Test – Xbox One X

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Läs vad jag skriver i stället. Det blir naturligtvis ett hopp i spelutgivningen när man får starta om det, som Spencer gjort, och när man dessutom skiftat från att utannonsera spel flera år i förväg till närmare release så blir det "tomt" ett tag. Varken du eller jag vet vad de utvecklar och inte. Trams.

Vad har han startat om när det gäller spel då? Han har stängt en mängd studior och nästan alla som är kvar är bundna till en enstaka spelserie. Istället för att utannonsera ett nytt Halo tre år i förväg gör man det ett år i förväg?

Skrivet av Mortaigne:

Stort och varierat spelutbud? Skulle det inte finnas på Xbox menar du? Det finns tusentals spel. Vad får dig att tro att jag inte bryr mig om spel som är lite annorlunda? Skärp dig, pinsam slutledning.

Tja, du postar inlägg som:

Skrivet av Mortaigne:

Det var då ett jäkla tjat om exklusiva spel hit o dit... 95% av de spel jag spelar är multiplats och de kommer till One X... Shadow of War, Assassin's Creed Origins, Call of Duty WW2, Star Wars Battlefront 2, Destiny 2...ja hösten ser ju verkligen tom ut! facepalm Och det är bara de titlar jag själv är intresserad av.

Nästan alla spel du spelar verkar även finnas på PS4. Du måste väl ändå hålla med om att PS4 har ett större och mer varierat spelutbud?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av EpicGoblin:

state of decay är ett mediokert zombie spel.. Sedan finns det på pc.

"muh PC!"

Det funkar liksom inte så. Litet quiz:

Tror du Microsoft ser PC som en konkurrent?

A. Muh exclusives
B. Nej, de utvecklar och säljer både Windows och PC's och satsar på Play Anywhere och cross play.
C. Muh PC


signatur

Jump in.

Medlem

Bara för att förtydliga i testet så tycker skribenten att xbox saknar exklusiva spel.
han borde skrivit det lite fler än femtioelva gånger i texten för att det skulle framgå tydligt.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

state of decay är ett mediokert zombie spel.. Sedan finns det på pc.

Mediokert? Uppenbarligen inte spelat det hör jag. Och det fanns inte till pc från början. För att vara en Xbox Live Arcade titel från början så har det lyckats rätt bra.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

För dom som undrar hur dom gamla spelen förbättras med One X:


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Avstängd
Skrivet av wirefire:

CPU fortfarande baserad på AMD's bulldozer? Undrar lite bara hur de tänker när man ändå uppdaterar en konsol?

Det är Jaguar än, har aldrig varit Bulldozer.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Vad har han startat om när det gäller spel då? Han har stängt en mängd studior och nästan alla som är kvar är bundna till en enstaka spelserie. Istället för att utannonsera ett nytt Halo tre år i förväg gör man det ett år i förväg?

Tja, du postar inlägg som:
Nästan alla spel du spelar verkar även finnas på PS4. Du måste väl ändå hålla med om att PS4 har ett större och mer varierat spelutbud?

Som sagt, innan de utannonserar något så vet vi inte vad de utvecklar och inte. Suck.

Nej jag spelar en hel del spel på min Xbox One som inte finns på PS4, de du citerade ovan var nya spel i höst. Bakåtkompatibiliteten gör att valet är enkelt. Nu när One X uppenbarligen förbättrar BC-spel också så är det ännu trevligare. Närmast på min lista står KOTOR och Oblivion, riktigt dåliga spel eller hur?

Jag kan sträcka mig till att PS4 har många fler obskyra japanska spel, absolut. Men de intresserar mig föga.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det känns som att Xboxlägret fastnat i gamla meriter. Forza, Gears, Halo, Crackdown, Dead Rising i all ära, det hade varit kul att se lite nya storspel. Quantum Break var ett försök, men dessvärre varken särskilt bra eller nyskapande.

Håller med. Känns som Microsoft vågade mer förra generationen. Har för mig att dom hade ganska många bra indiespel också som i alla fall var exlusiva ett tag.

Men en stor anledning till att jag övergav Xbox var "uppdateringen" av menyer. Kommer ihåg att jag gillade menyerna på Xboxen i början men med tiden började dom likna Windows 8 mer och mer. Mer fokus på multimedia och mindre på spel.
Känner likadant när jag spelar på mitt Xbox One. Bökiga menyer.


signatur

PSN: MrOakenborn

Redaktör
Skrivet av Phyrino:

Bara för att förtydliga i testet så tycker skribenten att xbox saknar exklusiva spel.
han borde skrivit det lite fler än femtioelva gånger i texten för att det skulle framgå tydligt.

Xbox ligger efter PS, jag är övertygad om att snygga, exklusiva spel är vad som krävs för att folk ska välja Xbox One X. Microsoft lanserar världens kraftigaste konsol men har ungefär ett nytt AAA-spel (Forza 7) som lockbete vid premiären, och få annonserade. Tjatet handlar om det.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Xbox ligger efter PS, jag är övertygad om att snygga, exklusiva spel är vad som krävs för att folk ska välja Xbox One X. Microsoft lanserar världens kraftigaste konsol men har ungefär ett nytt AAA-spel (Forza 7) som lockbete vid premiären, och få annonserade. Tjatet handlar om det.

PS4 Pro hade skitmånga exklusiva launchtitlar? Det var det inget som gnälldes på. Ärligt, läs PS4 Pro-recensionen och Xbox One X-diton sida vid sida, ganska talande.


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

PS4 Pro hade skitmånga exklusiva launchtitlar? Det var det inget som gnälldes på. Ärligt, läs PS4 Pro-recensionen och Xbox One X-diton sida vid sida, ganska talande.

PS4 Pro hade inte behov av exklusiva lauch-titlar eftersom PS4-familjen redan ledde stort. Xbox One (med eller utan X) är en bra konsol och det finns gott om bra spel till den, men jag efterlyser fler bra exklusiva titlar eftersom de behövs för att minska säljgapet mot PS4.


signatur
Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mediokert? Uppenbarligen inte spelat det hör jag. Och det fanns inte till pc från början. För att vara en Xbox Live Arcade titel från början så har det lyckats rätt bra.

Spelat och klarat ut det.. Tar saker i förväg ser jag.

Medlem

Intressant!
Medans konsoller snart kan lira 4k
Så sitter Linus och spelar 16k.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

@marcus8958: Självklart hade de kunnat nå 60 fps. Om de hade prioriterat det högt. Sen hur mycket de hade fått skala bort vet jag inte.

Medlem

Som den prestandaslyna man är så börjar Xbox nu te sig mer och intressant. Framförallt som 4k blu-ray-spelare.

Medlem

@jOnÄTÄn:
Skala bort AI, fysik, nätkod osv är inget man lätt väljer bort.
Som du ser i videon postad tidigare i tråden över förbättringar på äldre spel är CPUn fortfarande en flaskhals som syns tydligt i hitman och i ac unity


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

2013

TV TV TV TV TV TV TV TV CALL OF DUTY TV
.
.
.
2017

4K 4K 4K TRUE 4K 4K 4K 4K EXCLUSIVE EXCLUSIVE EXCLUSIVE EXCLUSIVE EXCLUSIVE

Man kan vissta säga vad som helst utan att det behöver betyda något längre.

Medlem

Tror inte många som inte redan äger en Xbox One kommer ändra sin uppfattning om konsolen bara för att det nu finns en version som är bättre. Många verkar tro att PS4 sålde tack vare hårdvaran och att Sony inte gjorde samma korkade misstag som Microsoft. Det finns även en hel del som tyder på att Sony kan ha haft liknande planer, det är egentligen inte relevant, vad som är relevant är att Microsoft var den som inte bara via ord utan även handling gjorde allt de kunde för att få igenom detta och det var först när de såg att konsolen tappade i bokningar som de ändrade sig. Jag och många med mig är inte lika förlåtande när företag agerar på det här sättet. Det förtroende som byggts upp under lång tid raseras helt och man måste då som företag göra vad man kan för att återfå det förtroendet och dit har Microsoft en lång väg att gå för att komma ens i närheten av att jag ska börja få ett intresse för dem som företag och köpa deras produkter.

Det finns en tydlig skillnad mellan Microsoft och Sony, Microsoft fokuserar mer på att skapa MP spel medan Sony utvecklar spel främst för de som föredrar intressanta kampanjer eller unika och annorlunda spel.

Så merparten som kommer köpa en Xbox One X äger nog redan en Xbox One och om konsoler inte säljs med vinst så kan detta innebära att Microsoft till och med kan förlora pengar på den eftersom tanken är att man ska återta förlusten med försäljning av spel och hårdvara och hur många kommer köpa ett spel de redan äger igen?

Medlem

@marcus8958: svårt ja men det hade garanterat gått om de prioriterat 60 fps högt nog. Men nu har de valt att köra en viss nivå på fysik osv för det säljer väl mer om det ser snyggt ut än om det flyter.

Avstängd
Skrivet av anon_119148:

Måste bara börja med att nämna att jag är "PC-gamer" men det är själve fan att den här kommentaren ska dyka upp varenda jävla gång det snackas konsol. Ja vi vet alla det men som Tomas sa går det inte att jämföra rakt av då det är lite olika saker.

Det går alldeles utmärkt att jämföra; Och att den senaste och häftigaste konsolen inte ens är snabbare än en fem år gammal PC är ett skämt.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Spelat och klarat ut det.. Tar saker i förväg ser jag.

Ditt sätt att uttala dig om det verkade mer som om du ville på att andra mer populära zombiespel var bättre bara för att. Ber om ursäkt för detta. Själv tycker man kommande Days Gone eller vad det heter ser mer mediokert ut iaf. State of Decay försökte iaf med något nytt med permadeath, basbyggande och byggandet utav vissa relationer mellan karaktärerna. Förhoppningsvis har de utökat dessa delar i uppföljaren.

Men du kan iaf inte påstå att det finns något spel som State of Decay på playstationsidan, vilket var min poäng.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@IceMan: Linus är tamefan mest cringe i världen...

