Tekniken man vill ha men inte behöver

Skägg.
10 Chambers
Tekniken man vill ha men inte behöver

Sitter och försöker motivera varför jag ska köpa en Ipad Pro, med penna.

Det hela började med att äldsta grabben ville köpa Lego Boost för sina sparpengar, men vår gamla surfplatta är inte kompatibel. Började titta på Android-plattor men där har det verkligen hänt något de senaste åren. Det vore också kul att kunna rita på den, varför ögonen började snegla på en Ipad Pro, med penna. Läcker maskin men samtidigt ganska mycket pengar (cirka 8 000 kr). En vanlig Ipad går på cirka 3 700 kr.

Det som talar för att köpa en Pro är det skulle bli samma pengar att köpa en duglig bärbar dator och en wacom-platta. De datorerna vi har hemma börjar bli till åren och används nästan uteslutande till barnens läxor. Alla vardagsbestyr som räkningar och googla recept klarar ju telefonen av. Men återigen, en stor slant för en surfplatta.


signatur
Medlem

Varit i samma tankar som dig, och jag bestämde mig för att skita i det. Den kommer förmodligen bara bli liggandes med tiden och det är inte ca 8000 kr värt bara för barnet ska ha roligt ett tag eller att jag ska ha nånting att läsa serietidningar på.
Då kan man underhålla barnet med något annat istället som är billigare och försöka få barnet att förstå att det är mycket pengar för liten verkstad och läsa serietidningar någon annanstans.

Medlem

De senaste Pro-paddorna har en 120hz skärm med True-tone, vilket gör att bilden blir ordentligt mycket behagligare att titta på. Jag rekommenderar personligen 10.5-tumsutgåvan om du känner att det är värt pengarna Alldeles lagom stor att hålla i handen för en vuxen människa (sedan beror det lite på hur gammal grabben är som ska använda den också)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers

Det skulle bli familjens platta, skulle inte köpa en IPad Pro bara för att programmera en Lego-robot

Men du nuddar ju vid pudelns kärna, @fr0gg0. Använder man en platta idag, om man inte ens använder en bärbar dator. Garage Band är ju trevligt också, men sen. Allt görs ju via mobilen.


signatur
Medlem

Calle, julen är runt hörnet. Den dyraste månaden på hela året, och pengar återstår i mellandagarna så kan man vara lycklig.

Näe, inte värt att lägga ut 8000kr.

Om du inte redan ritar flitigt på papper så kommer inte pennan göra något magiskt underverk bara sådär. Ett par hantlar på hyllan gör ingen stark!

Lägg max de där 3700 på en vanlig minst lika användbar padda... eller vänta tills efter julen när lyxfälle-familjer tvingas sälja sina paddor för trevliga priser.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

@Sipmo: Hehe, jo, julen är dock planerad och klar. Väntar egentligen bara på att Black Friday ska skala av någon hundring på en Switch-bundle. Men är nog på din linje, 8000 lakan är mycket pengar. Särskilt för en maskin med lite oklart användningsområde i det långa loppet. Därför trådens rubrik


signatur
Medlem

Smart phone tog en paus från skiten i en vecka...man mår ju bättre som människa utan den här såkallade smarta telefonen jag lovar man får mer gjort utan att kolla varje gång man får mail eller ett mess från messenger
Är det nått superviktigt så ringer eller skickar personen ett sms
Eller ?

Medlem

Räknas det som on topic att säga att jag verkligen skulle vilja ha en Aston martin?

Kan inte säga att jag behöver en, och för övrigt så har jag ju så klart inte råd.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

Smart phone tog en paus från skiten i en vecka...man mår ju bättre som människa utan den här såkallade smarta telefonen jag lovar man får mer gjort utan att kolla varje gång man får mail eller ett mess från messenger
Är det nått superviktigt så ringer eller skickar personen ett sms
Eller ?

Jag har haft paus i 38 år nu, Dvs jag har aldrig ägt en mobiltelefon.

Känns inte som att jag har missat något.

E-bokläsare däremot kan man tydligen aldrig få för många av...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

1
Skriv svar