Test – Xbox One X

Robot
Test – Xbox One X

Microsoft täpper till truten på alla som hånat Xboxen för att vara klen. Men ett konsolkrig är mer än prestanda.

#4k, #hdr, #microsoft, #xbox, #xbox-one, #xbox-one-x


Medlem

CPU fortfarande baserad på AMD's bulldozer? Undrar lite bara hur de tänker när man ändå uppdaterar en konsol?

Medlem

@wirefire: Rent krasst har ju cpu inte direkt ökat prestanda i spel speciellt mycket senaste 5 åren, GPUn som flaskhalsar ganska hårt vid 4k kan jag tänka mig. Och lådan är ju inte byggd för att redigera film eller dylikt. Bättre att pressa priset där dom kan. Har aldrig heller förstått varför folk behöver ha 20 spel intresserade samtidigt?

Relik 📜

Härligt att One X snart är här! Prima testat @Tomas Helenius.

När det gäller bildfrekvens och varför det inte är lika "enkelt" att skala upp till 60 fps som att fläska på med bättre grafik skrev jag ett inlägg på SweClockers i en annan diskussion. Givetvis inte hela sanningen, men problemet är mer komplext än vad som kan tros.

Citat:

Om det vore så enkelt.. En del av utmaningen är att grafik och grafikkvalitet skalar "lätt". Du kan fläska upp upplösning och damma på med detaljer, och det enda som händer är att du behöver med GPU-tryck. Lösningen? Snabbare GPU, vilket är precis vad PS4 Pro och Xbox One X satsar på.

Högre framerate kräver dock dessutom att processorn hänger med. Praktiskt är ju 60 fps betydligt tuffare ställt mot 30 fps även där. På CPU-fronten är det dock svårare att bara fritt skala upp, eftersom konsolerna redan gått all in på en viss (rätt slö) CPU-typ vilken det sedan kodas ganska hårt mot. Att släppa en modell med annan lösning där riskerar dessutom fragmentera marknaden mer, eftersom koden skulle behöva anpassas mycket hårdare ställt mot "högre upplösning, mer detaljer - ja/nej".

Kort ock gott, att vi fortfarande ser 30 fps i mycket även på PS4 Pro och Xbox One X tror jag beror mycket av processorn snarare än GPU:n. Det räcker helt enkelt inte med grafikmuskler för att lösa den biten, utan den enkla vägen är istället att skruva upp det som går - upplösning och detaljnivå.

Skrivet av wirefire:

CPU fortfarande baserad på AMD's bulldozer? Undrar lite bara hur de tänker när man ändå uppdaterar en konsol?

Processorn är baserad på AMD Jaguar, precis som Xbox One, One S och PS4, PS4 Pro. Nytt till One X är högre klockfrekvens och "optimeringar".


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd

Fortfarande långsammare än min snart fem år gamla pc.

Medlem

Fattar inte var alla deras exlusiva spel tog vägen den här generationen. Kommer ihåg att jag satt med mitt 360 och retade min kusin som hade PS3 med alla mina spel som inte han hade.
Halo, Alan Wake, Project Gotham Racing, Forza, Gears of War, Crackdown. Listan var lång då


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Intressant läsning, så jag får veta vad det är jag egentligen köpt och som kommer med posten på tisdag.

Hoppas verkligen Microsoft fattat grejen att dom behöver en kioskvältare till spel som backar upp det här projektet.
Phil Spencer verkar ju iofs kunna sin bransch, så blir spännande att se vad som händer framöver.

Redaktör
Skrivet av Oakenborn:

Fattar inte var alla deras exlusiva spel tog vägen den här generationen. Kommer ihåg att jag satt med mitt 360 och retade min kusin som hade PS3 med alla mina spel som inte han hade.
Halo, Alan Wake, Project Gotham Racing, Forza, Gears of War, Crackdown. Listan var lång då

Det känns som att Xboxlägret fastnat i gamla meriter. Forza, Gears, Halo, Crackdown, Dead Rising i all ära, det hade varit kul att se lite nya storspel. Quantum Break var ett försök, men dessvärre varken särskilt bra eller nyskapande.

Skrivet av Araxes:

Fortfarande långsammare än min snart fem år gamla pc.

