Du kan inte köpa L.A. Noire till Switch utan ett minneskort

Robot
Du kan inte köpa L.A. Noire till Switch utan ett minneskort

Det kan till och med bli problem att uppdatera det.

#la-noire, #rockstar


Medlem

Kan man köra en extern usb hårddisk om man kör den stationärt?

Medlem

Nu tycker jag att vi pressar speltillverkarna att göra mindre storlek på spel. Detta gör man med t.ex mobiltelefoner och deras batterier, strömsnålare komponenter som följd. Hoppas alla som köper Switch INTE uppgraderar till ett för stort minneskort. Utvecklingen måste gå framåt hos programmerarna, bygg spelidéer och komprimera dem så gott det går. Inga onödiga rader kod m.m.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nu tycker jag att vi pressar speltillverkarna att göra mindre storlek på spel. Detta gör man med t.ex mobiltelefoner och deras batterier, strömsnålare komponenter som följd. Hoppas alla som köper Switch INTE uppgraderar till ett för stort minneskort. Utvecklingen måste gå framåt hos programmerarna, bygg spelidéer och komprimera dem så gott det går. Inga onödiga rader kod m.m.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan man köra en extern usb hårddisk om man kör den stationärt?

Nope =/


signatur
Medlem

@rudeboystig: svara istället för en tråkig GIF?

EDIT: som förövrigt kanske är ett ganska bra inlägg? Storleken och GIF (& WebM) finns av en anledning.

Avstängd

Challenge accepted!

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nu tycker jag att vi pressar speltillverkarna att göra mindre storlek på spel. Detta gör man med t.ex mobiltelefoner och deras batterier, strömsnålare komponenter som följd. Hoppas alla som köper Switch INTE uppgraderar till ett för stort minneskort. Utvecklingen måste gå framåt hos programmerarna, bygg spelidéer och komprimera dem så gott det går. Inga onödiga rader kod m.m.

Ok, fine.

1. Du kan ju inte jämföra spel och lagring med mobiltelefoner och deras batterikonsumption.
2. Delarna som tar störst plats i dagens AAA-spel är knappast koden i sig utan texturer, ljud etc.
3. Zelda t.ex. har antagligen tagit beslut tidigt vad gäller grafisk stil och väldigt lite voice acting, antagligen just för att Switchen har dåliga förutsättningar (dock inget "fel" med detta nödvändigtvis).
4. Du kan inte förvänta dig att en re-release som LA Noire ska göras om bara för att passa Switchen. Speciellt inte då grundutvecklaren inte finns längre. Storleken var inget problem på de ursprungliga plattformarna.
5. Jag vill verkligen inte ha mindre storlekar på spel. Jag vill ha 4K-upplösta texturer och så lite komprimering på ljudet som möjligt.

Om Nintendo hoppas på att 3e-partsutvecklare ska inkludera Switch i sina AAA-spel så var det idiotiskt att inte tänka på större lagringsutrymme.

Medlem

@Maysay:
Eller så skiter man i att försöka lansera spel som LA Noir till en så klen konsol som Switch.
LA Noir är först och främst gjort för PC och kraftigare konsoler än switch. Det är inte helt enkelt att bara optimera det.

Det är dn helt annan grej än Zelda som är gjort i åtanke att det ska funka på Switch.
Cartoony grapics, låguplösta texturer med få material, lite geometri etc...

Medlem

@rudeboystig:

Fast nu jämförde du rakt av istället för att tänka ett steg längre. Jag jämförde utvecklingen inte produkten och tekniken bakom t.ex mobiler och batterierna.

Ja, koden är inte allt men texturer är kod, precis som MP3, GIF och WebM. Format som raderar onödig kod till fördel för bl.a tillgänglighet, funktion & syfte.

De kanske inte skulle ha släppt LA till Switch och gjort något nytt istället? Tror själv inte dessa spel kommer att sälja så bra pga just storleken. Vilket är bra, för annars kommer de att dra upp gränserna för de nya spelen också.

Folk som är för större spel, 4K-grafik m.m. måste förvänta sig att detta kommer kosta dem på ett eller annat sätt, antingen i form av Microtransaktioner eller höjt pris (eller bandbredd, HDD m.m).

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Ja, koden är inte allt men texturer är kod, precis som MP3, GIF och WebM. Format som raderar onödig kod till fördel för bl.a tillgänglighet, funktion & syfte.

Texturer har komprimerats i åratal nu.

Skrivet av Maysay:

Nu tycker jag att vi pressar speltillverkarna att göra mindre storlek på spel. Detta gör man med t.ex mobiltelefoner och deras batterier, strömsnålare komponenter som följd. Hoppas alla som köper Switch INTE uppgraderar till ett för stort minneskort. Utvecklingen måste gå framåt hos programmerarna, bygg spelidéer och komprimera dem så gott det går. Inga onödiga rader kod m.m.

Vart var du när spelen på sin höjd var 10mb och hårddisken du installerade det på var 90mb? Varför satte vi inte stopp då?

Spelen har helt rimliga storlekar, här har vi dock problemet att småskalig produktion av switch-kasetter gör så att kostnaden för dessa är högre än likvärdiga sd-kort, så publishers vill inte gå hela vägen till 32gb, sen så är la noire ett spel som kom ut på blu-ray och har många inspelade ansikten, det finns inga genvägar eller optimeringar att ta som inte redan tagits.