Medlem

@Mortaigne:

Personligen ser jag mer fram emot One X än den PS4 Pro och Nintendo Switch jag redan har. Men att säga att Sonys exlusivitetsövertag är överdrivet är väl ändå att ta i? Ok om de bara har tre(!) exklusiva du vill ha. Men jag kan inte låta bli att undra om du verkligen har stenkoll på alla exklusiva spel PS4:an har?? Det är ju en bisarr mängd ärligt talat. Och fler kommer nästan varje månad. Talar man om de stora kända namnen så kan jag förstå, men det finns ju massor av AA/AAA-titlar som är riktigt bra till PS4:an.

Med det sagt så har jag ändå en liten förkärlek till Microsofts konsoler. Gamerscore och Xbox Live i allmänhet är en del av det. Men visst fan önskade jag att MS satsade ännu hårdare på egna spel (vilket de skulle gjort för länge sedan). Men visst, älskar ju Gears/Halo/Forza/Killer Instinct

Medlem

@Araxes:

Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur dyr den fem år gamla datorn var när det begav sig, som du säger är kraftfullare än Xbox One X??

Jag har själv byggt datorer i många år.

One X:en är definitivt fan inte dyr till förhållande till vad man får! Dessutom i ett riktigt litet chassi med inbyggt nätaggregat (ett chassi som dessutom är i princip ljudlöst under load).

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@marcus8958: svårt ja men det hade garanterat gått om de prioriterat 60 fps högt nog. Men nu har de valt att köra en viss nivå på fysik osv för det säljer väl mer om det ser snyggt ut än om det flyter.

Är inte det grafiska som man skalar ner på. Det är saker som antal fiender/npc/karaktärer på skärmen, antal spelare på servrarna, hur ai:n fungerar, antal objekt som påverkas av fysikmotorn osv.
Det är saker man inte lätt kan skala ner som på grafiska detaljer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av Vintersorg:

@Araxes:

Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur dyr den fem år gamla datorn var när det begav sig, som du säger är kraftfullare än Xbox One X??

Jag har själv byggt datorer i många år.

One X:en är definitivt fan inte dyr till förhållande till vad man får! Dessutom i ett riktigt litet chassi med inbyggt nätaggregat (ett chassi som dessutom är i princip ljudlöst under load).

Den var dyr. Jättedyr (3st Kepler-Titan ). Men den är fortfarande fem år gammal i februari.

Medlem

Angående ström el förbrukning hur mycket drar Xbox One X vid spelande ?
Uppdatering: Enligt DigitalFoundry test drar Xbox One X 175 watt vid spelande...

PS4 Pro uses 155 watt while playing a game
PS4 uses (116 watt) while playing a game
Xbox One S uses (58 watt) while playing a game
Xbox One uses (105 watt) while playing a game
Xbox 360 uses about (187 watts) while playing a game
PS3 Super slim uses (63 watts) while playing a game
PS3 Old big uses (193.6 watts) while playing a game

Medlem

@marcus8958: Jag vet att det är lite svårare men det går skala för att anpassa efter plattformen. Ex bf3 på xbox 360 och ps3 där kunde man köra max 32 spelare. Att skala efter cpu är ju ofta inga problem på PC spel ex gta 5 där kan man ju dra ner på hur många personer som ska gå runt på gatorna osv.

Inaktiv

@Araxes: Hur är det då jämförbart? Klart man kan köpa de värsta grejerna för en enorm summa pengar och säga att den är sämre än min 5 år gamla PC men det säger ingenting. Så Xbox One är bättre än min nya PC om jag köper billiga grejer? Prova köp en PC för 5000 lr vad. Xbox One X kostar så får vi se hur kraftfull den är.

Det är tydligt att du mest försöker trolla (eller bara är okunnig) och dra igång den sunkiga debatten återigen och tyvärr blev tog vi betet igen.

Medlem

@anon_119148:
Fast för de flesta räcker det oftast att bara uppgradera grafikkortet så är man där.

Det har pratats lite om hur CPU är flaskhalsen i nya Xbox, men jag tror många inte riktigt förstår hur långsam den är. Vi snackar mid-range CPU från 2008-2009 som fortfarande presterar bättre här, overhead inräknat. Dvs har man en i5 750, FX-8350, liknande eller bättre, tillsammans med nytt eller begagnat grafikkort för 2000-3000kr, får man liknande eller bättre prestanda än vad "världens snabbaste spelkonsol!" klarar av.

En stor anledningen till varför Xbox One X är så "billig" är för att hälften utav delarna är billigt skit. Det som är påkostat är GPU delen, kylaren och 4k blu-ray spelaren. Utöver det får du en plastlåda med en gammal slö mekanisk hårddisk, simpelt moderkort och en usel CPU del.

Visst den är färdigbyggd men också icke modulerbar (utöver hdd). Nästa generation konsoler kanske kommer redan om ett par år, med ryzen baserad APU där man kan förvänta sig en 3-4x CPU prestanda boost. Är verkligen en 5300kr konsol som inte går att uppgradera speciellt billig då?

123
Skriv svar