Det är sen gammalt. Svårt jämföra pc och konsol rakt av, olika förutsättningar.


signatur
Medlem

"Phil Spencer in som Xbox-chef. Ett genidrag – med Spencer bakom rodret har spelavdelningen gått från klarhet till klarhet"

Jag tror dock att MS gör ett misstag om man tror att det är kraftfullare hårdvara som gör att PS4 säljer mycket bättre. Man startade denna generation med ett ganska bra exklusivt utbud som sedan blivit magrare för varje år.

De flesta som vill ha ett stort och varierat spelutbud har redan vänt sig till andra plattformar och det känns som att det mest är "kärnan" som vill ha Halo, Forza, Gears of War och några multiplattformspel kvar.

Medlem
Skrivet av wirefire:

CPU fortfarande baserad på AMD's bulldozer? Undrar lite bara hur de tänker när man ändå uppdaterar en konsol?

Enkelt. För att alla spel ska fungera på både Xbox One och på Xbox One X så finns det ingen anledning att ha en snabbare CPU. Grafik är väldigt enkelt att skala till skillnad från gameplay, fysik och annats som körs på CPU. Så samma spel fast med bättre grafik.

Redaktör

@Margy: ja, jag håller med. Det behövs stora, bra, publikdragande spel om Xbox ska locka köpare. De etablerade serierna lockar inte lika mycket som Playstations motsvarigheter, och man har få på gång. Man får hoppas att de säljer nog för att inte överge konsolsatsningen inför nästa generation, för komma ikapp PS kommer man aldrig göra nu. Möjligen närma sig, men då behövs som sagt riktigt bra spel.


signatur
Medlem

@aholman:
CPUn är flaskhalsen i dagens konsoler. Hade dom haft bättre cpu hade dom kunnat sikta på 60 fps i fler spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Sea of Thieves <3

Gnällkuk

En annan sak som jag förvisso välkomnar men som knappast är till gagn för konsolen är att de exklusiva titlarna finns tillgängliga på PC om du har Windows 10.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Känns som att PC + Switch är den vettigaste kombon just nu.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@aholman:
CPUn är flaskhalsen i dagens konsoler. Hade dom haft bättre cpu hade dom kunnat sikta på 60 fps i fler spel.

Oavsett vilka specifikationer en maskin har är det upp till spelutvecklarna att prioritera vad kraften ska användas till. Om XboX hade varit tre gånger så stark så hade vi fortfarande sett 30-fps spel, helt enkelt därför att det finns andra saker som utvecklarna bedömer vara mer värdefulla än 60 fps.

Redaktör

Forza Motorsport-spelen rullar ju i 60 fps i 1080p på vanliga Xbox One, så det är inte alls omöjligt att nå de nivåerna. Förutsättningarna varierar förstås stort mellan olika spel och genrer, men någonstans handlar det om ett val av antingen ögongodis eller framerate.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

@Margy: ja, jag håller med. Det behövs stora, bra, publikdragande spel om Xbox ska locka köpare. De etablerade serierna lockar inte lika mycket som Playstations motsvarigheter, och man har få på gång. Man får hoppas att de säljer nog för att inte överge konsolsatsningen inför nästa generation, för komma ikapp PS kommer man aldrig göra nu. Möjligen närma sig, men då behövs som sagt riktigt bra spel.

Värt att notera att Spencer har sagt att man har slutat annonsera spel flera år i förväg (för att undvika saker som Scalebound och för att följa i Bethesdas spår tex) som vissa andra gör. Alltså ett policyskifte.

Att det blev ett hopp i spelutvecklingen beror på den katastrof som den gamla ledningen orsakade med släppet av Xbox One 2013 och den märkliga inriktningen på allt utom spel. Att det tar tid att vända en skuta som Xbox borde väl inte vara så svårt att förstå? Man har slopat Kinect, tv tv tv och kommit ifatt och förbi hårdvarumässigt vilket är förutsättningar för allt annat.

Dessutom är Playstations övertag på exklusivitetssidan överdrivet och individuellt. De har 3 spel som jag är intresserad av, det är försvinnande lite. Jag köper heller inte en Switch för att de har ett (1) spel som verkar intressant. Xbox exklusiviteter är heller inget jag bryr mig om särskilt mycket, det är kanske 5% av de spel jag spelar.

Xbox One X är dock bättre för de andra 95% av spel som jag spelar...inget svårt val

Ska man se bortom "muh exclusives yadda yadda" så har Xbox fler fördelar såsom bättre handkontroller, bakåtkompatibilitet, Game Pass, EA Access, Play Anywhere, 4K Bluray m.m.

