Nu är det officiellt – World of Warcraft får vaniljservrar!

Robot
Nu är det officiellt – World of Warcraft får vaniljservrar!
Medlem
Medlem

Nog för att jag skiter i WoW men det bevisar ju att något sätt så hörsammar ju Blizzard sina kunders önskemål. Säger ganska mycket om dem, jämfört med många andra.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Snacka om att känna panik. Aktiviteten på servrarna är påväg att dö ut och då väljer Blizz att se ut som ett par fåntrattar istället för att mista stora delar av kakan. Vad hände liksom med att koden var borta? You think you do but you don't? Blizz motstånd i snart fem år? Allt genom fönstret pga. paniken.

Skrivet av Castor.T:

Nog för att jag skiter i WoW men det bevisar ju att något sätt så hörsammar ju Blizzard sina kunders önskemål. Säger ganska mycket om dem, jämfört med många andra.

Haha. Du menar att du missat att Blizzard har slagits mot detta i över fem år innan de kröp till korset?

Medlem

Kul för dom som vill ha det. Inget för mig, känns totalt onödigt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Medlem

Vill inte gå tillbaka till 120 days played på ett enda år🙂

Medlem

@aholman: de är väl ändå upp till dig själv..

Medlem

@Dizzz: Har inte spelat WoW sen early legion, men tror du har fel i att det håller på att dö ut. Det är fortfarande största MMO spelet på marknaden utan tvekan. Men om du jämför med WoTLK och BC dagarna så ja spelet har tappat spelare, men det är långt ifrån att dö ut.

Medlem

@Welo: största är det inte tror det ligger nog under 4 miljoner just nu. möjligt att det är största med månads betalning.

Medlem

@Drickautomat: Vilket MMO skulle du säga är större? Har inte så stor koll på den fronten längre då jag inte har tiden att lira MMOs längre. Men har för mig att WoW fortfarande är störst

Medlem

Wow för mig från Vanilla till mitten av Wotlc (typ) var magisk på många vis. Jag har oerhört många fina minnen av spelet åren mellan de två expansionerna och det är något jag aldrig skulle vilja byta ut eller få ogjort. Tyvärr kan inga vanilla servrar i världen ge mig tillbaka den tiden, då varken jag eller andra människor är desamma idag som vi var år 2005 och att starta upp igen på en vanilla server, officiell eller inte, kommer aldrig ge samma känsla som den det gav första gången.

Ett nytt spel som skapar ett fenomen likt det WoW gjorde när det kom kan kanske göra det, en vanilla server får mig bara att nostalgiskt (och bitter över att jag aldrig kan få tillbaka den tiden känner jag nu när jag skriver detta) se tillbaka på den tiden istället för att bli sugen på att återbesöka ett WoW i sin ursprungliga form.

Medlem

@Welo: rent activa spelare vet jag inte men jag kan lova att det finns något kinesiskt F2P som är större än wow.
Wow är fortfarande popis men inte störst men helt klart ett av de större.

Att blizzard slutade redovisa sina spelare för något år sedan är ett tecken på att man inte har självförtroende eller storhet kvar som de hade när de gladligen sa de hade 12 miljoner aktiva spelare.

Loggar man in i dag på wow så ser man att 80/90% av servers är på Low population

Medlem

Vilket otroligt misslyckande ändå att gå med på att ogöra allt det arbete man lagt ner under alla dessa år.
Det är verkligen ett bevis på att man gått åt fel håll.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Eller så ser man det som en service, det går ju att spela gamla spel från 80 talet i dag officiellt som Nintendo mini nes och snes och tex Starcraft remastered

Medlem
Skrivet av Drickautomat:

@Newklear: Eller så ser man det som en service, det går ju att spela gamla spel från 80 talet i dag officiellt som Nintendo mini nes och snes och tex Starcraft remastered

Ja, men de har inte tio år med uppdateringar och expansioner som folk vill bli av med.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ja WoW har ju varit döende sen det kom ut enligt vissa. Lustigt att man aldrig är ensam ens i old content.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, men de har inte tio år med uppdateringar och expansioner som folk vill bli av med.

