David Cage om Detroit-debatten: "Våldet har relevans"

Robot
David Cage om Detroit-debatten: "Våldet har relevans"

Cage menar att det kontroversiella våldet är mer än effektsökeri.

#david-cage, #detroit-become-human, #quantic-dream


Medlem

Vad känsliga alla är nu för tiden.

Medlem

@basegnome: Håller med.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Blir så jävla trött på alla dessa debatter och diskussioner kring våld. För våldsamt? - Håll dig borta. Vill du inte att dina barn ska spela såna här våldsamma spel? - Gör då din plikt som förälder och se till att de inte spelar spelen.

De spel som berör, åtminstone mig, mest är de spel som har en stark förankring till verkligheten och som berättas på ett bra sätt. Detta spelet (verkar) vilja röra frågeställningen vad som är mänskligt och omänskligt. Tittar man på det som var i trailern senast är det en verklighet för många i världen, sluta blunda och lipa över att det är för magstarkt när det berättas om det. Det gör man, precis som FZ skriver, inte med film, serier, musik, böcker, eller annan medieform så sluta göra det med spel.

Medlem

Vad känsliga alla är här. Om folk tycker att saker verkar onödigt våldsamt måste dom väl få tycka det.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vad känsliga alla är här. Om folk tycker att saker verkar onödigt våldsamt måste dom väl få tycka det.

Visst får de det, men de behöver inte sabotera för oss andra genom att försöka påverka branschen och på så vis tvinga utvecklare till att dra ner på våldet.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vad känsliga alla är här. Om folk tycker att saker verkar onödigt våldsamt måste dom väl få tycka det.

Ja visst får dom tycka det. Men om dom tycker att ett spel är för våldsamt kan dom helt enkelt undvika att spela det. På samma sätt som man kan unvika att se en våldsam film.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Haha men alltså, vem tror att "dra ner på våldet" har en relevans. Folk sa typ "ser onödigt våldsamt ut" och David sa "Nä det är relevant". Sen att Sony väljer dessa scener för att marknadsföra skiten, det är lite som att marknadsföra inglorious basterds med scenen när dom gör köttfärs av Hitlers fejja. Det känns som effektsökeri från PR:s sida bara.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

"Cage passar på att fråga journalisten om han skulle ställa samma fråga till en litterär författare eller en filmregissör. Däri ligger kanske ett problem. Om film och böcker kan tackla svåra ämnen utan att ifrågasättas på samma sätt borde ju rimligen spelberättelser kunna göra det."

Det finns ju en skillnad. I spel är man inte passiv betraktare, man utövar själv våld. Även om vissa kanske distanserar sig och har en distans mellan vad spelkaraktären gör i en roll och vad man själv gör så har kanske inte alla den distansen. För vissa blir kanske ett med karaktären, liksom.

Jag säger inte att det ligger till på det sättet. Men Det skulle kunna vara fallet. Därför kan man inte jämföra spel rakt av med film och böcker. Film och böcker är berättande. Spel är också berättande, men spel är även interaktion. Jag tycker att David Cage förenklar för mycket. Nu menar jag inte att just hans spel skulle vara ett problem, de scener han pratar om är kanske mellansekvenser som inte går att styra. Men han verkar ju föra ett generellt resonemang om att spel och filmer/böcker behandlas olika.

Jag får ta och läsa Fredriks förtitt, som nog inte går av för hackor. Assassin´s Creed-recensionen var riktigt utsökt läsning. (Visst var det han som skrev den?)

Avstängd

Usch, ska undvika alla blask källor..

Medlem

@basegnome: Nu blev jag kränkt ;).

Medlem

Problemet är väl snarare när man tar en sådan här trailer och rycker allt ur sitt sammanhang
Det är inte så svårt att lista ut att de väljer en scen som denna som innehåller mycket grovt och grafiskt våld att sälja sin hype på.
Så klart att våldet då blir en del av säljmomentet även om det i det fullständiga spelet inte nödvändigtvis är så.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker det är väldigt ironiskt att just eurogamer av alla kritiserar detta spel. Som om eurogamer aldrig sett/spelat våldsammare spel? Quantic Dreams spel har alltid varit milda med tanke på att en stor majoritet av alla spel går ut på att våldsamt döda 100-tals fiender i olika former.

Skrivet av Banjo:

Det finns ju en skillnad. I spel är man inte passiv betraktare, man utövar själv våld. Även om vissa kanske distanserar sig och har en distans mellan vad spelkaraktären gör i en roll och vad man själv gör så har kanske inte alla den distansen. För vissa blir kanske ett med karaktären, liksom.

Jag håller med dig - till viss del. Men jag tycker inte vi har hela bilden från Detroit-trailern. Men att dömma från det vi faktiskt ser så är det inte kvinnan (du) som utövar våldet - du utsetts för det. Valen verkar snarare handla om vad du kan göra för att försvara dig och mannens dotter.

Jag säger inte att du har fel, utan bara att i detta fallet saknar vi hela bilden.

Medlem

Davids kommentar var det som jag skrev i förra nyhetstråden: att det måste finnas en relevans, ett kontext. Om något händer måste man ställa frågan "varför".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar