj oj då kan man snacka om micro Det ska handlas nya skor Nya hölster nya klingor till bootsen nya boots så klart.....sen vapen då !

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Det förstör det roliga med att tävla med polare vem som lvlat snabbast eller lvlat flest alts till cap vid expansionsslut.

Enorm skillnad mellan att Blizzard säljer guld mot att du köper från någon shady kinesisk site, där du riskerar ban etc.

Om man tävlar med sina kompisar om vem som lvlar fortast ska man nog ta och tänka om lite.

Avstängd

@ulpmaster: Det är inte på långa vägar samma princip som it-bubblan!
Den berodde på en extrem övervärdering av it-företag, utan substansvärden, inte på en överetablering eller ett överskott av it-folk.
Bankerna gav lättvindigt stora lån till uppstart av företag, som övervärderades nåt enormt med stora börsvärden som följd, och många såna företag fick aldrig ens igång sin verksamhet.

Och nej, det räcker inte med ett fåtal misslyckanden för att "välta allt". Branschen omsätter över 100 miljarder dollar om året.

Medlem
Skrivet av Araxes:

@ulpmaster: Det är inte på långa vägar samma princip som it-bubblan!
Den berodde på en extrem övervärdering av it-företag, utan substansvärden, inte på en överetablering eller ett överskott av it-folk.
Bankerna gav lättvindigt stora lån till uppstart av företag, som övervärderades nåt enormt med stora börsvärden som följd, och många såna företag fick aldrig ens igång sin verksamhet.

Och nej, det räcker inte med ett fåtal misslyckanden för att "välta allt". Branschen omsätter över 100 miljarder dollar om året.

Välta allt, nej kanske inte. Men branchens ekonomi != det enskilda bolagets ekonomi. Så oavsett hur mycket branschen omsätter så gör det ganska ont för det enskilda bolaget att gå 100miljoner+ back på ett spel, även om det är ett ganska stort bolag. Tror det är ganska stor del av spelföretagen som inte har råd med ett total-misslyckat spel.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Det förstör det roliga med att tävla med polare vem som lvlat snabbast eller lvlat flest alts till cap vid expansionsslut.

Enorm skillnad mellan att Blizzard säljer guld mot att du köper från någon shady kinesisk site, där du riskerar ban etc.

Nu var det ett antal år sedan jag spelade wow senast men levlandet har blizz mig veterligen knapt brytt sig om sedan cataclysm, bara något man ska ta sig igenom så fort som möjligt, karaktärer som är snudd på gränsen till att kunna soloa instanser deras egen lvl tills de kommer till senaste expansionens nya dungeons osv.

Gällande köpa guld så vet jag inte om de någonsin bannat någon som köpt guld av farmers detta eftersom de sällan kunnat (omnågonsin) bevisa att någon faktiskt betalat för guldet de köpt (mitt minne är lite luddigt så kan ha fel men kan iaf personligen inte minnas det), vet att de bannat farmers och folk som köpt items från hackade konton och liknande dock men då har det mer handlat om att de har haft i sinägo saker som tillhört någon annan.
Guld är ju dessutom ganska meningslöst i wow och har varit så sedan iaf wotlk.

Hade Blizz börjat sälja high lvl items för rl pengar eller typ boosts som gör dig super duper bra i pvp osv, då hade det nog gått väldigt mycket för långt dock. Som det är nu tycker jag dock att det är lite Meh det man kan officiellt köpa från blizz.

Avstängd

@ebackman2: Det är det ingen som sagt emot, men @ulpman påstår helt felaktigt att det skulle bli pannkaka av hela branschen om ett stort företag skulle kånka.
Enskilda företag är av föga betydelse i det stora hela.

Avstängd
Skrivet av Komured:

Nu var det ett antal år sedan jag spelade wow senast men levlandet har blizz mig veterligen knapt brytt sig om sedan cataclysm, bara något man ska ta sig igenom så fort som möjligt, karaktärer som är snudd på gränsen till att kunna soloa instanser deras egen lvl tills de kommer till senaste expansionens nya dungeons osv.

Gällande köpa guld så vet jag inte om de någonsin bannat någon som köpt guld av farmers detta eftersom de sällan kunnat (omnågonsin) bevisa att någon faktiskt betalat för guldet de köpt (mitt minne är lite luddigt så kan ha fel men kan iaf personligen inte minnas det), vet att de bannat farmers och folk som köpt items från hackade konton och liknande dock men då har det mer handlat om att de har haft i sinägo saker som tillhört någon annan.
Guld är ju dessutom ganska meningslöst i wow och har varit så sedan iaf wotlk.

Hade Blizz börjat sälja high lvl items för rl pengar eller typ boosts som gör dig super duper bra i pvp osv, då hade det nog gått väldigt mycket för långt dock. Som det är nu tycker jag dock att det är lite Meh det man kan officiellt köpa från blizz.

Jo, folk har blivit och blir fortfarande bannad för sånt. Det har redan gått för långt för länge sedan.

12
Skriv svar