Om 10 år så kommer vi tänka tillbaka på hur löjligt små 8gb spelen var, samt hur lätta 32gb spelen är att ladda hem, och någon likt dig kommer sitta på ett forum och klaga på att utvecklarna inte optimerar sina 256gb spel ner till rimliga 64gb.

KoP
Medlem

Kan inte Nintendo lösa det här med bristen på lagringsutrymme genom att tillåta användaren att ansluta en extern hdd precis som på Xboxen och PS4'an? Borde väl vara lätt ordnat?

Uh.. kan iofs bli problem om man vill ta med sig spelet på bussen t.ex. Antar att det är just det här med lagringsutrymmet som blev Nintendos Akilleshäl i och med att dom absolut tyckte att det var nödvändigt att skapa en konsol som är portabel och stationär. Dålig idé. :/

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fast nu jämförde du rakt av istället för att tänka ett steg längre. Jag jämförde utvecklingen inte produkten och tekniken bakom t.ex mobiler och batterierna.

Men du proklamerade ett allmänt tryck på utvecklare att komprimera mer. Det är vad jag absolut inte håller med om. Jag vill framförallt att utvecklingen på medium som spel ska ge oss bättre grafik (bl.a. såklart) då lagring bara blir billigare och mer tillgängligt. Detta är helt och hållet Nintendos dåliga beslut.

Skrivet av Maysay:

Ja, koden är inte allt men texturer är kod, precis som MP3, GIF och WebM. Format som raderar onödig kod till fördel för bl.a tillgänglighet, funktion & syfte.

Texturer är inte "kod" i bemärkelsen du skrev. Självklart kan det komma tekniker att få ner storleken på högupplösta texturer, men då vill jag ha mer och fler och inte använda tekniken för att kunna släppa AAA-spel på ett litet minneskort.

Skrivet av Maysay:

De kanske inte skulle ha släppt LA till Switch och gjort något nytt istället? Tror själv inte dessa spel kommer att sälja så bra pga just storleken. Vilket är bra, för annars kommer de att dra upp gränserna för de nya spelen också.

Håller med att det var konstigt att de släppte LA Noire till Switch till att börja med, men de är (förhoppningsvis) fullt medvetna om Switchens brister. Att "göra nått nytt" är en väldigt dåligt argument och knappast ett jämförbart alternativ.

Skrivet av Maysay:

Folk som är för större spel, 4K-grafik m.m. måste förvänta sig att detta kommer kosta dem på ett eller annat sätt, antingen i form av Microtransaktioner eller höjt pris (eller bandbredd, HDD m.m).

Vad gäller priset på spel har jag länge ansett att de inte är hållbara med tanke på utveckligskostnaderna och har i regel ingenting emot vare sig mikrotransaktioner eller höjt pris. Dock har det ingenting egentligen med denna diskussionen att göra då lägre upplösta texturer knappast är en så stor del av utvecklingskostnaderna.

Medlem

@eld: fast nu har det blivit ett litet stopp? Mobilspelet säljer bättre, dessutom så släpps det spel som Stardew Valley m.m. som är utmärkta att konvertera till just Switch. Jag tror att Dead Cells skulle göra sig utmärkt på enheten också.

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

@eld: fast nu har det blivit ett litet stopp? Mobilspelet säljer bättre, dessutom så släpps det spel som Stardew Valley m.m. som är utmärkta att konvertera till just Switch. Jag tror att Dead Cells skulle göra sig utmärkt på enheten också.

Får jag påpeka att shadow of war är 97gb på pc.

Medlem

@rudeboystig: Det jag menar med att komprimera är inte nödvändigtvis att man ska göra allt i 8-bit grafik utan som du säger nya metoder för högupplöst grafik (som t.ex x264 var en gång i tiden).

Medlem

Hurv-tråd... Gifen borde vart slutpunkt.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@rudeboystig: Det jag menar med att komprimera är inte nödvändigtvis att man ska göra allt i 8-bit grafik utan som du säger nya metoder för högupplöst grafik (som t.ex x264 var en gång i tiden).

Ja, det förstod jag. Men då vill inte jag att vi använder det för att gå neråt i lagringsstorlek utan att klämma in mer och snyggare innehåll på Bluray-skivorna.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Hurv-tråd... Gifen borde vart slutpunkt.

Medlem

@rudeboystig: och vad är de förskillnad mot jag har föreslagit? Mer innehåll på mindre yta? 🙂

Medlem

Men utan en extern hdd så behöver vi inte ens diskutera AAA spel i full storlek på switch, eftersom största minneskorten just nu är på 400gb, ca 4 spel alltså. Inte ens med 128 gb inbyggt hade det vart intressant? Och en inbyggd ssd på 1-2tb hade ju kostat mer än själva konsolen.
Tror dock många nöjer sig med att kunna koppla in en extern hdd för dockat läge, sedan vad som får plats på minneskortet + inbyggt för bärbart läge

Medlem

Känns ju jätte spännande och köpa ett gammalt spel till en ny konsol som dessutom behöver ett extra minneskort för att spelas. Fett värt

1
Skriv svar