Vilket gnäll. Jag vill inte "bli av med" 10 år av uppdateringar och expansioner men jag kan ändå känna att det skulle vara kul att uppleva spelet från "start" igen. Kommer definitivt fortsätta köpa nya expansioner även om jag självklart kommer spela på classic-servrarna.

Medlem

Jag tror Blizzard har försökt anpassa spelet så mycket för den stora massan att dom gjorde mer skada än nytta.

1. Visst det var krångligt att köra instancer i Vanilla utan LFG tools och cross-realms...
Men istället ledde det till ett mycket mindre socialt spel där ingen komunicerar eller bryr sig om gruppen. Har man rest till Scarlet monestary som alliance i vanilla så ville man verkligen göra sitt bästa.
Var man en douchebag så fick man inte heller köra instancer med dom personerna igen...det gav en känsla av att man betydde något.

2. Vanilla var svårt och rätt grindigt... men saker har simplifierats för mycket med åren.
Simpla instancer, streamlinat content, inga talent träd, snabbt levlande, lätt att fixa gear etc...
Mycket av det roliga försvann.

Dock så tror jag också att vi spelare har förändrats. WoW var för många det första MMORPG spelet och allt var fräscht. Vanilla kanske kan återskapa det till viss del, men det blir nog aldrig helt som förr.

Medlem

@Dizzz: I flera år så vrålar folk efter vanilla servar nu när Blizzard bestämmer sig för att släppa dom så är inte det bra heller hur ska ni ha det?


signatur

Good Night, Good Luck

Medlem

Det enda som var bättre för mig i vanilla var 1. Ny värld och 2. Inget flygande som tar bort känslan av att se folk här och var i världen en aning.

Möjligen gillade jag talents mer förr, men det har mindre att göra med systemet i sig och mer med att man kanske varit litet för tvär med att konsolidera förmågor.

Huruvida jag lyckönskar dem kommer bero på vad betalmodellen blir, om någon. Det kan så lätt leda till en ny utveckling i spelvärlden som inte är positiv. Gör man det rätt, är det väl bra att de som saknar det får sitt. Får vänta och se.

Medlem
Skrivet av Bereadytocry:

Vilket gnäll. Jag vill inte "bli av med" 10 år av uppdateringar och expansioner men jag kan ändå känna att det skulle vara kul att uppleva spelet från "start" igen. Kommer definitivt fortsätta köpa nya expansioner även om jag självklart kommer spela på classic-servrarna.

Där ligger problemet för mig, jag kommer ihåg hur jävla drygt spelet var på den tiden, hur dåliga instanserna var, hur mycket tid man var tvungen att lägga på spelet för att ha någon chans att komma någonstans. För mig var högtiden för wow under TBC, men vanilla tänker jag inte röra, det är alldeles för segt. Däremot slipper jag gärna majoriteten av skiten de har lagt till de senaste 5 åren, frågan är bara nu hur de kommer göra med betalning. Skulle inte förvåna mig om de kommer kräva att du har en vanlig wow sub för att kunna köra classic och då går det nog bort för majoriteten av folk som gillar vanilla.

Medlem

Hoppas att de tar bort den tråkiga group/raid finder funktionen samt att de gör så att det tar någon vecka att bli max level, att döda 3+ fiender på sin egen level ska också vara riktigt svårt om man inte har extremt bra saker.

I nutidens WoW lär man inte känna några nya vänner när man spelar spelet, man bara flyger genom allt och behöver ingen att levla med då man bara sätter sig i group findern, och vips så levlar man hur mycket som helst utan att ens gå ut i världen.

WoW kändes episkt i vanilla för att saker tog tid och när man äntligen fick en level eller en upgradering så var det för att man ansträngt sig för att få detta, när man lyckades döda 3+ svåra fiender så kändes även det som att man utfört något episkt, att bara komma in till en instance mer andra spelare kändes episkt i Vanilla för att man behövde ta sig till instancen med andra spelare, man gjorde något annat än att sitta i en tråkig kö, man upplevde vad WoW hade att erbjuda..

Medlem

@Dizzz: Hur man än ser på det, så är de inte sämre än att de kan ändra på sig..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Bereadytocry:

Vilket gnäll. Jag vill inte "bli av med" 10 år av uppdateringar och expansioner men jag kan ändå känna att det skulle vara kul att uppleva spelet från "start" igen. Kommer definitivt fortsätta köpa nya expansioner även om jag självklart kommer spela på classic-servrarna.