Lite besviken över att FZ fastnat i "muh exclusives"-träsket. Inte förvånad, men tröttsamt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Oavsett vilka specifikationer en maskin har är det upp till spelutvecklarna att prioritera vad kraften ska användas till. Om XboX hade varit tre gånger så stark så hade vi fortfarande sett 30-fps spel, helt enkelt därför att det finns andra saker som utvecklarna bedömer vara mer värdefulla än 60 fps.

Det finns en del spel där utvecklarna inte kunde uppnå 60 fps just på grund av begränsningarna på CPUn. Destiny 2 är ett sådant exempel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Att det blev ett hopp i spelutvecklingen beror på den katastrof som den gamla ledningen orsakade med släppet av Xbox One 2013 och den märkliga inriktningen på allt utom spel. Att det tar tid att vända en skuta som Xbox borde väl inte vara så svårt att förstå? Man har slopat Kinect, tv tv tv och kommit ifatt och förbi hårdvarumässigt vilket är förutsättningar för allt annat.

Det underliga är ju att man utvecklar och ger ut färre spel nu samt att man lagt ner flera spelstudior? Vill man satsa mer på spel borde det väl ha visat sig nu?

Skrivet av Mortaigne:

Dessutom är Playstations övertag på exklusivitetssidan överdrivet och individuellt. De har 3 spel som jag är intresserad av, det är försvinnande lite. Jag köper heller inte en Switch för att de har ett (1) spel som verkar intressant. Xbox exklusiviteter är heller inget jag bryr mig om särskilt mycket, det är kanske 5% av de spel jag spelar.

För många verkar dock ett stort och varierat spelutbud vara viktigt. MS kanske har insett att deras kunder likt dig inte bryr sig om spel som är lite annorlunda och sticker ut och därför fokuserar på några få spelserier och multiplattform? De lär inte hitta speciellt många nya kunder i så fall.

Skrivet av Mortaigne:

Xbox One X är dock bättre för de andra 95% av spel som jag spelar...inget svårt val

Med denna logik har du alltså rekommenderat PS4 de senaste åren?

Redaktör

@Mortaigne: för mig personligen handlar Xboxens problem om ett segt, svårnavigerat gränssnitt och ett mindre intressant spelutbud. Annars är den lika bra eller bättre än PS, framförallt i fråga om de tjänster du nämner - den är suverän numera. Men - prio ett är bra spel och då blir det ju maskinen med flest intressanta exklusiva som lockar mest.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det känns som att Xboxlägret fastnat i gamla meriter. Forza, Gears, Halo, Crackdown, Dead Rising i all ära, det hade varit kul att se lite nya storspel. Quantum Break var ett försök, men dessvärre varken särskilt bra eller nyskapande.

Det är sen gammalt. Svårt jämföra pc och konsol rakt av, olika förutsättningar.

Cuphead är verkligen bra och förhoppningsvis görs det något nytt utav rare's spelsortiment.
Och att den är tyst beror ju på att den har vattenkylning vad jag vet.

Flakmonkey

Ett annat problem för ms just nu är ju det faktumet att onlinedelen är så viktig numera och då talar jag inte om kvaliteten utan snarare att man vill spela det anda spelar. Tidigare var det ju positivt om jag hade en Playstation och kompisen en N64 för då kompletterade vi varandra. Ena dagen kunde vi spela Playstation hos mig och sen N64 hos honom dagen därpå. Nu är det snarare tvärtom, man ska ha det kompisarna har för att kunna spela tillsammans och där har ju Sony ett rejält övertag just nu. Jag tror personligen att det är ett viktigare argument när man väljer konsol än att något har snyggare grafik eller mer stabil fps, till en viss gräns förstås och om man inte skoter helt i onlinebitarna

Medlem

Det jag gillar mest är att det verkar vara ett kvalitetsbygge.
I det närmaste ljudlöst från konsolen när den pressas hårt är imponerande, och verkligen något jag hoppas att både Microsoft och Sony tar fasta på även när nästa generation konsoler ska lanseras.

Sen så lär väl det sitta en framtida generation av Ryzen CPU i dessa kommande konsoler, vilket känns efterlängtat.
Balansen mellan CPU och GPU prestanda måste bli bättre, inte minst om man ska kunna lämna 30 fps tryggt i backspegeln.

Men mer än något så måste Microsoft komma tillbaka på spelfronten, i det närmaste uselt den här generationen, jämfört med vad 360:an kunde skylta med.

Medlem
Skrivet av mill:

Känns som att PC + Switch är den vettigaste kombon just nu.

Tycker det känns mer vettigt att ha allt, om man vill spela mycket.

Inaktiv
Skrivet av Araxes:

Fortfarande långsammare än min snart fem år gamla pc.

Måste bara börja med att nämna att jag är "PC-gamer" men det är själve fan att den här kommentaren ska dyka upp varenda jävla gång det snackas konsol. Ja vi vet alla det men som Tomas sa går det inte att jämföra rakt av då det är lite olika saker.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Det underliga är ju att man utvecklar och ger ut färre spel nu samt att man lagt ner flera spelstudior? Vill man satsa mer på spel borde det väl ha visat sig nu?

För många verkar dock ett stort och varierat spelutbud vara viktigt. MS kanske har insett att deras kunder likt dig inte bryr sig om spel som är lite annorlunda och sticker ut och därför fokuserar på några få spelserier och multiplattform? De lär inte hitta speciellt många nya kunder i så fall.

Med denna logik har du alltså rekommenderat PS4 de senaste åren?

Läs vad jag skriver i stället. Det blir naturligtvis ett hopp i spelutgivningen när man får starta om det, som Spencer gjort, och när man dessutom skiftat från att utannonsera spel flera år i förväg till närmare release så blir det "tomt" ett tag. Varken du eller jag vet vad de utvecklar och inte. Trams.

Stort och varierat spelutbud? Skulle det inte finnas på Xbox menar du? Det finns tusentals spel. Vad får dig att tro att jag inte bryr mig om spel som är lite annorlunda? Skärp dig, pinsam slutledning.

Läs hela inlägget så ser du varför jag valt Xbox de senaste åren. Återigen, trams.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Ett annat problem för ms just nu är ju det faktumet att onlinedelen är så viktig numera och då talar jag inte om kvaliteten utan snarare att man vill spela det anda spelar. Tidigare var det ju positivt om jag hade en Playstation och kompisen en N64 för då kompletterade vi varandra. Ena dagen kunde vi spela Playstation hos mig och sen N64 hos honom dagen därpå. Nu är det snarare tvärtom, man ska ha det kompisarna har för att kunna spela tillsammans och där har ju Sony ett rejält övertag just nu. Jag tror personligen att det är ett viktigare argument när man väljer konsol än att något har snyggare grafik eller mer stabil fps, till en viss gräns förstås och om man inte skoter helt i onlinebitarna

Själv valde man mer konsol pga det spelutbud som fanns i början, ps4an hade för min del inga intressanta launchtitlar. Medan jag faktiskt ville spela Dead Rising 3 och Forza 5.
Samt lite att man hoppades på att dom skulle få till det delade spelutbudet med ens vänner som tyvärr inte blev av i slutändan, dock fungerar det bra att logga in på vänners konsoller och ladda ner ens spel där för att spela.
Det blir antagligen en ps4 när den här generationen dött ut och den gått ner i pris till något närmare vad en One S kostar idag, förhoppningsvis lägger dom till lite fler features med åren och inte gör som dom gjorde med Ps3an och plockar bort portar och stöd för diverse mjukvara när dom känner för det.

Förra generationens hårdvaruutveckling konsollerna emellan var mer intressant än denna generation iaf, en launch 360 är rejält underutvecklad i features jämfört med den sista versionen som kom, om man däremot tittar på Ps3an så har den bara blivit mindre och förlorat nästan allt den hade när den släpptes.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det underliga är ju att man utvecklar och ger ut färre spel nu samt att man lagt ner flera spelstudior? Vill man satsa mer på spel borde det väl ha visat sig nu?

För många verkar dock ett stort och varierat spelutbud vara viktigt. MS kanske har insett att deras kunder likt dig inte bryr sig om spel som är lite annorlunda och sticker ut och därför fokuserar på några få spelserier och multiplattform? De lär inte hitta speciellt många nya kunder i så fall.

Med denna logik har du alltså rekommenderat PS4 de senaste åren?

Tja, State of Decay är inte likt någonting som finns på Playstation iaf, det enligt mig är mer originellt än The Last of Us, även om det nog är det bästa spelet på playstation sedan ps2-tiden.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tja, State of Decay är inte likt någonting som finns på Playstation iaf, det enligt mig är mer originellt än The Last of Us, även om det nog är det bästa spelet på playstation sedan ps2-tiden.

state of decay är ett mediokert zombie spel.. Sedan finns det på pc.

123
Skriv svar