Torchlight-utvecklarna Runic Games stängs ned

Robot
Torchlight-utvecklarna Runic Games stängs ned

Beryktad Diabloutmanare är död.

#runic-games, #torchlight


Medlem

Dom skulle gjort T3, det var vad alla ville ha.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ett förslag är att inkludera Perfect Worlds pressmeddelande som antyder att studion hade stängts ned oberoende av Hobs försäljning:

”[..]Perfect World Entertainment recently closed the Seattle office of Runic Games as part of the company’s continued strategy to focus on online games as a service. We’re grateful to the team for all of their hard work bringing incredible experiences like Torchlight, Torchlight II and Hob to life. Runic Games will remain a part of Perfect World Entertainment’s portfolio of studios, and its games will continue to be available to players, as we stay committed to supporting and growing Runic Games’ beloved franchises.”

https://kotaku.com/big-layoffs-at-studio-behind-gigantic-stud...

Medlem

Hob ska vara riktigt bra enligt recensionerna, men det var ingen som köpte det. Det hjälper inte att de var ägda av ett bolag som verkade strunta i att göra reklam för Hob. Enligt Steamspy så är antalet ägare på Steam cirka 40-50 000. Det går inte för ett bolag med lite fler anställda och vars tidigare spel Torchlight 2 sålt 3,5 miljoner exemplar.

Medlem

Sen kan man väl säga att jag tror Perfect World redan började tappa intresse när två av grundarna lämnade Runic 2014. Att tappa Travis Baldtree och Erich Schaefer var nog inte så lätt för dem.
https://www.polygon.com/2014/3/26/5551522/torchlight-creator-...

Skribent
Skrivet av kebbe:

Ett förslag är att inkludera Perfect Worlds pressmeddelande som antyder att studion hade stängts ned oberoende av Hobs försäljning:

”[..]Perfect World Entertainment recently closed the Seattle office of Runic Games as part of the company’s continued strategy to focus on online games as a service. We’re grateful to the team for all of their hard work bringing incredible experiences like Torchlight, Torchlight II and Hob to life. Runic Games will remain a part of Perfect World Entertainment’s portfolio of studios, and its games will continue to be available to players, as we stay committed to supporting and growing Runic Games’ beloved franchises.”

https://kotaku.com/big-layoffs-at-studio-behind-gigantic-stud...

Långt ifrån omöjligt, men det är spekulationer för tillfället. Däremot tror jag inte att man behöver bli uppköpt av en större ägare (2010) om det går bra för studion.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Visste inte ens att hob redan släppts. Ändå var jag intresserad av det. Känns som.marketing failat helt, alltså inte riktigt utvecklarnas fel

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Långt ifrån omöjligt, men det är spekulationer för tillfället. Däremot tror jag inte att man behöver bli uppköpt av en större ägare (2010) om det går bra för studion.

När Perfect World köpte Runic Games så ville de ha ett Torchlight MMO, men det blev aldrig av. Möjligen därför de två grundarna lämnade tidigare. I efterhand kanske det är ok att det aldrig blev ett MMO, men tittar man på Perfect Worlds portfölj med spel så är det i princip bara MMO och något MOBA.

Medlem

De har inte rört Torchlight sedan det släpptes, de öppnade istället för moddar. Något som orsakade fusk, obalans och gjorde spelet helt ospelbart. Hade de istället lagt ner tid och kärlek på att lägga in fler expansioner, klasser, uppdarerat spelet så hade det kanske överlevt. Men det är exakt samma spel som dagen det släpptes. Det finns i princip ett 10:tal bra items i spelet som du måste få ifrån drop, allt annat kan du gambla fram. Hade min berserker, max levlad, med 100% gear ifrån gambling. Det droppade aldrig något vettigt och samlade istället bara pengar till att få gear den vägen. Har fått 1 rött item (vad den typen nu heter) till engineer och det var sämre än ett vanligt orange item jag hade. Spelet hade potential som bara den, det var mycket roligare än D3 när det släpptes, men de ignorerade spelet så inget hände med det.

Medlem
Skrivet av Buio:

När Perfect World köpte Runic Games så ville de ha ett Torchlight MMO, men det blev aldrig av. Möjligen därför de två grundarna lämnade tidigare. I efterhand kanske det är ok att det aldrig blev ett MMO, men tittar man på Perfect Worlds portfölj med spel så är det i princip bara MMO och något MOBA.

Är nog där skon klämmer, de levererade nog inte som deras ägare hade hoppats vad gäller MMO.
För min del har jag svårt för den här MMO fascinationen som funnits allt sedan WoW kom, alla vill in och ha en del av kakan, men det går ju liksom inte. Usch säger jag bara.

Vi fick ju två hyfsade ARPGs från Runic, så vi får väl vara nöjda, men alltid synd när andra kontrollerar studios öden och stänger ner.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Köpte Hob, älskar det spelet. Sorgligt att detta hände.

Medlem

Neeeeej! Älskade Torchlight och i synnerhet Torchlight 2. Vi nästan skrek efter en expansion att få slänga pengar på, men icke. Det var som att de inte ville tjäna pengar.

Sorgligt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
nä,va fa.. här får du en julklapp nilsson,typiskt!

jaha,så fort man gillar ett lir så kan man ge sig fan på att universums alla onda krafter ser till att en 2:a absolut inte på tal,suck! skräp spel som t.ex assassin's creed kommer ut årligen och snart antagligen månadsvis..dubbelsuck,hade hoppats på ny torchlight,men icke. nästa lir jag gillar kommer jag högt och tydligt förklara som ett skitspel,förbanna studion som blåst mig på pengar och svära att aldrig mer hålla i en spelkontroll. förhoppningsvis dyker det då raskt upp en 2:a,funkar inte den geniala planen så vet jag inte....suck

Medlem

Om jag inte missminner mig så har Perfect World gediget med kapital, en av dom kinesiska onlinespells-giganterna.

Om dom tror på studion skulle dom få fler försök även om försäljningen inte gick något vidare - det är ju inga storbudget-spel Runic gör heller.

Antagligen handlar det om att Runic in passar in någon plan för dom och att det är mer administration än vad det är värt från deras sida, typ. Iaf poängen är väl att om Perfect World väldigt gärna ville att Runic skulle göra fler spel så skulle det inte vara några problem att lösa det för dom. Så dom bryr sig nog bara inte så mycket.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Esri: Spelade inte så mycket, men problemet var att det inte fanns något bra end game enligt mig. Var värt att spela igenom, öka svårighet spela igen kanske två klasser. Men till skillnad från diablo fick jag aldrig lust att direkt pressa min gubbe. Tänk om blizzard bara släppt d3 och inte reaper of souls, då hade d3 dött för länge sen.

Avstängd

Tråkigt! Torchlight 1 gillade jag som fan när det kom, 2an har jag hört är ännu bättre men har inte lirat det alls.

HOB är totalt ointressant vilket märks.

Medlem

Vill ni ha mer Torchlight kan nu ju testa 'Fate' av WildTangent, som faktiskt är Torchlights direkta föregångare.

Medlem

Travis Baldtree har lagt upp en serie tweets om Runic Games. Han var en av grundarna men lämnade 2014 och gjorde Rebel Galaxy med en ny indiestudio.
https://twitter.com/TwinStickGames

Travis och hans nya studio håller på med ett nytt rymdspel verkar det som. Istället för 3:de persons perspektiv och "slagskepp i rymden" som Rebel Galaxy verkar detta vara sim/shooter och ser intressant ut.
https://twitter.com/TwinStickGames/status/867250169603129344
https://gfycat.com/FinishedFlimsyAmericanindianhorse

Medlem
Skrivet av aholman:

@Esri: Spelade inte så mycket, men problemet var att det inte fanns något bra end game enligt mig. Var värt att spela igenom, öka svårighet spela igen kanske två klasser. Men till skillnad från diablo fick jag aldrig lust att direkt pressa min gubbe. Tänk om blizzard bara släppt d3 och inte reaper of souls, då hade d3 dött för länge sen.

Skulle nog säga att det är dött och att det har varit dött oavsett vad de gjorde med det just gällande D3, det har aldrig varit bra om du frågar mig men samtidigt så fanns det inga riktiga motståndare. Som sagt TL2 hade problemet med end game, du kunde köra kartor men till vilken nytta? De lade aldrig in några instressanta quests eller riktigt svåra utmaningar, de förväntade sig istället att communityn skulle göra detta genom moddar. Moddar kan vara ett intressant komplement till ett spel men det ska aldrig stå och falla på det, det gjorde TL2. Hade de fortsatt utveckla det och faktiskt byggt vidare på det då hade jag säkert spelat det mycket mer men nu... nej, det är ett av alla spel som dödade sig själv. D3 vägrar dö mera p.g.a. blizzard vägrar förstå hur dött det faktiskt är. Det är utan tvekan det största misslyckandet de har gjort, det är ljusår sämre än föregångaren och även spel som PoE spöar skiten ur det. De försökte göra WoW approachen till streamlinade karaktärer, vilket gör att alla kör exakt likadant, finns ingen som helst personlighet i spelet.

Medlem

Hoppas bara dom fortsätter patcha Hob eftersom det fortfarande är lite buggigt och ganska dåligt optimerat, i alla fall på Ps4 Pro.
Men spelet är intressant. Känns som en egen version av Zelda. Mycket utforskande och lurande på olika pussel i världen. Och framför allt väldigt mysig design.


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar