Super Mario Odyssey säljer rekordsnabbt i både Europa och USA

Robot
Super Mario Odyssey säljer rekordsnabbt i både Europa och USA
Medlem

Första prisvärda paketet har släppts, switch + Mario €349 på amazon

dustinhome sålde för 3790 med mario tidigare i veckan

FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Jag har för mig att Super Mario Run har 200 miljoner nedladdningar, men hur många har gått vidare och köpt det spelet?

New Super Mario Bros 30 miljoner är mer imponerande enligt mig, för Super Mario Bros ingick med väldigt många NES:ar och de kassetterna räknas in i försäljningssiffrorna. Å andra sidan är spelmarknaden större nu i modern tid än på 80-talet. Fast Nintendo hade större marknadsandelar på 80-talet. De var helt enormt stora på den tiden, även Playstation 2 hade en enorm marknadsandel, och Playstation 1 till viss del. Wii hade inte ens 50 procent om man avgör marknadsandelar utifrån sålda konsoler. Den sålde i över 100 miljoner exemplar, men både PS3 och Xbox 360 nådde väl 70 till slut.

NES sålde i runt 65 miljoner exemplar, men ingen annan konsol nådde väl ens tio? I samma generation alltså. Däremot var ju C64 en konkurrent till exempel, om man räknar in hemdatorerna.

PS2 sålde i galna 150 miljoner exemplar, Gamecube och Xbox nådde väl runt 43 miljoner tillsammans. Sen sålde Dreamcast i...7 miljoner också? Så PS2 hade en marknadsandel på typ 70-80 procent vilket ju är enormt. PS 1 hade väl en andel på 10 / 14 ungefär... 100 miljoner av den, mot runt 30 miljoner N64:or och kanske 10 miljoner Sega Saturn. Det blir också rätt mycket. Runt 70 % ungefär?

Sen överlappar konsolgenerationer lite också. Dreamcast konkurrerade ett tag mer med Playstation 1 än Playstation 2, NES konkurrerade med Mega Drive under några år.

I vilket fall som helst, Nintendo hade en riktigt hög marknadsandel på 80-talet och i början av 90-talet med NES. Så även om den totala marknaden var mycket mindre då, om man mäter i sålda konsoler, så hade de en rätt stor "egen" marknad att sälja Super Mario Bros till. Men jag tror inte att Super Mario Bros 3 sålde i ens hälften så många exemplar? Trots att de flesta nog håller med om att SMB 3 är mycket bättre. Super Mario Bros är spelet som alla hade för att det ingick, typ. Inte spelet som alla hade som absolut favorit, men alla hade en åsikt om det. Och de flesta var nog också lite trötta på det, det blir så med det första spelet som man spelar som liten när man inte har något annat att spela och variera med. Lite som med Wii Sports. Eller Chu Chu Rocket på Dreamcast. Alla hade det men inte alla älskade det och vissa hade spelat sig trötta på det. De spel man tröttnat på gillar man sämre även om de var roliga i början. Inte helt rättvis.t Lite så känner jag förresten med Tetris, jag har spelat det för många gånger och när någon börjar tjata om hur genialt konceptet är tänker jag"jo, visst, men jag orkar inte spela det mer." Eller jag vet inte, i Battle mode kan det väl vara kul. Tetris är ju i sig ett rätt enformigt spel också. Samma nivå hela tiden, men det går fortare och fortare.

Men i alla fall... 30 miljoner New Super Mario Bros som folk faktiskt gått ut och köpt och inte fåttpå köpet är väldigt imponerande. Hög "attach rate" också.

Medlem

@WestManiaC: Synd att dessa paket innehåller en kod och digital nerladdning.

1
Skriv svar