Nej, jag gnäller inte, har inte rört skräpet på säkert tio år nu så jag struntar blankt i vilka sorts servrar de har. Jag bara kommenterade vilket misslyckande det var för en utvecklare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilket otroligt misslyckande ändå att gå med på att ogöra allt det arbete man lagt ner under alla dessa år.
Det är verkligen ett bevis på att man gått åt fel håll.

Helt felaktigt. Varför ser du allt så svartvitt?

Det finns en efterfrågan på en classic server, det innebär inte att alla wow spelare kommer överge den nuvarande versionen / expansionen.

Precis som det finns efterfrågan på 0,5% mjölk så finns det efterfrågan på 3% också. Vilken du väljer är således en personlig preferens och Blizzard möter bara efterfrågan som vilket företag som helst hade gjort i jakten på inkomster.

Medlem

@Esri: Varför skulle man inte ha en sub för att spela spelet menar du? Jag har inte spelat wow sedan cataclysm, men öppnar gärna plånboken för ett lan eller två i Vanilla.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

@Esri: Varför skulle man inte ha en sub för att spela spelet menar du? Jag har inte spelat wow sedan cataclysm, men öppnar gärna plånboken för ett lan eller två i Vanilla.

Att betala fullpris för vanilla kommer inte hända, om de däremot gör det till classic som en egen tjänst för 20kr eller något då kommer säkerligen folk spela det. Men tror nog att majoriteten av folk faktiskt har glömt bort hur tidskrävande vanilla var, jag har också mycket nostalgi över det men jag kommer även ihåg all skit med det och skulle inte röra det även om det var gratis.

Medlem

@Esri: Jag håller inte alls med, det är ju allt det tidskrävande som gjorde spelet så roligt. Att leta efter grupp i Ironforge, för att sedan flyga fågel och springa tio mil för att köra en dungeon. Det var tillfredsställande. Numera är det bara en knapptryckning, och sen spelar man med ett gäng random ryssar som inte skriver ett ord i chatten.

Samma sak med att levla. I Vanilla var det en utmaning som tog tid och ibland var direkt svårt. Numera dingar man nästan innan man hunnit uttdela så mkt som ett slag. Hur kul är det, att rusta till ett endgame på tio min?

Nej, i min mening har all automatisering och streamlining tagit bort all utmaning och förvandlat wow till ett spel som varken kräver interaktion med andra eller särskilt mycket arbete. Men det är kanske bara jag 😜


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

@Esri: Jag håller inte alls med, det är ju allt det tidskrävande som gjorde spelet så roligt. Att leta efter grupp i Ironforge, för att sedan flyga fågel och springa tio mil för att köra en dungeon. Det var tillfredsställande. Numera är det bara en knapptryckning, och sen spelar man med ett gäng random ryssar som inte skriver ett ord i chatten.

Samma sak med att levla. I Vanilla var det en utmaning som tog tid och ibland var direkt svårt. Numera dingar man nästan innan man hunnit uttdela så mkt som ett slag. Hur kul är det, att rusta till ett endgame på tio min?

Nej, i min mening har all automatisering och streamlining tagit bort all utmaning och förvandlat wow till ett spel som varken kräver interaktion med andra eller särskilt mycket arbete. Men det är kanske bara jag 😜

Jag saknar knappast att sitta i Org och leta efter folk i 3h för att få ihop 15 man till en UBRS för att sedan halvägs in så drar tanken och man inte får tag i en ny och får lägga ner. Nej TBC hade det bästa systemet, där du inte köade för grupper utan du hade ett LFG system där du skrev roll och vad du ville spela så kunde folk använda det för att hitta folk där. Vanilla var kul för att man kunde utforska och leta efter roliga saker, det har man gjort så nu skulle det bara bli ett grind för att komma till level 60, det kommer aldrig vara lika kul som det var för 10 år sedan oavsett om de gör wow Classic 100% accurate. Mycket har de förstört men vanilla har inte åldrats väl. Ta bara Nax 40, 8st warrior tanks för att klara 4 horsemen... det var ju... kul...

12
Skriv svar